Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektiver til Canon EOS 20D/350
Fra : hs

Dato : 12-06-05 22:01

Jeg er tæt på at købe enten Canon EOS 20D eller 350... men er lidt i tvivl
mht. valg af objektiver.

Kameraet skal primært bruges til at tage billeder af datter + ferier
(safari, dyr og landskaber). Det er vigtig for mig, at når der trykkes på
udløseren, at billedet så tages med det samme (autofokus) så motivet ikke er
over alle bjerge...

Jeg har foreløbig kigget på følgende kombination:

Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM - DK (ca. 5000 kr)
Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM- DK (ca. 4000 kr.)

1. For sidstnævnte betaler man godt dobbelt pris i forhold til samme zoom
uden billedstabilisator. Mit spørgsmål er om disse penge givet godt ud for
at få dette?

2. Hvilke modeller skal jeg kigge efter i alternative mærker som fx. Sigma
for at få tilsvarende funktioner - hvis muligt...? Vil der være stor forskel
i billedkvaliteten og hastighed på autofokus? (9000 kr. er lidt for meget i
forhold til hvad jeg vil ofre - derfor spørgsmålet)

3. Eventuel andre forslag til valg af objektiver er velkomne...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-06-05 22:22

In article <42aca269$0$31811$d40e179e@nntp06.dk.telia.net>, hs wrote:
> [...]
> uden billedstabilisator. Mit spørgsmål er om disse penge givet godt ud for

Billedkvaliteten er den samme med/uden IS, du kan bare tage
billeder med langsommere lukketid når der er IS.
Et Canon 70-200 f/4L er langt langt skarpere, og en blænde hurtigere.

> [...]
> i billedkvaliteten og hastighed på autofokus? (9000 kr. er lidt for meget i
> forhold til hvad jeg vil ofre - derfor spørgsmålet)

Sigma har lavet et enkelt eller to med billedstabilisering der ikke er
værd at gå efter. Sigma har en 70-300mm APO (APO = Meget bedre billedkvalitet)
til et par tusinde i tyskland.

> 3. Eventuel andre forslag til valg af objektiver er velkomne...

Canon EF-S 10-22
Canon 17-40 f/4L
Canon 24-70 f/2.8L
Canon 70-200mm f/4L
Sigma EX 70-200mm f/2.8
Sigma EX 100-300mm f/4.0
Sigma EX 24-70 f/2.8 <- Skal være helt ny for at virke på 20D. Hvis den
ikke er produceret indenfor den seneste måned, så skal den rechippes.
Sigma EX 50-500mm (Bigma)
Canon 50mm f/1.8
Canon 28-135mm IS USM
Sigma 18-125mm

Derudover er der en række objektiver med fast brændvidde.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 13-06-05 05:48

On 12 Jun 2005 21:21:56 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>Sigma EX 24-70 f/2.8 <- Skal være helt ny for at virke på 20D. Hvis den
> ikke er produceret indenfor den seneste måned, så skal den rechippes.

Ahh det er vist lige lidt overdrevet. Jeg købte dette objektiv i
september 2002 og det virkede fint både med 300D og 20D uden at skulle
rechippes.

MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 29. marts. 2005 i email adresse.

Fra : Alex W

Dato : 13-06-05 09:24

"Tommy Jensen" <usenetYYMMDD@klein-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> Ahh det er vist lige lidt overdrevet. Jeg købte dette objektiv i
> september 2002 og det virkede fint både med 300D og 20D uden at skulle
> rechippes.

Enig.
Virker fint på 350D samt 10D uden at skulle rechippes

/Alex W

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-06-05 21:13

In article <bm3qa1p5n6itenr2j8c6rn516ffar2lg68@4ax.com>, Tommy Jensen wrote:

> Ahh det er vist lige lidt overdrevet. Jeg købte dette objektiv i
> september 2002 og det virkede fint både med 300D og 20D uden at skulle
> rechippes.

Sigma siger der er et problem med fokus med blitz på 20D, og mit
eksemplar havde et andet kendt problem: kun korrekt fokus ved 70mm
brændvidde. Ved 24mm kunne den ikke fokusere meget mere end 3-5 meter
væk.

