Hun søger sin far - født 1948
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 14-06-05 20:57

Jeg kender en ung pige, som aldrig har truffet sin far. Hun ved at han
døde i 1991, hun ved også i hvilket sogn, han døde. Da hun gerne vil
vide fra hvilken familie hun nedstammer opsøgte hun kirkekontoret, som
vel må kunne se hans begravelse registreret.

Hun ville bare så gerne have navnene på sine bedsteforældre og finde ud
af, hvor hendes forfædre har befundet sig, og da selvfølgelig også om
hendes farmor og farfar lever endnu.

Men kirkekontoret henviste hende til kommunekontoret, hvor de sagde: Det
må vi ikke tale med dig om.

Kan det overhovedet være rigtigt, at man kan nægte hende at vide, hvem
hendes slægt er?

Hvad vil I foreslå, at hun kan gøre for at komme videre?

Hilsen Ruth

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-06-05 21:17

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hendes slægt er?
>
> Hvad vil I foreslå, at hun kan gøre for at komme videre?

Tja, hvis der er tale om et mindre sogn, ville
jeg nok gå ned til købmanden og spørge mig for.
Mvh.Bodil.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 15-06-05 07:09

"Bodil Grove Christensen" skrev i en meddelelse
> [...]

[...]

[...]

> Tja, hvis der er tale om et mindre sogn, ville
> jeg nok gå ned til købmanden og spørge mig for.

Orv, den ide kan nok i nogle tilfælde være god. Den er sikkert værd at
prøve.
Tak skal du have.

Hilsen Ruth

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 14-06-05 22:23

Scripsit Ruth Nielsen:

> [...]
> gerne vil vide fra hvilken familie hun nedstammer opsøgte hun
> kirkekontoret, som vel må kunne se hans begravelse registreret.

Kontraministerialbogen burde være indleveret til landsarkivet (nogle
er dog endnu ikke) - i så fald er dødsindførelsen som over 10 år
gammel alment tilgængelig, men det er kun på landsarkivet man har en
egentlig ret til at se oplysningerne.

Er efternavnet navnet lidt usædvanligt og var personen født før 1950
har jeg nogen gange fundet folks adresser for 1950 i vejvisere og
gennem folketællingerne for 1950 opsporet et fødested og en
fødselsdag. Derfra er det bare at få fat i kirkebogen for fødestedet.
Brug af 1950-folketællingerne på Rigsarkivet kræver en tilladelse som
man i regelen får, bare man ansøger om den.

Lars Erik Bryld

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 15-06-05 07:22

"Lars Erik Bryld" skrev i en meddelelse
> [...]

> er dog endnu ikke) - i så fald er dødsindførelsen som over 10 år
> gammel alment tilgængelig, men det er kun på landsarkivet man har en

Javel, det er en helt ny oplysning for mig. Det er jo især for at finde
ud af hendes fars fødesogn, hun har brug for at se dødsindførelsen. For
det mangler hun for at kunne starte på egentlig slægtsforskning.

> [...]
> Brug af 1950-folketællingerne på Rigsarkivet kræver en tilladelse som
> man i regelen får, bare man ansøger om den.

Jamen tak for de råd og oplysninger. Jeg tænkte jo nok, at man ikke
kunne gå lige fra gaden og ind for at søge i folketællinger og andet fra
1950 - men så skal hun altså bare søge om det! Ja det drejer sig jo om
en nær slægtning, når det er hendes far.

Tak for de gode oplysninger.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 16-06-05 12:52

Det ender jo så med at vi må ind på både landsarkivet og rigsarkivet for
at gå videre. Men hvis man ved at manden, Hans Ole Jensen døde på
plejehjemmet, johs. Hages Allé 3, 2990 Nivå den 1. maj 1991, er der så
andre muligheder for at finde frem til hans fødesogn.

Du nævner vejvisere for 1950, men kan man finde folk i en vejviser, når
deres efternavn er Jensen, og man ikke kender forældrenes navne?

Hilsen Ruth

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 16-06-05 13:39

> [...]
>
> Du nævner vejvisere for 1950, men kan man finde folk i en vejviser, når
> deres efternavn er Jensen, og man ikke kender forældrenes navne?

Kender du navnet på Hans Oles hustru - og har du nogen som helst idé om,
hvor i landet han skulle stamme fra ?

/Flemming U

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 16-06-05 16:35

"Flemming Udbjørg" skrev i en meddelelse

> Kender du navnet på Hans Oles hustru - og har du nogen som helst idé
om,
> hvor i landet han skulle stamme fra ?
>
> /Flemming U

Så vidt jeg ved havde han ingen kone. Jeg ved ikke hvor han stammer fra.
Hilsen Carina

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 16-06-05 13:45

> [...]
>
> Du nævner vejvisere for 1950, men kan man finde folk i en vejviser, når
> deres efternavn er Jensen, og man ikke kender forældrenes navne?

Hm.....det faldt mig lige ind, at bruge den unge piges egen fødsel som
indgang til at finde faderen. Hvad siger hendes egen dåbsattest om fader
og
moder - og var de på noget tidspunkt gift? Ved pigens fødsel skal faderen
jo
registreres, og hvis de har været gift, burde det være muligt at finde
vielsesprotokollen, hvor faderens fødested så vil stå.

/Flemming U

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 16-06-05 16:42

> [...]
>
> /Flemming U
>
> Så vidt jeg ved var min mor og far ikke gift. Det eneste jeg ved om
min far er at han boede på plejehjem. Jeg har prøvet at forhøre mig på
Karlebo kommune, men de sagde at de ikke kunne hjælpe mig.
Hilsen Carina

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 04-07-05 12:19

On Thu, 16 Jun 2005 17:41:59 +0200, "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

>min far er at han boede på plejehjem. Jeg har prøvet at forhøre mig på
>Karlebo kommune, men de sagde at de ikke kunne hjælpe mig.
>Hilsen Carina

Hvad siger plejehjemmet?

Hvem fik ham anbragt, og hvem fik boet efter ham?

Er der nogle, som husker ham på stedet, og kunne lokkes til at
fortælle om hans habitus etc.

Venligst
John

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 16-06-05 16:42

Scripsit Ruth Nielsen:

> [...]
> på plejehjemmet, johs. Hages Allé 3, 2990 Nivå den 1. maj 1991, er
> der så andre muligheder for at finde frem til hans fødesogn.

Afhængig af omstændighederne kunne man prøve at se efter, om pårørende
blev efterlyst i forbindelse med dødsfaldet. Politiken og Berlingske
bringer ind i mellem efterlysninger under dødsannoncerne. I de
efterlysninger er fødestedet i regelen angivet.

> Du nævner vejvisere for 1950, men kan man finde folk i en vejviser,
> når deres efternavn er Jensen, og man ikke kender forældrenes
> navne?

Nej, det bliver godt nok svært, så Rigsarkivet får I nok ikke noget ud
af. Men spørg på Landsarkivet om kontrabøgerne for Karlebo sogn er
blevet indleveret op til 1991 (desværre er det ikke altid tilfældet).

Flemmings forslag om at kigge i datterens egen dåbsindførsel lyder
god. Jeg har aldrig selv set på så nye kirkebogsnotater, men det bør
da helt bestemt forsøges. Er der noget med en faderskabssag eller
adoptionssag, har datteren formodentlig nogen ret til aktindsigt.

Lars Erik Bryld

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 16-06-05 16:56

> [...]

> bringer ind i mellem efterlysninger under dødsannoncerne. I de
> efterlysninger er fødestedet i regelen angivet.

Tak skal du have, det er noget, som vi ikke vidste. Vi vil prøve at gå
videre med det.

> Nej, det bliver godt nok svært, så Rigsarkivet får I nok ikke noget ud
> af. Men spørg på Landsarkivet om kontrabøgerne for Karlebo sogn er
> blevet indleveret op til 1991 (desværre er det ikke altid tilfældet).

Det vil vi så i hvert fald også prøve.

> [...]
> da helt bestemt forsøges. Er der noget med en faderskabssag eller
> adoptionssag, har datteren formodentlig nogen ret til aktindsigt.

