ISLAM-LEKSIKON
 
 Den 01.06.2001 af Niels Erik Søndergård
 
 ORDBOG
 
 Abraham var iflg. Muhammad verdens første monoteist; skulle have opført
 Ka´abaen i Mekka (se sura 2.125-129. Offerfesten under pilgrimsfærden er til
 minde om, at Abraham ville ofre sin søn Isak.
 
 Abrogation "ophævelse" . Det betyder, at dele af Koranen, som er indbyrdes
 aldeles i modstrid er ophævet, for at fastholde at Koranen er uden fejl og
 mangler. Disse vers menes da kun at have haft betydning en tid. Sura 16.102
 siger: "Vi bringer et bud i stedet for et andet bud - Allah ved dog bedst,
 hvad ha åbenbarer - så de siger: Du er en løgner. Nej de flest af dem har
 ingen viden". På denne måde er for eks. Koranverset: "Der er ingen tvang i
 religionen ophævet". Det bruges i stedet ofte som "taqiyya" for at skabe
 forvirring blandt modstanderne og vise, at islam er en "tolerant" religion.
 
 Adam er iflg. islam den første af 124.000 profeter, samt første menneske.
 Lærte englene navnene på alt det skabte .Omtales i sura 2.32-39
 
 A.H. Anno Hegirae. Muslimsk tidsregning. Starter efter Muhammads udvandring
 (Hidjra) fra Mekka, dvs. år 622.
 
 Ahmadiyya Muslimsk sekt grundlagt af Mirza Ghulam Ahmad (1835-1909) i
 Indien. Aktiv i Danmark gennem Nushrat Djan-moskeen i Hvidovre.Har udgivet
 Abdul Salam Madsens Koranoversættelse. Ahmadiyya forfølges voldsomt i flere
 muslimske lande.
 
 Alawi Muslimsk sekt af Sunnimuslimer i Tyrkiet og Syrien. Moderate og ofte
 forfulgte af andre muslimer.
 
 Al- Azhar universitetet højeste sunni-muslimske læreanstalt i verden, ligger
 i Kairo. Konferencer på dette sted er normgivende i de fleste sunnimuslimske
 lande.
 
 Apostat (arabisk: "irtidad").Frafalden fra islam. Også personer, som går
 over til en anden religion er apostater og har forbrudt deres liv.
 Konvertering fra islam og frafald dømmes iflg. Koranen og iflg. mange
 islamiske lande med døden, også iflg. ægyptisk lov, (Sura 4.88-89).
 
 Arveret se sura 4.12-13. En pige får det halve af en dreng. Men er der mange
 piger, deler disse to tredjedele af arven.
 
 Ayatollah titel på den øverste retslærde og leder indenfor Shia-islam.
 
 Bahai Muslimsk blandingssekt grundlagt af Baba (1817-92), hvis mausoleum
 ligger i Haifa (Israel). Grundlagt i Iran. Forfølges og dræbes som kættere i
 flere islamiske lande især Iran.
 
 Bismillah betegnelse for ordene "I Allahs den nådiges og barmhjertiges
 navn", bruges bl.a. ved hallalslagtning.
 
 Black Muslims Bevægesle i USA grundlagt af Eliya Muhammad. Første leder
 Malcolm X. Blev berømt gennem bokserne Muhammad Ali ("I am the greatest") og
 Tyson (kendt fra skandalekampen, hvor han bed sin modstander Holyfields øre
 af).
 
 Blasfemi "Kufr". Medfører dødsstraf iflg. islamisk lov.
 
 Blod er forbudt (haram) ifl. sura 2,173-174.
 
 Bogens folk "Dhimmier" Ahl- al-Kitab. Jøder, kristne og magere dvs.
 Zaratustratilhængere (de eneste Muhammad mente havde en bog til deres
 religionsdyrkelse). De beskyttes til en vis grad i den ideelle islamiske
 stat, hvis de underordner sig og betaler en særskat og undlader offentligt
 at tale om deres religion.
 
 Buraq Mellemting mellem hest og mulddyr (evt med vinger), som Muhammad
 foretog sin natlige himmlerejse (mi´radj) med, og hvor han havde samtaler
 med andre profeter i Himlen.
 
 Chador Persisk navn for klædning som dækker kvinden totalt.
 
 Da´wa "kald, råb" . Oplysning eller rettere missionsindsats i ikke-muslimske
 lande . Vigtige i Danmark er den saudiske statsfinancierede misson "Rabitat
 al- Alam al-Islami" (den muslimske Verdensliga), den libyske
 statsfinacierede mission "al- Da´wa al-Islamiya", og den private pakistanske
 mission "Minhaj ul- Qur´an".
 
 David se Dawud
 
 Dawud David i Koranen: sura 4,164, 2.sura 251-252.
 
 Devshirme "drengehøst" . De kristne i Balkanområdet var indtil det 17.årh.
 forpligtet til hvert år at udlevere et større antal drenge til sultanen.
 Disse blev uddannet på særlige skoler og tvunget til at konvertere til
 Islam.
 
