Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Erfaring med Manfrotto CL55 stativ?
Fra : Dennis Meng

Dato : 15-06-05 20:13

Hejsa,

Jeg har fundet et, synes jeg selv, godt tilbud på technikdirekt, med et
Manfrotto CL55, hovede samt en monopod i en sampak.
Primært er det CL55'eren jeg er lun på, da det har nogle egenskaber omkring
dens højde/lavde jeg kan lide.... f.eks min. højde på ca. 8cm....

Men er der nogen der har erfaring med stativet??
Er det stabilt, godt og nemt at bruge i forskellige situationer?
Jeg har været odense by rundt uden at finde et eneste sted hvor de har et,
som man kan se på.... og vil nødig bare købe noget, der ikke helt er som
forventet f.eks.

Jeg skal nok primært bruge det på landskabsbilleder, evt. i halvmørke, samt
til noget makro fotografering (her kan den lave min. højde komme til gavn).

Håber nogen har nogle erfaringer at dele ud af ang. dette stativ - eller
evt. kan henvise til et andet bedre/lige så godt, i samme prisleje (eller
billigere)

/Dennis

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-06-05 20:33

Dennis Meng wrote:
> [...]
> Primært er det CL55'eren jeg er lun på, da det har nogle egenskaber omkring
> dens højde/lavde jeg kan lide.... f.eks min. højde på ca. 8cm....

Du er da ikke særlig stor hva?

> Håber nogen har nogle erfaringer at dele ud af ang. dette stativ - eller
> evt. kan henvise til et andet bedre/lige så godt, i samme prisleje (eller
> billigere)

Vi er en lille håndfuls trykkker i gruppen der på samme tid købte
Manfrotto 055ProB og det virker bare.

Ved ikke om det er billigere eller dyrere.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

- The best way to kill a troll, is to ignore him.

Fra : Dennis Meng

Dato : 15-06-05 20:55

> Du er da ikke særlig stor hva?

haha... nope

> Vi er en lille håndfuls trykkker i gruppen der på samme tid købte
> Manfrotto 055ProB og det virker bare.
>
> Ved ikke om det er billigere eller dyrere.

Det ved jeg heller ikke, tror prislejet er næsten ens, CL er vist lidt
dyrere - men min. højden, er vist ca. en halv meter, er det ikk? Det er lige
højt nok synes jeg, når jeg gerne samtidigt med gerne vil have muligheden
for at gå tæt på jordhøjde.
Så slipper man for at slæbe rundt på en pose ærter eller hvad man nu måtte
finde på, som "stativ" til de lave højder

Fra : Dennis Meng

Dato : 15-06-05 21:07

> [...]
> Så slipper man for at slæbe rundt på en pose ærter eller hvad man nu måtte
> finde på, som "stativ" til de lave højder

Jeg svarer selv lige ... kan se det kan gå ned til 11cm, og eneste forskel
udover de 3cm er vist nok at Pro udgaven kan sætte midterstangen
vertikalt/horisontalt, hvilket CL udgaven tilsyneladende ikke kan....

Mit spørgsmål er så - bruges det ofte, med den funktion?

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 21:15

"Dennis Meng" <dennis.FJERN@dpnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vertikalt/horisontalt, hvilket CL udgaven tilsyneladende ikke kan....
>
> Mit spørgsmål er så - bruges det ofte, med den funktion?

Kommer fuldstændigt an på fotografens fantasi. Det er nok ret praktisk hvis
man skal affotografere noget, der ligger på gulvet. Også fint til makro.
Midtersøjeln kan også skiftes ud med en anden der er kortere, så man kan
komme lidt højere end minimumshøjden. Der er i det hele taget et hav af
tilbehørsmuligheder. Lidt ligesom legoklodser...

Mvh. Claus Petersen

Fra : Dennis Meng

Dato : 15-06-05 21:48

> [...]
> komme lidt højere end minimumshøjden. Der er i det hele taget et hav af
> tilbehørsmuligheder. Lidt ligesom legoklodser...

Ja, det er virkelig interessant med de "legoklodser" der... jeg kan se på
deres webside, man kan få mange spændende ting ektra til stativer etc.
.... det sikrer en lidt i fremtiden også så

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-06-05 23:00

In article <42b08ab9$0$314$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Dennis Meng wrote:

> [...]
> vertikalt/horisontalt, hvilket CL udgaven tilsyneladende ikke kan....
>
> Mit spørgsmål er så - bruges det ofte, med den funktion?