Det er muligt du har en ældre version af chippen end den næstnyeste.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-06-05 07:20

"at billedet så tages med det samme"

Jeg læste på nettet for ikke længe siden at Nikon og Pentax var de
hurtigeste... Jeg har ikke prøvet nogen af dem endnu, så jeg ved ikke om det
er rigtigt...

--
Mvh.
Henrik (som selv er ved at købe DSLR...)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : jesper outzen

Dato : 13-06-05 08:47

hs wrote:

> [...]
> udløseren, at billedet så tages med det samme (autofokus) så motivet ikke er

Du skal ikke regne med at autofukusen virker i alle situationer. Så
motivet vil ofte være over alle bjerge. Det er faktisk lettere at vende
sig til at stille manuelt fokus. Det kræver en del tilvending, men i
længde misser man mindst motiver. Os der har haft SLR før digitale og
før autofokus blev standard kunne altså godt tage knivsparpe billeder.
jo

Fra : Alex W

Dato : 13-06-05 09:22

> Jeg har foreløbig kigget på følgende kombination:
>
> Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM - DK (ca. 5000 kr)
> Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM- DK (ca. 4000 kr.)

17-85 er i restordre i hele europa og har været det længe. Canon kan ikke
følge med.
Dem der har fået objektivet, siger at det tegner blødt, men det kan
efterbehandles i PS.

75-300 IS er et godt objektiv der overrasker på en 350D ved at tegne langt
bedre end på et 10D (Set i forhold til L series objektiver)
Jeg har taget billeder med det, blandt andet Negevørkenen, hvor det bare
tegner så skarpt og opløser så fint netop med 350D.

jeg ville have solgt 75-300 IS da kvaliteten kun er rigtig god ved 75- til
200 hvorefter kontrasten falder.
Men efter jeg har fået 350D ... så er objektivet med i tasken ved rejser.

Hvis du vil have bedre glas og byggekvalitet.

17-40L f4.0
70-200L f4.0 eller 70-200 IS f2.8
IS er en god ting ved mangel på et stativ.

/Alex W

Fra : Niels H

Dato : 13-06-05 10:20

> ...17-85 er i restordre i hele europa og har været det længe. Canon kan
> ikke følge med....

EOS 20D er på lager med netop denne optik hos www.acfoto.de , hvor jeg fik
et eksemplar i sidste uge
Indtil videre ser det rigtig godt ud, men skal lige lære det at kende.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Lasse Elmer

Dato : 13-06-05 11:54

"Niels H" <firma@hejnfelt.dk> skrev i en meddelelse

> EOS 20D er på lager med netop denne optik hos www.acfoto.de , hvor jeg fik
> et eksemplar i sidste uge
> Indtil videre ser det rigtig godt ud, men skal lige lære det at kende.
> Mvh Niels Hejnfelt

Arrrgh. Jeg så ikke at du allerede havde svaret. Undskyld min dobbelt post.

VH
Lasse Elmer

Fra : Niels H

Dato : 13-06-05 12:25

> Arrrgh. Jeg så ikke at du allerede havde svaret. Undskyld min dobbelt
> post.
>
> VH
> Lasse Elmer

....Det gør da ikke noget, så bliver han jo dobbelt så glad
Niels

Fra : JorR

Dato : 13-06-05 10:34

> 17-85 er i restordre i hele europa og har været det længe. Canon kan ikke
> følge med.
> Dem der har fået objektivet, siger at det tegner blødt, men det kan
> efterbehandles i PS.

Måske var jeg bare heldig, men Photografica (KBH) havde en på lager, da
jeg købte min 20D her i lørdags. De nævnte ikke noget om, at det var den
sidste, så måske har de flere?

Fra : Alex W

Dato : 13-06-05 12:33

> Måske var jeg bare heldig, men Photografica (KBH) havde en på lager, da
> jeg købte min 20D her i lørdags. De nævnte ikke noget om, at det var den
> sidste, så måske har de flere?

Du har ret ...de havde objektivet hjemme. Jeg har lige bestilt et.
Skal hente det i morgen.

Takker.

/Alex W

Fra : Lasse Elmer

Dato : 13-06-05 11:52

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse
> 17-85 er i restordre i hele europa og har været det længe. Canon kan ikke
> følge med.

Jeg har lige købt et ved ac-foto-de for 595 euro. Mon ikke de stadig har
nogle hvis det bliver aktuelt for dig.

VH
Lasse Elmer