Haster: Gnidningsmodstand og Stokes lov
Fra : -USH-

Dato : 13-06-05 18:37

Hej Gruppe

Jeg skal til fysikeksamen i morgen og mangler lige at knække en enkelt nød
for at være på den sikre side. Det handler om gnidningsmodstand og Stokes
gnidningslov for små dråber i langsom bevægelse.

Jeg ved at gnidningsmodstanden F for en genstand der bevæger sig gennem fx
luft er

F = 0,5 * cw * ro * A * v^2

hvor cw er noget der kaldes formfaktoren, ro (græsk bogstav) er densiteten
for i dette tilfælde luft, A er arealet af den flade der skubber til luften
og v er den hastighed den bevæger sig med.

Derudover ved jeg at for små kugler eller dråber der bevæger sig meget
langsomt er formfaktoren

cw = (24 * eta) / (ro * v * d)

hvor eta er viskositeten og d er diameteren på dråben.
Ved at indsætte cw i ligningen for F burde jeg få:

F = 6 * pi * eta * r * v

men jeg får 24 i stedet for 6. Forkortelsen af udsagnet er lavet vha d = 2 *
r , og A = 4 * pi * r^2.

Jeg gætter på at det er fordi det ikke er hele overfladen der presser på
luften, men kan jeg bare antage at det er kun 1/4 af overflader der
effektivt skubber til luften?

Eller har jeg lavet en fejl?

--
Venlig hilsen
-Ulrik-

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-06-05 20:15

"-USH-" <tidsrejseSLET@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:42adc428$0$18642$14726298@news.sunsite.dk...

> r , og A = 4 * pi * r^2.
>
> Jeg gætter på at det er fordi det ikke er hele overfladen der presser på
> luften, men kan jeg bare antage at det er kun 1/4 af overflader der
> effektivt skubber til luften?

Ja, det er klart at du skal bruge tværsnittet og ikke kuglens
overflade.

Mvh
Martin

Fra : -USH-

Dato : 13-06-05 20:44

Martin Larsen skrev:

> Ja, det er klart at du skal bruge tværsnittet og ikke kuglens
> overflade.

Tværsnit...!!! Selvfølgelig. Logisk. Nemt. Taktaktaktaktaktak.

--
Venlig hilsen
-Ulrik-

Fra : kallestrup

Dato : 13-06-05 20:36

"-USH-" <tidsrejseSLET@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg gætter på at det er fordi det ikke er hele overfladen der presser på
> luften, men kan jeg bare antage at det er kun 1/4 af overflader der

Hej Ulrik

Prøv at erstatte Arealet med et tværsnitareal A=pi*r^2. Det er arealet ad
den bevægende "sphere".
Held og lykke

Kallestrup