MS Windows
briani 27239
W2k vs XP Home vs XP Pro
Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 17-06-05 12:05

Hej

Jeg er igang med at bygge mig en HTPC og er lidt i tvivl om hvilket OS
jeg med fordel kan installere.

Maskinen skal udelukkende bruge til multimedie fremvisning, det vil
sige afspille lyd og billede. Jeg vil bruge den som DVD afspiller med
FFDShow filtre og lignende. Den skal forbindes med DVI til min
projektor. Den får også en wifi internet forbindelse og dt er da
muligt at jeg kunne finde på at installere et spil eller to.

Maskinen skal altså helst være så skrællet for programmer og alt
muligt andet således at jeg får mest mulig performance ud af den

Først skal jeg vælge imellem Windows 2000 og Windows XP. Jeg har
masser af erfaring med Win2K men har aldrig brugt XP. Aligevel har jeg
kigget rundt på nettet og alle praktisk taget alle MM tweaks jeg kan
finde er til windows XP. Måske var det på tide at skifte til XP på
den maskine?

Hvis jeg så skal vælge XP, vil det så være bedst med Home eller
Proffesional edition?

Jeg har kigget lidt på
http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_home_pro.asp og kan ikke
rigtigt se noget specielt tiltrækkende ved prof udgaven, så måske
skulle jeg blot holde mig til Home?

Hvad vil i anbefale til en HTPC?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Rado

Dato : 17-06-05 13:15

On 17 Jun 2005 04:04:41 -0700, lars@intercambiodvd.com wrote:

>Hvis jeg så skal vælge XP, vil det så være bedst med Home eller
>Proffesional edition?

Så vidt jeg husker findes (fandtes?) der vist en speciel multimedia
version af XP.

Bruger også selv W2K, og har ingen erfaring med XP m.h.t. video. Men
Win98 er faktisk bedre til video end W2K, efter min mening, bl.a.
m.h.t. disk I/O (det var i alt fald et problem i starten, ved ikke om
det er blevet bedre med de seneste servicepacks), såvel som
videokvalitet (generelt ringere billede). Så W2k er i alt fald ifølge
mine erfaringer ikke optimal. Det er vist heller ikke noget MS
decideret har tilstræbt det skulle være.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-06-05 13:30

Rado wrote:

> Så vidt jeg husker findes (fandtes?) der vist en speciel multimedia
> version af XP.

Ya Media Centre Edition:
http://www.microsoft.com/windowsxp/mediacenter/default.mspx

Så vidt jeg ved er den store forksle blot at der følger en masse
ekstra MM software med i MCE i forhold til en normal XP. Jeg vil dog
bruge specielle programmer der ikke følger med i MCE, så jeg er ikke
så interesseret i denne udgave.

> Bruger også selv W2K, og har ingen erfaring med XP m.h.t. video. Men
> Win98 er faktisk bedre til video end W2K

Win98 kører FAT hvilket begrænser filstørrelser til 2GB, og det er
jo ikke så godt hvisman skal f.eks optage en live stream fra et DV
kamera eller gemme et tv-rpogram på HDD uden kompression.

> såvel som
> videokvalitet (generelt ringere billede).

Hvad angår videokvalitet vil den i mit tilfælde afhænge 100% det
software jeg bruger til afspilning af DVD film så det er ikke der jeg
er så afhængig af styresystemet.

Det jeg er interesseret i er at kunne tweake maskinen så alt muligt
shit ikke bliver loaded i hukommelsen og så maskinen starter hurtigt
op. Masinen skal også være så stabil som mulig da jeg ikke gider at
sidde med en blå skærm halvvejs igennem en film.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Rado

Dato : 18-06-05 07:59

On 17 Jun 2005 05:30:25 -0700, "Lars Hoffmann"
> [...]

>jo ikke så godt hvisman skal f.eks optage en live stream fra et DV
>kamera eller gemme et tv-rpogram på HDD uden kompression.

Ja det er jo lige det. Men ellers kan man nu få software så man kan
læse og skrivt til NTFS diske i Win98. Kan dog ikke lige huske om man
kan overskride 2GB grænsen med det.

Men generelt er det et elendigt OS i forhold til W2k og XP, m.h.t
stabilitet. Jeg har mistet en del live-optagelser fordi systemet
crashede under capture.

>Hvad angår videokvalitet vil den i mit tilfælde afhænge 100% det
>software jeg bruger til afspilning af DVD film så det er ikke der jeg
>er så afhængig af styresystemet.

Spørgsmålet er hvor meget man kan omgå styresystemet. Jeg har både
Win98 og W2k software til mine videokort, og jeg er ret overbevist om
at hvis ATI kunne have fået deres W2k software op på højde med Win98
udgaven, så havde de også gjort det. Men det har de ikke haft held
med. Men der er nu også nogle år gammelt, så måske de har fået
udviklet noget bedre.

Men generelt så gider jeg slet ikke video på PC længere, bortset fra
redigering af kameraoptagelser. En DVD optager med
redigeringsmuligheder giver generelt bedre kvalitet, og er meget meget
hurtigere at arbejde med.

> [...]
>op. Masinen skal også være så stabil som mulig da jeg ikke gider at
>sidde med en blå skærm halvvejs igennem en film.

Måske du har bedre held i dk.edb.videoredigering med at få svar på de
ting.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-06-05 12:26

Rado wrote:

> Måske du har bedre held i dk.edb.videoredigering med at få svar på de
> ting.

Ok, tak for dine kommentarer. Jeg skal lige indskyde at jeg nu har installeret
WinXP pro, fordi jeg havde en licens til overs

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann