Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fodbold billeder
Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-05 15:32

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 13-06-05 17:01

news:TNgre.55168$Fe7.168316@news000.worldonline.dk...
> Lidt fra gårsdagens lokalkamp - det var sjovt - og vådt.-max-
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1545285
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1545301
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1545320

Hejsa Max.

Ja, hvem havde troet at du skulle begive dig til en fodboldkamp, hehe
Fine billeder du har fået ud af det må man sige. Jeg er selv vild med de
første to, her har du fanget intensiteten som er i spillet. Måske en bold
ville have været rar at se i det første, men jeg synes dog ansigtsudtrykkene
opvejer manglen af denne. Det andet billede spiller virkelig, fede farver og
action så det batter. En tættere beskæring tror jeg ikke ville gøre noget.

MVH
Thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-05 20:38

"Thomas Pedersen"

> [...]
> action så det batter. En tættere beskæring tror jeg ikke ville gøre noget.

Det var sjovere end jeg havde troet, og sværere. Jeg kom med TC'en
monteret, men det var helt umuligt bolden forsvandt hele tiden , en 300'er
havde vidst været nok, nu ved jeg så det. Godt du kan li' mine første knips
udi det sportslige. -max-
Flere er postet i sport folderen:
http://www.photosig.com/go/users/viewportfolio?id=140998

Fra : ab©

Dato : 13-06-05 17:13

> Lidt fra gårsdagens lokalkamp - det var sjovt - og vådt.-max-
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1545285
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1545301
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1545320

For mig at se, er det "noget rod" - der er alt for meget med på dine
billeder. Måske er jeg farvet af at have en fortid som leverandør til
sportssiderne - der kan man jo ikke komme med andet end det egentlige uden
forsøg på at få stemningen med.

ab

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-05 20:38

"ab©"

> [...]
> billeder. Måske er jeg farvet af at have en fortid som leverandør til
> sportssiderne - der kan man jo ikke komme med andet end det egentlige uden

Hmm - "det egentlige" ja man skal lige lære hvad der funker og hvad der
ikke funker, jeg er ikke den store sports enthusiast, må hellere studere
lidt hvordan de professionelle gør, men sjovt er det ski da og flinke folk.
Flere billeder, hvis du gider se mere rod. -max-
http://www.photosig.com/go/users/viewportfolio?id=140998

Fra : Erik W.

Dato : 13-06-05 18:02

> Lidt fra gårsdagens lokalkamp - det var sjovt - og vådt.-max-

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1545320

Noget vrøvl at sige at dette billede er noget rod, men jeg savner spillernes
fødder. Måske på grund af manglende fødder at han var nødt til at bruge
hovedet?
Ellers virkeligt godt action billede. Det at alle spilleres opmærksomhed er
rettet mod bolden, samler billedet og er med til at rede kompositionen.

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-05 20:38

"Erik W."
> [...]
> rettet mod bolden, samler billedet og er med til at rede kompositionen.

Det varlidt som med fugle, nogen gange smuttede der en fod andre
et hovedet, og bolden var for det meste i den anden ende af banen,
hehe, skide funny.. -max-

Fra : Brian Lund

Dato : 13-06-05 19:03

> Lidt fra gårsdagens lokalkamp - det var sjovt - og vådt.-max-
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1545285

Synd at bolden mangler, og jeg synes at spilleren i forgrunden er for
dominerende og forstyrrende.
Men det sagt synes jeg at det er det bedste af de 3 billeder!

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1545301
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1545320

Også gode billeder men jeg synes at der ligesome mangler et aller andet for
at de er perfekte, jeg kan dog ikke lige sige hvad det skulle være...

Jeg har selv prøvet at tage billeder af en fodboldkamp, men det er faktisk
slet ikke så let at få noget godt ud af det, slet ikke hvis udstyret ikke er
iorden, som dit helt klart er :)
Jeg måtte blænde ned for at få skarpe billeder, og så måtte jeg skrue ISOen
helt op på 1600, og på mit 350D blev de for støjfyldte for min smag :(

Brian

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-05 20:38

"Brian Lund"

> Synd at bolden mangler, og jeg synes at spilleren i forgrunden er for
> dominerende og forstyrrende.
> Men det sagt synes jeg at det er det bedste af de 3 billeder!

Jeg overvejde at be ham flytte sig lidt, hmm

> Også gode billeder men jeg synes at der ligesome mangler et aller andet for
> at de er perfekte, jeg kan dog ikke lige sige hvad det skulle være...

Hvis du kommer i tanke om det så må du godt dele den info med
mig, jeg skal helt sikkert prøve det een gang til, så alle tips modtages
med glæde.

> [...]
> helt op på 1600, og på mit 350D blev de for støjfyldte for min smag :(

Hmm tror ikke det er en god ide at blænde ned, jeg startede på bl5 men
åbnede hurtigt helt op, for at få så lille dybdeskarphed som muligt, så kommer
der nogle smuttere, det er jeg vandt til, den hurtige lukkertid var vigtigere, for
mig ihvertfald - tak for det Brian. -max-

Fra : Brian Lund

Dato : 14-06-05 06:44

> [...]
> der nogle smuttere, det er jeg vandt til, den hurtige lukkertid var
vigtigere, for
> mig ihvertfald - tak for det Brian. -max-

Nej jeg siger heller ikke at du skal blænde ned ;)

Mit billige tele objektiv kan simpelthen bare ikke lave (acceptabelt) skarpe
billeder medmindre jeg blænder ned til f/11...!

Brian

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-06-05 20:28

-max- wrote:

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1545285

Hvor er bolden...?

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1545301

Dette er et fodboldbillede i den bedre ende, men jeg har altså set
dem meget bedre...!

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1545320

Dette er lidt rodet...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-05 20:48

"Niels Riis Ebbesen"

> Hvor er bolden...?

Hehe, den var på vej

> Dette er et fodboldbillede i den bedre ende, men jeg har altså set
> dem meget bedre...!

Phew det ville da være skrækkeligt om jeg havde lavet bedre billeder
end folk der ikke bestiller andet, men tak for komplimentet )

> Dette er lidt rodet...!

Ja målsituationerne var jeg bestemt ikke kvik på, måske jeg skulle have
flyttet mig lidt mere rundt efter en bedre vinkel, men jeg var lidt benovet
over at få lov til at sidde der fremme, så jeg klikkede bare løs fra hvor jeg
sad..

Flere billeder er uploadede til mappen..-max-
http://www.photosig.com/go/users/viewportfolio?id=140998

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-06-05 20:56

-max- wrote:

> [...]
> over at få lov til at sidde der fremme, så jeg klikkede bare løs fra hvor jeg

Jeg skylder nok lige at sige, at jeg aldrig har forsøgt mig med
billeder af sport og boldspild, mit problem er nok, at jeg synes det
er uendligt kedeligt med 22 mand der løber rundt efter en bold, så
jeg bliver lynhurtigt ukoncentreret, og så får man ihvertfald slet
ikke nogle gode billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-05 21:10

"Niels Riis Ebbesen"

> [...]
> er uendligt kedeligt med 22 mand der løber rundt efter en bold, så
> jeg bliver lynhurtigt ukoncentreret, og så får man ihvertfald slet

Det er bestemt en anden oplevelse at se det gennem et kamera
hvor man kan udvælge sig og hm hm prøve at forudse hvad der
skal ske. Selv om det var en lokal kamp uden den store betydning
(de missede sikkert deres opryknings muligheder i torsdags mod
Horsens) syns jeg det var meget sjovere end de fleste af de lands-
kampe jeg har set (på tv).. Måske jeg bare er vild med at tage billeder
lige gyldigt hvad det så er, høhø.. -max-

Fra : Erik W.