Datteren, Carina, har været på kirkekontoret, hvor hun blev afvist,
såvel som hun blev det på rådhuset. Men kan det være rigtigt, at man
helt kan afvise hende, der blev dog skrevet til hende ved faderens død.
Der stod at han var ugift og ikke havde adopteret, og ingen andre børn
end Carina.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 16-06-05 17:19

> [...]
> helt kan afvise hende, der blev dog skrevet til hende ved faderens død.
> Der stod at han var ugift og ikke havde adopteret, og ingen andre børn

Hov - her var der nogle gode oplysninger!!

Skriv til den skifteret, der sendte brev til Carina i forbindelse med
faderens død - og bed om at få udleveret kopi af de relevante dokumenter
såsom hans fødsels- og dødsattest. Når Carina er eneste barn og eneste
arving, så har hun adkomst til disse oplysninger.

Fra en dødssag her i min familie ved jeg, at skifteret eller advokat har
disse oplysninger - og kan udlevere dem uden begrænsninger.

/Flemming U

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 16-06-05 17:31

> [...]
har
> disse oplysninger - og kan udlevere dem uden begrænsninger.

Mange tak det vil jeg gøre. Så kan det endelig være jeg kan finde ud af
om jeg har noget famillie fra min fars side.
Med venlig hilsen Carina

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 04-07-05 12:19

On Thu, 16 Jun 2005 17:56:01 +0200, "Ruth Nielsen"
> [...]

>helt kan afvise hende, der blev dog skrevet til hende ved faderens død.
>Der stod at han var ugift og ikke havde adopteret, og ingen andre børn

Så må der jo have været et skifte (i kraft af at han var offentligt
anbragt) og Carina burde have arvet - i hvert fald evt. personlige
effekter....

Dem burde plejehjemmet/kommunen kunne tvinges til at gøre rede for,
skulle jeg mene...

Venligst
John

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-06-05 07:40

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> da helt bestemt forsøges. Er der noget med en faderskabssag eller
> adoptionssag, har datteren formodentlig nogen ret til aktindsigt.

Nej, det har hun ikke umiddelbart.
Det er meget firkantet - og der er en forældsesfrist på 80 år
på den slags sager.
Mvh.Bodil.

Fra : SpookiePower

Dato : 17-06-05 08:41

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det har hun ikke umiddelbart.
> Det er meget firkantet - og der er en forældsesfrist på 80 år
> på den slags sager.
> Mvh.Bodil.

Min mor blev bortadopteret for 43 år siden. Jeg har sammen med min
mor lige søgt indsigt i hendes adoptionssag. Jeg ringede først til kbhs
overpræsidium, og forklarede dem situationen. De fortalte mig at min
mor skulle sende et brev til dem + en kopi af hendes dåbsattest, så
ville de sende sagen til hende. Det er ca 1 uge siden, vi sendte brevet
så vi håber snart der kommer svar.

Mit stamtræ:
www.slaegt.activewebsite.dk

Mit fotoalbum
www.photo.activewebsite.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-06-05 12:21

"SpookiePower" skrev i en meddelelse

> [...]
> mor skulle sende et brev til dem + en kopi af hendes dåbsattest, så
> ville de sende sagen til hende. Det er ca 1 uge siden, vi sendte

Tak skal du have. Det er godt at høre om alle de steder man kan henvende
sig, selvom I stadig er i venteposition.

Hilsen Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-06-05 12:17

> Nej, det har hun ikke umiddelbart.
> Det er meget firkantet - og der er en forældsesfrist på 80 år
> på den slags sager.

> Mvh.Bodil.

Du mener altså, at vedr. fadderskabssag el. adoptionssag har en datter
ikke umiddelbart ret til akindsigt. Okay - men Carina kan forhåbentlig
se noget i forbindelse med hendes fars død og begravelse. Altså, hvis
hun gerne vil gå i gang med ganske almindelig slægtsforskning, står hun
jo lige nu og mangler sin fars fødested og navnene på _hans _
forældre. Det er dét der er det vigtigste for hende.

Men vi har jo også fået op til flere forskellige steder at henvende os
til nu.
Det er muligt, hun prøver at nå ind omkring landsarkivet i dag, på vej
fra arbejde.

Er det sandt, at der nu er helt lukket om mandagen?

Og lige en lille ting. Jeg håber, det er i orden, at vi begge skrev på
min pc i går aftes. Nu har hun fået blod på tanden, så nu ville hun
gerne selv være med.

