MS Windows
briani 27239
script / batch-fil til at ændre datoen...
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-06-05 00:44

Hej NG.

Findes der ikke et kommando-linjeprogram til automatisk at ændre datoen,
et vist antal dage. F.eks. justere den med x antal år, x antal dage?

Til brug på en gammel computer, hvor uret vist ikke virker ordentligt og
så skal der laves et batch-script der placeres i "startup"-menuen i
start-menuen.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 17-06-05 06:53

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Findes der ikke et kommando-linjeprogram til automatisk at ændre datoen,
> et vist antal dage. F.eks. justere den med x antal år, x antal dage?

Hvis du kan nøjes med at sætte tid og dato til noget forudbestemt,
kan du vel bare bruge date og time i en .bat fil

Ellers må det også være rimeligt let at lave i VB

Henrik Nielsen
henrik@configdata.dk
--*Størrelsen på en fil er ikke nødvendigvis proportional*--
--*med det kaos den kan forårsage.* --

Fra : andropov

Dato : 17-06-05 07:23

On Fri, 17 Jun 2005 01:43:41 +0200, Martin Jørgensen
<unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> [...]
>
>Til brug på en gammel computer, hvor uret vist ikke virker ordentligt og
>så skal der laves et batch-script der placeres i "startup"-menuen i

Er det ikke Frankfurt man plejer at sige nogle armbåndsure får tiden
fra. Så måtte man kunne lave et program som indeholdt noget
gettime/date Frankfurt :)

Fra : Max

Dato : 17-06-05 07:45

Hej

> Er det ikke Frankfurt man plejer at sige nogle armbåndsure får tiden
> fra. Så måtte man kunne lave et program som indeholdt noget
> gettime/date Frankfurt :)

Der findes sådan en dims der sidder i parralel kablet som så
holder computeren opdateret med tiden fra DCF77 som tids
senderen i Frankfurt hedder, meget effektivt hvis det drejer
sig om en PC uden internet adgang.

Mvh Max

Fra : Benny Andersen

Dato : 17-06-05 07:37

> [...]

>Findes der ikke et kommando-linjeprogram til automatisk at ændre datoen,
>et vist antal dage. F.eks. justere den med x antal år, x antal dage?
touch fra http://unxutils.sourceforge.net/ kan gøre det. Det er vist
nogle år siden det blev udviklet, men fungerer fint på min w2k
maskine.

E:\WINNT\system32\ShellExt>touch --help
Usage: touch [OPTION]... FILE...
Update the access and modification times of each FILE to the current
time.

-a change only the access time
-c do not create any files
-d, --date=STRING parse STRING and use it instead of current
time
-f (ignored)
-m change only the modification time
-r, --reference=FILE use this file's times instead of current time
-t STAMP use MMDDhhmm[[CC]YY][.ss] instead of current
time
--time=WORD access -a, atime -a, mtime -m, modify -m, use
-a
--help display this help and exit
--version output version information and exit

STAMP may be used without -t if none of -drt, nor --, are used.

Report bugs to fileutils-bugs@gnu.ai.mit.edu

--

Mvh Benny Andersen

Fra : Benny Andersen

Dato : 17-06-05 20:16

Jeg havde misforstået det oprindelige spørgsmål!

filen: afslut.bat

date >c:\sddate.txt
time >c:\sdtime.txt

filen: autoexec.bat

date < c:\sddate.txt
time < c:sdtime.txt

Men den præsice syntax er forskellig, afhængig af OS (dos/windows/NT)

Jeg formoder det ikke er farbart bare at skifte cmos ram (urets)
batteri!

Mvh Benny Andersen

Fra : andropov

Dato : 17-06-05 22:09

On Fri, 17 Jun 2005 21:16:22 +0200, Benny Andersen
<be9@worldoffline.dk> wrote:

>Men den præsice syntax er forskellig, afhængig af OS (dos/windows/NT)
>
>Jeg formoder det ikke er farbart bare at skifte cmos ram (urets)
>batteri!

I gamle dag var den slags loddet fast så det ikke var til at skifte.
Ved ikke hvordan det er med det længere.

Fra : Benny Andersen

Dato : 18-06-05 08:22

>I gamle dag var den slags loddet fast så det ikke var til at skifte.
>Ved ikke hvordan det er med det længere.

I dag sider 3v kviksølvs batteriet under en bøjle på de motherboards
jeg har set. Ja - jeg kan godt huske min 386sx16 hvor processoren ikke
sad i sokkel - der var batteriet fastloddet! Det krævede bidetang,
loddekolbe og lidt mekanisk snilde at skifte. Mener iøvrigt batteriet
connectering var ført ud til kantkonnector, så det kunne bypasses af
et løst batteri man limmede fast inden i kabinettet.

Før den tid (cpu 8088) var ur noget der sad i på indstikskort og
opdatering af systemuret var ikke fuld automatisk indbygget i Dos OS.
Det var dermod promptning efter tid og dato efter systemstart,
vistnok i fravær af autoexec.bat
Hvis det er SÅ gammel en computer den oprindelige spørger har i
tankerne, så mangler der måske blot det program som under afvikling
fra autoexec.bat sætter systemuret.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-06-05 20:39

Benny Andersen wrote:

-snip-

> [...]
> Hvis det er SÅ gammel en computer den oprindelige spørger har i
> tankerne, så mangler der måske blot det program som under afvikling

Jeg har selv haft en 8088 en gang... I mange år. Så jeg kan godt huske
det du skriver

Det er 100% korrekt, men denne computer er ikke helt så gammel. Kun
næsten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-06-05 20:38

Benny Andersen wrote:

> Jeg havde misforstået det oprindelige spørgsmål!
>

> filen: afslut.bat
>
> date >c:\sddate.txt
> time >c:\sdtime.txt
>

> filen: autoexec.bat
>
> date < c:\sddate.txt
> time < c:sdtime.txt

Glimrende forslag, men det virker ikke.