 Dhibril Ærkeenglen Gabriel, som iflg. Muhammad har overbragt ordene fra
 ur-bogen i Himlen til profeterne i delvis forfalsket form, men til ham selv
 i uforfalsket form.
 
 Dhimmier Personer, som er under beskyttelse (dhimma), dvs. kristne og jøder
 i et muslimsk samfund. Disse skal da betale "djizya" kopskat eller krigskat,
 idet beløbet financierede de muslimske erobringskrige.
 
 Djizya se under "Dhimmier"
 
 Djihad "anstrengelse", "Hellig krig", djihad skal sikre, at Islams system og
 lov bliver det herskende.
 
 Djinn dæmoner
 
 Djævelen se Iblis
 
 Fatima Muhammads datter med Khadiya. Blev gift med Ali og var mor til Hasan
 og Husain.
 
 Fatwa udtalelse af muslimsk retslærd om, hvordan en muslim skal forholde
 sig, for eks. fatwaen over forfatteren Salman Rushdi.
 
 Fiqh islamisk retsvidenskab.
 
 Fitna fristelse (arabisk).
 
 Fundamentalisme Per definition er islam fundamentalistisk. Ethvert ord og
 komma i koranen skal fortås som det står, da det er fra Guds "urbog", som
 ligger i himlen.
 
 Iblis djævelen, betegnes nogle steder som dæmon (sura 18.51), andre som en
 engel (sura 2,35). Kaldes også Shaitan (Sura 2,169-170).
 
 Indjil Evangeliet.
 
 Ghetto fremmes ideologisk af integristerne, som ønsker rene muslimske
 samfund (en stat i staten med egne muslimske love).
 
 Hadith Overleveringer om Muhammads sædvane (sunna),
 
 tusinder af overleveringer samlet i det 9.årh. dvs. 3 århundreder efter
 profetens død. Blandt sunnier er følgende 6 de vigtigste: al-Bukari, Muslim,
 Abu Dawud,Tirmihi, al-Nasi og ibn-Madja.
 
 Hadj Pilgrimsrejsen til Mekka
 
 Hallal "lovligt" for eks kød, der er slagtet efter islamisk forskrift. SE
 REN-UREN!
 
 Haram "forbudt", for eks. blod, svinekød, korte bukser, etc. Mekka og Medina
 er haram for ikke-muslimer.
 
 Hellig krig (djihad)
 
 Sura 2.v.187 Dræb dem, hvor I træffer dem, og driv dem ud, fra det sted de
 har drevet jer ud. Når i bliver prøvet i jeres tro eller forfulgt, så er det
 værre end at blive dræbt. Men kæmp ikke mod dem ved den hellige moske, før
 de angriber jer. Hvis de angriber så dræb dem. Det skal være de vantros løn.
 
 Sura 2 v.189 Bekæmp dem, indtil der ikke længere findes smertefuld
 undertrykkelse sted på grund af tro eller at de forfølger jer, og religionen
 er blevet Allahs: men hvis de overgiver sig, så skal der ikke være fjendskab
 mere, undtagen overfor dem, der er uretfærdige.
 
 Sura 2. vers 212 I er anbefalet at kæmpe, selv om I føler modvilje mod det.
 
 Sura 2.v.213 Det kan godt være, at I føler modvilje mod at gøre noget, selv
 om det er bedst for jer. Det kan være, I bedre kan lide det, der skader jer.
 Gud ved alt, I ved intet.
 
 Sura 4.90...tag derfor ikke nogen af de vantro som venner førend at de
 overgiver sig til Allahs sag. men hvis de evner sig bort, så grib dem og
 dræb dem, hvor I end finder dem, og tag ikke nogen af dem som ven og heller
 ikke som hjælper.
 
 Sura 8.13...jeg vil kaste rædsel i hjerteren på dem, der er vantro, og i
 troende (muslimer), skær deres( de vantros) halse over og hug deres
 fingerspidser af. Sådan skal de gå dem, som modsætter sig Allah og hans
 sendebud(Muhammad).
 
 9.sura (kaldet Tawba) Arabernes og somaliernes moske i København kaldtes
 Tawba moskeen.
 
 Sura 9.29 Kæmp mod dem, som ikke tror på Allah og den yderste dag, og mod
 dem, som ikke holder det forbudt, som Allah og hans sendebud(Muhammad) har
 forbudt og som ikke følger sandhedens religion (islam), indtil de betaler
 tribut(underkastelsesskat til Muslimerne) med egen hånd og underkaster sig.
 
 Sura 9.111 Allah har sandelig købt de troendes liv og ejendom af dem mod at
 de skal have Paradisets have, hvis de kæmper på Allahs side og hvis de
 dræber og bliver dræbt. Fryd jer over denne handel, som i har slutte med ham
 (Allah)- og alt dette, det er den store sejer.
 
 Sura 47v.2-5 de, som er vantro og holder folk borte fra Allah vej - deres
 handlinger vil han gøre til intet. Men de, som tror og handler retfærdigt og
 tror på det som er åbenbaret til Muhammad, hvilket er sandheden fra deres
 herre...Når I da møder de vantro så hug deres halse over, og når I så har
 fået magt over dem, så bind dem fast i bånd.
 
