Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Absorbering af ultraviolet
Fra : 7c

Dato : 13-06-05 18:13

Jeg læste i en tidligere tråd at det kan være en god idé at man altid bruger
et uv-filter så ridser på linsen undgåes. Hvad opnår man ellers ved at bruge
et uv-filter? Ok ultraviolette stråler, men er det for at beskytte kameraet
eller giver det bedre billeder?

Vh.

Søren

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-05 18:35

"7c"
> [...]
> et uv-filter? Ok ultraviolette stråler, men er det for at beskytte kameraet

Det giver IKKE bedre billeder..)-max-

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-05 18:49

> "7c"

> Det giver IKKE bedre billeder..)-max-

Det giver bedre billeder, hvis du bruger film. Så kan du fjerne en lidt
diset effekt, der kan optræde især midt på dagen. Men på digital er der
ingen forbedring.

Mvh. Claus Petersen

Fra : 7c

Dato : 13-06-05 18:40

> "7c"

> Det giver IKKE bedre billeder..)-max-

Men omvendt giver det så dårligere billeder???
Sørn

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-06-05 07:36

7c wrote:
> Men omvendt giver det så dårligere billeder???

Måske.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-06-05 18:48

"7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at bruge et uv-filter? Ok ultraviolette stråler, men er det for at
> beskytte kameraet eller giver det bedre billeder?

++++++++++++++++++++

Hej Søren.

Der er faktisk nogle her i gruppen der har skrevet noget om, at man mister
en lille smule skarphed og, en lille smule lys ved UV filter, men det kommer
nok også an på kvaliteten på filtret. Jeg har ikke selv lagt mærke til
skarpheden, med og uden UV filter, men lyset tager det noget af, på mit.
--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-05 18:56

"Jørgen Nielsen"

> [...]
> nok også an på kvaliteten på filtret. Jeg har ikke selv lagt mærke til
> skarpheden, med og uden UV filter, men lyset tager det noget af, på mit.

Hmm - det lyder godt nok underligt, hvor meget lys mister du, aldrig hørt
at man mister lys med UV/skulight filter - til gengæld kan du øge risikoen
for mere flare i modlys billeder, det er noget med mere glas hvor mere
støv kan sætte sig, det kan være noget pi, hehe. -max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-06-05 20:46

In article <PMjre.55220$Fe7.168668@news000.worldonline.dk>, -max- wrote:

> [...]
> for mere flare i modlys billeder, det er noget med mere glas hvor mere
> støv kan sætte sig, det kan være noget pi, hehe. -max-

Du vil altid have lys der reflekteres fra forreste linseelement, og
rammer UV filteret på bagsiden, og igen sendes forskud ind i
objektivet. Men ofte er det meget lidt.

Du mister også lys med et UV filter. Normalt glas (iike coated) mister
angiveligt 6-8.5% af det indkommende lys som reflektioner. Med coating kan
man dog nå op på at få over 99% af lyset til at passere gennem glasset.

Så det billigste UV filter er udover flare også dårligt da de
stjæler meget lys.

Fra : waal

Dato : 14-06-05 14:33

> [...]
> for mere flare i modlys billeder, det er noget med mere glas hvor mere
> støv kan sætte sig, det kan være noget pi, hehe. -max-

B&W opgiver deres skylightfilter (KR1.5) til en forlængelsesfaktor 1,1x. UV
til 1x.

Skylightfilteret er et farvekorrektionsfilter til film hvilket forhåbenligt
er overflødigt i forbindelse med digitalteknik.

Michael

Fra : Simon Nielsen

Dato : 13-06-05 23:18

"7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk> wrote in message
> [...]
bruge
> et uv-filter? Ok ultraviolette stråler, men er det for at beskytte

Det giver ikke bedre billeder, i visse situationer kan det være rart, for
eksempel i modlys, men men men, man skal ikke bare bruge det ubevidst. Jeg
sætter det på når jeg kravler rundt i sandbunden og fotograferer damer op
under nederdelen, ej pjat, på stranden hvor det blæser, i træer blandt grene
og hvis jeg går med det over skulderen på en reportage tur og der er fare
for at en sten kan ramme kameraet, primært som beskyttelse af mit objektivs
frontlinse, som selvsagt er hundedyr at få udskiftet. Hvis jeg fotografere
mod lyset har jeg polfilter på, hvis motivet kræver det.

Det har en beskyttende effekt overfor linselementer uden coating, i dag er
de fleste objektiver udstyret med en UV coating, så til beskyttelse af UV
stråler betyder det ikke det helt store. På mit kamera (Nikon D1, hvis nogen
skulle være i tvivl sidder der en klap ved søgeren jeg kan skydde ned
npr jeg har kameraet stående på kaffebordet i haven og sålen skinner, fordi
bagfra i objektiverne er der ikke UV coationg og UV stråler kan altså skade
glas elementer der ikke er UV coatede.

Mvh
Simon

Fra : 7c

Dato : 13-06-05 23:28

Tak for svarret!

Søren

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-06-05 07:30

Simon Nielsen wrote:

> [...]
> bagfra i objektiverne er der ikke UV coationg og UV stråler kan altså skade

NU må jeg lige more mig: Glas nedbrydes ikke af UV lys. Jeg har
u-coatede vinduer i mit hus og det står ude i solen meget af tiden. Hvis
dit kamera skulle blive ramt bagfra af lys er der ikke meget af det, der
fortsætter ind i optikken. Det skal jo først gennem okularet, prismet og
så en tur i spejlet.

Hvorfor tror du ikke at objektivets bageste linse er coated ??

Klappen i søgeren bruges til at lukke for baglys, der kan genere
lysmåleren, der bor i prismehuset. Nprmalt skygger man selv for lyser,
men har du kameraet på stativ og ikke selv skygger, kan det være en
fordel at kunne lukke af.

Bo //

Fra : JK

Dato : 14-06-05 14:05

On Mon, 13 Jun 2005 19:12:43 +0200, "7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk>
wrote:

> [...]
>et uv-filter? Ok ultraviolette stråler, men er det for at beskytte kameraet

For digital kameraer er det primære vel, at uv-filteret beskytter
frontlinsen imod fingeraftryk, regndråber osv.
Jeg bruger det dog ikke på mit digitalkamera, da det har en
velfungerende klap foran objektivet.

UV-filteret er helt plant og ret nemt at rense igen (acetone og
linsepapir). Kvaliteten af uv-filteret skal naturligvis være god,
plant og med god coating.

Hvis penge ikke er af betydning, kan man vel sige, at et pol-filter
gør mere gavn på et digitalkamera. Men kan/vil man have det på altid ?

At frontlinsen er fejlfri øger ialfald salgsværdien af
kameraet/objektivet.

mvh

John

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-06-05 14:56

JK wrote:
> Hvis penge ikke er af betydning, kan man vel sige, at et pol-filter
> gør mere gavn på et digitalkamera. Men kan/vil man have det på altid ?

Hvis penge ikke er af betydning er der vel ingen grund til at bruge
UV-filtre?

> At frontlinsen er fejlfri øger ialfald salgsværdien af
> kameraet/objektivet.

Ja, men fx. en modlysblænde vil også beskytte ganske meget.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985