/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Hvordan laves black ice?
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 14-06-05 12:46

Hvis man hælder vand i et glad og sætter det i fryseren, fryser det
normalt til en krakeleret, delvis uigennemsigtig isklump. Når der er
isslag udenfor, dækkes biler og andet af et lag gennemsigtigt is.

Wikipedia har en fin beskrivelse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Black_ice


Jeg skal have lavet noget black ice i en fryser til nogen forsøg. Jeg
vil høre om nogen har ideer til hvordan jeg gør det?

Jeg har forsøgt at bygge isen lagvis op med en vandforstøver, men det
virkede ikke rigtig. Det kan selvfølgelig være jeg har været for
utålmodig?

 
 
Uffe Ravn (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 14-06-05 12:52


"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev

> Jeg skal have lavet noget black ice i en fryser til nogen forsøg. Jeg
> vil høre om nogen har ideer til hvordan jeg gør det?
>
> Jeg har forsøgt at bygge isen lagvis op med en vandforstøver, men det
> virkede ikke rigtig. Det kan selvfølgelig være jeg har været for
> utålmodig?

Brug denatureret vand, og lad sprayflasken være lige på frysepunktet.

Mvh. Uffe Ravn



Toke Eskildsen (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 14-06-05 13:18

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote

> Brug denatureret vand, og lad sprayflasken være lige på
> frysepunktet.

Takker. Værkstedet havde noget destilleret vand. Jeg går ud fra at det
er brugbart? Jeg prøver at spraye på i morgen.

Klaus Alexander Seis~ (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 14-06-05 17:12

Toke Eskildsen skrev:

> Jeg prøver at spraye [destilleret vand] på i morgen.

Ellers prøv med kogt, afkølet vand. Det der gør isen uklar, er gas-
arter. I kogt vand er de fleste gasarter "kogt ud".

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark
http://magnetic-ink.dk/

Toke Eskildsen (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 15-06-05 10:05

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote

> Ellers prøv med kogt, afkølet vand. Det der gør isen uklar, er gas-
> arter. I kogt vand er de fleste gasarter "kogt ud".

Jeg har nu prøvet med destilleret vand. Min sprayer gik desværre i
stykker, så jeg påførte det i stedet lagvis af 4-5 omgange, til der var
½-1 cm is. Der er en smule krakelering, men det er meget bedre end mine
forgående forsøg med almindeligt postevand.

Måske det destillerede vand har stået lidt for længe på værkstedet?
Jeg vil forsøge med kogt, afkølet vand næste gang.

Kevin Edelvang (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 15-06-05 17:55

Toke Eskildsen wrote:

> Måske det destillerede vand har stået lidt for længe på værkstedet?
> Jeg vil forsøge med kogt, afkølet vand næste gang.

Kogt, afkølet vand er hverken destilleret eller denatureret. Urenhederne vil
stadig være i vandet.

Mvh
Kevin Edelvang



Jonas Kofod (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 15-06-05 19:07

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
news:42b05d7f$0$18645$14726298@news.sunsite.dk...
> Toke Eskildsen wrote:
>
> > Måske det destillerede vand har stået lidt for længe på værkstedet?
> > Jeg vil forsøge med kogt, afkølet vand næste gang.
>
> Kogt, afkølet vand er hverken destilleret eller denatureret. Urenhederne
vil
> stadig være i vandet.

Jeg troede lige vi var blevet enige om at denatureret vand var noget
sludder?

Derudover behøves ikke destilleret vand. Kogt vand vil fungere fint.



Toke Eskildsen (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 16-06-05 07:22

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote

> Kogt, afkølet vand er hverken destilleret eller denatureret.
> Urenhederne vil stadig være i vandet.

Det gør mig intet, bare jeg undgår at isen krakelerer. Jeg sidder og
arbejder med måling på vejbaner under forskellige forhold og klar is
(eller black ice, eller hvad vi nu kalder det) er en af de ting jeg
skal bruge referencedata for.

Jonas Kofod (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 14-06-05 16:56

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:42aec4d8$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev
>
> > Jeg skal have lavet noget black ice i en fryser til nogen forsøg. Jeg
> > vil høre om nogen har ideer til hvordan jeg gør det?
> >
> > Jeg har forsøgt at bygge isen lagvis op med en vandforstøver, men det
> > virkede ikke rigtig. Det kan selvfølgelig være jeg har været for
> > utålmodig?
>
> Brug denatureret vand, og lad sprayflasken være lige på frysepunktet.

Kig på isterningerne du får på en cafe eller andetsteds hvor den er lavet på
ismaskine. Tænk bagefter om samtlige af Danmarks udskænkningssteder anvender
denatureret vand.



Jonas Kofod (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 14-06-05 17:03

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:d8mul7$n33$1@gnd.k-net.dk...
> "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
> news:42aec4d8$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev
> >
> > > Jeg skal have lavet noget black ice i en fryser til nogen forsøg. Jeg
> > > vil høre om nogen har ideer til hvordan jeg gør det?
> > >
> > > Jeg har forsøgt at bygge isen lagvis op med en vandforstøver, men det
> > > virkede ikke rigtig. Det kan selvfølgelig være jeg har været for
> > > utålmodig?
> >
> > Brug denatureret vand, og lad sprayflasken være lige på frysepunktet.
>
> Kig på isterningerne du får på en cafe eller andetsteds hvor den er lavet

> ismaskine. Tænk bagefter om samtlige af Danmarks udskænkningssteder
anvender
> denatureret vand.

Hmm - ved nærmere eftertanke så har jeg aldrig hørt om denatureret vand. Men
det må være noget meget specielt og magisk vand



Bertel Lund Hansen (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-06-05 17:52

Jonas Kofod skrev:

>Hmm - ved nærmere eftertanke så har jeg aldrig hørt om denatureret vand. Men
>det må være noget meget specielt og magisk vand

Næ, det er et ganske gæng udtryk for vand der er magen til
destilleret vand - der siges blot ikke noget om den måde det er
blevet renset på.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Erling (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Erling


Dato : 14-06-05 18:17


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:7n2ua1pbu1pus43kkgb0si52cterqdih9a@news.stofanet.dk...
> Jonas Kofod skrev:
>
>>Hmm - ved nærmere eftertanke så har jeg aldrig hørt om denatureret vand.
>>Men
>>det må være noget meget specielt og magisk vand
>
> Næ, det er et ganske gæng udtryk for vand der er magen til
> destilleret vand - der siges blot ikke noget om den måde det er
> blevet renset på.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Mon man ikke mener Demineraliseret vand ?

Erling



Bertel Lund Hansen (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-06-05 18:55

Erling skrev:

>Mon man ikke mener Demineraliseret vand ?

Nej, det mener man ikke, for der er bakterierne ikke fjernet. Det
er noget andet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jonas Kofod (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 14-06-05 22:29

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:0f6ua150ak88bfg7vmbr06j91hdmo2mpu9@news.stofanet.dk...
> Erling skrev:
>
> >Mon man ikke mener Demineraliseret vand ?
>
> Nej, det mener man ikke, for der er bakterierne ikke fjernet. Det
> er noget andet.

Demineraliseret/Ionbyttet vand -> mineraler fjernet.

Destilleret vand -> kogt rent vand uden bakterier.

Denatureret vand -> sludder.



Bertel Lund Hansen (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-06-05 06:41

Jonas Kofod skrev:

>Denatureret vand -> sludder.

Ja, det er vist rigtigt nok.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Steen (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 15-06-05 07:56

Jonas Kofod wrote:

> Demineraliseret/Ionbyttet vand -> mineraler fjernet.

Korrekt.

> Destilleret vand -> kogt rent vand uden bakterier.

Forkert. Destilleret vand er ikke kogt vand, men fordampet og derpå
kondenseret vand. Kogt vand indeholder mere kalk end ikke kogt vand.
Destilleret vand indeholder ingen kalk.

> Denatureret vand -> sludder.

Korrekt.

Mvh Steen



Uffe Ravn (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 15-06-05 12:14


"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev

> > Destilleret vand -> kogt rent vand uden bakterier.
>
> Forkert. Destilleret vand er ikke kogt vand, men fordampet og derpå
> kondenseret vand.

Jeg skal vist holde mig fra Usenet når jeg er overtræt, selvfølgelig er
destileret vand destileret fordi det har været igennem destilationsprocessen


> Destilleret vand indeholder ingen kalk.

Aldelse korrekt.

Mvh. Uffe Ravn



Mike (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Mike


Dato : 15-06-05 20:04


"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:d8ni73$vmo$1@gnd.k-net.dk...
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> news:0f6ua150ak88bfg7vmbr06j91hdmo2mpu9@news.stofanet.dk...
> Demineraliseret/Ionbyttet vand -> mineraler fjernet.
>
> Destilleret vand -> kogt rent vand uden bakterier.

Destilleret vand, er vel vand der er varmet op til damp, og derefter
nedkølet til vand igen. Dermed hverken bakterier eller kalk i destilleret
vand... Eller hva??

MVH
Mike



Jonas Kofod (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 15-06-05 21:18

"Mike" <hr_mike@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42b07bbd$0$31795$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> news:d8ni73$vmo$1@gnd.k-net.dk...
> > "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> > news:0f6ua150ak88bfg7vmbr06j91hdmo2mpu9@news.stofanet.dk...
> > Demineraliseret/Ionbyttet vand -> mineraler fjernet.
> >
> > Destilleret vand -> kogt rent vand uden bakterier.
>
> Destilleret vand, er vel vand der er varmet op til damp, og derefter
> nedkølet til vand igen. Dermed hverken bakterier eller kalk i destilleret
> vand... Eller hva??

Ja det er rigtigt - men det var ikke det diskussionen gik på og derfor
skulle det ikke pensles ud. Det siger jo ligesom sig selv hvad destilleret
vand er - jeg kunne osse have skrevet "destilleret vand er vand der er
destilleret" - men det er der ligesom ikke nogen mening i.



Uffe Ravn (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 14-06-05 20:47


"Erling" <oz7iy@mail.tele.dk> skrev

> Mon man ikke mener Demineraliseret vand ?

DOOH.........

Jo.

*Render flov i dækning*

Mvh. Uffe Ravn






Jonas Kofod (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 14-06-05 22:33

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:7n2ua1pbu1pus43kkgb0si52cterqdih9a@news.stofanet.dk...
> Jonas Kofod skrev:
>
> >Hmm - ved nærmere eftertanke så har jeg aldrig hørt om denatureret vand.
Men
> >det må være noget meget specielt og magisk vand
>
> Næ, det er et ganske gæng udtryk for vand der er magen til
> destilleret vand - der siges blot ikke noget om den måde det er
> blevet renset på.

Sludder - Vand kan ikke denatureres.



Ukendt (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-06-05 22:06

Jonas Kofod wroet:

> Sludder - Vand kan ikke denatureres.

At de-naturere noget, at ændre det ved tilsætning af et
andet stof. Denatureret sprit - sprit tilsat xx-stof.

Det kan man vel også gøre med vand, selvom udtrykket
'denatureret vand' ikke umiddelbart normalt bruges
om vand tilsat nogetsomhelst.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard


Jonas Kofod (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 15-06-05 22:24

"vidal (at) webspeed.dk" <"vidal (at) webspeed.dk"> skrev i en meddelelse
news:42b0982c$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jonas Kofod wroet:
>
> > Sludder - Vand kan ikke denatureres.
>
> At de-naturere noget, at ændre det ved tilsætning af et
> andet stof. Denatureret sprit - sprit tilsat xx-stof.

Denatureret sprit er ikke sprit tilsat noget. Det er en alkohol omdannet til
aldehyd - således er denatureret sprit acetaldehyd og ikke ethanol.

> Det kan man vel også gøre med vand, selvom udtrykket
> 'denatureret vand' ikke umiddelbart normalt bruges
> om vand tilsat nogetsomhelst.

Hvis man selv vil opfinde sine egen ord så kan man godt sige denatureret
vand. Men giver bare kun mening på eget ævle-bævle sprog - vand kan stadigt
ikke denatureres.



Jeppe Madsen (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Jeppe Madsen


Dato : 15-06-05 23:07

Jonas Kofod wrote:
> "vidal (at) webspeed.dk" <"vidal (at) webspeed.dk"> skrev i en meddelelse
> news:42b0982c$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>Jonas Kofod wroet:
>>
>> > Sludder - Vand kan ikke denatureres.
>>
>>At de-naturere noget, at ændre det ved tilsætning af et
>>andet stof. Denatureret sprit - sprit tilsat xx-stof.
>
>
> Denatureret sprit er ikke sprit tilsat noget. Det er en alkohol omdannet til
> aldehyd - således er denatureret sprit acetaldehyd og ikke ethanol.
>
Vrøvl! Denatureret sprit er tilsat denatureringsmiddel - slå det selv
op. Alternativt, gå ned i det lokale supermarked og lugt til deres
denaturerede sprit. Det lugter primært af sprit, men markant af
denatureringsmidlet, som kan være en aldehyd, men oftere er en keton med
kogepunkt tæt på ethanols. Og en grim lugt, en grim smag og ofte
kvalmeforårsagende...
>
>>Det kan man vel også gøre med vand, selvom udtrykket
>>'denatureret vand' ikke umiddelbart normalt bruges
>>om vand tilsat nogetsomhelst.
>
>
> Hvis man selv vil opfinde sine egen ord så kan man godt sige denatureret
> vand. Men giver bare kun mening på eget ævle-bævle sprog - vand kan stadigt
> ikke denatureres.
>
Jvf ovenfor, så jo...men hvorfor nogen skulle gøre det...

Iøvrigt:
Google:
Demineraliseret vand: 4230 hits
Denatureret vand: 649 hits
Destilleret vand: 3800 hits
Demoraliseret vand: 93 hits (deraf nogle seriøse!)

mvh
Jeppe

>

Jonas Kofod (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 16-06-05 12:36

"Jeppe Madsen" <jpma@rvuc.dk> skrev i en meddelelse
news:42b0a698$0$18649$14726298@news.sunsite.dk...
> Jonas Kofod wrote:
> > "vidal (at) webspeed.dk" <"vidal (at) webspeed.dk"> skrev i en
meddelelse
> > news:42b0982c$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> >>Jonas Kofod wroet:
> >>
> >> > Sludder - Vand kan ikke denatureres.
> >>
> >>At de-naturere noget, at ændre det ved tilsætning af et
> >>andet stof. Denatureret sprit - sprit tilsat xx-stof.
> >
> >
> > Denatureret sprit er ikke sprit tilsat noget. Det er en alkohol omdannet
til
> > aldehyd - således er denatureret sprit acetaldehyd og ikke ethanol.
> >
> Vrøvl! Denatureret sprit er tilsat denatureringsmiddel - slå det selv
> op. Alternativt, gå ned i det lokale supermarked og lugt til deres
> denaturerede sprit. Det lugter primært af sprit, men markant af
> denatureringsmidlet, som kan være en aldehyd, men oftere er en keton med
> kogepunkt tæt på ethanols. Og en grim lugt, en grim smag og ofte
> kvalmeforårsagende...

Jeg har slået det op - men jeg kan ikke linke til Kemibrug.dk
Denatureret sprit er sprit der er omdannet.
Husholdningssprit er normal sprit tilsat denatureret sprit.
Mht lugte - så har du vist aldrig været i et laboratorie og lugtet til ren
sprit kan jeg kun tro.

> >>Det kan man vel også gøre med vand, selvom udtrykket
> >>'denatureret vand' ikke umiddelbart normalt bruges
> >>om vand tilsat nogetsomhelst.
> >
> >
> > Hvis man selv vil opfinde sine egen ord så kan man godt sige denatureret
> > vand. Men giver bare kun mening på eget ævle-bævle sprog - vand kan
stadigt
> > ikke denatureres.
> >
> Jvf ovenfor, så jo...men hvorfor nogen skulle gøre det...

Nej du kan ikke omdanne vand til noget denatureret vand

> Iøvrigt:
> Google:
> Demineraliseret vand: 4230 hits
> Denatureret vand: 649 hits

Nej der er 3 hits for "denatureret vand". Alle giver udtryk for at være
fejlagtige.
http://www.google.dk/search?as_q=denatureret+vand&num=10&hs=g2W&hl=da&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada-DK%3Aofficial&btnG=Google-s%C3%B8gning&as_ep
q=denatureret+vand&as_oq=&as_eq=&lr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_occt
=any&as_dt=i&as_sitesearch=

Der er muligvis 649 hits hvor både ordet "denatureret" og "vand" indgår på
en side - men det er irrelevant.

Lær at søge på google før du kommer for godt i gang med belæringerne.

> Destilleret vand: 3800 hits
> Demoraliseret vand: 93 hits (deraf nogle seriøse!)

Der er 8 hits for "demoraliseret vand" de fleste fra overclocking sider.
http://www.google.dk/search?hs=r2W&hl=da&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada-DK%3Aofficial&as_qdr=all&q=%22demoraliseret+vand%22&btnG=S%C3%B8g&meta=

En enkelt er en joke side for sjove udtalelser fra folkeskole elever.
http://216.239.59.104/search?q=cache:tVqt9aQN0ZcJ:www.hanstholm-skole.dk/Diverse/guldkorn/guldkorn.htm+%22demoraliseret+vand%22&hl=da&client=firefox-a

Demoraliseret vand - jeg vil gerne se de seriøse sider du snakker om - LOL.



Jeppe Madsen (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Jeppe Madsen


Dato : 16-06-05 19:02

Jonas Kofod wrote:
> "Jeppe Madsen" <jpma@rvuc.dk> skrev i en meddelelse
> news:42b0a698$0$18649$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Jonas Kofod wrote:
>>
>>>"vidal (at) webspeed.dk" <"vidal (at) webspeed.dk"> skrev i en
>
> meddelelse
>
>>>news:42b0982c$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>
>>>
>>>>Jonas Kofod wroet:
>>>>
>>>> > Sludder - Vand kan ikke denatureres.
>>>>
>>>>At de-naturere noget, at ændre det ved tilsætning af et
>>>>andet stof. Denatureret sprit - sprit tilsat xx-stof.
>>>
>>>
>>>Denatureret sprit er ikke sprit tilsat noget. Det er en alkohol omdannet
>
> til
>
>>>aldehyd - således er denatureret sprit acetaldehyd og ikke ethanol.
>>>
>>
>>Vrøvl! Denatureret sprit er tilsat denatureringsmiddel - slå det selv
>>op. Alternativt, gå ned i det lokale supermarked og lugt til deres
>>denaturerede sprit. Det lugter primært af sprit, men markant af
>>denatureringsmidlet, som kan være en aldehyd, men oftere er en keton med
>>kogepunkt tæt på ethanols. Og en grim lugt, en grim smag og ofte
>>kvalmeforårsagende...
>
>
> Jeg har slået det op - men jeg kan ikke linke til Kemibrug.dk
> Denatureret sprit er sprit der er omdannet.
> Husholdningssprit er normal sprit tilsat denatureret sprit.

Ikke ifølge dansk lovgivning:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A19980056429-REGL

eller producenten:
http://www.linolie123.dk/shop/default.asp?ProductID=2374

og udenlandsk
http://www.syndel.com/msds/denatured_ethanol_msds.html
https://fscimage.fishersci.com/msds/95414.htm

osv.

kemibrug.dk slog aldrig an på KU i min tid. Nogle brugte det på RUC, da
jeg var der, men jeg har dog aldrig fået kigget på det.
Men det lyder dog mærkeligt at de skulle have en anden definition end
den af producenter og lovgivere anvendte. Men OK, når det har
udgangspunkt på DTU, kan man vel vente sig lidt af hvert
Kan være man skal skrive til deres "Steering Commite"

> Mht lugte - så har du vist aldrig været i et laboratorie og lugtet til ren
> sprit kan jeg kun tro.
>
Nåh, 5-8 timer om dagen de sidste 5 år...jeg har lugtet til sprit, men
ikke voldsomt, da jeg også skal lave noget seriøst fra tid til
anden...ether virker iøvrigt hurtigere, man kan bare smage det så længe
efter.
Har også drukket mere (sprit) end jeg bryder mig om at tænke på - FUN
saftevand er forbløffende godt til at fjerne smagen. Hvis man undlader
at drikke andet er tømmermændende stort set fraværende...

>
>>>>Det kan man vel også gøre med vand, selvom udtrykket
>>>>'denatureret vand' ikke umiddelbart normalt bruges
>>>>om vand tilsat nogetsomhelst.
>>>
>>>
>>>Hvis man selv vil opfinde sine egen ord så kan man godt sige denatureret
>>>vand. Men giver bare kun mening på eget ævle-bævle sprog - vand kan
>
> stadigt
>
>>>ikke denatureres.
>>>
>>
>>Jvf ovenfor, så jo...men hvorfor nogen skulle gøre det...
>
>
> Nej du kan ikke omdanne vand til noget denatureret vand
>
Så siger vi det (men den er s'gu' stadig rund)
>
>>Iøvrigt:
>>Google:
>>Demineraliseret vand: 4230 hits
>>Denatureret vand: 649 hits
>
>
> Nej der er 3 hits for "denatureret vand". Alle giver udtryk for at være
> fejlagtige.
> http://www.google.dk/search?as_q=denatureret+vand&num=10&hs=g2W&hl=da&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada-DK%3Aofficial&btnG=Google-s%C3%B8gning&as_ep
> q=denatureret+vand&as_oq=&as_eq=&lr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_occt
> =any&as_dt=i&as_sitesearch=
>
> Der er muligvis 649 hits hvor både ordet "denatureret" og "vand" indgår på
> en side - men det er irrelevant.
>
> Lær at søge på google før du kommer for godt i gang med belæringerne.
>
Det var ikke en belæring, synes blot det var sjovt, men det går fint med
at søge på google, ellers, tak for omsorgen...
>
>>Destilleret vand: 3800 hits
>>Demoraliseret vand: 93 hits (deraf nogle seriøse!)
>
>
> Der er 8 hits for "demoraliseret vand" de fleste fra overclocking sider.
> http://www.google.dk/search?hs=r2W&hl=da&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada-DK%3Aofficial&as_qdr=all&q=%22demoraliseret+vand%22&btnG=S%C3%B8g&meta=
>
> En enkelt er en joke side for sjove udtalelser fra folkeskole elever.
> http://216.239.59.104/search?q=cache:tVqt9aQN0ZcJ:www.hanstholm-skole.dk/Diverse/guldkorn/guldkorn.htm+%22demoraliseret+vand%22&hl=da&client=firefox-a
>
> Demoraliseret vand - jeg vil gerne se de seriøse sider du snakker om - LOL.
>
>
Ca 17 hits, men kun 8 er vist...tænkte på denne, som seriøs:
http://www.gm-vinduer.dk/main.php?menu=3_2
gad vide om de har en "Steering Commite" for deres side ? (hehehehe)

Mvh
Jeppe

Jonas Kofod (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 16-06-05 19:39

"Jeppe Madsen" <jpma@rvuc.dk> skrev i en meddelelse
news:42b1be7e$0$18645$14726298@news.sunsite.dk...
> Jonas Kofod wrote:
> > "Jeppe Madsen" <jpma@rvuc.dk> skrev i en meddelelse
> > news:42b0a698$0$18649$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> >>Jonas Kofod wrote:
> >>
> >>>"vidal (at) webspeed.dk" <"vidal (at) webspeed.dk"> skrev i en
> >
> > meddelelse
> >
> >>>news:42b0982c$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >>>
> >>>
> >>>>Jonas Kofod wroet:
> >>>>
> >>>> > Sludder - Vand kan ikke denatureres.
> >>>>
> >>>>At de-naturere noget, at ændre det ved tilsætning af et
> >>>>andet stof. Denatureret sprit - sprit tilsat xx-stof.
> >>>
> >>>
> >>>Denatureret sprit er ikke sprit tilsat noget. Det er en alkohol
omdannet
> >
> > til
> >
> >>>aldehyd - således er denatureret sprit acetaldehyd og ikke ethanol.
> >>>
> >>
> >>Vrøvl! Denatureret sprit er tilsat denatureringsmiddel - slå det selv
> >>op. Alternativt, gå ned i det lokale supermarked og lugt til deres
> >>denaturerede sprit. Det lugter primært af sprit, men markant af
> >>denatureringsmidlet, som kan være en aldehyd, men oftere er en keton med
> >>kogepunkt tæt på ethanols. Og en grim lugt, en grim smag og ofte
> >>kvalmeforårsagende...
> >
> >
> > Jeg har slået det op - men jeg kan ikke linke til Kemibrug.dk
> > Denatureret sprit er sprit der er omdannet.
> > Husholdningssprit er normal sprit tilsat denatureret sprit.
>
> Ikke ifølge dansk lovgivning:
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A19980056429-REGL
>
> eller producenten:
> http://www.linolie123.dk/shop/default.asp?ProductID=2374
>
> og udenlandsk
> http://www.syndel.com/msds/denatured_ethanol_msds.html
> https://fscimage.fishersci.com/msds/95414.htm
>
> osv.
>
> kemibrug.dk slog aldrig an på KU i min tid. Nogle brugte det på RUC, da
> jeg var der, men jeg har dog aldrig fået kigget på det.
> Men det lyder dog mærkeligt at de skulle have en anden definition end
> den af producenter og lovgivere anvendte. Men OK, når det har
> udgangspunkt på DTU, kan man vel vente sig lidt af hvert
> Kan være man skal skrive til deres "Steering Commite"

Tja jeg skal ikke kunne sige om det virker - men det er nu det man bruger de
fleste steder.
Hvis du skal have oplysninger til en APV så ved jeg ikke hvor man finder dem
nemmere?
(Og husk - det der står på flasken er ofte lavet af en der har slået op i
kemibrug før dig)
Oplysningerne på kemibrug er nu osse fra Flügger - producenten.
Husholdningssprit - 93 % - Resten rigtigtnok ketoner.

> > Mht lugte - så har du vist aldrig været i et laboratorie og lugtet til
ren
> > sprit kan jeg kun tro.
> >
> Nåh, 5-8 timer om dagen de sidste 5 år...jeg har lugtet til sprit, men
> ikke voldsomt, da jeg også skal lave noget seriøst fra tid til
> anden...ether virker iøvrigt hurtigere, man kan bare smage det så længe
> efter.
> Har også drukket mere (sprit) end jeg bryder mig om at tænke på - FUN
> saftevand er forbløffende godt til at fjerne smagen. Hvis man undlader
> at drikke andet er tømmermændende stort set fraværende...

Husholdningssprit lugter ganske anderledes end absolut alkohol.
Jeg vidste ikke at laboranter brugte så meget tid på at sætte sig ind i
husholdningssprit?
Ja for studerende kan du ikke være. De bruger ikke 5-8 timer dagligt i
laboratorie medmindre de skal overdrive for at opnå en form for pondus.

> >>>>Det kan man vel også gøre med vand, selvom udtrykket
> >>>>'denatureret vand' ikke umiddelbart normalt bruges
> >>>>om vand tilsat nogetsomhelst.
> >>>
> >>>
> >>>Hvis man selv vil opfinde sine egen ord så kan man godt sige
denatureret
> >>>vand. Men giver bare kun mening på eget ævle-bævle sprog - vand kan
> >
> > stadigt
> >
> >>>ikke denatureres.
> >>>
> >>
> >>Jvf ovenfor, så jo...men hvorfor nogen skulle gøre det...
> >
> >
> > Nej du kan ikke omdanne vand til noget denatureret vand
> >
> Så siger vi det (men den er s'gu' stadig rund)
> >
> >>Iøvrigt:
> >>Google:
> >>Demineraliseret vand: 4230 hits
> >>Denatureret vand: 649 hits
> >
> >
> > Nej der er 3 hits for "denatureret vand". Alle giver udtryk for at være
> > fejlagtige.
> >
http://www.google.dk/search?as_q=denatureret+vand&num=10&hs=g2W&hl=da&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada-DK%3Aofficial&btnG=Google-s%C3%B8gning&as_ep
> >
q=denatureret+vand&as_oq=&as_eq=&lr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_occt
> > =any&as_dt=i&as_sitesearch=
> >
> > Der er muligvis 649 hits hvor både ordet "denatureret" og "vand" indgår

> > en side - men det er irrelevant.
> >
> > Lær at søge på google før du kommer for godt i gang med belæringerne.
> >
> Det var ikke en belæring, synes blot det var sjovt, men det går fint med
> at søge på google, ellers, tak for omsorgen...

Det gjorde du jo ikke - du troede du havde fundet "denatureret vand" mens du
i virkeligheden har fundet nogle sider hvor denatureret og vand fremgår,
iøvrigt uden sammenhæng mellem denatureret og vand.
Der er kun meget få sider der omhandler "denaureret vand" som begreb - og de
giver alle udtryk for enten fejl eller misviden.

> >>Destilleret vand: 3800 hits
> >>Demoraliseret vand: 93 hits (deraf nogle seriøse!)
> >
> >
> > Der er 8 hits for "demoraliseret vand" de fleste fra overclocking sider.
> >
http://www.google.dk/search?hs=r2W&hl=da&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada-DK%3Aofficial&as_qdr=all&q=%22demoraliseret+vand%22&btnG=S%C3%B8g&meta=
> >
> > En enkelt er en joke side for sjove udtalelser fra folkeskole elever.
> >
http://216.239.59.104/search?q=cache:tVqt9aQN0ZcJ:www.hanstholm-skole.dk/Diverse/guldkorn/guldkorn.htm+%22demoraliseret+vand%22&hl=da&client=firefox-a
> >
> > Demoraliseret vand - jeg vil gerne se de seriøse sider du snakker om -
LOL.
> >
> >
> Ca 17 hits, men kun 8 er vist...tænkte på denne, som seriøs:
> http://www.gm-vinduer.dk/main.php?menu=3_2
> gad vide om de har en "Steering Commite" for deres side ? (hehehehe)

Ca. 17 er ikke det samme som 93.
Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg "GM-vinduer" skal gå deres webside
igennem og ændre deres demoraliseret vand hvis de skal være seriøse i mine
øjne.



Jeppe Madsen (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Jeppe Madsen


Dato : 16-06-05 20:12

Jonas Kofod wrote:

>
> Tja jeg skal ikke kunne sige om det virker - men det er nu det man bruger de
> fleste steder.
> Hvis du skal have oplysninger til en APV så ved jeg ikke hvor man finder dem
> nemmere?
> (Og husk - det der står på flasken er ofte lavet af en der har slået op i
> kemibrug før dig)
> Oplysningerne på kemibrug er nu osse fra Flügger - producenten.
> Husholdningssprit - 93 % - Resten rigtigtnok ketoner.
>
Kemikalier der ofte bruges ligger lokalt. Nye kemikalier kommer med
brugsanvisning.
Iøvrigt var APV ret ukendt i min studietid, i hvert tilfælde i praksis.
Det har jeg måttet tillære mig senere...
>
>>>Mht lugte - så har du vist aldrig været i et laboratorie og lugtet til
>
> ren
>
>>>sprit kan jeg kun tro.
>>>
>>
>>Nåh, 5-8 timer om dagen de sidste 5 år...jeg har lugtet til sprit, men
>>ikke voldsomt, da jeg også skal lave noget seriøst fra tid til
>>anden...ether virker iøvrigt hurtigere, man kan bare smage det så længe
>>efter.
>>Har også drukket mere (sprit) end jeg bryder mig om at tænke på - FUN
>>saftevand er forbløffende godt til at fjerne smagen. Hvis man undlader
>>at drikke andet er tømmermændende stort set fraværende...
>
>
> Husholdningssprit lugter ganske anderledes end absolut alkohol.
> Jeg vidste ikke at laboranter brugte så meget tid på at sætte sig ind i
> husholdningssprit?
> Ja for studerende kan du ikke være. De bruger ikke 5-8 timer dagligt i
> laboratorie medmindre de skal overdrive for at opnå en form for pondus.
>
>
På DTU bruger de måske deres tid på Usenet i stedet?
På KU hænder det at folk bliver færdige med deres uddannelse. Oftest var
det nødvendigt at bruge en del tid i laboratoriet i den forbindelse.
Aftener og weekender kunne så passende bruges til at søge literatur og
skrive. Festerne røg lidt i baggrunden.
Det hænder også at folk får job efter deres studie. Dette består til
tider af en del laboratoriearbejde, især når virksomheden er tilpas
lille til ikke at have laboranter og man er nyansat. Resten af tiden
går med møder, hvor man typisk forklarer folk der ikke har begreb skabt
om forskellen mellem papirkemi og praktisk kemi, eller kemi i det hele
taget, hvad man egentlig bruger laboratorietiden til. Det er her de
virkelige slag slås, især hvis deadline skrider i forhold til den plan
en eller anden administrator i sin visdom har udarbejdet. Efterhånden
får man noget at sige, og så bliver det hele meget lettere, men
laboratorietiden ikke mindre.

Jeg har intet imod praktisk laboratoriearbejde eller laboranter, der for
størstedelens vedkommende er hårdtarbejdende mennesker. Jeg ville
faktisk nødig være foruden nogen af delene.

I UK, hvor jeg er nu, er arbejdsdage på 10-12 timer ikke unormale for
PhD'er og Post.Doc.'s. At jeg så ikke kan holde mig væk fra Usenet i min
fritid er jo så min egen sag...

>>Det var ikke en belæring, synes blot det var sjovt, men det går fint med
>>at søge på google, ellers, tak for omsorgen...
>
>
> Det gjorde du jo ikke - du troede du havde fundet "denatureret vand" mens du
> i virkeligheden har fundet nogle sider hvor denatureret og vand fremgår,
> iøvrigt uden sammenhæng mellem denatureret og vand.
> Der er kun meget få sider der omhandler "denaureret vand" som begreb - og de
> giver alle udtryk for enten fejl eller misviden.
>
Det _var_ min pointe, omend den faldt til jorden...men også at
denaturering er et generelt begreb der anvendes i mange sammenhænge, jvf
denaturering af proteiner osv...
>
>>>>Destilleret vand: 3800 hits
>>>>Demoraliseret vand: 93 hits (deraf nogle seriøse!)
>>>
>>>
>>>Der er 8 hits for "demoraliseret vand" de fleste fra overclocking sider.
>>>
>
> http://www.google.dk/search?hs=r2W&hl=da&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada-DK%3Aofficial&as_qdr=all&q=%22demoraliseret+vand%22&btnG=S%C3%B8g&meta=
>
>>>En enkelt er en joke side for sjove udtalelser fra folkeskole elever.
>>>
>
> http://216.239.59.104/search?q=cache:tVqt9aQN0ZcJ:www.hanstholm-skole.dk/Diverse/guldkorn/guldkorn.htm+%22demoraliseret+vand%22&hl=da&client=firefox-a
>
>>>Demoraliseret vand - jeg vil gerne se de seriøse sider du snakker om -
>
> LOL.
>
>>>
>>Ca 17 hits, men kun 8 er vist...tænkte på denne, som seriøs:
>>http://www.gm-vinduer.dk/main.php?menu=3_2
>>gad vide om de har en "Steering Commite" for deres side ? (hehehehe)
>
>
> Ca. 17 er ikke det samme som 93.
> Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg "GM-vinduer" skal gå deres webside
> igennem og ændre deres demoraliseret vand hvis de skal være seriøse i mine
> øjne.
>
>
Det er da en sjov fejl! Ser for mig hr Hansen gå ned til farvehandleren
og bede om noget demoraliseret vand. Eller prøve at tigge noget fra
Dansk Psykologforening

mvh
Jeppe

Jonas Kofod (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 16-06-05 21:30

"Jeppe Madsen" <jpma@rvuc.dk> skrev i en meddelelse
news:42b1cf05$0$18646$14726298@news.sunsite.dk...
> Jonas Kofod wrote:
>
> >
> > Tja jeg skal ikke kunne sige om det virker - men det er nu det man
bruger de
> > fleste steder.
> > Hvis du skal have oplysninger til en APV så ved jeg ikke hvor man finder
dem
> > nemmere?
> > (Og husk - det der står på flasken er ofte lavet af en der har slået op
i
> > kemibrug før dig)
> > Oplysningerne på kemibrug er nu osse fra Flügger - producenten.
> > Husholdningssprit - 93 % - Resten rigtigtnok ketoner.
> >
> Kemikalier der ofte bruges ligger lokalt. Nye kemikalier kommer med
> brugsanvisning.
> Iøvrigt var APV ret ukendt i min studietid, i hvert tilfælde i praksis.
> Det har jeg måttet tillære mig senere...
> >
> >>>Mht lugte - så har du vist aldrig været i et laboratorie og lugtet til
> >
> > ren
> >
> >>>sprit kan jeg kun tro.
> >>>
> >>
> >>Nåh, 5-8 timer om dagen de sidste 5 år...jeg har lugtet til sprit, men
> >>ikke voldsomt, da jeg også skal lave noget seriøst fra tid til
> >>anden...ether virker iøvrigt hurtigere, man kan bare smage det så længe
> >>efter.
> >>Har også drukket mere (sprit) end jeg bryder mig om at tænke på - FUN
> >>saftevand er forbløffende godt til at fjerne smagen. Hvis man undlader
> >>at drikke andet er tømmermændende stort set fraværende...
> >
> >
> > Husholdningssprit lugter ganske anderledes end absolut alkohol.
> > Jeg vidste ikke at laboranter brugte så meget tid på at sætte sig ind i
> > husholdningssprit?
> > Ja for studerende kan du ikke være. De bruger ikke 5-8 timer dagligt i
> > laboratorie medmindre de skal overdrive for at opnå en form for pondus.
> >
> >
> På DTU bruger de måske deres tid på Usenet i stedet?

Det mener du hvorfor?

> På KU hænder det at folk bliver færdige med deres uddannelse. Oftest var
> det nødvendigt at bruge en del tid i laboratoriet i den forbindelse.
> Aftener og weekender kunne så passende bruges til at søge literatur og
> skrive. Festerne røg lidt i baggrunden.
> Det hænder også at folk får job efter deres studie. Dette består til
> tider af en del laboratoriearbejde, især når virksomheden er tilpas
> lille til ikke at have laboranter og man er nyansat. Resten af tiden
> går med møder, hvor man typisk forklarer folk der ikke har begreb skabt
> om forskellen mellem papirkemi og praktisk kemi, eller kemi i det hele
> taget, hvad man egentlig bruger laboratorietiden til. Det er her de
> virkelige slag slås, især hvis deadline skrider i forhold til den plan
> en eller anden administrator i sin visdom har udarbejdet. Efterhånden
> får man noget at sige, og så bliver det hele meget lettere, men
> laboratorietiden ikke mindre.

Jeg siger ikke at man ikke skal være i laboratoriet. Men 5-8 timer om dagen
tror jeg vist hører til en overdrivelse for at fremme egen sag.
"Aftner og weekender" uha - men rent faktisk kender vi osse hjemmearbejde
andre steder end hvor du kommer fra.

> Jeg har intet imod praktisk laboratoriearbejde eller laboranter, der for
> størstedelens vedkommende er hårdtarbejdende mennesker. Jeg ville
> faktisk nødig være foruden nogen af delene.
>
> I UK, hvor jeg er nu, er arbejdsdage på 10-12 timer ikke unormale for
> PhD'er og Post.Doc.'s. At jeg så ikke kan holde mig væk fra Usenet i min
> fritid er jo så min egen sag...

Og?

> >>Det var ikke en belæring, synes blot det var sjovt, men det går fint med
> >>at søge på google, ellers, tak for omsorgen...
> >
> >
> > Det gjorde du jo ikke - du troede du havde fundet "denatureret vand"
mens du
> > i virkeligheden har fundet nogle sider hvor denatureret og vand fremgår,
> > iøvrigt uden sammenhæng mellem denatureret og vand.
> > Der er kun meget få sider der omhandler "denaureret vand" som begreb -
og de
> > giver alle udtryk for enten fejl eller misviden.
> >
> Det _var_ min pointe, omend den faldt til jorden...men også at
> denaturering er et generelt begreb der anvendes i mange sammenhænge, jvf
> denaturering af proteiner osv...

Ja andre ting kan denatureres. Hvis du tror at den logiske slutningen er at
så kan vand sikkert osse så er jeg ikke med.
Hvordan er det i øvrigt med Proteiner der denaturerer? Bliver de blandet om
med et andet stof eller er det noget med at de samme proteiner i anden
konfiguration?
Det er vist svært at løbe fra at det er det sidste


> >>>>Destilleret vand: 3800 hits
> >>>>Demoraliseret vand: 93 hits (deraf nogle seriøse!)
> >>>
> >>>
> >>>Der er 8 hits for "demoraliseret vand" de fleste fra overclocking
sider.
> >>>
> >
> >
http://www.google.dk/search?hs=r2W&hl=da&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada-DK%3Aofficial&as_qdr=all&q=%22demoraliseret+vand%22&btnG=S%C3%B8g&meta=
> >
> >>>En enkelt er en joke side for sjove udtalelser fra folkeskole elever.
> >>>
> >
> >
http://216.239.59.104/search?q=cache:tVqt9aQN0ZcJ:www.hanstholm-skole.dk/Diverse/guldkorn/guldkorn.htm+%22demoraliseret+vand%22&hl=da&client=firefox-a
> >
> >>>Demoraliseret vand - jeg vil gerne se de seriøse sider du snakker om -
> >
> > LOL.
> >
> >>>
> >>Ca 17 hits, men kun 8 er vist...tænkte på denne, som seriøs:
> >>http://www.gm-vinduer.dk/main.php?menu=3_2
> >>gad vide om de har en "Steering Commite" for deres side ? (hehehehe)
> >
> >
> > Ca. 17 er ikke det samme som 93.
> > Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg "GM-vinduer" skal gå deres
webside
> > igennem og ændre deres demoraliseret vand hvis de skal være seriøse i
mine
> > øjne.
> >
> >
> Det er da en sjov fejl! Ser for mig hr Hansen gå ned til farvehandleren
> og bede om noget demoraliseret vand. Eller prøve at tigge noget fra
> Dansk Psykologforening

Før kaldte du det er seriøst link.



Ukendt (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-06-05 08:12

Jonas Kofod wrote:

> "vidal (at) webspeed.dk" <"vidal (at) webspeed.dk"> skrev i en meddelelse
> news:42b0982c$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>Jonas Kofod wroet:
>>
>> > Sludder - Vand kan ikke denatureres.
>>
>>At de-naturere noget, at ændre det ved tilsætning af et
>>andet stof. Denatureret sprit - sprit tilsat xx-stof.
>
>
> Denatureret sprit er ikke sprit tilsat noget. Det er en alkohol omdannet til
> aldehyd - således er denatureret sprit acetaldehyd og ikke ethanol.

OK, jeg mindedes blot en fjern fortid, hvor folk med kulfiltre
fjernede et eller andet, så spritten blev drikkelig.

>>Det kan man vel også gøre med vand, selvom udtrykket
>>'denatureret vand' ikke umiddelbart normalt bruges
>>om vand tilsat nogetsomhelst.
>
>
> Hvis man selv vil opfinde sine egen ord så kan man godt sige denatureret
> vand. Men giver bare kun mening på eget ævle-bævle sprog - vand kan stadigt
> ikke denatureres.

Nu kan jeg ikke lige finde ud af sætte en FUT i Mozilla,
men der burde nok sætte opfølgning til dk.kultur.sprog.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard


Bertel Lund Hansen (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-06-05 08:58

Jonas Kofod skrev:

> Denatureret sprit er ikke sprit tilsat noget. Det er en alkohol omdannet til
> aldehyd - således er denatureret sprit acetaldehyd og ikke ethanol.

Der tager du fejl. I gamle dage kunne man rense finspritten helt
med aktivt kul. I dag er det vist blevet for besværligt.
Desperate sprittere drak urenset, denaturet sprit. Jeg ved ikke
om nutidens sprittere er så desperate med den nuværende type
denatureret sprit.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Jonas Kofod (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 16-06-05 12:38

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:bcsuvj969lul.pobkx02fdh1p.dlg@40tude.net...
> Jonas Kofod skrev:
>
> > Denatureret sprit er ikke sprit tilsat noget. Det er en alkohol omdannet
til
> > aldehyd - således er denatureret sprit acetaldehyd og ikke ethanol.
>
> Der tager du fejl. I gamle dage kunne man rense finspritten helt
> med aktivt kul. I dag er det vist blevet for besværligt.
> Desperate sprittere drak urenset, denaturet sprit. Jeg ved ikke
> om nutidens sprittere er så desperate med den nuværende type
> denatureret sprit.

Jamen vi lever ikke i gamle dage i dag.
Og du er sikker på de ikke drak husholdningssprit? Som rigtigtnok indeholder
93 % "ren" ethanol.



Bertel Lund Hansen (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-06-05 14:21

Jonas Kofod skrev:

> Jamen vi lever ikke i gamle dage i dag. Og du er sikker på de
> ikke drak husholdningssprit? Som rigtigtnok indeholder 93 %
> "ren" ethanol.

Der stod "Denatureret sprit" på de plasticflasker man købte. Det
er rigtigt at det også kaldtes "husholdningssprit", men det var
sjældent at nogen brugte det ord (i min omgangskreds).

Jeg har lige snakket i telefon med en som læste op af
deklarationen på en nutidig flaske. Det kaldes ikke længere
"denatureret sprit" som navn, men der står at der er denatureret
ethanol i flasken. Det er da mildest talt misvisende hvis der
slet ikke er ethanol, men acetaldehyd i flasken.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Jonas Kofod (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 16-06-05 15:54

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:oeo3u10o8wzo.r0sgdp9ds6r8$.dlg@40tude.net...
> Jonas Kofod skrev:
>
> > Jamen vi lever ikke i gamle dage i dag. Og du er sikker på de
> > ikke drak husholdningssprit? Som rigtigtnok indeholder 93 %
> > "ren" ethanol.
>
> Der stod "Denatureret sprit" på de plasticflasker man købte. Det
> er rigtigt at det også kaldtes "husholdningssprit", men det var
> sjældent at nogen brugte det ord (i min omgangskreds).
>
> Jeg har lige snakket i telefon med en som læste op af
> deklarationen på en nutidig flaske. Det kaldes ikke længere
> "denatureret sprit" som navn, men der står at der er denatureret
> ethanol i flasken. Det er da mildest talt misvisende hvis der
> slet ikke er ethanol, men acetaldehyd i flasken.

Der er vel stadig en 93 % "rigtig" ethanol?



Bertel Lund Hansen (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-06-05 16:04

Jonas Kofod skrev:

> Der er vel stadig en 93 % "rigtig" ethanol?

Ja? Denatureret sprit består af 93 ren ethanol og 7 % griseri.

EOD.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Jonas Kofod (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 16-06-05 19:40

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:1x0lzdpe297wx.1q4dlu83h43ao.dlg@40tude.net...
> Jonas Kofod skrev:
>
> > Der er vel stadig en 93 % "rigtig" ethanol?
>
> Ja? Denatureret sprit består af 93 ren ethanol og 7 % griseri.

Ikke ifølge min kemikalie brugsanvisning fra Flügger - den det må vi så være
uenige om.



Tim Christensen (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Tim Christensen


Dato : 16-06-05 13:46

Jonas Kofod wrote:

> Denatureret sprit er ikke sprit tilsat noget. Det er en alkohol omdannet til
> aldehyd - således er denatureret sprit acetaldehyd og ikke ethanol.
>
Jeg ved ikke hvor du har fået den ide fra, men det er i hvertfald
forkert - denatureret alkohol/sprit er alkohol som er til sat et
denaturerings middel se bl.a:

http://en.wikipedia.org/wiki/Denatured_alcohol
http://www2.dmu.dk/1_om_DMU/2_akt-proj/ordspec.asp?ID=10618

Acetaldehyd er stof der bliver dannet i kroppen når ethanol bliver
nedbrudt, det er fx. derfor at man tømmermænd.

Mvh

Tim

Jonas Kofod (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 16-06-05 16:02

"Tim Christensen" <nospam@eson.dk> skrev i en meddelelse
news:42b1746c$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jonas Kofod wrote:
>
> > Denatureret sprit er ikke sprit tilsat noget. Det er en alkohol omdannet
til
> > aldehyd - således er denatureret sprit acetaldehyd og ikke ethanol.
> >
> Jeg ved ikke hvor du har fået den ide fra, men det er i hvertfald
> forkert - denatureret alkohol/sprit er alkohol som er til sat et
> denaturerings middel se bl.a:

Husholdningssprit er således.

> http://en.wikipedia.org/wiki/Denatured_alcohol
> http://www2.dmu.dk/1_om_DMU/2_akt-proj/ordspec.asp?ID=10618

Ja jeg tager nu ikke min kemikaliebrugsanvisning og Flüggers
indholdsbetegnelse over Wikipedia og en hurtig forklaring på DMU.

> Acetaldehyd er stof der bliver dannet i kroppen når ethanol bliver
> nedbrudt, det er fx. derfor at man tømmermænd.

Der bliver dannet en masse stoffer når ethanol nedbrydes - men det er vist
lidt søgt at derudaf konkludere at så ikke kan indgå i andre sammenhænge?
Men der bruges andre tilsætningsstoffer i Husholdningssprit så om det lige
er acetaldehyd eller hvad andre sammenhænge du kan nævne det i er ikke lige
så relevant.



Bertel Lund Hansen (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-06-05 16:34

Jonas Kofod skrev:

> Ja jeg tager nu ikke min kemikaliebrugsanvisning og Flüggers
> indholdsbetegnelse over Wikipedia og en hurtig forklaring på DMU.

Du mener at denatureret sprit er det samme som acetaldehyd?

Hvad hvis man laver acetaldehyd af petroleum (hvis man kan det).
Hedder det så denatureret petroleum?

Er der andre stoffer som man navngiver ud fra hvilket tilfældigt
kemisk stof de dannes ud fra?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Jonas Kofod (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 16-06-05 19:42

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:dx1gjvni6dxp$.w8mcax9fvmu8.dlg@40tude.net...
> Jonas Kofod skrev:
>
> > Ja jeg tager nu ikke min kemikaliebrugsanvisning og Flüggers
> > indholdsbetegnelse over Wikipedia og en hurtig forklaring på DMU.
>
> Du mener at denatureret sprit er det samme som acetaldehyd?

Ikke nødvendigvis.

> Hvad hvis man laver acetaldehyd af petroleum (hvis man kan det).
> Hedder det så denatureret petroleum?
>
> Er der andre stoffer som man navngiver ud fra hvilket tilfældigt
> kemisk stof de dannes ud fra?

Det er et "kunst-begreb" til daglig tale, et kommercielt navn - det er ikke
noget du kan bygge logisk videre på.



Uffe Ravn (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 14-06-05 21:00


"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev

> Hmm - ved nærmere eftertanke så har jeg aldrig hørt om denatureret vand.
Men
> det må være noget meget specielt og magisk vand

Ja undskyld mine fejlagtige udtalelser.

