Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Teknik på gamle flash?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-06-05 11:39

Hejsa

Jeg er ved at være lidt træt af de små lamper som simpelthen varmer alt for
meget. derfor har jeg tænkt mig at lede efter nogle gamle flash på diverse
loppemarkeder, sog så bruge dem sammen med en slaveudløser.

Men kan man mon rerne med, at måden de affyres på er den samme, altså
elektrisk. Er det mon bare en kortslutning af skoen eller kan der være andre
spidsfindigheder?

Hvad hvis man har flere, ældre flash, som man gerne vil fyre af. Jeg
antager, at man næppe bare kan bruge et relæ, fordi det sikkert er for
langsomt eller hvad?

Er der nogen andre, som har erfaring med at sætte nogle gamle flash sammen
til et lille system? Jeg forestilligr mig 2-3 små flash som skal bruges
sammen med mit kameraes indbyggede. Mit nuværende kamera har en PC
tilslutning, men det næsdte jeg påtænker at købe (Powershot S2) har desværre
ikke denne mulighed..

Claus

--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Egon Stich

Dato : 17-06-05 13:28

> [...]
>
> --
> Sælges *billigt* og nyt:
> Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Hej Claus.
De gamle Blitz kan glimrende udløses med en fordeler.
Fra denne trækkes ledning til den enkelte flash.
Og det fungerer fint.
Hama laver nogle sådanne fordelerled.
(Og kan du ikke finde en sådan, vil jeg da gerne bytte en fordeler og nogle
kabler for et par af dine små blokke Jeg mener også, jeg skal have et poar
duelige Blitz liggende.

MVH
Egon.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-06-05 20:50

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev

> [...]
nogle
> kabler for et par af dine små blokke Jeg mener også, jeg skal have et

Hej

Lige hjemkommet fra antikforretningen, fandt jeg fire flash og et Velborn
stativ til 120,-

Jeg fik en National PE 200 i perfekt stand med kabel, og en Agfatronic 261
også perfekt med uden kabel. Desuden en Braun Hoby 200 og en Optatron 44,
men disse har ingen strømforsyning, så dem ved jeg ikke, hvordan de skal
strømforsynes. Nogen som ved det?

Er de to gamle flash værd at spilde tid på? De ser ret gedigne ud...

Jeg har lige splittet dem ad for at stjæle kablet og stikket. Desuden fik
jeg et lille 2 meter kabel med et dobbelt stik, så jeg kan sætte to flash på
ledningen. De to batterilas funger fremragende,der er virkelig knald på dem,
og det kører fit sammen med kameraet, og sjovt ok, så bliver biledene ikke
overbels, selv om der er to flash på.
Skriv lige til mig, det nadet er nok interessant.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-06-05 21:01

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> [...]
> jeg et lille 2 meter kabel med et dobbelt stik, så jeg kan sætte to flash

Jeg tog lige et par billeder:
www.tersgov.dk/flash.jpg www.tersgov.dk/stativ.jpg

Jeg er navnlig interesseret i at høre nærmere om de to gamle flash, men også
gerne de to batteriflash...

Claus

Fra : Jacob

Dato : 17-06-05 16:01

> [...]
>
> --
> Sælges *billigt* og nyt:
> Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Når man laver det på den måde er det så ikke et problem med lysstyringen.
kameraet aner jo ikke hvormeget lys der kommer når den skyder blitzen ?
eller er jeg helt galt afmarcheret.

Jacob

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-06-05 20:58

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev

> Når man laver det på den måde er det så ikke et problem med lysstyringen.
> kameraet aner jo ikke hvormeget lys der kommer når den skyder blitzen ?
> eller er jeg helt galt afmarcheret.

Det er du nok ikke, men jeg regner med, at det kan man hurtigt skyde sig ind
på. Jeg skal udelukkende bruge det til amatør produktfoto i den lille scala
og ikke større end et almindeligt spisebord, og der regner jeg med, at det
er forholdsvis nemt at rette til med lidt øvelse. Det er mest kun for at få
lidt jævn og blød beløsning uden skygger osv, men navnlig for at slippe for
de varme lamper.

Heldigvis kan man jo rette meget i photoshop...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-06-05 09:09

> [...]

> Når man laver det på den måde er det så ikke et problem med lysstyringen.
> kameraet aner jo ikke hvormeget lys der kommer når den skyder blitzen ?

Nu har jeg fået leget lidt med det. Jeg har sat to ekstra flash på, en
Agfatronic 261B og en National PE-200 samt kameraets egen indbyggede. Der er
ingen tvivl om, at den indbyggede spreder ikke særligt meget, og den er jo
heller ikke så stor (det er et forholdsvis billigt kamera). Hvis jeg retter
alle tre direkte på motivet på ca 1,5 meters afstand, så overbelyser det.
Men hvis den store flash går direkte op i loftet og den anden (national)
skråt over på væggen, så bliver det rigtigt godt. Der er faktisk en verden
til forskel, når lyset er så godt fordelt. Faktisk er det ret svært at
overbelyse, så det må skyldes, at billederne sikkert bliver en del
underbelyst, når man kun bruger den indbyggede flash.