Den vandrette midtersøjle kan bruge til at fotografere på højkant,
og generelt vende hovedet 90 grader, samt til at fotografere oppefra
og lige ned (eksempel kopier af bøger etc). Prisforskellen i DK var
100 kr, og det ville jeg godt betale for det.

Fra : Kenneth K.

Dato : 15-06-05 21:20

On Wed, 15 Jun 2005 21:55:29 +0200, Dennis Meng <dennis.FJERN@dpnet.dk>
wrote:

> [...]

Har også et 055 Pro og det er bare rigtig lækkert at arbejde med. Har ikke
noget at udsætte på det. Når macro er en prioritet for dig bør du overveje
pro modellen. På den kan man nemlig vende midtersøjlen på hovedet og
horizontalt på stativet. Det gør at du kan komme helt tæt på jorden eller
væk fra stativet tæt på planter f.eks.

> [...]
> lige
> højt nok synes jeg, når jeg gerne samtidigt med gerne vil have muligheden

Slår du to af benene _helt_ ud og sætter midtersøjlen vandret kan du komme
ned i 15 cm vil jeg tro. Slår du alle benene ud ligger stativet fladt på
jorden, dvs. ca. 5cm.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Dennis Meng

Dato : 15-06-05 21:46

> [...]
> pro modellen. På den kan man nemlig vende midtersøjlen på hovedet og
> horizontalt på stativet. Det gør at du kan komme helt tæt på jorden eller

Jep, jeg overvejer også Pro udgaven nu hvor jeg har set forskellen - og
prisforskellen Jeg kan godt nu se fidusen med at kunne vende rundt på
den stang der!! Tak for det :)

> Slår du to af benene _helt_ ud og sætter midtersøjlen vandret kan du komme
> ned i 15 cm vil jeg tro. Slår du alle benene ud ligger stativet fladt på
> jorden, dvs. ca. 5cm.

Det dækker jo alt rigeligt så!!

Fra : Dennis Meng

Dato : 15-06-05 20:57

> Vi er en lille håndfuls trykkker i gruppen der på samme tid købte
> Manfrotto 055ProB og det virker bare.

I øvrigt - hvilket "hovede" købte du/I til stativet?
Sampakken jeg har kig på indeholder et 141 RC, så vidt jeg husker .... af
hvad jeg kan se på manfrottos side, ser det rimeligt ok ud, uden at vide
mere om det.

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 21:11

> [...]
> hvad jeg kan se på manfrottos side, ser det rimeligt ok ud, uden at vide

Vi var nogle stykker der købte 141RC hovedet. Det er lidt trægt til at
starte med, men det bliver hurtigt bedre af at blive brugt. Ingen slør nogen
steder, fint og stabilt stykke mekanik, der godt kan anbefales, så længe der
ikke er tale om bænkkameraer og andet over 7kg.

Selve stativerne er solide. 055CL måler sammenskudt 61cm, og 055PRO måler
65cm. Dertil kommer så hovedet, som for 141RC's vedkommende fylder 13 cm. Så
desværre kan stativet ikke være i min motorcykeltaske, men må spændes
udenpå, når jeg drager afsted. Husk at få en bærerem med. Den gør det noget
nemmere at flytte rundt på.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Dennis Meng

Dato : 15-06-05 21:36

> [...]
> Så desværre kan stativet ikke være i min motorcykeltaske, men må spændes
> udenpå, når jeg drager afsted. Husk at få en bærerem med. Den gør det

Det lyder jo ret fornuftigt!
Nu har jeg siddet og bladret Technikdirekt igennem for en bærerem .... uden
held. Men der er også rigtigt mange manfrotto produkter!!
Har du tilfældigvis et produkt navn på den, så kan jeg måske nemmere finde
den i deres oversigt?

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 21:46

> [...]
> uden held. Men der er også rigtigt mange manfrotto produkter!!
> Har du tilfældigvis et produkt navn på den, så kan jeg måske nemmere finde

Den hedder 458HL. Jeg var så heldig at få et katalog over fotostativerne, da
der var demonstration. Det er i A4 og på 64 sider...

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-06-05 21:51

Claus Petersen wrote:
> Den hedder 458HL. Jeg var så heldig at få et katalog over fotostativerne, da
> der var demonstration. Det er i A4 og på 64 sider...