 Sura 47.v.36 Vær derfor ikke tøvende og svage så i (muslimer) opfordrer til
 fred når I er overlegne. Allah er med jer og vil ikke berøve jer frugten af
 jeres handlinger.
 
 Sura 48.v.29-30 Det er Allah, der har sendt sit sendebud (Muhammad) med
 retledningen og sandhedens religion for at den må sejre over alle andre
 religioner. Allah er tilstrækkelig vidne. Muhammad er Allahs sendebud. De
 (muslimerne), som er med ham er hensynsløse mod de vantro, men milde i deres
 indbyrdes forhold.
 
 A. Khomeinis tale holdt i hans hjem i Jamaran på profetens fødselsdag
 12.12.1984.
 
 "Hvis vi tillader de vantro at fortsætte med at spille deres rolle med at
 korrumpere verden, vil deres moralske straf blive desto strengere. Derfor
 vil vi gøre dem en tjeneste, hvis vi dræber dem, for at sætte en stopper for
 deres korrupte aktiviteter. For deres eventuelle straf vil blive mindre. At
 lade de vantro fortsætte med at leve, betyder at tillade dem at gøre endnu
 flere korrupte ting. At dræbe dem er den kirurgiske operation befalet af
 Allah Skaberen...De, som følger Koranens love er agtpågivende overfor at
 opfylde lovene om Qissas (gengældelse) og at vi skal dræbe..Krig er en
 velsignelse for verden og for enhver nation. Det er Allah selv, som befaler
 mænd at føre krig for at dræbe. Koranen befaler: "Før krig indtil al
 fordærvelse og ulydighed mod den guddommelige lov er renset ud!
 
 De krige, som vor profet - velsignet være hans sjæl - førte mod de vantro,
 var guddommelige gaver til menneskeheden. En gang vandt vi krigen, nu skal
 vi vende os hen til andre krige. Ja det vil ikke være nok. Vi har at føre
 krig indtil al fordærvelse, al ulydighed mod islamiske love over hele verden
 er ophørt. Koranen befaler: "Krig indtil sejer!" En religion uden krig er en
 forkrøblet religion. Hvis det havde været Jesus tilladt - velsignet være
 hans sjæl - at leve lidt længere, ville han også havde handlet som Moses
 gjorde og havde brugt sværdet . Det er krig, som renser verden.. Sådanne
 præster, som siger, at det er mod loven i den hellige bog, er Islams
 fjender. Men Allah være priset, vore unge kriger (muhajediner)sætter hans
 befaling om til handling og kæmper. De ved, at det at dræbe de vantro, er en
 af de nobleste missioner, som Allah har reserveret for menneskeheden".
 
 Der er to former for krig i Islam: den ene kaldes Djihad (Hellig krig), som
 betyder erobringen af (andre) lande i overenstemmelse med særlige vilkår.
 Den anden er krig for at bevare uafhængigheden af et (muslimsk) land og
 fordrivelsen af fremmede fra landet. Djihad eller hellig Krig, som er
 erobringen af andre lande og kongedømmer, er nødvendig efter indførelsen af
 den islamiske stat og tilstedeværelsen af Imamen eller i overensstemmelse
 med hans ordre. Således kræver islam af alle voksne mænd, med undtagelse af
 de, der er uduelige, at de skal forberede sig til erobringen af (andre)
 lande, således at islams lov bliver adlydt i ethvert land i verden.....
 
 Den, som studerer Hellig Krig, vil forstå, hvorfor Islam ønsker at erobre
 hele verden. Alle lande, som er erobret af islam eller som skal erobres i
 fremtiden vil få evig frelse, for de skal leve under lysets evige
 lovgivning....
 
 De som intet ved om islam tror at Islam er imod krig. Disse (som siger det)
 er uvidende. Islam siger: Dræb alle vantro ligesom de vil kunne gøre ved
 dig. Betyder det, at muslimer skal læne sig tilbage, indtil de er
 overvundet? Islam siger: Dræb dem (ikke-muslimerne), læg dem under sværdet
 og spred dem. Betyder det at vi skal læne os tilbage indtil vi overvindes?
 Islam siger: Dræb i Allahs tjeneste den som måske ville dræbe dig! Islam
 siger: af alt godt som findes, sig tak til sværdet og til skyggen af
 sværdet! Folkene kan man ikke få til at adlyde uden ved sværdet! Sværdet er
 nøglen til Paradis, som kun kan åbnes for hellige krigere (Muhajedinerne).
 
 Der er hundreder af andre koranstykker og hadiths (udtalelser af
 profeten(red.), som siger, at muslimer skal værdsætte krig og kamp. Betyder
 det at islam er en religion, som hindrer krig? Jeg spytter på så tåbelige
 sjæle, som påstår noget sådant.
 
