Forwarding af porte ?
Fra : Jakob M

Dato : 16-06-05 08:49

Hvis jeg sætter WindowsXP til automatisk at hente en IP-adresse, er der ikke
åben for TCP4662 og UDP4672 portene (fildeling), men hvis jeg sætter min IP
til 192.168.1.2 og bruger 192.168.1.1 (routeren) som gateway er begge porte
åbne. Hvorfor hænger det sådan sammen ?.
Routeren er en Cisco 677 fra Tiscali.

Hvordan forwarder jeg de 2 nævnte porte, hvis jeg har dynamisk IP ?.

Mvh
Jakob

Fra : StoneWare

Dato : 16-06-05 10:23

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Routeren er en Cisco 677 fra Tiscali.
>
> Hvordan forwarder jeg de 2 nævnte porte, hvis jeg har dynamisk IP ?.

Når du forwarder skal bruge din lokale ip til at forwarde....den er jo altid
den samme ........... har du flere pc'ere til din router kan du bede
routeren om altid at tildele den samme lokale ip til et bestemt netkort....

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-06-05 10:36

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> wrote:

> [...]
>til 192.168.1.2 og bruger 192.168.1.1 (routeren) som gateway er begge porte
>åbne. Hvorfor hænger det sådan sammen ?.

Kender ikke du router - Men det lyder som om den har allokeret
192.168.1.2 til DMZ

DMZ er en nødløsning. Den bør kun anvendes hvis ikke du kan løse
opsætningproblematikken på anden vis.

>Hvordan forwarder jeg de 2 nævnte porte, hvis jeg har dynamisk IP ?.

Det gør du ikke

Du er nødt til at tildele computeren en fast ip-adresse, og så forward'e
der relevante porte til denne adresse.

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Jakob M

Dato : 16-06-05 12:46

> Kender ikke du router - Men det lyder som om den har allokeret
> 192.168.1.2 til DMZ
>
> DMZ er en nødløsning. Den bør kun anvendes hvis ikke du kan løse
> opsætningproblematikken på anden vis.

Det er en standardopsætning, jeg har ikke pilet ved routeren overhovedet. Da
jeg fik ADSL for 4 år siden anbefalede hedengangne Worldonline at sætte min
IP adresse til 192.168.1.2 og bruge routeren som gateway.
Men er det normalt for routere kun at have åbent for de mest almindelige
porte ?

> Det gør du ikke

Heller ikke hvis jeg i praksis altid får tildelt den samme IP adresse ?. Det
værste der kan ske er vel at fildelingen ikke fungerer ?.

> Du er nødt til at tildele computeren en fast ip-adresse, og så forward'e
> der relevante porte til denne adresse.

Da der skal sidde en IP telefon adapter imellem router og PC duer den
løsning ikke.

Mvh
Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-06-05 14:17

> [...]
>IP adresse til 192.168.1.2 og bruge routeren som gateway.
>Men er det normalt for routere kun at have åbent for de mest almindelige

I udgangspunktet er alle porte lukket i en NAT'ende bredbåndsrouter -
Men nogle routere kommer med en opsætning der definerer et par servere
(f.eks ftp og web) på de første adresser i LNA-segmentet.

Men du har vel adgang til routerens opsætning, så du kan se hvordan den
fungerer....

>Heller ikke hvis jeg i praksis altid får tildelt den samme IP adresse ?. Det
>værste der kan ske er vel at fildelingen ikke fungerer ?.

Korrekt..

Hvis du sætter passende lang lease-time i routerens DHCP-server vil du i
praksis altid få samme ip-adresse...

Men 'man plejer' godtnok at opsætte servere med fast ip-adresse...

>Da der skal sidde en IP telefon adapter imellem router og PC duer den
>løsning ikke.

Det forstår jeg ikke - IP-telefon-adapteren er vel koblet selvstændigt
på routeren, og har ingen indflydelse på din PC ?!?!

<mlr>

Fra : Jakob M

Dato : 16-06-05 16:35

> [...]
> (f.eks ftp og web) på de første adresser i LNA-segmentet.
>
> Men du har vel adgang til routerens opsætning, så du kan se hvordan den

Jo, men jeg er bare ikke så rutineret udi routere.

> Korrekt..
>
> Hvis du sætter passende lang lease-time i routerens DHCP-server vil du i
> praksis altid få samme ip-adresse...
>
> Men 'man plejer' godtnok at opsætte servere med fast ip-adresse...

Det skal kun fungere et par måneder indtil jeg flytter, og får ny ADSL
forbindelse.

> Det forstår jeg ikke - IP-telefon-adapteren er vel koblet selvstændigt
> på routeren, og har ingen indflydelse på din PC ?!?!

Adapteren sidder mellem PC og router. Routeren har kun et LAN stik. Lige så
snart jeg er flyttet køber jeg en anden router og får "orden i sagerne" .
Det skal virke sådan nogenlunde et par måneder.
Tak for hjælpen.

Mvh
Jakob