Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightsphere II
Fra : Michael Birkmose

Dato : 13-06-05 23:36

Hejsa,

Har for nyligt fået mig min Lightsphere II. Jeg må indrømme at jeg er ganske
imponeret over den.

Følgende billede er taget indendørs i aftes ved midnatstid, med mit 85 mm
f/1.8 objektiv, og en 580 EX + lightsphere II.

Baggrunden er faktisk vores stue vindue som reflekterer stuen.

http://birkmose.org/eos20d/studying.jpg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-06-05 10:01

Michael Birkmose wrote:

> Har for nyligt fået mig min Lightsphere II. Jeg må indrømme at jeg er
> ganske imponeret over den.

Tillykke med det. Hvis du så samtidigt fortalte, hvad det var, du mener vi
andre skulle deltage i glæden over, ville det være rigtig fint!

Umiddelbart ville jeg tro at det var noget til et diskotek eller et
børneværelse.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Sahl

Dato : 14-06-05 10:26

> [...]
>
> --
> Fotoamatør af Guds nåde.
> PS: Nye (opdateret 23/5/2005) knipserier kan findes på

Google er din ven *S*
http://secure.mycart.net/catalogs/catalog.asp?prodid=3354218&showprevnext=1
Ser umidlbart ud til at være en avanceret flash diffuser

Mvh. Ole Sahl

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-06-05 11:30

Jan Bøgh wrote:

> Umiddelbart ville jeg tro at det var noget til et diskotek eller et
> børneværelse.

Tja... jeg vil gætte på, at det er en plastikdims, der har kostet 25
øre at fremstille, men som sælges formedes flere hundrede kroner til
foto-newbies, som ikke kan finde ud af at bruge inddirekte blitz...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : MS

Dato : 14-06-05 11:38

> Tja... jeg vil gætte på, at det er en plastikdims, der har kostet 25
> øre at fremstille, men som sælges formedes flere hundrede kroner til
> foto-newbies, som ikke kan finde ud af at bruge inddirekte blitz...

Jep hvad skulle vi ellers bruge vores penge på....

/Max

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-06-05 11:39

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Tja... jeg vil gætte på, at det er en plastikdims, der har kostet 25 øre
> at fremstille, men som sælges formedes flere hundrede kroner til
> foto-newbies, som ikke kan finde ud af at bruge inddirekte blitz...

Hej Niels,

Hvis du ikke har mulighed for at bruge et kabel(eller wireless) til din
blitz, hvordan vil du så lave en indirekte blitz uden en eller anden
form for diffusor?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

- The best way to kill a troll, is to ignore him.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-06-05 16:29

In article <42aeb3a8$0$18648$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> Hej Niels,
>

> Hvis du ikke har mulighed for at bruge et kabel(eller wireless) til din
> blitz, hvordan vil du så lave en indirekte blitz uden en eller anden
> form for diffusor?

Ved at bruge en reflektor, eksempelvis loftet - Men andre reflektorer kan
også bruges.

Det sjove ved lightsphere II websiden er, at de primært sammenligner med
direkte flash, og ikke med reflekteret flash (loft/væg etc).

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-06-05 17:26

Povl H. Pedersen wrote:
> Ved at bruge en reflektor, eksempelvis loftet - Men andre reflektorer kan
> også bruges.

Hej Povl,

Vil du så stå med en reflektor foran blitzen og "pege" den væk? Det er
lidt svært hvis du har et godt (læs: tungt) objektiv og samtidig skal
skyde og fokusere og holde en reflektor

CS2 kører i øvrigt for fuld (og legal) skrue nu, men updaten kostede
desværre "hele" 149$ Den famøse coupon kode var udløbet - sikkert efter
at titusinder havde brugt den

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-06-05 18:00

In article <42af0519$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> Hej Povl,
>
> Vil du så stå med en reflektor foran blitzen og "pege" den væk? Det er
> lidt svært hvis du har et godt (læs: tungt) objektiv og samtidig skal
> skyde og fokusere og holde en reflektor

Indendørs vil jeg rette blitzen op i den permanente reflektor der
hedder loft. Det bedste lys får man når den primære lyskilde ikke
er 20 cm fra objektivet.

> CS2 kører i øvrigt for fuld (og legal) skrue nu, men updaten kostede
> desværre "hele" 149$ Den famøse coupon kode var udløbet - sikkert efter
> at titusinder havde brugt den

OK - jeg vidste ikke der udløbsdato på.

Fra : Pico

Dato : 14-06-05 22:24

Povl H. Pedersen wrote:
> In article <42af0519$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas
> Schreiber wrote:
KLIP

> Indendørs vil jeg rette blitzen op i den permanente reflektor der
> hedder loft. Det bedste lys får man når den primære lyskilde ikke
> er 20 cm fra objektivet.