Men med indirekte lys får jeg et glimrende resultat, og jeg er spændt på at
se, hvordan det bliver, når jeg får sat dem på et stativ med lidt glasvæv
foran. Det er da utroligt hvad man kan opnå med så begrænsede investeringer,
og bare det at jeg slipper for de åndsvage strålevarmere er en stor ting..

Jeg er faktisk meget overrasket over resultatet. Selv med den lille flash
får jeg markante bedre belyste billeder, og den fylder jo ingenting, så den
er lige til at putte i lommen. Der er sikkert mange, som kunne drage fordel
af en lille ekstra flash på de billige kameraer, hvis de ellers har stik til
det. Desværre har hovedparten af de billige kameraer ikke denne mulighed.
Selv den nye Canon S2 kan ikke tilsluttes en ekstern flash, hvilket er
ærgeligt, fordi jeg havde ellers lige forelsket mig i dette kamera..

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 19-06-05 12:06

> "Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev

> ærgeligt, fordi jeg havde ellers lige forelsket mig i dette kamera..
>
> Claus

Brug en Hama slave.

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 18:19

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> Brug en Hama slave.

eller Wein digi slave, som tager hensyn til preflashen på digi kamaeraerne.

Poul B-H

Fra : Emil

Dato : 17-06-05 17:19

Claus Tersgov wrote:

>Hvad hvis man har flere, ældre flash, som man gerne vil fyre af. Jeg
>antager, at man næppe bare kan bruge et relæ, fordi det sikkert er for
>langsomt eller hvad?

Korrekt, det duer ikke.

>Er der nogen andre, som har erfaring med at sætte nogle gamle flash sammen
>til et lille system? Jeg forestilligr mig 2-3 små flash som skal bruges
>sammen med mit kameraes indbyggede.

Ja, jeg købte engang en halv snes på et fotoudsalg. Det var til
analog foto. Så lavede jeg slaveudløsere (fototransistor og SCR
til affyringen - strømforsynet fra blitzen) til dem alle.

Lyssætningen var nem nok, idet de havde ca. samme ledetal, så
belysningen blev styret v.h.a. afstanden. Til opblødning af
lyset, kom der gaze eller madpapir foran blitzen.

>Mit nuværende kamera har en PC
>tilslutning, men det næsdte jeg påtænker at købe (Powershot S2) har desværre
>ikke denne mulighed..

Når du går digitalt, får du et extra problem: De fleste kommer
med et eller flere pre-shot til at måle efter. Så er det ikke
længere 6 små komponenter der skal til.
Og ved rødøjereduktion går det helt bananas.

Et mix af gamle blitzer må IKKE! kobles sammen med et samleled!
Ældre blitze må IKKE kobles til et moderne kamera!

Læs mere om det her:
http://www.botzilla.com/photo/g1strobe.html
Og læs nu det hele; det er saftig læsning.

Har du stadig mod på opgaven, vil jeg anbefale dig at spørge i
elektronik-gruppen.
LøsningEN er en fototransistor som, via en tæller (evt.
flip-flop) styrer et antal SCR, som er forbundet til hver sin
blitz.

Altså evt. en udviddelse af denne opstilling:
http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30754/article.html

En SCR er en slags transistor, der styres med et signal (her fra
fototransistor og tæller) hvorefter den kortslutter, altså virker
som blitz-tilslutningen på de gamle fotoapparater.

Ellers er der en god side her; der er mange links:
http://members.misty.com/don/donflash.html

Det var så lige de links jeg har gemt fra Googling på:
digital flash trigger (prøv også at tilføje søgningen
"homebrewed"
Den første gav ½ million hits, så jeg lever ikke længe nok til at
gennemse dem alle.

Jeg håber du kan bruge nogle af mine oplysninger.

m.v.h. Emil

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-06-05 20:54

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev

> Et mix af gamle blitzer må IKKE! kobles sammen med et samleled!
> Ældre blitze må IKKE kobles til et moderne kamera!

For sent..

Jeg har lige haft både en og to på, og det fungerer fint..

Jeg mener ikke, at mit Casio er omfattet af det problem, jeg synes jeg faldt
over det et eller andet sted på nettet...

Claus

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-06-05 23:11

Claus Tersgov wrote:

> For sent..
>
> Jeg har lige haft både en og to på, og det fungerer fint..
>
> Jeg mener ikke, at mit Casio er omfattet af det problem, jeg synes jeg faldt
> over det et eller andet sted på nettet...

Du skal alligevel passe på.

En blitz virker på den måde, at der en pæn stor
elektrolytkondensator, som bliver opladet så den indeholder en
kraftig spænding, den er så forbundet til blitz-røret, der er et
glasrør fyldt med argon, og med en elektrode i hver ende. Rundt om
blitz-røret er der viklet en tynd kobbertråd, og når der sendes en
trigger-spænding igennem den, så ioniseres gassen i blitz-røret, som
derved bliver svagt ledende, og blitz'en udløses ved at spændingen i
elektrolytkondensatoren danner en kortvarrig gnist i blitz-røret.

