Bundkort, CPU, grafikkort. Kabinet, RAM
Fra : Itor

Dato : 15-06-05 15:39

Hej, jeg går og påtænker en større opgradering. I den forbindelse har jeg
brug for et bundkort, en CPU, et grafikkort, 512MB RAM og et kabinet.

Mine krav er:

ATA 100 HD interface
Behøves ikke at have et specielt godt 3D-grafikkort da jeg hovedsageligt
arbejde 2D. (evt. et integreret)
Rimeligt strømforbrug og ikke alt for meget blæserstøj.
Rimelig pris.

Jeg har tænkt på noget AMD 64 noget, men er ikke helt sikker. Er ret sikkert
overkill til mit behov (winXP, office 2003, SPSS, Matlab), men når det nu
endeligt skal være :)

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-06-05 19:56

Itor wrote:
> [...]
> hovedsageligt arbejde 2D. (evt. et integreret)
> Rimeligt strømforbrug og ikke alt for meget blæserstøj.

Det kan man skam sagtens finde, det billigste er nok AMD Sempron med
onboard grafikkort.

> Jeg har tænkt på noget AMD 64 noget, men er ikke helt sikker. Er ret
> sikkert overkill til mit behov (winXP, office 2003, SPSS, Matlab),
> men når det nu endeligt skal være :)

Jeg kender ikke lige SPSS og Matlab, men Office kræver ikke ret meget
power for at køre ordentligt.
Jeg har endnu ikke set nogen grund til at du bør købe AMD64, en Sempron
eller Celeron er alt rigeligt til det forbrug du har skitseret her.
Sempron er vist nok det billigste...

Jeg kan lave 2 bud, et Sempron og et AMD64.

Sempron:
Sempron 2800+ ca. kr. 550,-
512 MB PC3200 RAM ca. kr. 300,-
Glacialtech Igloo 2470 eller Silent Breeze ca. kr. 150,-
MSI KM4M-V ca. kr. 425,-
I alt ca. kr. 1.425,-

Jeg har valgt KM4M-V pga. vi har rigtig gode erfaringer med det bundkort
på mit arbejde, som er i en computerbutik.

AMD64:
AMD64 3000+ ca. kr. 1.020,-
512 MB PC3200 RAM ca. kr. 300,-
CNPS7000B-AlCu LED ca. kr. 275,- (mon ikke man kan afmontere lysdioden?)
ASUS A8V Deluxe ca. kr. 740,-
Radeon 7000 ca. kr. 250,-
I alt ca. kr. 2.585,-
(der kan spares ca. 225,- ved at købe et MSI RS480M2-IL istedet for
valgte bundkort og grafikkort og endnu mere hvis man vælger socket 754
istedet for 754)

De valgte dele er alle nogen har mere eller mindre kendskab til og på
baggrund af gode erfaringer er de valgt.

I dit tilfælde ville jeg nok bruge pengene på flere RAM og en hurtig
harddisk til systemet end et AMD64 system.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund