Hjælp til Lungefisk
Fra : Kasper

Dato : 15-06-05 21:01

Hejsa Gruppe!

Jeg har fået mig en lungefisk "vistnok en afrikansk model" som jeg har et
par spørgsmål til!

Da det tilsyneladende er svært at finde informationer om denne fisk på et
sprog jeg forstår så vil jeg spørge jer kloge og hjælpsomme akvariefolk om
der er noget særligt man skal være opmærksom på med denne fisk!

Den har to små buler i panden som ligner lidt "bumser" ligsom på os
mennesker! Nogle der ved om det kan være en for for sygdom der er farlig,
ikke mindst også for de andre fisk i akvariet! Den har også, ca. på mindten,
nogle små røde blærer hvilket den har haft siden jeg fik den og som ikke har
ændret sig overhovedet. Fisken er meget aktiv og virker frisk så derfor er
jeg mest nervøs for bulerne i panden da de er forholdsvis nye!

Jeg har lagt et billede til jer, af fisken på dette link
http://www.sitecenter.dk/kittekat/afddekledyr/view_alone.nhtml?profile=afddekledyr&UID=10030
hvor jeg har sat et par ringe rundt om sårerne. Håber i kan se bare en lille
smule på billedet!

Jeg fik den meget billigt af en lokal fiske pusher som var ærlig og sagde
han ikke kunne komme af med den og havde haft den gående længe, nok mest
pga. de fleste mener den er grim og for stor. Den er ca. 30cm pt. og han
sagde den ville passe fint i mit akvarie (720L) og sagde den også kunne
blive op til 1,5 meter. Så jeg fik den kastet i nakken da han ikke havde
plads til den!

Jeg har også læst mig til at man skal passe på fingrerne, hvilket jeg ikke
forstår da jeg flere gange har haft hånden i bassinget uden at blive bidt af
den. Jeg har den gående sammen med ngoel store oscar cichlider, en kæmpe
gurami, black ghost samt en masse maller i størrelsen 10-50cm. Jeg har ikke
set nogle tegn på problemer mellem den og de andre fisk selvom jeg flere
steder på nettet kan se den kn spise de andre fisk!

Sikke en smøre jeg fik skrevet der! Håber i kan hjælpe mig lidt på vej!

Mvh
Kasper

PS: Har haft den i ca. 1 måned og der er ingen andre fisk i bassinget der
ser ud til at fejle noget!

Fra : HKN

Dato : 16-06-05 15:18

> [...]
>
> Mvh
> Kasper
>
> PS: Har haft den i ca. 1 måned og der er ingen andre fisk i bassinget

Det er jo en Vundu! Den lever bl.a. i Zambesifloden, og er en fisk som
mange
lystfiskere kunne tænke sig at kroge! Den er nærmest umulig at trække ind
modstrøms, hvorfor man må lade båden drive frit, mens man haler ind.

Nå, det var en hel masse som ikke handler om det du spurgte om. Bulerne
tror
jeg den er født med

-Henrik

It has removed 80 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : BC

Dato : 16-06-05 17:55

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lystfiskere kunne tænke sig at kroge! Den er nærmest umulig at trække ind
> modstrøms, hvorfor man må lade båden drive frit, mens man haler ind.

Jeg synes det ligner en Clarias malle, det kan godt være det er det samme
som en Vundu
men hvis det er en clarias, så er den pigge efter sigende giftige

/Brian