MS Windows
briani 27239
Formatere NTFS partition
Fra : Martin Mogensen

Dato : 13-06-05 14:12

Hvad er den nemmeste måde at formatere en partion på fra XP CD'en uden at
installere Windows eller gøre andet end ren formattering?

Skal have genindstalleret XP på C drevet og kan ikke formatere en NTFS
partition med den gode gamle Win 98 diskette. Det er første formatering
siden jeg siftede fra Fat 32 til NTFS...

Martin

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-06-05 14:19

Martin Mogensen skrev:

> Skal have genindstalleret XP på C drevet og kan ikke formatere
> en NTFS partition med den gode gamle Win 98 diskette.

Når du alligevel skal have geninstalleret WinXP, hvorfor ønsker
du så kun at formatere disken uden at installere Windows? Den kan
jeg ikke rigtig følge.

Hvis du booter på WinXP-CD'en så får du på et tidspunkt mulighed
for at formatere disken inden installationen.

Du kan i øvrigt godt fjerne en NTFS-partition med fdisk på en
Win98-diskette, men det er en ret voldsom omvej at gå, hvis man
har adgang til en WinXP-CD og du kan ikke efterfølgende oprette
en ny NTFS-partition med fdisk.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 13-06-05 14:27

Martin Mogensen wrote:
> Hvad er den nemmeste måde at formatere en partion på fra XP CD'en
> uden at installere Windows eller gøre andet end ren formattering?

Det synes jeg ikke rigtig giver mening. Enten opretter man partitioner og
formatterer disse i forbindelse med en nyinstallation af XP, hvilket kan
gøres via installations CD'en.
Eller også ønsker man at oprette yderligere partitioner ud over den,
som XP er installeret på, hvilket gøres fra XP med diskhåndteringen.

> Skal have genindstalleret XP på C drevet og kan ikke formatere en NTFS
> partition med den gode gamle Win 98 diskette. Det er første
> formatering siden jeg siftede fra Fat 32 til NTFS...

Skal det forstår sådan, at du ønsker den gamle FAT32-partition slettet
og oprettet en ny NTFS-partition? hvis det er tilfældet, så kan det
gøres fra XP installations-CD'en i forbindelse med installeringen
af XP.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Martin Mogensen

Dato : 13-06-05 14:46

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> [...]
> Eller også ønsker man at oprette yderligere partitioner ud over den,
> som XP er installeret på, hvilket gøres fra XP med diskhåndteringen.

Det betyder bare at jeg er vant til at formattere først før jeg kaster mig
over nyinstallation af en clean partition.

Så det du siger er, at jeg sletter C paritionen helt, opretter den igen,
formatterer og installerer XP?

> [...]
> og oprettet en ny NTFS-partition? hvis det er tilfældet, så kan det
> gøres fra XP installations-CD'en i forbindelse med installeringen

Skal blot forståes sådan at jeg ikke har arbejdet med NTFS før nu. C drevet
er 100% NTFS.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 13-06-05 14:54

Martin Mogensen wrote:
> Så det du siger er, at jeg sletter C paritionen helt, opretter den
> igen, formatterer og installerer XP?

Ja, og det kan alt sammen gøres under installationen af XP.
Du kan formentlig nøjes med at formattere, hvis partitionen allerede
er NTFS.
Pointen er ihvertfald, at der er ingen grund til at inddrage
diverse bootdisketter og lign.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : hcma

Dato : 14-06-05 11:57

"Martin Mogensen" <mm_2kNO@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> partition med den gode gamle Win 98 diskette. Det er første formatering
> siden jeg siftede fra Fat 32 til NTFS...

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
vh
hcma