Sammenligning af normalfordelte, diskreti
Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 14-06-05 17:36

Hej gruppe, jeg har et "lille" problem som jeg er sikker på må have en
simpel løsning men har ikke rigtig kunnet finde noget i mine gamle
statistik-bøger eller google.

Jeg har to måleserier der beggge er normalfordelte med samme middelværdi
(der er ukendt) og en varians jeg ønsker at teste på. Det er relativt
nemt at teste om de to varianser er ens/forskellige med en vis konfidens.

Problemet er nu at mine målepunkter faktisk er diskretiserede, dvs. at
mit måleudstyr afrunder mine resultater ret kraftigt (afstanden mellem
de diskrete punkter er omtrent en standardafvigelse).

Hvordan kan jeg nu teste om de to varianser er forskellige med en vis
konfidens?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Haastrup

Dato : 14-06-05 22:12

On Tue, 14 Jun 2005 18:36:05 +0200, Preben Mikael Bohn
<nospam@nospam.com> wrote:

> [...]

>mit måleudstyr afrunder mine resultater ret kraftigt (afstanden mellem
>de diskrete punkter er omtrent en standardafvigelse).
Hvordan ? Afrunder apparaturet med én standardavigelse uanset
niveau?? (Svært at tro...)
>Hvordan kan jeg nu teste om de to varianser er forskellige med en vis
>konfidens?
Du bør nok først præcisere afrundingsmekanismen hvis det er muligt.

Regards S. Haastrup.

Fra : Preben Bohn

Dato : 14-06-05 22:44

Haastrup wrote:

> Hvordan ? Afrunder apparaturet med én standardavigelse uanset
> niveau?? (Svært at tro...)

Nej, måleapparaturet afrunder bare resultatet. Tilfældigvis er afstanden
mellem to diskrete punkter (afrundingerne) ca. en standardafvigelse.
Såfremt min normale standard afvigelse havde været mindre eller større
end den ca. er nu, så ville måleapparaturet stadig afrunde som det altid
har gjort. Det var blot for at give en fornemmelse af hvor få
(forskellige) punkter jeg egentlig får i en måleserie.

> Du bør nok først præcisere afrundingsmekanismen hvis det er muligt.

Hermed gjort.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Haastrup

Dato : 14-06-05 23:09

On Tue, 14 Jun 2005 23:44:00 +0200, Preben Bohn <nospam@nospam.com>
wrote:

> Hvordan ? Afrunder apparaturet med én standardavigelse uanset
> niveau?? (Svært at tro...)

Jamen hvordan afrunder det? Bliver 2 til 4 eller 1.01 til 1?
Jeg læser blot at "afrundingen opfører sig tilfældigt" og
så er det ret svært at skille afrundingsfejlen fra den tilfældige fejl
(variansen).

Og hvordan afrunder dit apparatur så? Ved du det?
> Du bør nok først præcisere afrundingsmekanismen hvis det er muligt.

Nej

vh
Regards S. Haastrup.

Fra : Preben Bohn

Dato : 15-06-05 07:40

Haastrup wrote:

> Jamen hvordan afrunder det? Bliver 2 til 4 eller 1.01 til 1?

Der er en given opløsning på apparaturet; dvs. det kan kun give diskrete
værdier som f.eks. -10, -9, ..., 9, 10.

> Og hvordan afrunder dit apparatur så? Ved du det?

Til nærmeste diskrete værdi.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Anders Gorst

Dato : 14-06-05 23:16

Preben Mikael Bohn wrote:
> [...]
> de diskrete punkter er omtrent en standardafvigelse).
>
> Hvordan kan jeg nu teste om de to varianser er forskellige med en vis

Levene's test er en mulighed. Det er et ad hoc test, som er ret robust
overfor ikke-normalitet [1]. Udregn

r_{ij} = |y_{ij} - m_j| j=1,2,

hvor m_j er gennemsnittet af observationerne i gruppe j og test
efterfølgende for ens middelværdier i de to grupper (F-test). P-værdien
for testet er så p-værdien for det søgte test for varianshomogenitet
(mod et tosidet alternativ). Levene's test er en anelse konservativ, og
hvis du skal have noget med bedre styrkeegenskaber, er du måske nødt til
at bruge resamplingmetoder (bootstrap). Det er lidt mere omstændigt at
implementere. Der står lidt om det i [1], i fald det har interesse.

/Anders

[1] Lim, T. og Loh W. (1996). A comparison of tests of equality of
variances. Computational Statistics and Data Analysis, 22, 287-301.

Fra : Preben Bohn

Dato : 15-06-05 07:51

Anders Gorst wrote:
> Levene's test er en mulighed. Det er et ad hoc test, som er ret robust
> overfor ikke-normalitet [1].

Jeg kan ikke umiddelbart finde noget om Levene's test og diskretisering.
Jeg havde egentlig håbet på at finde noget der var rettet mod netop
normalfordelte, diskretiserede fordelinger.

> hvis du skal have noget med bedre styrkeegenskaber, er du måske nødt til
> at bruge resamplingmetoder (bootstrap).

Det vil jeg kigge på. :)

Med venlig hilsen Preben