Det gjorde jeg også en gang til en fest uden at opdage loftet var grønt,
et billed brugte jeg direkte blish på, det var såmænd udemærket, resten
af billederne har jeg lykkeligt glemt
Derudover har vi så de rum der har mange meter til loftet og farvede
væge
Pico

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-06-05 23:28

Pico wrote:

> [...]
> af billederne har jeg lykkeligt glemt
> Derudover har vi så de rum der har mange meter til loftet og farvede

Nå pyt da, så får I en fidus, prøv at se her:
www.atphototech.se/bip/bip.htm - jeg har dog ikke købt denne
løsning, da jeg synes den er alt for dyr.

I en forretning der handler med tasker, paraplyer og lign. ting, der
har jeg købt en helt alm. hvid taske-paraply for 70 kroner, den har
nemlig den fordel, at den kan klappes sammen så den ikke fylder ret
meget, og beslaget til fastgørelse af blitz'en har jeg selv lavet,
så det har kostet nul kroner.

Så for kun 70 kroner har jeg fået mig en super-reflektor, der nemt
kan ligge i en fototaske, og som er væssentlig større end den der er
vist på linket.

Og bemærk så lige, at alle de billeder der er vist på Lightsphere
II's hjemmeside, er motiv-typer, hvor man sagtens har kunnet bede
personerne om at gå med hen på steder, hvor lofter og vægge er
velegnet som naturlige reflektorer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-06-05 08:42

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Nå pyt da, så får I en fidus, prøv at se her:
> www.atphototech.se/bip/bip.htm - jeg har dog ikke købt denne løsning, da
> jeg synes den er alt for dyr.

Tak for tippet. Det er godt damen ikke skal skifte brændevidde lige
pludselig hva'?

Fra : KHS

Dato : 15-06-05 09:27

> [...]
> fordel, at den kan klappes sammen så den ikke fylder ret meget, og
> beslaget til fastgørelse af blitz'en har jeg selv lavet, så det har kostet

Hej Niels.

Mister du ikke en del lys i forhold til en alu-belagt paraply? Det er
selvfølgelig et spørgsmål om at have kraft nok i flashen, men alligevel.

Venlig hilsen
Karsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-06-05 09:33

KHS wrote:
> Mister du ikke en del lys i forhold til en alu-belagt paraply? Det er
> selvfølgelig et spørgsmål om at have kraft nok i flashen, men alligevel.

Prøv en dag at bruge noget hvidt karton som reflektor. Så skal du bare
se løjer

Fra : KHS

Dato : 15-06-05 10:18

> Prøv en dag at bruge noget hvidt karton som reflektor. Så skal du bare se
> løjer

Jeg bruger hvidt karton Det virker helt fint. Har også eksperimenteret
med madpapir direkte foran flashen og med en sandwich at madpapir og staniol
fom reflektor.

Min spørgsmål til Niels gik på om ikke han miste for meget lys GENNEM
paraplyen og bagud i lokalet i forhold til en rigtig reflektionsparaply som
den damen på billedet holder i hånden

Karsten

Fra : Michael Birkmose

Dato : 15-06-05 14:45

> Så for kun 70 kroner har jeg fået mig en super-reflektor, der nemt kan
> ligge i en fototaske, og som er væssentlig større end den der er vist på
> linket.

Hej Niels,
Jeg kan godt se at den løsning nok giver lidt flere muligheder end
lightspheren, men den er måske også lidt mindre praktisk.
Her er et forslag til hvordan du kan gøre den mere praktisk, og sikre dig et
smil på dem du tager billeder af :)

http://birkmose.org/eos20d/bouncer.jpg

Har du ellers nogle billeder liggende online med din reflektor løsning? Det
kunne være spændende at se.

> [...]
> at gå med hen på steder, hvor lofter og vægge er velegnet som naturlige

Selvfølgelig, men det er jo ikke altid lige praktisk.

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-06-05 15:30

Michael Birkmose wrote:
> http://birkmose.org/eos20d/bouncer.jpg

LOL!!!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-06-05 16:05

Michael Birkmose wrote:

> Her er et forslag til hvordan du kan gøre den mere praktisk, og sikre dig et
> smil på dem du tager billeder af :)
>
> http://birkmose.org/eos20d/bouncer.jpg

Tja... det morsomste er nok, at metoden med garanti er smadder go',
hvis man f.eks. skal fotografer deltagerne til en bryllupsfest eller
lignende, hvor folk sidder rundt om borde og spiser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael L

Dato : 15-06-05 22:36

Michael Birkmose wrote:

> http://birkmose.org/eos20d/bouncer.jpg

Hahahahahaha! Det er sku godt nok noget af det sjoveste jeg længe har
set... Og det væreste er, som Niels siger, at det formentligt ville
fungere temmelig godt! Men man skal nok ikke gøre sig nogen
forhåbninger om at blive taget seriøst.

Det kunne være du skulle overveje at sætte den i produktion og sælge
den ;)

- Michael

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-06-05 16:15

> Tja... jeg vil gætte på, at det er en plastikdims, der har kostet 25 øre
> at fremstille
[KLIP]
++++++++++++++++++++++++

Nu er det jo heller ikke altid selve materialet man betaler for, mange gange
er det udviklingen af produktet man betaler for. Hvad tror du det koster at
serie fremstille et digital kamera, det kan ikke være meget, det er jo også
udviklingen man betaler for der.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"