MS Windows
briani 27239
Parallel port opdages ikke
Fra : Mickel Hedemand

Dato : 14-06-05 19:09

Inspireret af Wjevtjenovics tråd ""Serial "enheden ikke til stede...."" fra
09-06-2005 20:24 har jeg kigget nærmere på mine porte.

Jeg kan slet ikke finde min parallel-port i Windows (WinXP Pro SP2)!

Jeg har normalt ingen printer koblet til min computer, men da jeg den anden
dag lånte min kærestes, kunne jeg ikke få den til at printe ud. Da jeg havde
travlt, valgte jeg en plan B i stedet for at arbejde med problemet.

Ved installation af printeren via Add Printer Wizard, kan den ikke finde
printeren (en Canon LBP-4u). Jeg installerer derfor manuelt. Ved udskrift af
testside (eller en side fra andre programmer) får jeg fejlmeddelelsen "This
document failed to print" samt et par detaljer om dokumentet (tid, printer
osv.).

Jeg ser nu i Start -> Settings -> Control Panel -> Administrative Tools ->
Event Viewer -> System, at jeg ved hver eneste opstart de sidste mange
opstarter har fået følgende fejl:

Event Type:   Error
Event Source:   Service Control Manager
Event Category:   None
Event ID:   7000
Date:      14-06-2005
Time:      18:18:24
User:      N/A
Computer:   HEDEMAND
The Parallel port driver service failed to start due to the following error:
The service cannot be started, either because it is disabled or because it
has no enabled devices associated with it.

For more information, see Help and Support Center at

Jeg får samme fejl, selvom jeg starter computeren op med en tændt printer
tilsluttet.

Og i Computer Management \ Device Manager \ Ports (COM & LPT) kan jeg kun se
COM1 og COM2. Jeg har kigget bagpå. Der er altså et stik, jeg kan sætte
printeren i! Hvorfor kan Device Manager ikke se porten?

Håber, I har nogle gode forslag!

Mvh. Mickel

Fra : Petersen_Michael

Dato : 14-06-05 19:19

In news:42af1d2c$0$18649$14726298@news.sunsite.dk,
Mickel Hedemand <mickel@FISK.DETTE.VÆKset.auc.dk> wrote:
> [...]
> stede...."" fra 09-06-2005 20:24 har jeg kigget nærmere på mine porte.
>
> Jeg kan slet ikke finde min parallel-port i Windows (WinXP Pro SP2)!

Er porten slået til i BIOS (formodder der er tale om en onboard LPT
poret)?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 14-06-05 19:48

> Er porten slået til i BIOS (formodder der er tale om en onboard LPT
> poret)?

Hej Michael, Ole og Mogens.

Det var da pokkers så hurtige I er til at komme med et godt forslag.
Og I har s** ret. Jeg så det i Wjevtjenovics sti, men tænkte, at det umuligt
kunne være tilfældet, for jeg har jo haft hendes printer koblet til min
maskine før. Men nej... Det var jo før, jeg skiftede bundkort.

Parallel Port Adress står til Disabled. Jeg kan derudover sætte den til 378,
278 og 3BC. Og så skal jeg vælge noget med Normal, EPP, ECP eller EPP+ECP,
som jeg heller ikke har helt styr på.

Men foreløbigt siger jeg tusinde tak! Jeg kigger et smut i manual (som er
gemt et sted i flytterodet) og/eller prøver mig frem.

God sommer til jer alle derude!

- Mickel

Fra : Petersen_Michael

Dato : 14-06-05 20:10

In news:42af2669$0$18638$14726298@news.sunsite.dk,
Mickel Hedemand <mickel@FISK.DETTE.VÆKset.auc.dk> wrote:

Hej Mickel

> Parallel Port Adress står til Disabled. Jeg kan derudover sætte den
> til 378, 278 og 3BC. Og så skal jeg vælge noget med Normal, EPP, ECP
> eller EPP+ECP, som jeg heller ikke har helt styr på.

378 & EPP+ECP

Så går det nok ikke helt galt..

> God sommer til jer alle derude!

I lige linie

Fra : Ole Axelsen

Dato : 14-06-05 19:20

"Mickel Hedemand" <mickel@FISK.DETTE.VÆKset.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> se COM1 og COM2. Jeg har kigget bagpå. Der er altså et stik, jeg kan sætte
> printeren i! Hvorfor kan Device Manager ikke se porten?

Mon ikke porten er deaktiveret i BIOS?

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 14-06-05 19:17

"Mickel Hedemand" <mickel@FISK.DETTE.VÆKset.auc.dk> wrote in message
> [...]
> 09-06-2005 20:24 har jeg kigget nærmere på mine porte.
>
> Jeg kan slet ikke finde min parallel-port i Windows (WinXP Pro SP2)!

KLIP

> [...]

> se COM1 og COM2. Jeg har kigget bagpå. Der er altså et stik, jeg kan sætte
> printeren i! Hvorfor kan Device Manager ikke se porten?