 Ayatollah Ruhollah Khomeini:"Kashf al-Asrar"(Nøglen til
 hemmelighederne".Oprindeligt udgivet i Qom 1942 ohg genoptrykt i Teheran
 1980 og 1983),
 
 "Den hellige bog (Koranen) viser, hvordan Gud handlede med Moses, som var en
 sand revolutionær, som ledte de undertrykte til frihed mod Farao. Moses var
 rede til at dræbe, og hvis det var nødvendigt til selv at blive dræbt, for
 at nå sine mål. Han var rede til at bedrage, til at lyve, og sprede
 forvirring (blandt hans fjender) og til at stjæle for at opnå en ædel
 afslutning...Jesus var ingen revolutionær, selv om han brugte en
 revolutionærs gloser. Nogen siger, at han ikke rørte et sværd, ellers ville
 han også bestemt have frembragt en hel sø af blod ved at hugge de vantro
 ned. Andre siger at han var reformist af temperament og dette var grunden
 til at det ikke lykkedes ham at grundlægge en stat. Men Allah ved bedst,
 hvad der kræves i alle sager...Vor egen profet - velsignet være hans sjæl -
 var så langt mere en revolutionær end Moses. Han var general, politiker, en
 administrator, en økonom, en jurist og en førsteklasses manager i
 alt...Ville han tøve med at lægge de skyldige under sværdet? Aldrig, tre
 gange aldrig! Ingen ville turde danse udenfor linien, når han var i
 nærheden...I Koranens historiske vision må Allahs understøttelse og den
 revolutionære folkets krig gå hånd i hånd, således at de djævelske regenter
 blir nedgjort og ombragt. Et folk, som ikke er rede til at dræbe og til at
 dø for at skabe et lovligt (dvs islamisk) samfund, kan ikke forvente nogen
 støtte fra Allah. Den Almægtige har lovet os, at den dag vil komme, når hele
 menneskeslægten vil leve forenet under Islams banner, når månens tegn,
 symbolet på Muhammed, vil blive den herskende overalt... Men dén dag må
 fremskyndes gennem vor Djihad, gennem vor vilje til at ofre vore liv og
 sprede det urene blod af de, som ikke ser lyset bragt fra himlene af
 Muhammad i hans Mi´raj (Natlige ridt på hans vingede hest til Allahs
 hofstat(red)). Det er Allah, som lægger geværet i vor hånd. Men vi kan ikke
 forvente af ham, at han også skal trykke på aftrækkeren, blot fordi vi er er
 ængstelige." Muhammad Taqi Partovi Sabzevari: "Ayandeh Nehzat Islami"(Den
 islamiske bevægelse fremtid), Qom 1986.
 
 Imam leder af en moske, leder af bønnen.
 
 Imam bl. shiamuslimer Kaliffen Alis efterfølger, leder af Shiamuslimerne.
 
 Integrist ønsker muslimske ("rene")samfund i vesten renset for vantro og
 urene. Eksponenter for ghettodannelser.
 
 Islamisk kulturcenter se moske
 
 Ka´ba I denne findes indmuret en sort sten, som skal stamme fra paradis. Den
 skulle have været hvid, men menneskenes synder har gjort den sort. Blev
 tilbedt før Muhammad. Stenen vil på dommens dag få øje og genkende dem, der
 under hadj har berørt den. Muligvis meteor.
 
 Kafr eller Kafir en som skjuler sandheden og tilintetgør. Navn for vantro,
 som afviser Islam.
 
 Kalif den religiøse leder i Sunni-islam.
 
 Khadiya Muhammads første hustru.
 
 Khitan se omskærelse.
 
 Khomeinis fødselsdagstale, se under Jihad
 
 Løgn, se Taqiya
 
 Mission se Da´wa.
 
 Moske. På arabisk: "Masdjid". Bygning for fællesbønnen. En større moske
 kaldes tit "Islamisk kulturcenter" ofte med cafe, koranskole, islamisk
 bibliotek, undervisning, indsamling af skat fra herboende muslimer, afgifter
 fra europæiske slagterier, udlevering af midler fra lande som Saudi-Arabien,
 Libyen og Tyrkiet, slørpenge og penge til Da´wa. De store moskebyggerier
 bygget i Europa indenfor de sidste 20 år har hver kostet op til en tredjedel
 milliard kroner i byggeomskostninger (f.eks. Rom).
 
 Ofring Islam er ud over en lovreligion også en offerreligion. Ofring er ikke
 afskaffet. Praktiseres ved et barns fødsel og ved id al-adha.
 
 Ofring
 
 Sura 108.2. "Så bed til Herren og bring offer deraf i taknemlighed."
 
 Hadith Bukhari: Bogen om ægteskab. Abdur Rahman bin Auf sagde "Profeten
 sagde til mig":
 
 "Hvis du holder bryllupsmåltid, skal du ofre et får".
 
 Hadith Bukhari: Bogen om ofring for nyfødte, fortalt af Salmar bin Amir
 Ad-Dabbi:
 
 "jeg hørte Allahs apostel sige. "Der bør ofres for en nyfødt søn, derfor
 slagt (et dyr) for ham, og rens ham derved".
 
 Hadith af Sahih At-Tarmizy(som de første retslærte er enig om):
 
 "Profeten blev spurgt vedrørende ofring for nyfødte, og han gav ordren: to
 dyr for en dreng og et dyr for en pige, og det er hans sunna(tradition)."
 