Hilsen Ruth

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 17-06-05 18:28

Scripsit Ruth Nielsen:

> Du mener altså, at vedr. fadderskabssag el. adoptionssag har en
> datter ikke umiddelbart ret til akindsigt.

Det tror jeg heller ikke Bodil har ret i. Ifølge retsplejelovens § 41
har parterne (her datteren) i civile sager (hvortil faderskabssager
hører) som udgangspunkt uden videre krav på udskrift af retsbøgerne og
fremlagte dokumenter. En undtagelse herfra gælder i sager om
faderskab, at hvis barnet er bortadopteret, og forældrene ikke kender
adoptanternes navne, må adoptanternes, parternes og vidners navne ikke
optages i udskrifter af retsbogen eller rettens afgørelser, jf.
retsplejelovens § 456 m, stk. 4. Grunden til, at heller ikke parternes
navne må medtages, er, at anonymiteten virker begge veje: De
biologiske forældre må ikke få at vide, hvem adoptivforældrene er,
ligesom adoptivforældrene ikke må få at vide, hvem de biologiske
forældre er.

Men jeg er ikke jurist, så der må retshjælpen vist ind over.

Lars Erik Bryld

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-06-05 21:51

> [...]
> biologiske forældre må ikke få at vide, hvem adoptivforældrene er,
> ligesom adoptivforældrene ikke må få at vide, hvem de biologiske

Jeg stod faktisk med en aftenskoleelev forrige vinter,
som selv var adopteret - hun fik aktindsigt, men
arkivpersonalet gjorde meget klart, at kun hun
kunne søge denne aktindsigt, ikke hendes børn.
Dvs. når de 80 år er gået, kan de få det at vide.

Mvh.Bodil.

Fra : SpookiePower

Dato : 17-06-05 12:27

Ved du hvilken by han døede i ?

Jeg fik afvide for nogle dage siden hvor min morfar boede da han
døede. Jeg gik ud fra at han også blev begravet i den by han døede i.
Jeg ringede så til et par kirker i den pågældende by indtil de fandt
ham i deres register. De stillede mig så videre til kordegnekontoret
som hørte til den kirkegård og her fik jeg oplyst hans stilling, fødsel,
og forældrens navne. Det var måske en ide til dig.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 17-06-05 15:46

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> som hørte til den kirkegård og her fik jeg oplyst hans stilling, fødsel,
> og forældrens navne. Det var måske en ide til dig.

Den opmærksomme læser ville have bemærket, at kirkekontoret skam er
spurgt,
men ikke ville svare - så nej, det er ikke en idé !

/Flemming U

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-06-05 20:26

> Den opmærksomme læser ville have bemærket, at kirkekontoret skam er
> spurgt,
> men ikke ville svare - så nej, det er ikke en idé !

Jamen jeg tror alligevel man burde forsøge at kontakte dét kirkekontor
en gang til. Måske kommer man til at tale med een der er mere positiv.
Og ellers må det som Lars Erik Bryld skriver gå gennem retsplejen.

Hilsen Ruth

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 18-06-05 14:55

> Jamen jeg tror alligevel man burde forsøge at kontakte dét kirkekontor
> en gang til. Måske kommer man til at tale med een der er mere positiv.
> Og ellers må det som Lars Erik Bryld skriver gå gennem retsplejen.

Jeg sidder stadig med en fornemmelse af, at løsningen med at starte med
Carinas egen fødsel og dåbsattest ikke er prøvet.

Hvad står der på hendes dåbsattest om faderen ?? Og hvilket sogn er
Carina
født i - det kunne jo hænde, at faderen kunne findes i samme sogn i samme
tidsrum.

Hvad siger Carinas mor om faderens opholdssted ?

Og...hvem har fået udleveret faderens personlige papirer efter hans død -
Carina var jo enearving? Så dem kan hun da få fat i - og det drejer sig
jo
bl.a. om hans dåbsattest. Hvis papirerne ikke er udleveret, så forlang at

dem i skifteretten. Det er jo ikke rettens papirer. Og når man har
tilskrevet Carina om faderens død, kan der ikke være tale om
hemmeligtholdt
fadderskab, adoption el.lign. Såh........vejen er klar!