Jo da.
LTP porten er nok "disable" i BIOS. Derfor kan windows ikke finde den.
Smut et tur i BIOS og tjek.

Mogens

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-06-05 20:10

Mickel Hedemand skrev:

> [...]
> jeg den anden dag lånte min kærestes, kunne jeg ikke få den til
> at printe ud. Da jeg havde travlt, valgte jeg en plan B i stedet

Hvis du ikke har planer om at have en printer koblet på LPT-porten
til daglig, så kan det godt betale sig at have porten koblet fra i
BIOS, da Windows så ikke står og søger efter enheder på porten under
opstarten. Det samme gælder for COM/seriel-portene. Det kan godt
afkorte opstartstiden med adskillige sekunder.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 15-06-05 09:06

> [...]
> opstarten. Det samme gælder for COM/seriel-portene. Det kan godt
> afkorte opstartstiden med adskillige sekunder.

Lyder umiddelbart som et godt tip. Specielt med den COM-port, jeg ikke
bruger. Men bruger XP så til gengæld ikke en del tid på at lede efter en
port til Parallel port driver service? I min system-log går der ca. 1 min.
og 17 sek. mellem foregående linie ("Device identified") og "The Parallel
port driver service failed to start (...) either because it is disabled or
because it has no enabled devices associated with it."

Så hvis jeg slår porten fra, skal jeg vel også slå den service fra. Og hvor
gør jeg så det? Jeg fandt på et tidspunkt en liste med drivere, hvor jeg
ikke kunne finde noget, der mindede om noget til parrallel-port. Og i
msconfig kan jeg heller ikke finde noget relevant under services. Jeg synes
også at have fundet en anden og længere liste med services (hvor jeg dog
heller ikke umiddelbart kunne finde noget relevant), men den kan jeg ikke
finde nu.

- Mickel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-06-05 15:55

Mickel Hedemand skrev:

> [...]
> failed to start (...) either because it is disabled or because
> it has no enabled devices associated with it."

Det er ikke en tjeneste jeg har kørende på min WinXP Pro SP2.
Måske er den blevet installeret sammen med kærestens printer(?).

> Så hvis jeg slår porten fra, skal jeg vel også slå den service
> fra. Og hvor gør jeg så det?

Start > Kør: services.msc formentlig, hvor du så stopper tjenesten
og deaktiverer den, så den ikke starter sammen med Windows under
næste opstart.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 16-06-05 11:20

> Det er ikke en tjeneste jeg har kørende på min WinXP Pro SP2.

Det er heller ikke en, jeg har kørende på min ditto.

> Måske er den blevet installeret sammen med kærestens printer(?).

Nej, for den har vist ikke kørt på WinXP før, og i min log går
fejlmeddelelsen længere tilbage end mit forsøg på at installere printeren.

> Start > Kør: services.msc

Jeg kan nu ikke finde noget, der bare minder en smule om "The Parallel port
driver service". Jeg har eksporteret listen og søgt efter "parallel", "LTP"
og " port" og den finder ingenting. Jeg undres!

- Mickel

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 17-06-05 12:52

Hermed en opdatering på situationen...

> Jeg kan slet ikke finde min parallel-port i Windows (WinXP Pro SP2)!

Det hjalp (på det problem) at sætte BIOS-indstillingerne for parallel-porten
til enabled:
Parallel Port Mode 378
EPP+ECP
EPP version 1.9
ECP Mode DMA Channel DMA3 og
Parallel Port IRQ til IRQ7.

Så kunne jeg i hvert fald starte computeren op uden en fejllinie i loggen,
og LPT1 figurerer i Device Manager.

> Jeg har normalt ingen printer koblet til min computer, men da jeg den
> anden dag lånte min kærestes, kunne jeg ikke få den til at printe ud.

Det viste sig at være et problem med to årsager. Selvfølgelig skulle jeg
lige have aktiveret porten, men jeg kunne stadig ikke få printeren til at
reagere på en udskriftsordre. Efter nogen tid fandt jeg ud af, at min
konstruktion med kabler ikke duede. Kablet fra printeren havde jeg sat til
et forlængerkabel, der så igen var sat i min stationære computer. Det havde
dels den fordel, at kablet kunne nå, og dels at min kæreste så kunne slutte
sin bærbare til printeren uden at skulle rode bag på min computer.

Jeg fandt ud af, at jeg kunne printe ud, hvis jeg undlod forlængerkablet. Nu
spekulerer jeg så på, om kablet er defekt eller om et kabel med
parallel-hunstik i den ene ende og ditto hanstik i den anden (så de passer
sammen) slet ikke er (eller kan bruges som) et forlængerkabel.

Så nu kan jeg i hvert fald starte op uden fejl, se porten, og printe -
selvom jeg nok lige skal forbi en computerbutik efter et nyt kabel, før jeg
er helt glad ved situationen.

De bedste hilsener til alle!

- Mickel