 Omskærelse "khitan" . Forhuden på drengene skæres bort iflg. Hadith. Nogle
 steder også på piger("khafd"). Kvindeomskærelse fremmes kun af et mindretal
 bl. muslimske retslærde. Begge dele er førislamiske skikke overtaget af
 islam.
 
 Omskærelse
 
 Mandlig omskæring
 
 Hadith ibn abbas:Wakia fortalte, at Ibn Abbas sagde, at den, som har forhud,
 hans bøn accepteres ikke, og det han slagter, bør ikke spises".
 
 Hadith Bay -Haqi: Bay Haqi fortalte, at Jabir sagde, at profeten lavede
 aqiqa(festen efter fødslen) for Hassan og Hussein, og han omskar dem
 indenfor 7 dage.
 
 Hadth Ahmed og Abu Dawud: "al-Jidihi han kom hen til profeten og sagde :
 "Jeg er blevet muslim" og profeten sagde: "Fjern vantroens hår og bliv
 omskåret".
 
 Omskæring, Mænd og kvinder:
 
 Hadith Baukhari: Bogen om påklædning
 
 Jeg hørte profeten sige. "Fem handlinger karakteriserer titra (naturlig
 renlighed): omskæring, barbering af hårene ved kønsdelene, at klippe
 overskægget, at klippe neglene og fjern hårene under armene".
 
 Der er ingen regel for, at den som skal omskæres informeres om indgrebet
 uanset om det er en pige eller dreng, barnet spørges eller ikke om det vil
 eller ej. Er drenge eller piger større, dvs 7 år eller mere, må det dog
 siges at der sker noget, men barnet har sjældent en forestilling om hvad det
 er.
 
 Ved drengens omskæring skæres drengens forhud bort ved pigens omskæring
 skæres eneten klitoris bort eller både klitoris og skamlæberne. Begrundelsen
 for kvidens omskæring er "hygieniske" eller " klitoris udvikler sig til en
 penis hvis den ikke fjernes". En omskåret kvinde har i mange lande en høejer
 værdi end en ikke-omskåret.Der er i islam strid om kvindelig omskærelse.
 Nogle retslærde emner Hadith Bukhari kun gælder drenge, andre at det gælder
 piger og drenge. I en del vestlige lande betaler sygehusene for indgrebet. I
 Københavns amt omkæres ca 20-25% af alle drenge totalt set( pg. af den store
 andel af indvandrede muslimer).
 
 I nogle muslimske lande(bl.a. Somalia) syes kvinden sammen når manden
 forlader hende.
 
 Polygami Persisk skik, overtaget af Muhammad. Tilladt iflg. Sura 2,4, fire
 frie kvinder plus slavinder. Slavinder bruges i denne sammenhæng især i
 Sudan, Mauretanien og Saudi-Arabien.
 
 Profet mellemand mellem Gud og andre mennesker. Skal høre hvad Gud befaler.
 Kaldes i islam nabi, rasul og mursal. De profeter, der har modtaget en
 åbenbaring, der er nedskrevet, har iflg. Muhammad fået den gennem englen
 Gabriel. Der findes iflg. islam 124.000 profeter indtil Muhammad. Han er den
 sidste og endelige. Efter ham findes ingen.
 
 Profetens skæg se skæg
 
 Qudar skæbne, prædestination.
 
 Quadi muslimsk dommer især vedr familielovgivning.
 
 Qibla bederetning mod Mekkka og ka´baen se sura 2.143-145.
 
 Quisas gengældelse heriblandt regler for blodpenge.
 
 Qom hellig by i Iran , herfra ledtes kampen mod Shaen i Iran sammen med
 Khomeini.
 
 Rabb "Herre" i koranen om Allah
 
 Ramadan fastemåneden, 9.måned i den islamiske kalender.
 
 Ren-uren: I den senere tid har nogle danske institutioner, især skoler og
 børnehaver givet efter for islamisk pres for at indføre visse dele af
 islamisk lovgivning på institutionerne. En del af denne islamiske lov er
 læren om ren og uren.
 
 Grundlaget i muslimsk lov, at muslimer ikke må røre ved bestemte ting eller
 personer eller spise og komme i berøring med mange former for mad er totalt
 uforenelig med dansk kultur.
 
 Koranen skiller således verden i to, i urent og rent. Problemet kunne se
 uskyldig ud, men har langt mere vidtrækkende konsekvenser end nogle danskere
 forestiller sig. Det betyder nemlig også, at islam skelner mellem rene og
 urene mennesker, ligesom man skelner mellem rene og urene dyr. Problemet
 omkring maden i børnehaver og i skoler, sygehuse og plejehjem er langt mere
 vidtrækkende. Koranen siger således, at alle vantro, dvs. danskere er urene
 og dermed på et lavere stade. Den urene har ikke samme rettigheder som den
 rene. Den urene er per definition ringere.
 