Pornoblad, øh jeg mener gear katalog

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 21:55

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Pornoblad, øh jeg mener gear katalog

Nemlig!! -og apropos, så er der jo noget, der hedder gearhoved. Nogle
hoveder, hvor man justerer ved at dreje på et håndtag, og så justerer man
lige så stille og præcist ind på motivet. Synd du ikke fik et katalog, ik'?
)

Mvh. Claus Petersen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-06-05 21:57

Claus Petersen wrote:
> [...]
> lige så stille og præcist ind på motivet. Synd du ikke fik et katalog, ik'?

Mht. katalog, så har jeg en kæreste til den slags!

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 22:00

> Mht. katalog, så har jeg en kæreste til den slags!

Ja, hun er da for håbentlig ikke lige så stiv, firkantet og kedelig?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-06-05 22:03

Claus Petersen wrote:
> Ja, hun er da for håbentlig ikke lige så stiv, firkantet og kedelig?

Nej, ikke endnu

Fra : HKJ

Dato : 15-06-05 21:55

Claus Petersen wrote:

> Den hedder 458HL. Jeg var så heldig at få et katalog over fotostativerne, da
> der var demonstration. Det er i A4 og på 64 sider...

Hvad med:
Manfrotto Stativ-Tragegurt MA 102
ORDER.-NR.: 308593

fra technikdirekt

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 22:15

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med:
> Manfrotto Stativ-Tragegurt MA 102
> ORDER.-NR.: 308593
>
> fra technikdirekt

Tja - fra kataloget

Long strap: 102
Long strap Green: 102NAT
Long strap, lidt smallere: 440STRAP

Short strap: 402
Short strap green: 402NAT
Short strap lidt smallere: 441STRAP

Bucket Backpack (en "rygsæk"): 540BB
Hand A Long: 458HL
Quick Action strap (en rem skrådt ned over, som påmonteres stativet): 401N

Og en "hylde" i stof til at spænde ud mellem benene til at lægge fra sig på:
166

Fra : HKJ

Dato : 16-06-05 17:38

Claus Petersen wrote:

> Tja - fra kataloget
>
> Long strap: 102
> Long strap Green: 102NAT
> Long strap, lidt smallere: 440STRAP

Hvad tror du virker bedst ved technikdirekt, når Dennis skal finde varen?

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-05 17:46

> Hvad tror du virker bedst ved technikdirekt, når Dennis skal finde varen?

Tja, jeg kan ikke spå. Men nu ved Dennis jo at der er mange forskellige
muligheder. Den rem, du fandt er en skulderrem, som har en karabin i den ene
ende og en "lasso" i den anden. Jeg prøvede at snedkerere sådan én selv, og
resultatet er at når man hænger stativet på skulderen, så gør det alt, hvad
der er i dets magt for at vende hovedet nedad, og er slet ikke sjovt at gå
med. Det håndtag, jeg foreslog er et "kufferthåndtag", som samtidigt samler
benene i en lykke. Men det er jo op til Dennis at finde ud af, hvad han vil
have. Der er jo også mulighed for både en foret og en ikke-foret taske...

Mvh. Claus Petersen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-06-05 21:19

Dennis Meng wrote:

> [...]
..... af
> hvad jeg kan se på manfrottos side, ser det rimeligt ok ud, uden at vide

Jeg bruger 055B med et RC141 hoved på, og er yderst tilfreds. Hovedet er
solidt og let at montere/afmontere kameraet. Køb ekstra kameraplader når
du alligevel skal have bud efter det. EEn til hvert kamera, og en ekstra
til at montere på de lange okjektiver.

Til tungere opgaver har jeg et 475 stativ med et 229 hovede. Det vejer
ca 5.5kg, men kan til gengæld holde de store teler nogenlunde i ro.

Bo //

Fra : Dennis Meng

Dato : 15-06-05 21:45

> [...]
> solidt og let at montere/afmontere kameraet. Køb ekstra kameraplader når
> du alligevel skal have bud efter det. EEn til hvert kamera, og en ekstra

Jeg har kun et kamera for tiden, og har ikke umiddelbart planer om et ekstra
endnu.
Ja, ikke engang et langt objektiv har jeg, med mindre en 70-300mm kan kaldes
lang? ... er det så kun objektivet der spændes på stativet, og kameraet der
så "hænger" bagpå i fri luft, eller hvordan foregår det?

> Til tungere opgaver har jeg et 475 stativ med et 229 hovede. Det vejer ca
> 5.5kg, men kan til gengæld holde de store teler nogenlunde i ro.

hehe :) ok, den rammer uden for mit behov - endnu da!