På ældre blitz's, der går den relative kraftige trigger-spænding
direkte gennem kameraets kontakt, og ældre kameraer har en 100%
mekanisk kontakt, som sagtens kan klare dette.

Men på rigtig mange nyere kameraer er kontakten noget elektronik,
som slet ikke kan tåle så høje spændinger.

Det aller største problem er faktisk, at når blitz-glimtet udløses,
så kan den spænding der løber indeni blitz-røret induksere en
såkaldt spike i den tynde tråd, der er viklet omkring blitz-røret.

Derfor har næsten alle nyere blitz's har et specielt elektronisk
kredsløb, der adskiller den relativt kraftige trigger-spænding fra
syncket til kameraet.

Og det kan sagtens ske, at dit kamera holder til den kraftige
trigger-spænding i et stykke tid, og så pludselig står af...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-06-05 07:54

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i

> [...]
> Og det kan sagtens ske, at dit kamera holder til den kraftige
> trigger-spænding i et stykke tid, og så pludselig står af...

Jeg har lige målt dem begge, og den ene har 241v ac og den anden 4v dc. Jeg
synes jeg har læst et sted, at mit casio kunne klare 300v, men ellers må
jeg jo bare nøjes med den ene indtil jeg få lavet noget isolering. Det er
elles ærgerligt, der er en verden til forskel, når jeg sætter en ekstra
flash på og retter den op i loftet. Det virker kanongodt, så det var en
super handel jeg fik gjort

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-06-05 10:40

> [...]

> kraftig spænding, den er så forbundet til blitz-røret, der er et
> glasrør fyldt med argon, og med en elektrode i hver ende. Rundt om

Ved du hvad de to runde metalkapsler er for en sjover?

www.tersgov.dk/flash2.jpg

Claus

Fra : Emil

Dato : 17-06-05 23:30

Claus Tersgov wrote:

>"Emil" skrev

>For sent..
>Jeg har lige haft både en og to på, og det fungerer fint..

Du ER lykkens pamjulefis! Hvis man hjerneløs kobler blitzer
sammen, kan man være heldig at alt virker efter hensigten.
Det sker mest, når blitzene er af ca. samme årgang (og dermed
teknologi), og med analoge kamera.

Du kunne lige så godt have oplevet, at noget ville være brændt
af. Læs nu det første link jeg gav. Du ønsker vel ikke at nogen
skal følge dit eksempel, og derved miste udstyr?

En helt anden vinkel på problematikken er, at købe nogle
engangs-kameraer, og så pille blitzene ud herfra.
Det kræver så, at man har lidt viden, som man kan finde i mine
links.

m.v.h. Emil

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-06-05 08:07

> [...]

> sammen, kan man være heldig at alt virker efter hensigten.
> Det sker mest, når blitzene er af ca. samme årgang (og dermed

Jeg fik jo ikke læst news, før jeg fik leget med flashene. Jeg skulle jo
lige se, hvad det var jeg havde fået med hjem..

> Du kunne lige så godt have oplevet, at noget ville være brændt
> af. Læs nu det første link jeg gav. Du ønsker vel ikke at nogen
> skal følge dit eksempel, og derved miste udstyr?

Jeg har læst det link før, og det er også derfor, jeg tidligere undersøgte,
hvad mit kamera kunne klare.

Men hensyn til hvad andre gør, så kan det aldrig blive mit problem! Jeg har
skrevet om hvad *jeg* har gjort, og jeg har ikke på nogen måde opfordret
nogen til at eksperimentere med nog, så hvad andre gør kan altså ikke være
mit problem.

> En helt anden vinkel på problematikken er, at købe nogle
> engangs-kameraer, og så pille blitzene ud herfra.
> Det kræver så, at man har lidt viden, som man kan finde i mine
> links.

Nu har jeg jo fået to fine flash til ca. en ti'er stykket, og jeg ved med
sikkerhed, at der er masser af den slags blitz rundt omkring på
loppemarkeder osv. De fejler sikkert ikke noget andet end batteriklemmerne
skal renses. Men disse to er alt rigeligt indtil videre, det virker
simpelthen fremragende. Kun hvis jeg fyrer alle tre flash af dirtekte mod
motivet, så bliver det for meget. Men op i loftet og den anden mod væggen
samt kameraets egen mod motovet, så er det et rigtigt godt udgangspunkt.

Så må jeg bare lave noget triggerudløsning, eller fine en slaveudløser. Det
er nok bedre...

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 19-06-05 12:04

> Så må jeg bare lave noget triggerudløsning, eller fine en slaveudløser.
Det
> er nok bedre...
>
> Claus

Hama laver også en slaveudløser, der kan kobles sammen med en række
blitz.Denne udløses af den ene blitz du så har siddende på kameraet.
Altså ingen risiko for "sammenbrænd".

MVH
Egon.