 Således sagde den indflydelsesrige danske imam Ahmed Abulaban i en tale til
 500 muslimske mænd og drenge I København : "Jeg er forfærdet over at skulle
 behandles af en vantro læge, når jeg bliver syg. Min bil bliver repareret af
 en vantro mekaniker, og min bolig har jeg lejet af et boligselskab, der er
 styret af en vantro"(Februar 97). Det samme kan man læse i de danske
 muslimske blad "Tolerance, fred, dialog & islam(s.2): "Islam...har altid
 betragtet de vantro(danskerne) som vildledte, beskidte, usle, værre end dyr.
 "O I troende, de vantro er visselig urene"(Sura al Tawba 28)."Således vil
 Allah nedsende urenhed over dem, der ikke er muslimer"(sura al-Anám 125).
 "Sandelig, de værste dyr for Allahs åsyn er dem, de er vantro, og som ikke
 vil tro"(Sura al-Anfal 55) "De vantros tilstand er nøjagtig som en hunds:
 hvis du driver den bort, gisper og stønner den, og hvis du lader den være
 gisper og stønner den også" (Sura al-araf 176). Disse korancitater viser det
 problem, at danskere til tider kan blive regnet lige med hunde eller svin.
 For det, de har det til fælles er "urenhed". Den, som berører den urene
 bliver selv uren. Især den "vantro" danske kvinde er kilde til urenhed. Den
 fromme må ikke give hende hånden. Mennesket er således delt i flere
 kategorier. Urene er ikke kun hund og svin, hare og kanin, men også skæg,
 hud, negle og hud fra ikkemuslimer. Derfor er også tallerkener, knive og
 skærebrætter, som uren mad har berørt, urent være det sig rejer, pølse eller
 frikadeller. Danske institutioner, som har givet efter på dette punkt har
 kastet enhver form for dansk kultur på porten og dermed indirekte accepteret
 et apartheidsystem, hvor nogle per definition er mere værd end andre. Her
 kan selv børn være urene. "Det seksuelt umodne barn er uren, medmindre en af
 hans forfædre er muslimer"(Fra "De islamiske principper").
 
 Retsskoler Sunniislam har 4 forskellige retskoler som udlægger loven, Shia
 islam har flere.
 
 Sabier ukendt folk nævnt i koranen 2.63 som bogfolk. Udryddet af muslimerne.
 
 Sair helvede.
 
 Salat anden søjle, bønnen.
 
 Satan. I islam er der mange sataner, de optræder som agenter mod Islam og er
 alle vejne.
 
 Sataniske vers: en åbenbaring, som Muhammad fik om at anerkende de tre
 arabiske guder al- Lat, al-Manat, al-Uzza som halvguder, blev senere trukket
 tilbage med henvisning til at de skyldtes satanisk indskydelse Sura 53,
 20-24. udganspunkt for Salman Rushdis roman af samme navn.
 
 Sawm faste.
 
 Segl i sura 33.41 betegnes Muhammad som profetens segl.
 
 Shahada den muslimske trosbekendelse.
 
 Shadik martyr (arabisk) person, som falder i krig for Allah.
 
 Shaik 1.øverste mufti 2. ældre mand eller landsbyleder, 3.leder af en gruppe
 islamiske terrorister.
 
 Sharia Det muslimske lovsystem baseret på 1.Koranen, 2.Sunna, 3.qiyas
 dvs.analogislutninger, 4.idjma aftale de retslærde imellem
 
 Shia muslimer retning i islam (10%), som mener Ali er Muhammads rette
 efterfølger, lederen er Imam
 
 Shirk at tro på flere guder, dødssynd i islam, skal ifl. koranen dræbes.
 Udryddes med hård hånd indenfor islamisk magtområde.
 
 Siddiq "den sanddru" tilnavn på den første kalif Abu Bakr, samt tilnavn på
 engelsk muslimintegrist.
 
 Spiseregler opstilles af Koran og Hadith, for eks. sura 2,169 og 2,173-74.
 
 Spiseregler:
 
 Sura 2.v163 Hør I mennesker, spis af det, jorden tilbyder jer, det som er
 tilladt, og det som er godt. Følg ikke Satans fodspor! Han har selv sagt han
 er jeres fjende.
 
 Sura 2.v.168 Forbudt er det jer at spise selvdøde dyr, blod og svinekød, og
 det, som er velsignet ved at påkalde et andet navn end Allahs, det der er
 dræbt ved at kvæle det, og det, der er dræbt med sten eller stav, og det som
 er dræbt af at være faldet, og det der er stanget ihjel, og det de vilde dyr
 har spiset af, medmindre I har nået at slagte rituelt inden- og det som er
 ofret til afgudernes alter, og I må heller ikke dele kød ved at kaste lod om
 det med pile. det er overtrædelse. I dag har de vantro opgivet håbet om at
 blande sig i jeres religion....
 
 Det er uislamisk at bruge vendte hånd:
 
 Hadith Bukhari: Bogen om mad, fortalt af Umar bin Abi Salam:
 
 Så Allahs apostel sagde til mig: "OH min dreng! Nævn allahs navn og spis med
 højre hånd...."
 
 Skæg traditionen beskriver profeten med stort skæg, derfor skal
 fundamentalister have uklippet skæg. Kraften forefindes i skægget.
 
 Stats ulama skældsord for statsansatte religiøse lærde som styres af staten
 ( mange af disse er ansat som imamer).
 
 Sten, se Ka´ba
 
 Stening for hor, afledes af hadith.
 