Tak for god input godt at høre om gode erfaringer med det.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-06-05 21:54

Dennis Meng wrote:
> [...]
> lang? ... er det så kun objektivet der spændes på stativet, og kameraet der
> så "hænger" bagpå i fri luft, eller hvordan foregår det?

Ja det er kun til de større tele'er. Typisk dem der vejer mere end
huset. Min Sigma 70-200 vejer vel omkring 1½kg, og hvis jeg spænder
kameraet faset i stedet for objektivet, er jeg ret sikker på at der ikke
går mange timer inden objektivet trækker fatningen skæv eller i værste
fald falder helt af :-/

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-06-05 21:50

Dennis Meng wrote:
> [...]
> hvad jeg kan se på manfrottos side, ser det rimeligt ok ud, uden at vide

128RC mener jeg. Den til videokamera. Den anden er for "mager" synes jeg.

Fra : Dennis Meng

Dato : 15-06-05 21:20

> Ved ikke om det er billigere eller dyrere.

http://kortlink.dk/umx

10 euro i forskel, for sampakken
det er næsten fjollet at lade være med at tage Pro udgaven så... vejer en
smule mere.

Vægten er vel ikke noget problem, er den? over 2kg lyder af meget... men
igen, monteret på en taske når man er ude, er det jo ingenting i forhold til
det samlede man har med.

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 21:29

> [...]
>
> Vægten er vel ikke noget problem, er den? over 2kg lyder af meget... men
> igen, monteret på en taske når man er ude, er det jo ingenting i forhold

055 CL vejer 2,3kg og 055PRO vejer 2,4kg, 141RC vejer 1,0kg.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-06-05 21:56

Dennis Meng wrote:
> Vægten er vel ikke noget problem, er den? over 2kg lyder af meget... men
> igen, monteret på en taske når man er ude, er det jo ingenting i forhold til
> det samlede man har med.

Det er ligesom med hifi. Jo tungere desto bedre Ej seriøst, så var
jeg meget skeptisk i starten i forhold til vægten, men når du først har
prøvet at stå med et godt (tungt) stativ, fatter du slet ikke at nogen
kan finde på at lave et let "tøse" stativ.

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 22:02

> [...]
> at stå med et godt (tungt) stativ, fatter du slet ikke at nogen kan finde

Nej, jeg tror at det næste skridt i retning af stabilitet er vel en
ekspansionsbolt ind i en bunker, og så kameraet direkte ovenpå?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-06-05 22:05

Claus Petersen wrote:
> Nej, jeg tror at det næste skridt i retning af stabilitet er vel en
> ekspansionsbolt ind i en bunker, og så kameraet direkte ovenpå?

Ja, eller en quick-release på en kampvogn

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 22:07

> Ja, eller en quick-release på en kampvogn

Er der ikke en eller anden form for bajonet på løbet af sådan en kampvogn?
Så man kan skifte ud med en god tele?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-06-05 22:12

Claus Petersen wrote:
> Er der ikke en eller anden form for bajonet på løbet af sådan en kampvogn?
> Så man kan skifte ud med en god tele?

Ellers er jeg sikker på Manfrotto har noget der passer på i deres
tilbehørsprogram

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 22:20

> Ellers er jeg sikker på Manfrotto har noget der passer på i deres
> tilbehørsprogram

JA, ellers har HAMA vel? Men så ryger vi jo OT i denne diskussion...

Fra : Dennis Meng

Dato : 16-06-05 12:09

Tak for alle jeres input, også dem omkring tanks etc
Der er ingen tvivl om at jeg hælder mest til Pro udgaven nu.....

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 16-06-05 13:21

Skulle du være itvivl så må der med alle dem der har et sådanne sæt,være en
mulighed for at prøve det inden du køber.

Mvh. Henrik

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 16-06-05 13:31

Henrik Rasmussen wrote:
> Skulle du være itvivl så må der med alle dem der har et sådanne sæt,være en
> mulighed for at prøve det inden du køber.

Ja bestemt. Hvis du (Dennis) kommer forbi Århus har jeg mit eget lille
Manfrotto showroom

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-05 14:11

> Ja bestemt. Hvis du (Dennis) kommer forbi Århus har jeg mit eget lille
> Manfrotto showroom

Ja, og jeg har et katalog, helt fuld af numre... og et stativ og en monopod

Fra : Dennis Meng

Dato : 16-06-05 14:18

> Ja, og jeg har et katalog, helt fuld af numre... og et stativ og en
> monopod
Ha ha, super duper :)
Århus er desværre ikke lige i nabolaget, ellers havde jeg nok benyttet mig
af venligheden :))