Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket objektiv svarer til canon pro1
Fra : Kenneth

Dato : 13-06-05 12:28

Hej gruppe.
jeg har en Canon pro1 hvor der på objektivet står 7,2 - 50 mm (svarer til
28 - 200 ved 35 mm)
På min 350 D med kitobjektiv EF-S 18 - 55 mm vil jeg gerne have et objektiv
som giver mig samme eller lidt mere zoom som pro 1.

Hvad er et godt valg til en fornuftig pris ?

/Kenneth

Fra : PH

Dato : 13-06-05 13:43

> [...]
> På min 350 D med kitobjektiv EF-S 18 - 55 mm vil jeg gerne have et objektiv
> som giver mig samme eller lidt mere zoom som pro 1.

Så skal du vel i teorien have et 17 - 125 mm objektiv (ved en cropfaktor på 1,6)

> Hvad er et godt valg til en fornuftig pris ?
Det ved de andre en hel masse om

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/bilag/html/index.html

Fra : ab©

Dato : 13-06-05 14:02

"Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> skrev i en meddelelse

> På min 350 D med kitobjektiv EF-S 18 - 55 mm vil jeg gerne have et
> objektiv som giver mig samme eller lidt mere zoom som pro 1.

Der bliver virkelig tale om et kompromis-objektiv (a la bunden på en
Cola-flaske) - det var måske en idé, at gøre dig klart, hvad dit
hoved-interesse-område er og så investere ud fra dette ?

MVH ab

Fra : KASO

Dato : 13-06-05 21:05

"ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Cola-flaske) - det var måske en idé, at gøre dig klart, hvad dit
> hoved-interesse-område er og så investere ud fra dette ?

Tåbelig bemærkning!

Eksempelvis er Sigmas 18-125mm et klart bedre objektiv en Canons medfølgende
18-55mm. Det opfylder desuden ønskerne!

Fra : Tommy Fer

Dato : 13-06-05 22:57

KASO wrote:
> "ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> Tåbelig bemærkning!
>
> Eksempelvis er Sigmas 18-125mm et klart bedre objektiv en Canons medfølgende
> 18-55mm. Det opfylder desuden ønskerne!

Måske, men derimod vil pengene stadig være bedre invisteret i nogen med
en mindre zoom faktor!

mvh Tommy Fer

Fra : KASO

Dato : 20-06-05 00:18

"Tommy Fer" skrev d. 13-06-05 22:57 dette indlæg :

> Måske, men derimod vil pengene stadig være bedre invisteret i nogen
med
> en mindre zoom faktor!

Dermed konkluderer du også at en Mercedes altid er en bedre investering
end en Toyota. Det er noget vrøvl - det afhænger af behovet. Hvis
kravene ikke er til plakatstore forstørrelser, er det tåbeligt at bruge
flere penge og risikere støv på sensoren ved hvert skift af objektiv -
foruden besværet ved at medbringe og skifte objektiver. Man kan altid -
udfra en optimal betragtning - finde et dyrere og bedre objektiv, men
ofte er det ikke nødvendigt - og den dyre løsning har også sine
bagsider:
- risiko for støv ved skift af objektiv
- motivet er gået før man har skiftet objektiv
- besvær med at medbringe og skifte objektiver

Til gengæld kan man opnå en marginalt bedre kvalitet - under specielle
forhold (f.eks. dårligt lys, store forstørrelser etc.).

Nævnte Sigma er et ganske godt og skarpttegnende objektiv - ikke bare
ifht. zoomomfang og pris, men også i absolutte termer. Det er
naturligvis ikke i klasse med de dyre proffesionelle objektiver, men til
"husholdningsbrug"/hobbybrug er det tvivlsomt om sidstnævnte er
prisforskellen værd - specielt ulemperne taget i betragtning.

Der er desværre for mange "udstyrsfreaks" her, for hvem det drejer sig
om at have det dyreste og bedste udstyr - blot fordi de har læst, at det
er bedst. Desværre er de færreste i stand til at udnytte forskellen - og
så er pengene spildt (hvis vi ser bort fra "potensforlængereffekten")

http://www.kandu.dk/

Fra : Simon Nielsen

Dato : 13-06-05 14:13

"Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> wrote in message
> [...]
objektiv
> som giver mig samme eller lidt mere zoom som pro 1.
>
> Hvad er et godt valg til en fornuftig pris ?