Dato : 13-06-05 21:19

... Måske jeg bare er vild med at tage billeder
> lige gyldigt hvad det så er, høhø.. -max-

Så har jeg en udfordring til dig Max . Tag ud på den nærmeste
svæveflyvebane en weekend med godt flyvevejr (Klart vejr med Cumulus-skyer).
http://www.logon.dk/dsvu-pr-udvalg/Klubber/index_klubber.html
Jeg er begyndt at flyve selv, og prøver næsten hver weekend at få nogle gode
billeder, men det er altså sjældent der er noget der rigtigt rykker. Jeg
synes det vil være spændende at se hvordan du klarer det
Noget af det svære er at de hvide fly meget nemt brænder ud i højlysene.

Mvh Erik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-06-05 21:38

Erik W. wrote:

> Så har jeg en udfordring til dig Max . Tag ud på den nærmeste
> svæveflyvebane en weekend med godt flyvevejr (Klart vejr med Cumulus-skyer).

Jeg har nogen her:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/fly/svaevefly/preview_1of9.html
de er fra Frederikssund, hvor flyene trækkes op med en 1.500 meter
lang stålvire...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik W.

Dato : 13-06-05 22:21

> [...]
> http://www.photo-gallery.dk/oversigt/fly/svaevefly/preview_1of9.html
> de er fra Frederikssund, hvor flyene trækkes op med en 1.500 meter

Ja spilstart er nok ved at være det mest almindelige i Danmark, det er også
en spilstartsklub jeg flyver i. Jeg synes de er rigtigt gode, især
billederne af den startende Twin Astir sidder lige i øjet. Nogle af de andre
billeder illustrerer nogen af de problemer jeg går og slås med... Kridtende
højlys i de hvide glasfiberflader, svært at fange action og få dybde i
billederne.

Jeg har lige lavet et færdigt fra i Lørdags:
http://erik.w-foto.dk/albums/userpics/10001/Landende_Junior.jpg

Der har jeg prøvet at bruge Polfilter, for at dæmpe nogen af reflektionerne,
at det gør himlen mere dramatisk at se på tager jeg med i købet Desuden
har jeg givet den en omgang Velvia Vision for at varme den lidt op.

Mvh Erik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-06-05 22:41

Erik W. wrote:

> [...]
> højlys i de hvide glasfiberflader, svært at fange action og få dybde i

Hvis flyene er rene, blanke og velpudsede, så vil solen gi' nogle
reflektioner, med højlys der er helt hvidt, det kan ikke undgås,
kunsten er, at man skal styre det og vælge nogle vinkler, hvor det
ikke bliver store flader som kridter helt ud.

> [...]
> at det gør himlen mere dramatisk at se på tager jeg med i købet Desuden
> har jeg givet den en omgang Velvia Vision for at varme den lidt op.

Teknisk set er det da et ok billede, kompositorisk er det måske ikke
så heldigt, at du har valgt højformatet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik W.

Dato : 13-06-05 22:56

"Niels Riis Ebbesen" skrev i news:42ADFD71.4050908@niels-ebbesen.net...

> [...]
> kunsten er, at man skal styre det og vælge nogle vinkler, hvor det
> ikke bliver store flader som kridter helt ud.

Ja det er nok rigtigt. Jeg har oplevet at få alt for mørke og flade billeder
hvis jeg kompenserer alt udbrændt væk. Jeg vil prøve at arbejde lidt mere
kreativt med det.
Men Polfilteret ser faktisk ud til at gøre det lidt lettere. Jeg brugte det
for første gang i Lørdags.

Et her i landscape format
http://erik.w-foto.dk/albums/userpics/10001/Landende_Junior_2.jpg

Mvh Erik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-06-05 09:41

Erik W. wrote:

> Et her i landscape format
> http://erik.w-foto.dk/albums/userpics/10001/Landende_Junior_2.jpg

Det er da et rimmelig godt billede, jeg ville ihvertfald ikke være
utilfreds, hvis jeg selv havde taget dette billede.

For begge billeder gælder dog, at jeg ikke bryder mig om den ramme
du har lavet.

Og så glæder vi os til, at se nogle billeder oppe fra skyerne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 13-06-05 22:51

Erik W. wrote:
> [...]
> reflektionerne, at det gør himlen mere dramatisk at se på tager jeg
> med i købet Desuden har jeg givet den en omgang Velvia Vision for

AIaiaiaaiai! For dælen hvor er det lækkert! Måske liiige en tand for meget
Velvia, men fantastisk smukt billede! Utroligt dynamikområde du har fået
med - hvordan? En sjat shadow/highlights?

