hjælp til tydning - Oksby sogn FT 1860
Fra : HMH

Dato : 14-06-05 22:12

Hej folkens

Min første tydning af en folketælling - er der nogen, der kan hjælpe mig med
at bekræfte, at det er korrekt, det jeg har lavet, og måske også fortælle,
hvad der står om Ane Marie Jensen?

jeg har smidt en stump af folketællingen her :
http://www.blaavandminizoo.dk/jensebsenibsen.gif

Ib Jensen 51 Gift do Gaardmand,
Huusfader
Birthe Marie Jørgensdatter 52 do do Hans Kone
Jens Knudsen Ibsen 11 Ugift do Deres Børn
Maren Kirstine Ibsen 9 do do --
Jens Ebsen Ibsen 7 do do --
Rasmus Knudsen Jensen 14 do do Hans søn af 1ste Ægteskab
Ane Marie Jensen 24 do do do datter,
??????????????
Mads Madsen 22 Janderup sogn Tjenestekarl
Ribe Amt

Med venlig hilsen Henrik Hestbech

Fra : Inger Buchard

Dato : 14-06-05 22:23

Rasmus Knudsen Jensen 14 do do Hans søn af 1ste Ægteskab
Ane Marie Jensen 24 do do do datter,
??????????????
Bør være

Rasmus Knudsen Jensen 14 do do Hendes søn af 1ste Ægteskab
Ane Marie Jensen 24 do do do datter,
nærer sig af P??....

De mange 'do' = ditto bør vel erstattes med det ord, de er gentagelsestegn
for.

Inger

Fra : HMH

Dato : 14-06-05 22:44

> De mange 'do' = ditto bør vel erstattes med det ord, de er gentagelsestegn
> for.

Ja, folk skulle jo nødig tro det var det engelse ord for dronte

Nu er det til migsæl, så det gør nok ikke den store forskel. Men her kommer
det.

Ib Jensen 51 Gift Her i sognet Gaardmand, Huusfader

Birthe Marie Jørgensdatter 52 Gift Her i sognet Hans Kone

Jens Knudsen Ibsen 11 Ugift Her i sognet Deres Børn

Maren Kirstine Ibsen 9 Ugift H er i sognet Deres Børn

Jens Ebsen Ibsen 7 Ugift Her i sognet Deres Børn

Rasmus Knudsen Jensen 14 Ugift Her i sognet Hans søn af 1ste
Ægteskab

Ane Marie Jensen 24 Ugift Her i sognet datter, ?
?????????????

Mads Madsen 22 Ugift Janderup sogn Ribe Amt
Tjenestekarl

Jeg ved ikke , om det øgede læsbarheden?

MVH Henrik H

Fra : Inger Buchard

Dato : 14-06-05 22:52

Hov, det er ressourcespild. Hvis du indtaster en folketælling, kan du da
lige så godt aflevere den til ddd.dda.dk, så vi andre kan få glæde af dit
arbejde.

Men, jo, det øgede læsbarheden.

Har du set dig om i folketællingen og fundet andre kvindeerhverv?
Ane Marie Jensen er jo konens voksne datter af første ægteskab og
bidrager til husholdningen med et eller andet. Måske kan du finde andre
eksempler på samme erhverv, som gør det lettere at afkode ordet.

Inger

Fra : HMH

Dato : 14-06-05 23:17

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> wrote in message
> Hov, det er ressourcespild. Hvis du indtaster en folketælling, kan du da
> lige så godt aflevere den til ddd.dda.dk, så vi andre kan få glæde af dit
> arbejde.

Næhæe Jeg prøver bare at finde ud af lidt om min tipoldefar Jens Ebsen
Ibsen - jeg havde egentlig ikke tænkt mig at tyde HELE folketællingen. Det
er først den anden "rigtige" kilde, jeg kigger på overhovedet :)

> Men, jo, det øgede læsbarheden.

OK

> Har du set dig om i folketællingen og fundet andre kvindeerhverv?

Yup! Jeg er *helt* blank :o/

> Ane Marie Jensen er jo konens voksne datter af første ægteskab og
> bidrager til husholdningen med et eller andet. Måske kan du finde andre
> eksempler på samme erhverv, som gør det lettere at afkode ordet.

Jeg prøver lidt mere.... imorgen .

Men hvad synes du, er resten "tydet" korrekt?

- Henrik

Fra : Inger Buchard

Dato : 15-06-05 07:46

> Men hvad synes du, er resten "tydet" korrekt?

Jow.
Hvis du oplyste folketællingens årstal og sidenummer, kunne jeg se efter -
og du kunne også bruge DisForum Hjælp til tydning på
http://dis-danmark.dk/forum/index.php - der sidder gode teksttydere, der
sikkert klarer datterens erhverv i en håndevending.

Inger

Fra : HMH

Dato : 15-06-05 09:25

> Jow.
> Hvis du oplyste folketællingens årstal og sidenummer, kunne jeg se efter -

Oksby, FT 1860 (side 4 ud af 20 på AO) - i folketællingen er det side 166

> og du kunne også bruge DisForum Hjælp til tydning på
> http://dis-danmark.dk/forum/index.php - der sidder gode teksttydere, der
> sikkert klarer datterens erhverv i en håndevending.

Det vil jeg lige prøve :)

Mange tak

- Henrik