 Straf 1.Quisas: gengældelse. 2.Diya: blodpenge istedet for quisas. 3.Ta´zir:
 straf bestemt af den islamiske stat. 4.Hudud: straffe for forhold bl.a.
 ægetskabelige forhold omtalt og fastsat i Koranen.
 
 Sulaiman Salomon
 
 Sunna Største retning i islam (85%) følger Muhammads Sunna.
 
 Sura koranens indeling i 114 kapitler.
 
 Synd dhanb, ithm og khatia. Overtrædelse af Allahs lov. Overtrædelse af de
 17 større love fører til helvede. Konstant overtrædelse af de mindre vigtige
 love fører til helvede.
 
 Søjle 5 plus 1 søjle. Trosbekendelsen,bøn,skat, faste i ramdanen,
 pilgrimsrejse, samt hellig krig.
 
 Takbir at sige "Allahu akbar" (Allah er større).
 
 Taqiya "foregivelse", at forvirre, lyve og bedrage for at fremme Allahs sag.
 Er anbefalet i Sunna, men en pligt blandt Shia-muslimer.
 
 Islam forbyder løgn, "men ikke, hvor det udtales til en muslims bedste"
 ("4.Conference of Academy of Islamic Reseach", Kairo1970). Dette kaldes
 taqija. Der må sværges falsk med hånden på Koranen, hvis situationen kræver
 det. (Eks. "Ikke uden min datter"). Sjældent indrømmes taqija, som formanden
 for "Islamic Student Organisation" Jahamir Abdallah 6.4.97: "Vi finder os
 ikke i at blive hundset med af ikke-troende. ... at muslimer får flere børn
 end danskerne, at det sociale system bliver udnyttet, osv. kan I kun takke
 jer selv for. Den kloge narrer den mindre kloge". At indrømme taqija er dog
 imod metoden, da. den er et strategisk middel til at forvirre omgivelserne.
 Muslimfilosoffen Rassoul anbefaler i "Allahs letzte Botschaft...", at
 forvirre dialogpartneren udfra Koranens Sura 4,142: "Sandelig, hyklerne
 forsøger at overliste Allah, men han vil overliste dem". Zeki Kocer, ansat
 af vort indenrigsministerium, bruger taqijametoden jævnfør Ûmet Necef ( JP
 22.1.98),
 
 Nogle sunnimuslimer påstår, at taqija kun anvendes af shiamuslimer ( imam
 Soudari i Kristl. Dagblad 1998). Taqija er anbefalet blandt shiamuslimer,
 men kun tilladt blandt sunnimuslimer for at opnå fordele for islam eller
 redde æren Medodens fortalere var bl.a. Ægyptens Sadat, Tyrkiets
 oppositionsleder Erbakan eller Navab-Safavi: "Folk siger, ´Lyv ikke´. Men
 dette gælder ikke, når vi tjener Allah. Han lærte mennesket at lyve, således
 at vi kan redde os i vanskelige øjeblikke og forvirre vore fjender. Skulle
 vi holde os til sandheden med konsekvensen, at troen udsættes for fare eller
 nederlag? Nej,...bedrag, svindel, konspiration, snyd er blot midler. I sig
 selv er de hverken gode eller dårlige, uden de hensigter, der lå bag.
 (Kilder: Amir Taheri."Holy Terror", Chris Hinrichsen: "Islam, integration
 eller...?") Rolf Slot-Henriksen, Mølgårdsvej 38, Vejle.
 
 Tawhid Bekendelsen af Guds enhed.
 
 Tawrat de fem Mosebøger, Moseloven
 
 Tvang Sura 2.57
 
 "tvang findes ikke i religionen", et af de ca. 225 koranvers, som er sat ud
 af kraft,
 
 bruges af ortodsokse muslimer i forbindelse med Taqiya. Få muslimske
 moderate samt flere sekter går dog ind for sura 2.57.
 
 Ulama muslimsk lærd med teologiske og retslige studier, kan ansættes som
 imam.
 
 Uren, se Ren
 
 Venstre hånd
 
 Det er uislamisk at bruge venstre hånd:
 
 Hadith Bukhari: Bogen om mad, fortalt af Umar bin Abi Salam:
 
 Så Allahs apostel sagde til mig: "OH min dreng! Nævn allahs navn og spis med
 højre hånd...."
 
