Firefox viser min tekst udenfor indholdsru~
Fra : Michael Sørensen

Dato : 17-06-05 10:16

Hej.

Jeg er ved at hjælpe byen med en hjemmeside vedr. en kulturlig nat og
jeg har et problem med Firefox.

Jeg har først lavet en indholdsrude. Derefter har jeg forsøgt at lave
spalter med tekst inde i denne indholdsrude. Det virker fint i Opera
og Explorer, men i Firefox ændrer indholdsruden ikke størrelse efter
tekstmængden i spalterne og denne tekst fortsætter ud over
tekstboksen.

Jeg har valid kode i såvel XHTML og CSS.

Et link til siden er www.skindbeni.dk/side3.asp

På forhånd tak.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 17-06-05 11:56

On Fri, 17 Jun 2005 11:15:50 +0200, Michael Sørensen <ms1@skindbeni.dk>
wrote:

> [...]
> og Explorer, men i Firefox ændrer indholdsruden ikke størrelse efter
> tekstmængden i spalterne og denne tekst fortsætter ud over

Jeg vil nu ikke mene, at det virker i Opera, ellers har jeg misforstået
fejlen.
Når du bruger float til dine spalter, så vil de ikke udvide boksen, da de
ikke får nogen højde.
Dette kan løses ved at indsætte et element under spalterne med clear:both;
eller du kan benytte clearfix.
<url:http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float.asp>

--
Ryan Kristensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-06-05 13:46

Michael Sørensen wrote:
> Hej.
>
> Jeg er ved at hjælpe byen med en hjemmeside vedr. en kulturlig nat og
> jeg har et problem med Firefox.

Ud over den fejl, som Ryan har peget på, har du også begået den fejl at den
højrefloatede spalte2 er indskrevet i kildekoden efter den venstrefloatede
spalte1. Byt om på de to spalters placering i kildekoden.

Når to elementer skal stå side om side og det ene har float:right, *skal*
dette element stå først i kildekoden. Ellers vil det ikke fungere korrekt i
alle browsere.

Hos mig står din tekst som to afsnit med centerjusteret tekst under hinanden
i Firefox men pænt ved siden af hinanden som venstrejusteret i Internet
Explorer og Opera.

I Firefox er din menu også samlet i en lille boks oppe i venstre hjørne af
siden:

http://hjemmesideskolen.dk/temp/kulturlignat.gif

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Skindbeni

Dato : 21-06-05 02:31

> [...]
> dette element stå først i kildekoden. Ellers vil det ikke fungere korrekt

OK. Rettet. Tak for hjælpen hertil.

> [...]
> Explorer og Opera.
>
> I Firefox er din menu også samlet i en lille boks oppe i venstre hjørne af

Kan godt se problemet via dit link, men hvilken Firefox version viser det?
(min 1,0 gør nemlig ikke)

Jeg har (forhåbentlig) rettet de fleste fejl, men kan ikke få rettet flg.:
"I Firefox er din menu også samlet i en lille boks oppe i venstre hjørne af
siden". Har du et forslag hertil?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-06-05 16:28

Skindbeni wrote:

> Kan godt se problemet via dit link, men hvilken Firefox version viser
> det? (min 1,0 gør nemlig ikke)

1.0.2 på Win 2000

> Jeg har (forhåbentlig) rettet de fleste fejl, men kan ikke få rettet
> flg.: "I Firefox er din menu også samlet i en lille boks oppe i
> venstre hjørne af siden". Har du et forslag hertil?

Brug FF som monitor, når du udvikler siden og sørg for at den trigger
standards-mode. Så er der sjældent noget at rette for ordentlig visning i
IE.

Den slags drillerier opstår ofte, når man bruger IE som monitor, fordi IE er
alt for tolerant overfor uhensigtsmæssig sammenstilling af sidens eneklte
moduler - selv om koden måske er valid.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/