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Ni-MH celler (Nickel Metal Hydrid) er p.t. den mest udbredte type
genopladelige celler, de indeholder ikke tungmetaller" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 13-06-05 22:48

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg har nogen her:
> http://www.photo-gallery.dk/oversigt/fly/svaevefly/preview_1of9.html
> de er fra Frederikssund, hvor flyene trækkes op med en 1.500 meter
> lang stålvire...

"Forbidden
You don't have permission to access
/oversigt/fly/svaevefly/preview_1of9.html on this server."

Dit link virker ikke hér. Det ser ud til at du har lukket mig ude fra din
server. Hvis du vil lave opslag med dine billeder i en offentlig
nyhedsgruppe, er det yderst upassende og infantilt at du lukker af for dem
der giver dig rå kritik.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Tja... under normale omstændighedder ser jeg ikke Mortens sludder,
han er bare et opblæst narhoved som har købt et DSLR-kamera, og så

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-06-05 21:24

-max- wrote:

> [...]
> kampe jeg har set (på tv).. Måske jeg bare er vild med at tage billeder
> lige gyldigt hvad det så er, høhø.. -max-

Tja... når det kommer til stykket, så er der nok ikke den store
forskel på at fotografere fjerkræ og fodboldspillere, der er lange
ventetider som kræver tålmodighed, og men skal være lynhurtig når
der sker noget interessant.

Og du har jo også udstyret, så hvis du lige øver dig lidt, så skulle
det ikke undre mig, hvis du blev en habil sportsfotograf.

Jeg har luret på, at de rigtig skrappe drenge fotograferer fra et
meget lavt standpunkt, nogle af dem ligger helt nede på maven, og
støtter kameraet/telen på en sandsæk.

De fotograferer så det der foregår på den banehalvdel, der er længst
væk fra dem, det gir' billeder hvor baggrunden hovedsaglig er en
mørk og uskarp grød af tilskuer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 13-06-05 21:57

Niels Riis Ebbesen wrote:
> De fotograferer så det der foregår på den banehalvdel, der er længst væk
> fra dem, det gir' billeder hvor baggrunden hovedsaglig er en mørk og
> uskarp grød af tilskuer.

Hvor stor brænvidde skal man op på for at lave det nummer?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-06-05 22:02

Jeppe Høiby wrote:

> Hvor stor brænvidde skal man op på for at lave det nummer?

Jeg er ikke helt sikker, men mit gæt er 500mm, evt. med en 2x
telekonverter så man kommer op på 1.000mm, og så skal det være et
meget lysstærkt objektiv...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars Troels

Dato : 13-06-05 23:05

> Jeg er ikke helt sikker, men mit gæt er 500mm, evt. med en 2x
> telekonverter så man kommer op på 1.000mm, og så skal det være et meget
> lysstærkt objektiv...

Det største teler der bruges til fodbold i Danmark er 400/2,8 uden TC.

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-06-05 22:30

Lars Troels wrote:

> Det største teler der bruges til fodbold i Danmark er 400/2,8 uden TC.

Som sagt, så har jeg ikke prøvet at fotografere fodbold, så mit bud
var kun et gæt, og det er meget sansynligt, at en 400mm passer godt.

Gode fodboldsbilleder er jo noget med 1-2-3 spillere i tæt kamp om
en bold, plus lidt omgivelser.

Jeg tror faktisk, at de fleste fodboldsbilleder bliver optaget med
lidt rigeligt tomt billede rundt om spillerne, og det er først i
anden omgang, at fotografen beskærer billedet, så det kommer til at
virke stramt og velkomponeret...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 13-06-05 22:09

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Jeg er ikke helt sikker, men mit gæt er 500mm, evt. med en 2x
> telekonverter så man kommer op på 1.000mm, og så skal det være et meget
> lysstærkt objektiv...