Der er ikke noget at bruge retshjælp på i denne sag - ikke endnu i hvert
fald.

/Flemming U

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-06-05 22:25

> Jeg sidder stadig med en fornemmelse af, at løsningen med at starte
med
> Carinas egen fødsel og dåbsattest ikke er prøvet.

Det har du måske ret i. Altså Carina kommer af og til her, fordi hun er
kæreste med min nevø. Hun så min stamtavle og blev fyr og flamme for
selv at lave sådan een.

> Hvad står der på hendes dåbsattest om faderen ??

Du har sikkert ret i, at det er et relevant spørgsmål.

Og hvilket sogn er
> Carina
> født i - det kunne jo hænde, at faderen kunne findes i samme sogn i
samme
> tidsrum.

Meget god ide, at rette tankerne i den retning. Har man fødesognet, kan
man begynde med en FT eller en kirkebog. Når jeg ikke har fokuseret så
meget på det, er det fordi jeg regner med at vi ikke vil få lov til at
se hendes dåb i en kirkebog fra 1977.

> Hvad siger Carinas mor om faderens opholdssted ?

Carina har ikke boet hos sin mor, fra hun var 3 år. Mor'en bor i Jylland
og ønsker ikke at fortælle Carina noget om hendes far.

> [...]
> hemmeligtholdt
> fadderskab, adoption el.lign. Såh........vejen er klar!

Jo - tak skal du have, fordi du sætter brikkerne på plads.

> Der er ikke noget at bruge retshjælp på i denne sag - ikke endnu i
hvert
> fald.

Det kunne det se ud til.

Jeg vil ringe hende op i morgen, søndag og bede hende tage faderens
dåbs-attest med herhen.

Så lader jeg lige et par ord falde om vi får noget godt ud af det.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 19-06-05 09:19

> [...]
> dåbs-attest med herhen.
>
> Så lader jeg lige et par ord falde om vi får noget godt ud af det.

Hej Ruth - det med at starte på faderens dåbsattest, er med 100% sikkerhed
det bedste I kan gøre. Så når nu Carina har den, så har i de første svar på
de store spørgsmål - her står nemlig både hvor han er født og hvem der er
hans forældre.

Og så er I klar til at gå på arkiverne og inde kirkebøgerne frem for
forældrene - og finde bedsteforældrene os.v.

God jagt - og held og lykke med det.

/Flemming U

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 04-07-05 12:19

On Tue, 14 Jun 2005 21:56:53 +0200, "Ruth Nielsen"
> [...]

>vide fra hvilken familie hun nedstammer opsøgte hun kirkekontoret, som
>vel må kunne se hans begravelse registreret.

Hej Ruth

Jeg var lidt i en lignende situation.

Havde tilfælgdigt hørt at min faster var død - som min far ikke havde
haft kontakt med i m-a-n-g-e år, og han var iøvrigt selv død et halvt
år forinden.

Så jeg kontaktede dels lokalavisen i hendes område, Glostrup, men
samtidig sendte jeg mail til Lokalhistorisk Arkiv, for at høre om de
havde haft en dødsannonce.

Lokalarkivet sendte mig teksten (og datoen) på annoncen, og derefter
svarede Lokalavisen på, hvem der havde indrykket den.

Det kommer ikke direkte sagen ved, men i annoncen takkede man specielt
en vis afdeling på Glostrup Hospital, og da jeg kort efter selv var
forbi dér, kunne jeg selv konstatere at det var hjerteafdelingen, så
nu havde jeg også en del af "historien" - årsagen.

Lokalavisens oplysning gav mig de "nye" efternavne på mine to kusiner,
som indrykkede annoncen, og siden er det gået glat med at oprulle
resten.

Sådan svarer det sig ofte at tænke lidt utraditionelt... )

Held & lykke

Du ved, hvilket sogn han døde i - og hvornår?

Hvad med begravelsen? Er det en kirkegård, hun kan komme til? Hvem
holdt ligprædiken? En samtale med den aktuelle præst kan måske bringe
hende nærmere end kirkekontoret, som jo MÅ arbejde efter reglerne.

Hvis denne far var en kendt eller markant person, kunne der være
chance for nogle "Mindeord" i en eller anden avis.

Venligst
John