MS Windows
briani 27239
Formatere med XP
Fra : Pico

Dato : 12-06-05 21:54

Jeg kan ikke overskue om det er et hardvare eller Win spørgsmål, så I
får det her.
En af mine bekendte ville have en ny HD på 160 GB og installeret XP
forfra og som han plejer overlod han opgaven til mig
Jeg har altid Fdisket og formateret med en Win 98 boot diskette, men da
han nu ville have NFTS formatet og et C drev på 40 GB og resten som D
syntes jeg det måtte være smartere at gøre det fra XP cd'en. Jeg
startede og valgte at lave den første partion på 40 GB og derefter
installerede XP sig fint nok. Det er en ret kritisk ven så jeg var klar
over at han nok ikke ville være tilfreds med at der kun var 40 brugbare
GB på disken og jeg havde ikke fået mulighed for at partionere og
formatere de resterende 120 Gb undervejs.
Ergo startede jeg op på Cd'en igen og fik muligheden for at installere,
reparere osv., jeg valgte så at installere så muligheden kom for at
formatere de resterende 120 GB, det gik også fint nok, men hvis jeg ikke
var blevet ved maskinen under formateringen så jeg kunne stoppe når
formateringen var færdig havde den installeret XP på partion D og det
var ikke meningen.
Jeg stoppede da formateringen var færdig og maskinen er som den skal
være, men det er da skørt at man skal være der for ikke at få
installeret XP en gang til. Med Win 98 disketten sætter man bare
formateringen i gang og kommer tilbage på et eller andet tidspunkt, så
er den færdig.
Har jeg overset et eller andet undervejs eller er det sådan ?

Pico

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 12-06-05 22:10

Pico wrote:
> Har jeg overset et eller andet undervejs eller er det sådan ?

Ja du har overset, at når man først har XP kørende, så er langt det
nemmeste at oprette yderligere partitioner via diskhåndteringen.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Pico

Dato : 12-06-05 23:22

Per H. Nielsen wrote:

> Ja du har overset, at når man først har XP kørende, så er langt det
> nemmeste at oprette yderligere partitioner via diskhåndteringen.

Ja det har jeg nok. Jeg prøvede om det var muligt at formatere resten,
men de sås ganske simpelt ikke. Skulle jeg have været i gennem
administrere ?
Pico

Fra : jamen

Dato : 12-06-05 22:14

Pico wrote:

> Ergo startede jeg op på Cd'en igen og fik muligheden for at installere,
> reparere osv., jeg valgte så at installere så muligheden kom for at
> formatere de resterende 120 GB, det gik også fint nok

Da var da en grim metode :)

Sådanne opgaver laver du fra diskhåndtering i Windows:
Egenskaber denne computer > administrer

Genvej fra kør: diskmgmt.msc

Fra : Pico

Dato : 12-06-05 23:25

jamen wrote:

> Da var da en grim metode :)

Såmænd ikke så slem, bare iriterende ventetid

> Sådanne opgaver laver du fra diskhåndtering i Windows:
> Egenskaber denne computer > administrer
>
> Genvej fra kør: diskmgmt.msc

Nå ja den vej skulle jeg nok have været
Pico

Fra : Madsen

Dato : 13-06-05 11:08

Pico wrote:
> [...]
> En af mine bekendte ville have en ny HD på 160 GB og installeret XP
> forfra og som han plejer overlod han opgaven til mig

Nu er det forhåbentlig en XP med minimum SP1 som er på den
instalationsdisk?
--
Madsen

Fra : hcma

Dato : 13-06-05 11:22

"Madsen" <madsen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu er det forhåbentlig en XP med minimum SP1 som er på den
> instalationsdisk?
> --
> Madsen

da XP uden SP2 eller SP2 ikke kan læse over 137 GB
hcma/-

Fra : Madsen

Dato : 13-06-05 11:23

hcma wrote:
> "Madsen" <madsen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> da XP uden SP2 eller SP2 ikke kan læse over 137 GB
> hcma/-

SP 1 er nok
--
Madsen

Fra : Pico

Dato : 13-06-05 23:01

Madsen wrote:

> Nu er det forhåbentlig en XP med minimum SP1 som er på den
> instalationsdisk?

Ja, jeg bruger den jeg har lavet med SP 1, jeg kan ikke få lavet en med
SP 2 der vil boote ? Det er nu ikke helt rigtigt, en har jeg fået lavet,
men der er læsefejl på 2 filer så nu bruger jeg XP SP 1 og
installere derefter SP 2, lidt bøvlet, men jeg gider ikke rode med flere
forsøg på at lave de der Cd'er der indeholder SP 2 (kan ikke huske hvad
det er de heder).
Pico

Fra : hcma

Dato : 13-06-05 11:24

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommer tilbage på et eller andet tidspunkt, så er den færdig.
> Har jeg overset et eller andet undervejs eller er det sådan ?

Du har godt nok fået det fixet, men måske kan dette hjælpe dig næste gang:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#partitioner
vh
hcma

Fra : Pico

Dato : 13-06-05 23:02

hcma wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
KLIP

> Du har godt nok fået det fixet, men måske kan dette hjælpe dig næste
> gang: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#partitioner
> vh
> hcma

Takker, den kigger jeg på med det samme.
Pico

Fra : tt hm

Dato : 13-06-05 11:40

Har du snakket med ole om det?