Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tamron 18-200?
Fra : Thomas

Dato : 17-06-05 07:41

Hejsa.

Jeg har haft lejlighed til at lege lidt med en Canon 75-300 III USM. Jeg
er meget tilfreds med AF hastighed, men vægten er lidt for meget, og den
tegner ikke helt godt ved 200-300 mm. Jeg leder derfor efter et
alternativ til <4.000,-, så alt Canons L-serie er uden for rækkevidde.

Nogen som har erfaring med Tamrons 18-200 mm?
Jeg prøvede den i Bingo, og AF virker ret hurtigt. Det var dog svært at
vurdere om en tegner skarpere end canons 75-300.
Vægten var god.

Er det noget crap med en zoom fra 18-200mm?
Jeg synes jo det vil være lidt smart at have både vidvinkel og tele i
samme objektiv.

Thomas

Fra : Brian Lund

Dato : 17-06-05 07:51

> [...]
> vurdere om en tegner skarpere end canons 75-300.
> Vægten var god.
>
> Er det noget crap med en zoom fra 18-200mm?

Ja ;)

> Jeg synes jo det vil være lidt smart at have både vidvinkel og tele i
> samme objektiv.

Det er da også smartere, den er sikkert også fin som rejsezoom hvor du ikke
gider/kan slæbe/skifte objektiver med...

MEN, jeg tror du vil fortryde det i længden!
Sigma har lavet et 70-300 Super APO 2 som er ret godt til prisen, jeg har
set det til ~1500 i tyskland, technikdirekt har det dog ikke på hjemmesiden
mere, jeg er ret sikker på at det er fordi det er udsolgt og der er lange
leveringstider på! Jeg venter i øjeblikket på at få leveret en pakke med et
i, og igår skrev de at levering er 2-3 uger!

Men hvis du kan finde en shop der har det på lager er det absolut værd at se
på!

Nu siger du jo godt nok at vægten ikke må være for høj, og at der ikke er
råd til L-glas, men faktisk kan du få 70-200mm f/4 og 200mm f/2,8 til ca.
5000, også i tyskland, og det er suverænt god optik!
Du kan endda få (50 euro?) cashback på 70-200 hvis du gider bøvle med det :)

Brian

Fra : Morten Wartou

Dato : 17-06-05 08:19

Thomas wrote:
> [...]
> Jeg prøvede den i Bingo, og AF virker ret hurtigt. Det var dog svært
> at vurdere om en tegner skarpere end canons 75-300.

Prøv at kigge efter en Sigma 18-200 (Sigma skal som altid købes udenfor
Danmark for at få en rimelig pris) - kig på disse sammenligning:

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/review/2005/04/07/1335.html

Er du ikke god til japansk kan Google hjælpe:

http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=ja&u=http://dc.watch.impress.co.jp/cda/review/2005/04/07/1335.html&prev=/search%3Fq%3Dhttp://dc.watch.impress.co.jp/cda/review/2005/04/07/1335.html%26hl%3Den%26lr%3D

Altså, Sigma 18-200 til venstre, Tamron 18-200 i midten (maskinen kan ikke
oversætte Tamron) og Sigma 18-125 til højre.

Det virker umiddelbart som om Sigmaen er klart bedre, men jeg ville nok lige
holde hestene lidt endnu til der kommer nogle flere anmeldelser.

> Er det noget crap med en zoom fra 18-200mm?

Ikke nødvendigvis. Jeg synes tværtimod testbillederne ser ganske hæderlige
ud - taget prisen og fleksibiliteten i betragtning. Det kunne da være et
glimrende rejseobjektiv.

> Jeg synes jo det vil være lidt smart at have både vidvinkel og tele i
> samme objektiv.

Så absolut. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Det korte af det lange er, at jeg aldrig mere vil spilde tid på anmelde
net-kriminalitet og børneporno på nettet" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 17-06-05 09:15

> [...]
lige
> holde hestene lidt endnu til der kommer nogle flere anmeldelser.

Når man kigger på murstensmuren ved 200mm er Tamron bedre. Sigma har udbredt
vignetering.

Mvh Jørn

Fra : Morten Wartou

Dato : 17-06-05 10:15

Jorn Ostergaard wrote:

> [...]
>
> Når man kigger på murstensmuren ved 200mm er Tamron bedre. Sigma har

Vignettering kan fjernes ret let - manglende skarphed kan man ikke gøre
noget ved, og også ved 200 mm er Sigmaen klart skarpere.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Kodak har _ALDRIG_ produceret Kodakchrome som 120 rullefilm," - Niels Riis
Ebbesen

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 19-06-05 00:35

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Vignettering kan fjernes ret let -

Hvordan går man det ?

Mvh Jørn

Fra : Morten Wartou

Dato : 19-06-05 20:45

Jorn Ostergaard wrote:
> "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan går man det ?

Photoshop CS2 kan det via det indbyggede distort/lens disortion filter - er
billedet RAW-format kan det også gøres i RAW-konverteren. Til CS eller
tidligere, kan man benytte f.eks. http://epaperpress.com/ptlens/index.html.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Søren Buus Daugaard

Dato : 17-06-05 08:55

Hej
Jeg har ikke et Tamrun 18 - 200, men jeg har i mange år haft et Tamrum 28 -
200 til min Minolta 500, og jeg kan da kun sige, at det til mit brug (alm.
privat/ferie) er et ganske dejligt objektiv.
Man er fri for at skulle skifte objektiv, og Tamronen tegner godt og fungere
altid upåklageligt.
Og så er det jo - til almindeligt brug - nok med et objektiv.
Med de venligste hilsener
Søren Daugaard

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-06-05 10:04

Morten Wartou wrote in Message-ID:
<42b27968$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>:

> Det virker umiddelbart som om Sigmaen er klart bedre, men jeg ville
> nok lige holde hestene lidt endnu til der kommer nogle flere
> anmeldelser.

Jeg fik et sådan objektiv for en uges tid siden (til Canon EOS 350d).

Ganske godt tilfreds. Farverne er en smule varmere end Canon (er vistnok
"kendt" for Sigma) og der _er_ forvrængning, men dette klares uden
problemer med PTLens (der har profiler for både EOS350D og Sigma
18-200).

Jeg har ikke lagt mærke til nogen vignetting. Fokuseringen er fin.

Købte mit ved Fotomeile for €325 + fragt.

Om mig: Begynder med SLR. Har også et Canon 50 mm/f1.8. Kommer fra Sony
DSC-V1. Har skudt 2300 billeder på 4 uger med mit SLR.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>