OK, dvs. fx en bigma med 2x telekonverter = 1.000mm, men så ryger man op
på f/8 eller hvad? Det er vel ikke nok til at få en god (lille) dof?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Brian Lund

Dato : 14-06-05 07:25

> Jeg er ikke helt sikker, men mit gæt er 500mm, evt. med en 2x
> telekonverter så man kommer op på 1.000mm, og så skal det være et
> meget lysstærkt objektiv...

Her er ihvertfald et par ordentlige krabater, jeg kender dem ikke lige men
de ser da ihvertfald store ud!

http://www.geronimo.mobilixnet.dk/billeder/teler.jpg

Brian

Fra : Erik W.

Dato : 14-06-05 08:02

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Her er ihvertfald et par ordentlige krabater, jeg kender dem ikke lige men
> de ser da ihvertfald store ud!
>
> http://www.geronimo.mobilixnet.dk/billeder/teler.jpg

Det er sikkert en 400mm/2.8 de har begge to. Med eller uden IS.
http://www.canon.co.uk/for_home/product_finder/cameras/ef_lenses/fixed_focal
_length/ef_400mm_f56l_usm/index.asp

Mvh Erik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-06-05 09:55

Brian Lund wrote:

> Her er ihvertfald et par ordentlige krabater, jeg kender dem ikke lige men
> de ser da ihvertfald store ud!
>
> http://www.geronimo.mobilixnet.dk/billeder/teler.jpg

Du må ikke lade dig snyde, de yderste 10-20 centimeter er nok
modlysblænde, og den store diameter på frontlinsen handler om, at få
mest muligt lys ind, det giver et mere lysstærkt objektiv.

På en fodboldbane vil alt for kraftige teler simpelthen være en
ulempe, for hvis telen forstører for meget, så bliver optagelsen
beskåret alt for hådt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael

Dato : 14-06-05 10:02

Niels Riis Ebbesen wrote:

> På en fodboldbane vil alt for kraftige teler simpelthen være en ulempe,
> for hvis telen forstører for meget, så bliver optagelsen beskåret alt
> for hådt...

Set i bagklogskabens udlidligt klare lys

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-06-05 11:39

Michael wrote:

> Set i bagklogskabens udlidligt klare lys

Jeg har vist præciseret, at jeg ikke har nogen erfaring med
fotografering af fodbold, så jeg skal nok undlade at være skråsikker.

Men der er dog grundlæggende tekniker, der er så indlysende
selvfølgelighedder, at en erfaren fotograf ikke vil stå helt på bar
bund, hvis han forsøger sig med sportsfotografi.

Det har Max jo også dokumenteret, han går direkte fra fuglefoto tik
sportsfoto, med en vis grad af success...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-06-05 09:13

"Jeppe Høiby" <spam@example.com> skrev i en meddelelse

> Hvor stor brænvidde skal man op på for at lave det nummer?

De fleste bruger en 400mm. Enkelte har også en 500mm med. Større brændvidde
er umulig at bruge, når du fotograferer fodbold fra sidelinien.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 06/11/05)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-06-05 10:31

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> er uendligt kedeligt med 22 mand der løber rundt efter en bold, så
> jeg bliver lynhurtigt ukoncentreret, og så får man ihvertfald slet

Måske er det nærmest en fordel, hvis man vil fotografere sport.
Jeg er stor nyder af tilskuerrollen - en god ishockeykamp er den ultimative
underholdning for mig - men prøver jeg at fotografere (har prøvet en enkelt
gang) slår det totalt kampoplevelsen i stykker.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Lars Troels

Dato : 13-06-05 22:09

> Lidt fra gårsdagens lokalkamp - det var sjovt - og vådt.-max-
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1545285
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1545301
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1545320

Hej Max

Det var sjovt at se dig lave sådan nogle også. Jeg synes da de er fine, men
meget tættere beskæring og højformat ville gavne en del. Grundreglen i
sportsfotografering "Crop tight" er ikke helt i skoven.

Det var da en lettelse at høre at du ikke syntes at det var nemt...

Hillsen

Lars T.
www.larstroels.dk/sportsfotografi.htm