Apple, Intel & Endianness
Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-05 14:02

How much will Apple have to change the operating system in order to let
MacOS X and MacOS Classic {68K emulation including} run on an Intel
processor?

Remember that MacOS has always run in big-endian mode and that Intel has
always run in little-endian mode. MacOS would have to emulate
big-endianness for old programs just as VirtualPC for G5 has to emulate
litte-endianness on the G5 {earlier PowerPCs could run both ways}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bjorn Olsson d.ä

Dato : 14-06-05 15:20

In article <1gy5it6.4ogqp01vfz4kpN%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
> big-endianness for old programs just as VirtualPC for G5 has to emulate
> litte-endianness on the G5 {earlier PowerPCs could run both ways}.

Per, it is at this point not a matter of having to change anything, they
already have. Every version of OS X has been developed in parallel for
Intel. Classic will apparently not be supported any longer.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-05 16:50

Bjorn Olsson d.ä <bjorn@justingenstans.com> wrote:

> Per, it is at this point not a matter of having to change anything, they
> already have. Every version of OS X has been developed in parallel for
> Intel. Classic will apparently not be supported any longer.

Well, they'll have to make sure that the existing programs big-endian
programs will run on MacIntel. And I don't think it will be that
difficult to implement Classic as a program - after all, we can run
Commodore 64 and CP/M-80 on our MacOS X computers.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bjorn Olsson d.ä

Dato : 14-06-05 17:25

In article <1gy5px9.hhag3u16fhngxN%spam@husumtoften.invalid>,
> [...]

> difficult to implement Classic as a program - after all, we can run
> Commodore 64 and CP/M-80 on our MacOS X computers.

I am sure they have thought a great deal about how to transition
applications to Intel. Did you watch Jobs' keynote where he was showing
developers the tools they will need to make the transition?
http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc05/
Again, it seems like they will be dropping support for Classic. Maybe
some 3rd party developer will create a solution, but from Apple it will
be all about OS X.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-05 17:58

Bjorn Olsson d.ä <bjorn@justingenstans.com> wrote:

> Did you watch Jobs' keynote where he was showing developers the tools they
> will need to make the transition?
> http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc05/

No, I had some problems with the sound.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-05 18:37

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> How.. [snip]

Per er du sød at lade være med at krydsposte, den slags tråde ender
gerne med at blive frygtlig lange og uvedkommende, fordi skribenter fra
krydspostgrupperne ikke opdager at de krydsposter.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 05:04

> Per er du sød at lade være med at krydsposte, den slags tråde ender
> gerne med at blive frygtlig lange og uvedkommende, fordi skribenter fra
> krydspostgrupperne ikke opdager at de krydsposter.

Tjae, med MacSOUP opdager man det jo automatisk. Men hvis jeg også gerne
vil have i dette tilfælde danske kommentarer, og sender det samme indlæg
til mere end en gruppe, så får jeg jo også klø for det.

I øvrigt kan du altid i roden eller et andet sted i tråden trykke på
'-'-tasten på det numeriske tastatur. Så bliver resten af tråden
ignoreret, autosortlistet. Du bruger jo selv MacSOUP.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-06-05 20:32

> Tjae, med MacSOUP opdager man det jo automatisk.

Mja, men det gør man ikke med alle andre usenetklienter - og alt for få
tager en evt. advarsel ad notum.

> Men hvis jeg også gerne
> vil have i dette tilfælde danske kommentarer, og sender det samme indlæg
> til mere end en gruppe, så får jeg jo også klø for det.

næ... du må sende et indlæg til lige så mange grupper du har lyst, bare
lad være med at krydsposte - især ikke til store udenlandske grupper,
der kan gernere ufattelig meget trafik, der meget let kommer til at
handle om den amerikanske præsidents latrinære forpligtelser etc.

> I øvrigt kan du altid i roden eller et andet sted i tråden trykke på
> '-'-tasten på det numeriske tastatur. Så bliver resten af tråden
> ignoreret, autosortlistet. Du bruger jo selv MacSOUP.

Ja sålænge det varer. Jeg sætter nok ikke en lokal newsspool op og
overgår til en CLI newsreader igen, før jeg får fat i noget server
hardware. Jeg kan måske få lov til at lege med noget Ultra SPARC og
dermed solaris 10. Den gamle iBog får i al fald ikke lov til at serve
igen, dertil er den for uegnet.