Du skal nok op i noget som denne her:
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3287&navigator=6
Ca. 2000 i dk

eller hvis du vil have mere zoom så denne her:
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3302&navigator=6
Ca. 2500 i dk

Priserne er kun ca beregnet ud fra hvad jeg har set i tyskland.

Begge to er jo med et stort zoomområde og derfor lidt større kromatisk
afvigelse på vidvinkel

Optimalt ville være at købe et sæt objektiver, eks. i tilføjelse til din
18-55 så skal du have fat i en 55-200 eller en 24-70 og så en 70-200 det er
som man selv vælger det, når man har de lange zoom områder som f.eks. 18-200
så er det sjældent at man får vildt skarpe objektiver og at man får store
blændeåbninger som jo betyder hvor lysstærkt objektivet er. Selv bruger jeg
en 24-70 F./2.8 som standart objektiv og så har jeg en 70-200 f./2.8 til de
ting der er længere væk. Og så ønsker jeg mig en Sigma 50-500 og en 300-800
til sportsfoto og fuglefoto. Men det kommer først når jeg har vundet i
lott

Så måske er det bedre hvis du skriver hvad du vil fotografere og hvad du vil
bruge dit kamera til og hvor seriøs du er efter at få korrekte billeder

Mvh
Simon

Fra : Kenneth

Dato : 13-06-05 14:42

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil
> bruge dit kamera til og hvor seriøs du er efter at få korrekte billeder

Jeg har faktisk set lidt på en 55 - 200 for at kunne komme lidt tættere på
end jeg kan med Pro-1'erens 200 mm.
Jeg tager normalt billeder af mennesker - portræt lignende billeder - som
øjebliksbilleder/situations billeder i afstand 5 - 20 meter.
Enten min lille datter, familien eller af mine kampsports elever.
Sidstnævnte ofte i en stor flok, måske 20 mennesker i en gruppe hvor jeg så
er interesseret i en eller to ad dem på en gang, enten hele kroppen eller
kun fra brysthøjde. De har ofte våben i hånden så brystbilledet skal
indeholde lidt våben i udstrakt hånd samtidig. Om sommeren udendørs og
vinter indendørs, hvor der så er noget mindre plads.
Det er meget sjællent at jeg tager billeder ved 28 - 50 mm, så det kan
sagtens klares med pro 1'eren.

Autofokus hastighed er vigtigt for mig, da mine "modeller" stort set altid
er i bevægelse.

Koster canon og sigma ikke nogenlunde det samme for de billigere objektiver?
er det så ikke bedre at købe canon til 350D, eller er det fuldstændigt
ligemeget.

/Kenneth

Fra : Simon Nielsen

Dato : 13-06-05 17:56

> [...]

objektiver?
> er det så ikke bedre at købe canon til 350D, eller er det fuldstændigt

Der skal du nok udse dig nogle forskellige objektiver, Canon, Sigma, Tamron,
Tokina osv. og så læse tests af disse eller spørge her om nogen kender dem,
det er ret svært at se hvor hurtigt autofokus er på producentens hjemmeside.
Canon er som regel dyere end de andre "kopi" mærker og til dit behov kan du
sikkert nøjes med de sigam, tamron, tokina klassen. Sigma har noget der
hedder HSM som betyder en lydløs fokusering samtidig med at den er hurtig.

PRøv at finde nogle objektiver og hør så ad hvad der har hurtig fokusering
og hvad folk mener om dem.

Mvh
Simon

Fra : Kenneth

Dato : 13-06-05 19:04

> [...]
>
> PRøv at finde nogle objektiver og hør så ad hvad der har hurtig fokusering

Jeg er bange for at jeg har forelsket mig i canon ef 55 -200 II USM som min
lokale foto pusher får hjem sidst på ugen. Den er lidt dyere end sigma men
jeg forventer også at den er hurtigere på grund af usm

/Kenneth
Jeg har dog svært ved at finde nogle review

Fra : Tommy Fer

Dato : 13-06-05 23:00

Kenneth wrote:
> [...]
> lokale foto pusher får hjem sidst på ugen. Den er lidt dyere end sigma men
> jeg forventer også at den er hurtigere på grund af usm

Jeg har haft sådan en i hånden.. havde den i en uge, udlånt af mit
job..Det er ikke noget vidunder objektiv.. hvad koster det? Jeg ville
HELT sikkert spare lidt sammen og finde et Canon EF 70-200 F:/4 USM L på
ebay.de Jeg fik mit for 3550kr. 3 mdr gammelt. Det er et fantastisk
objektiv i en helt anden klasse.

mvh Tommy Fer