Gør det selv fiber konnektor
Fra : Jens Peter Sørensen

Dato : 13-06-05 10:20

Hej

Findes der en en konnektor type til multimode fiber som man kan sætte
på uden at det kræver en masse udstyr og "uddannelse" ??

Mvh

JP Sørensen

Fra : Arne Keller

Dato : 16-06-05 20:49

Jens Peter Sørensen (slet T2SJK) wrote:

> Hej
>
> Findes der en en konnektor type til multimode fiber som man kan sætte
> på uden at det kræver en masse udstyr og "uddannelse" ??

Det kommer an på hvad du mener

Hvis du leder efter en billig løsning til 2 fibre er svaret efter min
bedste overbevisning: nej.

Hvis du derimode leder efter fiber udstyr som er prætermineret og som
kan udrulles hurtigt uden værktøj er svaret ja.

Hvis det er det første du leder efter skal du nok se om du ikke kan købe
et førdigt kabel i fuld længde, alternativt finde en "fiber"gut som kan
hjælpe dig for lidt rødt kød og rødvin

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 24-06-05 23:08

Jens Peter Sørensen (slet T2SJK) wrote:

> Hej
>
> Findes der en en konnektor type til multimode fiber som man kan sætte
> på uden at det kræver en masse udstyr og "uddannelse" ??

Ja, det gør der.
Siecor har en connector, som er ganske simpel at montere.
http://80.196.252.10/commerceportal/product.asp?PageNO=PRODUKTKORT&Catalog=LAN%2DCOM&Category=2C&ProductId=231204

Kræver en cleaver, en lidt speciel afisolerings-tang, lidt
isopropylalkohol samt en fnugfri serviet.
http://80.196.252.10/commerceportal/product.asp?PageNO=PRODUKTKORT&Catalog=LAN%2DCOM&Category=2H&ProductId=231705

Den medfølgende montage-vejledning er yderst fyldestgørende.
Montage tager typisk under 1 minut.

--
Mvh Henrik.

Fra : Arne Keller

Dato : 25-06-05 11:03

Henrik Aarfeldt wrote:

> [...]
>
> Den medfølgende montage-vejledning er yderst fyldestgørende.

Det er korrekt, der findes en del preterminerede crimp konnektorer på
markedet, de kræver dog alle specielt terminerings udstyr som koster i
5-10K Kr klassen (sidst jeg hørte priser)flere af dem har en halvdårlig
historie på grund af mange problemer med installationen.
Det er også vigtigt at konnektor og den installerede fiber passer sammen
både med hensyn til dimmension og fiber type, 9/50/62,5 OM1, OM2, OM3,
OS1, OS2.

Det endelige resultat giver også højere dæmpning end en limkonnektor, på
grund af den ekstra mekaniske splejsning som ligger inde i konnektoren.
Til enkle korte links er dette dog oftest ikke noget problem.