farveskift i 2-årig kats pels-hvorfor?
Fra : Sofie Iversen

Dato : 14-06-05 20:38

Som bekendt har vi jo Malou som er halvt skovkat, hun var kulravende
sort da vi fik hende...

Nu er hun efterhånden ved og blive temmelig gråsprængt, hendes mave er
mere eller mindre sølvfarvet og hun er også begyndt at få en del
sølvfarvede hår i kraven og rundt omkring... Hårene er hvide hele
hårstråets længde.

Hvorfor får hun det? hun er ca 2 år, ved ikke om det er normalt med
farveskift i den alder?

Derudover viser hun også lidt rufisme nu, og har fået lidt rødbrun glød
i pelsen...

Hænger de 2 ting sammen?

I får lige et par billeder af hvordan pelsens farve har skiftet:

http://killingertilsalg.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled=5219047

http://killingertilsalg.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled=5219055

http://killingertilsalg.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled=5219058

Håber i kan hjælpe, for synes altså det er mystisk at en voksen kat
pludselig skifter pelsfarve???

Med venlig hilsen
Sofie Iversen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : fam. Ager

Dato : 14-06-05 20:53

"Sofie Iversen" <lindberg_dkKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://killingertilsalg.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled=5219058
>
> Håber i kan hjælpe, for synes altså det er mystisk at en voksen kat

hej!

nu har jeg raggier, og de skifter stadig farve... de bliver 2 i næste måned.
og det er meget normalt for racen, de kan være 3 før den endelige farve er
der. så det kan være at det er tilfældet med den norske også?

mvh. marie

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 21:17

"Sofie Iversen" <lindberg_dkKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en

> Som bekendt har vi jo Malou som er halvt skovkat, hun var kulravende
> sort da vi fik hende...

Vi har to søstre katte, der efter sigende skulle være 1/4 norsk skovkat. De
er lidt over et år gamle.
De er begge ifølge gruppen her sort makrel tabby - altså stribet.
Phoebe er blevet meget mere lys med tiden. Måske fordi hendes pels er blevet
længere.
Som helt lille killing var Piper lidt mørkegrå/ matsort på ryggen. Derefter
blev hun helt kulsort på ryggen, men har nu også fået den der rød-brune
glød, som du også nævner. Hun er faktisk helt rødbrun på ryggen nu.
Vores hankat, der var meget lys grå / hvid, som killing, er også blevet
mørkere med tiden. Filur er alm.korthåret huskat.
Vores sort / hvide hunkat Panda ligner stadig sig selv, som hun så ud som
killing.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Morten Skjershede

Dato : 14-06-05 21:25

Hej Sofie.
Det er ikke ualmindeligt.
Man ser tit katte ændre farve efterhånden som de udvikler sig/bliver ældre.
Visse racer er først udvokset/udviklet når de er 1½-2 år.
Der kan ligge noget, enten smoke eller silver i anerne, som først kommer
frem nu.
Det ses tit på netop fulfarvede, altså sort, chokolade, de mørke farver.
Jeg vil tro det er silver da du siger h farven er på hele hårets længde.
Smoke ligger som regel kun i bunden.
Så altså det er ikke unormalt

Hilsen
Morten
DK Yeoman
Cornish Rex
www.dk-yeoman.dk/cornish
www.rexkatten.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-06-05 21:29

"Morten Skjershede" <mass@dk-yeoman.dk> wrote in message
> [...]
> Det ses tit på netop fulfarvede, altså sort, chokolade, de mørke farver.
> Jeg vil tro det er silver da du siger h farven er på hele hårets længde.

Forskellen på sølv og smoke er om katten har tabby mønster eller non agouti
(ingen striber). Er den non agouti er det en fuldfarvet kat med sølv i
bunden. Er det en sølv er sølvet striberne.
Begge dele er sølv, der er blot forskel på hvordan den ser ud på en hhv
fuldfarvet eller stribet kat. Da den her er sort, kan den være smoke.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Sofie Iversen

Dato : 15-06-05 08:45

Så er det altså helt normalt at skifte pelsfarve for en kat?

Lige et billede fra samme dag hun blev steriliseret (11 februar) Der er
stor forskel fra dengang og til nu i pelsfarven.Faktisk er pelsen heller
ikke sådan noget fedtet tjavset noget mere, nu minder den mere om vores
ægte skovkats pels nu, ren og lækker både og se på og røre ved :D

Billedet:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=Lindbergdk&picnumber=7922