 Voldtægt. I danmark er det ikke er muslimske kvinder, men danske piger, som
 voldtages. I islamisk sammenhæng skal man erindre, at en voldtægtssag kun
 kan dømmes, hvis der mindst er fire voksne mænd, som er vidner til
 voldtægten. Kvindens udsagn tæller juridisk det halve af én mands udsagn
 efter islamisk lov. Og kan kvinden ikke mobilisere de fornødne vidner, er
 det kvinden (offeret,) som straffes efter islamisk lov direkte åbenbaret for
 Muhammad. Og selv om voldtægt er forbudt i islam og straffes , så er mænds
 og kvinders værdi er forskellig i islam. Især den såkaldte vantro kvinde har
 ringe værdi i forhold til muslimen. Derfor er voldtægt specielt hyppigt
 overfor ikke-muslimske kvinder. De omtales ofte som ludere. Dette
 underbygges af koranen: For eks. det danske moderate muslimske blad: Islam,
 fred og harmoni: "Rene mænd er for rene kvinder og urene mænd for urene
 kvinder"(1991). Eller det yderliggående danske blad Khilafah: " O I troende
 de er visselig urene(Sura al Tawba 28). Disse vers føjer urenhed til deres
 urenhed, og de dør mens de er vantro (sura al tawba 125)". Problemet med
 kvinders manglende værdi fører i mange muslimske lande til, at kvinden i
 voldtægtssager er retsløs og bliver udsat for modanklage for løsagtighed,
 hvis hun anmelder voldtægten. Dette smitter af på holdningen til kvinder i
 Europa. Derfor har der været mange retssager i Vesteuropa i forbindelse med
 voldtægt, hvor den mandlige part ikke kunne se noget forkert i sin handling.
 Dette forhold har procentuelt betydet et uforholdsmæssigt højt antal
 tilfælde, hvor muslimske mænd voldtog kvinder, som de anså som løsagtige.
 Ifølge deres forestillinger er kristne og vestlige kvinder løsagtige.
 
 Dominansholdningen af muslimer overfor ikkemuslimer også seksuelt, er
 iøjnefaldende. Men ofte føler danske piger sig i begyndelsen feteret og ofte
 erkender de for sent, hvor svært det kan være for en europæisk kristen
 kvinde at sige stop. På samme måde kan det være svært for en kvinde i en
 ledende stilling på socialkontoret eller i den lille private virksomhed at
 gennemføre en ordre, hvis hun ikke sætter sig i respekt. Til nogle kvinders
 forbløffelse sker der intet efter at de har givet en ordre, en vejledning,
 etc.
 
 Voldtægt er også problematisk i muslimske lande, som ofte straffer
 voldtægtsofferet. En europæisk rapport om Iran viser, at den voldtagne
 kvinde her dømmes til døden! I Pakistan har journalisten Beena Sarwar dannet
 organisationen "War against rape". Efter vedtagelse af islamisk Sharialov i
 1979 kan iflg. koranen voldtægtsforbrydere kun straffes, hvis de tilstår.
 Ellers anklages kvinden og bliver pisket. Beena Sarwar henviser til det
 stigende antal drab på kvinder og siger at baggrunden er lovgivningen i
 Koranen; kvinden har ikke samme værdi. Voldtægtsofret fremstilles som
 moralsk anløbent, idet det påstås, at hun har udfordret manden og selv er
 skyld i voldtægten.
 
 Beena Sarwar siger : "Islam er en meget følsom ting, og det religiøse
 element i islamisk lov gør det svært at kæmpe imod den. Modstanderne bliver
 anklaget for at være antiislamiske....for de ortodokse er det et bekvemt
 redskab at kontrollere kvinder med". Tørklædet for den muslimske kvinde er
 hendes sikkerhed til at færdes uantastet.
 
 Nawal El Saadawi skriver om forskellen mellem mand og kvinde i islamisk
 lovgivning: "Loven straffer en kvinde for utroskab meget hårdere, end en
 mand. Hun kan i Ægypten få fængselsstraf på op til 2 år; men en mand
 straffes ikke for utroskab så længe det foregår udenfor det hjem, han bor i
 med sin hustru.... Normalt er det kvinden alene, der straffes."(Evas skjulte
 ansigt").
 
 Kvinders og mænds værdi er forskellig i islam, idet også den muslimske
 kvinde kun får værdi gennem manden pointerer kvindelige tyrkiske antropolog
 Sirman-Eralp. Hun skrev en udførlig rapport om dette i forbindelse med en
 retssag i København, hvor tyrken Polat Chador og dennes tre brødre myrdede
 deres kusine Gülsüme Chadar udenfor hendes hjem i København med 29 knivstik.
 For at forstå drabet til bunds bestilte dansk retsvæsen rapporten .
 
 Rapporten beskrev kvinden som uden værdi, da hun var fraskilt og levede
 alene. Kvinden anses (i koranen) som den jord, hvori mandens sæd skal sås.
 Jorden er passiv. Den producerer kun, hvad der sås i den. I sig selv er
 jorden uden værdi. Jorden kan kun gøres produktiv og få værdi når den ejes
 (af manden). Jorden er kun af værdi, når den gøres til mark af manden og
 producerer børn . Derfor er den ugifte kvinde eller den enlige værdiløs. Kun
 når hun føder børn får hun værdi, men da kvinden kun er mark, er det manden,
 der ejer afgrøden, dvs. børnene."
 
 Denne værdiforskel er tydelig i Koranen: Kvinden har kun halv vidneret og
 halv arveret. En dreng må end ikke hjælpes med lektier af sin storesøster.
 
 De mange voldtægter af danske piger foretaget af muslimske drenge er et
 resultat af en dybt skel mellem to kulturer: dansk kristen kultur og
 islamisk kultur.
 
 Zabur Davids salmer.
 
 Zakat almisse.
 
 Zina utugt, hor.
 
 
 
 
 
 
 
  
            
             |