C:\>date >sddate.txt

(enter)
C:\>

Man skal trykke "enter" før kommandoprompten kommer tilbage.

Næste problem:

C:\>date <sddate.txt
The current date is: 18-06-2005
Enter the new date: (dd-mm-yy) The current date is: ... .osv
The system cannot accept the date entered.
Enter the new date: (dd-mm-yy) The current date is: ... .osv
The system cannot accept the date entered.
Enter the new date: (dd-mm-yy)
C:\>

C:\>type sddate.txt
The current date is: osv....
Enter new date:....

Sådan i hovedtræk.

> Men den præsice syntax er forskellig, afhængig af OS (dos/windows/NT)

Den kører win 2000.

> Jeg formoder det ikke er farbart bare at skifte cmos ram (urets)
> batteri!

Jeg har ikke skilt den ad. Det er vist en 80386... Meget langsom fætter.
Jeg/vi havde håbet på en software-løsning fordi jeg ikke er så tit i
jylland og så kan vi klare det over telefonen og med mail (der er også
en forholdsvist pc-kyndig i nærheden vi kan trække lidt på).

> Mvh Benny Andersen

Men mange tak for forslaget. Sig endelig til, hvis i finder på noget
smart... Til linux er der jo noget der hedder grep, der er godt til
vistnok at kunne pille datoen væk fra teksten. Måske kan man downloade
en grep til DOS/windows 2000?

Fra : Benny Andersen

Dato : 18-06-05 22:45

>Den kører win 2000.
afslut.bat:

@time /T >dstime.txt
@for /F "tokens=2" %%c in ('date /T') do echo %%c >dsdate.txt

Mvh Benny Andersen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-06-05 18:27

Benny Andersen wrote:

> afslut.bat:
>

> @time /T >dstime.txt
> @for /F "tokens=2" %%c in ('date /T') do echo %%c >dsdate.txt
>
> Mvh Benny Andersen

Tusind tak for det. Det ser ud til at virke fint... Og sikkert også
lærerigt for andre end mig. Meget genialt...

Fra : Benny Andersen

Dato : 20-06-05 09:51

On Sun, 19 Jun 2005 19:26:42 +0200, Martin Jørgensen
<unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

>Tusind tak for det. Det ser ud til at virke fint... Og sikkert også
>lærerigt for andre end mig. Meget genialt...

Ja - det er noget af et løft i anvendelighed sådan en /F switch har
givet de .bat filer, som ellers altid har været meget begrænset
(strenghåndtering) i modsætning til bash shell scripts i unix miljøet.
At så stærke features skal bliver listet ind med en switch skyldes
måske ønsket om at simplerer shell scripts stadig skal være bagud
kompatible med Dos linien (w95-w98-Win me); det ville ellers have
klædt NT platformen med et unix style scriptsprog.
--
Mvh Benny Andersen

Fra : Basil

Dato : 17-06-05 11:47

Martin Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Til brug på en gammel computer, hvor uret vist ikke virker ordentligt og
> så skal der laves et batch-script der placeres i "startup"-menuen i

Hvis du har noget internt netværk på kan du lave en simpel batch der henter
tiden fra en af dine andre computere.
Jeg kan ikke huske det præcist, men det er noget med "Net
/gettime:computernavn"
Jeg gjorde det engang hvor jeg havde 3 computere, og det virkede perfekt.
Kai

Fra : Max

Dato : 17-06-05 12:03

Hej

> Hvis du har noget internt netværk på kan du lave en simpel batch der
henter

Hvis du logger op mod en server tilføjer du følgende i din logon bat

echo ****************************************************
echo * Syncronisere computerens ur *
echo ****************************************************

net time \\filserver /SET /YES

filserver er navnet på serveren.

Mvh Max

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-06-05 18:09

Max wrote:

> Hej

> henter
>
> Hvis du logger op mod en server tilføjer du følgende i din logon bat
>
> echo ****************************************************
> echo * Syncronisere computerens ur *
> echo ****************************************************
>
> net time \\filserver /SET /YES
>
> filserver er navnet på serveren.

Hej NG.

Computeren er ikke forbundet til hverken internet eller netværk og står
hos en ven, som ikke er superdygtig til dos-prompter og kommandoer...

Han fik computeren selvom den er halv-defekt for at lære noget edb.

Jeg kan ikke programmere i VB og touch er en nødløsning som jeg nødigt
vil vælge fordi så skal den køre på alle filer og ændre alting til samme
tid på en gang... Det er en dårlig løsning.

Det ville være fint med noget i stil med:

DATE $hentet_dato_fra_fil

Og variablen $hentet_dato_fra_fil skal så gemmes når computeren lukker
ned og på den måde bliver den hele tiden opdateret ved genstart og
datoen virker sådan rimeligt fornuftigt...