Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problemer med skarphed på Sigma 70-200
Fra : Thomas

Dato : 16-06-05 14:50

Hej alle,

Jeg har anskaffet mig en Sigma 70-200 F/2.8 - til mit Nikon D70. Jeg er
stort set tilfreds med objektivet på alle områder. undtagen på F/2.8 - 200
mm, hvor jeg i visse situationer har vanskeligt ved at få skarpe billeder.

Efter en række testopstillinger er jeg blevet temmelig sikker på, at jeg har
lidt problemer med back focus når motivet er langt væk (over 10 m.).

Ud fra mine tests vil jeg vurdere, at fokuseringspunktet er placeret helt
fremme i skarphedsområdet, sådan at hele skarpheden reelt ligger bag
fokuspunktet. Derfor er det naturligvis sårbart overfor usikkerhed i
AF-systemet og evt. bevægelser der mindsker afstanden til motivet.

Fra F/3.5 og op har jeg ingen problemer og får generelt meget skarpe
billeder. Jeg har ingen problemer med andre objektiver så det er svært at
tro på back focus i kameraet.

Objektivet er købt i Tyskland.

Bør man i sådan en situation sende det retur og med krav om et andet eller
skal jeg benytte mig af servicemuligheden hos Sigma Danmark?

- Med andre ord. kan objektivet justeres og kan Sigma Danmark gøre det
tilfredsstillende?

På forhånd tak.

Thomas

www.tschmidt.dk

Fra : Michael L

Dato : 16-06-05 17:10

Thomas wrote:

> På forhånd tak.
>
> Thomas
>
> www.tschmidt.dk

Du kan vel nemt teste det ved at lave manual fokus og se om det så
bliver skarpt. Og test objektivet på et andet hus og helst ikke samme
model for at se om det ændre på resultatet.

- Michael

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 16-06-05 19:48

Thomas wrote:
> [...]
> mm, hvor jeg i visse situationer har vanskeligt ved at få skarpe billeder.

Hvor i verden bor du? Jeg bor selv i 8200 Aarhus N. Du er velkommen til
at komme forbi og prøve min 70-200 når den kommer med posten

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

- The best way to kill a troll, is to ignore him.