Demineraliseret vand = mineraler/salte er fjernet, men kim kan sagtens være
til stede.

Destileret vand = normalt kimfrit, men med en rest af mineraler/salte.

Denatureret vand = noget sludder.

Mvh. Uffe Ravn



Klaus Alexander Seis~ (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 15-06-05 08:55

Uffe Ravn skrev:

> Destileret vand = normalt kimfrit, men med en rest af
> mineraler/salte.

Der burde ikke være salte i destilleret vand, da det fremstilles
ved at kondensere vanddamp.

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark
http://magnetic-ink.dk/

Uffe Ravn (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 14-06-05 20:54


"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev

> > Brug denatureret vand, og lad sprayflasken være lige på frysepunktet.
>
> Kig på isterningerne du får på en cafe eller andetsteds hvor den er lavet

> ismaskine. Tænk bagefter om samtlige af Danmarks udskænkningssteder
anvender
> denatureret vand.

Tænk efter om alle ismaskiner laver helt klar is.

Mvh. Uffe Ravn



Jonas Kofod (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 14-06-05 22:27

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:42af3607$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev
>
> > > Brug denatureret vand, og lad sprayflasken være lige på frysepunktet.
> >
> > Kig på isterningerne du får på en cafe eller andetsteds hvor den er
lavet
> på
> > ismaskine. Tænk bagefter om samtlige af Danmarks udskænkningssteder
> anvender
> > denatureret vand.
>
> Tænk efter om alle ismaskiner laver helt klar is.

Jeg har ikke kigget efter alle - men i alt overvejende grad gør de.

Her i kælderen, hvor vi har noget af landets mest hårde vand (Lyngby), står
der en ismaskine og laver de klareste isterninger.

Som det er nævnt andetsted er "almindelige" mennesker med deres
"almindelige" frysere bedst hjulpet med at koge opløst gas ud af vandet
(samt sørge for at terningen ikke er fikseret og placeret således at den
knuser sig selv ved faseskiftet).
Begge disse ting kommer man udover på prof maskiner ved den lag på lag
frysning der finder sted.



Preben Riis Sørensen (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 15-06-05 22:37


"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns96758C0DF798Btokeeskildsen@130.226.1.34...
> Hvis man hælder vand i et glad og sætter det i fryseren, fryser det
> normalt til en krakeleret, delvis uigennemsigtig isklump. Når der er
> isslag udenfor, dækkes biler og andet af et lag gennemsigtigt is.
>
> Wikipedia har en fin beskrivelse:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Black_ice
>
>
> Jeg skal have lavet noget black ice i en fryser til nogen forsøg. Jeg
> vil høre om nogen har ideer til hvordan jeg gør det?
>
> Jeg har forsøgt at bygge isen lagvis op med en vandforstøver, men det
> virkede ikke rigtig. Det kan selvfølgelig være jeg har været for
> utålmodig?

Jeg tror bare det skal under tryk under indfrysning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Jonas Kofod (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 16-06-05 12:39

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:42b09f89$0$39033$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns96758C0DF798Btokeeskildsen@130.226.1.34...
> > Hvis man hælder vand i et glad og sætter det i fryseren, fryser det
> > normalt til en krakeleret, delvis uigennemsigtig isklump. Når der er
> > isslag udenfor, dækkes biler og andet af et lag gennemsigtigt is.
> >
> > Wikipedia har en fin beskrivelse:
> > http://en.wikipedia.org/wiki/Black_ice
> >
> >
> > Jeg skal have lavet noget black ice i en fryser til nogen forsøg. Jeg
> > vil høre om nogen har ideer til hvordan jeg gør det?
> >
> > Jeg har forsøgt at bygge isen lagvis op med en vandforstøver, men det
> > virkede ikke rigtig. Det kan selvfølgelig være jeg har været for
> > utålmodig?
>
> Jeg tror bare det skal under tryk under indfrysning.

I tryk? Lufttryk eller i fiksering?



Preben Riis Sørensen (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 16-06-05 18:13


"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev
> I tryk? Lufttryk eller i fiksering?
>
>

Ikke luft, men under et stempel (evt. nok, og ret praktisk, ved
tyngdekraftens hjælp). Har ikke selv prøvet, men mener at en ismaskine gør
noget lignende.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Jonas Kofod (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 16-06-05 19:48

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:42b1b31c$0$38970$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev
> > I tryk? Lufttryk eller i fiksering?
> >
> >
>
> Ikke luft, men under et stempel (evt. nok, og ret praktisk, ved
> tyngdekraftens hjælp). Har ikke selv prøvet, men mener at en ismaskine gør
> noget lignende.

Nej is ændrer sig ved faseskifte og en fiksering vil knuse isen.
Ismaskiner er (for det meste) bygget op som en stang med en knop på. På den
kolde knob fryser vand lagvis. Maskinen er konstrueret således at stangen
hælder og terningen (med den karakteristiske hulning indeni) vil falde af
når nok vand er frosst på terningen.
Den ydre form kommer af en matrix der er placeret udover dette - men den
fikserer på ingen måde.



Peter Ole Kvint (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Ole Kvint


Dato : 20-06-05 08:48



Toke Eskildsen wrote:
>
> Hvis man hælder vand i et glad og sætter det i fryseren, fryser det
> normalt til en krakeleret, delvis uigennemsigtig isklump. Når der er
> isslag udenfor, dækkes biler og andet af et lag gennemsigtigt is.
>
> Wikipedia har en fin beskrivelse:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Black_ice
>
> Jeg skal have lavet noget black ice i en fryser til nogen forsøg. Jeg
> vil høre om nogen har ideer til hvordan jeg gør det?
>
> Jeg har forsøgt at bygge isen lagvis op med en vandforstøver, men det
> virkede ikke rigtig. Det kan selvfølgelig være jeg har været for
> utålmodig?

Hvis du køler vandet langsom af, så kan du underafkøle det,
og en enkel bevægelse kan fryse til det is.

Fryseren skal sættes til lige under nul.

Toke Eskildsen (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 20-06-05 09:38

Peter Ole Kvint <haabet2003@yahoo.dk> wrote

> Hvis du køler vandet langsom af, så kan du underafkøle det,
> og en enkel bevægelse kan fryse til det is.

Det kender jeg fra fysiktimerne, hvor vi afkølede et reagensglas med
vand, placeret i et glas med knust is og salt. En fryser vibrerer en
del pga. kompressoren - vil det ikke få vandet til at fryse før tid?

Peter Ole Kvint (21-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Ole Kvint


Dato : 21-06-05 14:45



Toke Eskildsen wrote:
>
> Peter Ole Kvint <haabet2003@yahoo.dk> wrote
>
> > Hvis du køler vandet langsom af, så kan du underafkøle det,
> > og en enkel bevægelse kan fryse til det is.
>
> Det kender jeg fra fysiktimerne, hvor vi afkølede et reagensglas med
> vand, placeret i et glas med knust is og salt. En fryser vibrerer en
> del pga. kompressoren - vil det ikke få vandet til at fryse før tid?

Jo men du kan putte et is korn i, så vil isen gro uden om dette. Når
isen fryser, så udvider den sig og bliver derved kolder, og over fladen
er kolder end bund og sider af skålen. Og isen flyder. Dette bliver nok
bedre end dit første forsøg. Et blødt underlag vil dæmpe rystelserne.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste