Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nogle gange får man bare lov...
Fra : TL

Dato : 12-06-05 18:39

til at komme steder andre drømmer om. Men toppen af Storebæltsbroen gav 80
skud på 15 min. F.x.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=153334

Desværre er jeg ikke i besiddelse af en monster telelinse, men skuddene er
stadig rare at ha'.

TL

--
www.lindkold.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-06-05 19:07

TL wrote:

> til at komme steder andre drømmer om. Men toppen af Storebæltsbroen gav 80
> skud på 15 min. F.x.
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=153334

Hmm... hvis dette talentløse knipseri er nogenlunde repræsentativt,
for det du fik ud af en tur på toppen af Storebæltsbroen, så er det
bare ærgeligt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : TL

Dato : 12-06-05 19:15

> Hmm... hvis dette talentløse knipseri er nogenlunde repræsentativt, for
> det du fik ud af en tur på toppen af Storebæltsbroen, så er det bare
> ærgeligt...

Næ, jeg har da lagt andre op på fotokritik som du kan se der. Det var nu
engang hvad der var tid til at tage med det udstyr jeg havde til rådighed.
Det er jo ikke sådan at jeg fik lov at rende rundt og lege pressefotograf
med 10-15.000 kr.s foto-udstyr og bruge en halv times tid til at finde
vinkler og godt lys.

Iøvrigt kan essensen af dit svar vel koges ned til:
- talentløs knipseri.

Ja, jeg er amatør, så hvis du har behov for, med din professionelle baggrund
at give kritik af amatører, så kom med lidt konstruktiv kritik. Ellers må
jeg da indrømme, at dit svar har lidt karakter af, at du ikke har fået nok
opmærksomhed (eller ilt) som barn.

TL

Fra : Gert Medom

Dato : 12-06-05 19:37

"TL" <lindkoldFJERN@MIGcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ellers må jeg da indrømme, at dit svar har lidt karakter af, at du ikke
> har fået nok opmærksomhed (eller ilt) som barn.

Lad ikke en sur mand ødelægge din gode oplevelse. Hans mening har ikke
større vægt end nogen andens herinde.

/ Gert

Fra : TL

Dato : 12-06-05 20:08

> Lad ikke en sur mand ødelægge din gode oplevelse. Hans mening har ikke
> større vægt end nogen andens herinde.
>
> / Gert

Snarere tværtimod vil jeg sige

TL

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-06-05 09:41

TL wrote:

> Snarere tværtimod vil jeg sige

Hvorfor så al den opmærksomhed?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-05 09:57

"Gert Medom"

> [...]
> rådighed.
> pressefotograf

> Lad ikke en sur mand ødelægge din gode oplevelse. Hans mening har ikke

Din mening om billedet ville måske være mere relevant Gert..
Please do tell..!!!!!!-max-

Fra : Holyman

Dato : 12-06-05 23:06

On Sun, 12 Jun 2005 20:15:13 +0200, "TL" <lindkoldFJERN@MIGcity.dk>
wrote:

>...så kom med lidt konstruktiv kritik. Ellers må
>jeg da indrømme, at dit svar har lidt karakter af, at du ikke har fået nok
>opmærksomhed (eller ilt) som barn.
>
>TL

HAHAHAHA - kunne ik have sagt det bedre selv..

/hm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-05 09:57

"Holyman"

> HAHAHAHA - kunne ik have sagt det bedre selv..
>
> /hm

Endnu een uden en mening om TL's billede, er det så dårligt
at ingen andre end Niels vil kommentere, det er da lidt synd
for TL - eller det er det måske ikke.. -max-

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 13-06-05 07:41

> [...]
> Ellers må jeg da indrømme, at dit svar har lidt karakter af, at du ikke
> har fået nok opmærksomhed (eller ilt) som barn.

Hej.

Jeg er glad for at alle er ved at kende NRE, og alle efterhånden ved at hans
omtale af andres billeder ikke altid er lige pæn.
Og du har fuldstændig ret, dit billede skal selvfølgelig vurderes ud fra
dine forudsætninger.
Det må have været en oplevelse at være på "toppen".
Prøv at se NREs serie "brandøvelse" så kan du se hvordan man laver
reportagefotografi i høj klasse.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-05 09:57

"Langgaard Bærbar"
> [...]
> Det må have været en oplevelse at være på "toppen".
> Prøv at se NREs serie "brandøvelse" så kan du se hvordan man laver

Jeg syns det er synd for TL du ikke gider give hans billede kritik,
men istedet henviser til en anden mands billeder - jeg ved du bare
prøver at være hjælpsom Leif, bare en sjov måde det kommer til
udtryk. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-06-05 21:06

-max- wrote:

> [...]
> men istedet henviser til en anden mands billeder - jeg ved du bare
> prøver at være hjælpsom Leif, bare en sjov måde det kommer til

Tja Max... du må da efterhånden ha' erfaret, at vi her i gruppen har
et "trøstehold", som strak går i aktion og drager omsorg for, at
newbies der har fået ris, straks bliver trøstet og får pudret den
røde bagdel...))

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Holyman

Dato : 13-06-05 19:39

On Mon, 13 Jun 2005 08:40:48 +0200, "Langgaard Bærbar"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

>Prøv at se NREs serie "brandøvelse" så kan du se hvordan man laver
>reportagefotografi i høj klasse.

hmm.... Jeg har kigget lidt på NRE's "brandbilleder" men kan ikke
rigtig se hvad der skulle være så specielt ved dem? - for mig ligner
det da bare nogle tilfældige billeder af nogle brandmænd og en
brand???

Men det er muligvis bare mine amatør-øjne der ikke kan se den dybere
mening.

/hm

Fra : Henri Gath

Dato : 13-06-05 18:20

"TL" <lindkoldFJERN@MIGcity.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, jeg er amatør, så hvis du har behov for, med din professionelle
> baggrund at give kritik af amatører, så kom med lidt konstruktiv kritik.

Den klovn er sgu ikke mere professionel end min moster.......
..

Fra : spix

Dato : 12-06-05 20:54

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in

> Hmm... hvis dette talentløse knipseri er nogenlunde repræsentativt,
> for det du fik ud af en tur på toppen af Storebæltsbroen, så er det
> bare ærgeligt...

Så er det jo godt at se, hvad en prof. mener er godtnok uden at være
talentløst knipseri ,)

Spix

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-05 09:57

"spix"
> Niels Riis Ebbesen

> Så er det jo godt at se, hvad en prof. mener er godtnok uden at være
> talentløst knipseri ,)
>
> Spix

Din mening om TL's billede ville sikkert være velkommen, måske
du har en anden vinkel end Niels, måske noget kreativ input.??-max-

Fra : spix

Dato : 13-06-05 17:00

";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in news:ETbre.55116$Fe7.168314
@news000.worldonline.dk:

> "spix"

> Din mening om TL's billede ville sikkert være velkommen, måske
> du har en anden vinkel end Niels, måske noget kreativ input.??-max-

Jeg opfattede kun Niel's bemærkning, som hvad sagde om rønnebærene.

Har set Niel's billeder!

Forskellen på en prof. fotograf er ofte kun, at en prof. sælger billeder,
en amatør er knap så heldig eller ihærdig.

En prof. iscenesætter ofte sine billeder og viser kun det bedste billede.

TL's billede: Ganske flot!

Alt kan kritiseres!

spix

Fra : spix

Dato : 13-06-05 17:06

> [...]

> Din mening om TL's billede ville sikkert være velkommen, måske
> du har en anden vinkel end Niels, måske noget kreativ input.??-max-

Jeg opfattede kun Niel's svar, som hvad ræven sagde om rønnebærene.

En negativ kritik!

Har set Niel's billeder og har svært ved at se forskel på
"talentløsheden",

Men når MAN er prof. så sælger man sine billeder - som eneste forskel.

TL's billede: Ganske flot klaret med eller uden højdeskræk.

spix

Fra : Gert Medom

Dato : 13-06-05 22:08

> "spix"

> Din mening om TL's billede ville sikkert være velkommen, måske
> du har en anden vinkel end Niels, måske noget kreativ input.??-max-

Hej Max.

Jeg vil da gerne fortælle, hvad jeg får ud af TL´s billede.

Jeg synes det er spændende at se tingene fra den højde. Man fornemmer en
kraftig blæst på bølgerne, særlig inde ved broen. Ståltingesten i venstre
side der går nedad er måske for dominerende, men jeg ved ikke hvor meget
plads en fotograf har deroppe til at finde en anden vinkel for at undgå den
i billedet?

Det er ikke talentløst og langt mindre knipseri. Hvis alle billeder skulle
tages ud fra samme idealer til komposition og motiv ville vi drukne i
uinteressante og konforme billeder.

Bedste hilsen Gert

Fra : Jacob K.

Dato : 12-06-05 20:22

Hej dér.

> til at komme steder andre drømmer om. Men toppen af Storebæltsbroen gav 80
> skud på 15 min.

-Dét var egentlig ret beskedent, synes jeg

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=153334
> Desværre er jeg ikke i besiddelse af en monster telelinse, men skuddene er
> stadig rare at ha'.

Bestemt. -Jeg kan bedst lide dét hvor man ser Sprogø i baggrunden. -Det
giver fornemmelse af både højden og vidden deroppe fra.
Men som andre har anført bør du lige vippe horisonten...

Kh. Jacob K.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-05 09:57

"Jacob K."
> [...]
> giver fornemmelse af både højden og vidden deroppe fra.
> Men som andre har anført bør du lige vippe horisonten...

Dejligt der stadig er nogen der gider kigge billeder og sige sin
mening - Jakob din indsats er bestemt værdsat af undertegnet.

Til TL - det er en ok billedserie, skudt med vidvinkel og stor
dybdeskaphed, som jeg tror er den rigtige løsning, en "monster-
telelinse" ville du ikke kunne bruge til noget i denne situation.
Er enig med Jakob billedet med Sprogø er interessant, farverne
er ikke helt på plads og et grad filter, muglivis et pol filter også
på nogle af billederne ville have været en god ting.. En vinkel
vi alm. dødelige ikke har mulighed for at se verden på, seværdigt.!
-max-

Fra : TL

Dato : 13-06-05 17:09

Selvfølgelig. Sad og rettede ca. 80 billeder til og denne er smuttet.

> Dejligt der stadig er nogen der gider kigge billeder og sige sin
> mening - Jakob din indsats er bestemt værdsat af undertegnet.

Tak for kritikken i de sidste indlæg - det er det jeg regner med at denne NG
bl.a. kan bruges til.

> [...]
> på nogle af billederne ville have været en god ting.. En vinkel
> vi alm. dødelige ikke har mulighed for at se verden på, seværdigt.!

Igen tak for kritikken. Og polfilter, ja. Kan det efterlignes i PS CS? Jeg
har givet farverne et skud, rettet levels og beskåret, men
vil da gerne høre hvad der ellers kan forbedre, selvom jeg var meget heldig
med vejret.

Og mht. at komme derop igen - Jamen, jeg er da sikker på at de kunne tjene
en formue på at sælge billetter til en sightseeing tur derop. Udsigten og
suget i maven bliver desværre gjort til skamme af mine billeder.

Men tak for kritikken, og for at det hele ikke gik op i NRE snak, han
fortjener ikke at stjæle opmærksomheden fra denne gruppe.

Og får jeg en stående invitation til en ny tur skal jeg nok give besked

TL

- - -
www.lindkold.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-06-05 10:09

TL wrote:
> til at komme steder andre drømmer om. Men toppen af Storebæltsbroen
> gav 80 skud på 15 min. F.x.
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=153334

Jamen, du skal da ha' lidt kritik

Jeg bryder mig ikke om dit billede, selv om det er en imponerende udsigt.
Jeg synes der er en ubalance, der for mig ødelægger det hele. Den enorme
kabel tv. ødelægger og virker som et forstyrrende element. Den fremgår for
mig ikke som en del af motivet, men blot noget, der skygger. Jeg tror at du
/enten/ skulle have taget og gjort kablet til hovedmotivet og så udnyttet de
perspektiviske muligheder /eller/ så skulle du have satset på udsigten.
Men med udgangspunkt i det viste billede: Højformat og så løft motivet, så
du slippe af med lidt af kablet og fik mere bro med.

> Desværre er jeg ikke i besiddelse af en monster telelinse, men
> skuddene er stadig rare at ha'.

Hvad ville du dog også have brugt en monster telelinse til her? Det er da
din vidvinkel, der kaldes på.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : emj

Dato : 13-06-05 15:35

Jan Bøgh skrev:

>Hvad ville du dog også have brugt en monster telelinse til her? Det er da
>din vidvinkel, der kaldes på.

Der er brugt fuld vidvinkel, men ellers har du da ret.

Hilsen emj

Fra : Simon Nielsen

Dato : 13-06-05 12:38

"TL" <lindkoldFJERN@MIGcity.dk> wrote in message
> [...]
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=153334
>
> Desværre er jeg ikke i besiddelse af en monster telelinse, men skuddene er

Ganske ok, må jeg sige, du har nok ikke højdeskræk faktisk kan jeg
vældigt godt lide dine billeder, du har dog også været heldig med vejret må
man sige.

jeg må sige det jeg bedst kan lide er dette her
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=153341 man har virkeligt
fornemmelsen af at jorden er rund samtidig med de nedadgående wirer kaster
dig ud mod horisonten som i en rutsjebane. Dog ville jeg rette horisonten
lidt sådan at billedet er helt lige, men endelig ikke prøve at rette den bue
som horisonten har.

Godt gjort og hvis du nogensinde får et tilbud om at komme derop igen så
ring lige til mig så jeg kan komme med

Mvh
Simon

Fra : Alex W

Dato : 13-06-05 18:30

> [...]
> lidt sådan at billedet er helt lige, men endelig ikke prøve at rette den

Jeg kan også lide http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=153342

Puha, man får et sug i maven og bliver nærmest svimmel ... højdeskræk ...
næsten.
Spændende serie. Jeg kan kun give Simon ret i det han skriver.

/Alex W

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 13-06-05 19:16

Hej!

On Sun, 12 Jun 2005 19:38:53 +0200, "TL" <lindkoldFJERN@MIGcity.dk>
wrote:

> [...]
>
>http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=153334
>
>Desværre er jeg ikke i besiddelse af en monster telelinse, men skuddene er

Billedet er måske iikke noget vidunder, men på den anden side er det
jo ikke hver dag man kommer op på topen af Storebätsbroens pyloner med
kamera.

Det er skarpt og välexponeret, så der kan ikke klages.

Kompositionen er nok det som träkker ned på billedet.

Brobanen går nästen midt gennem billedet, den deler billedet i to
nästen lige store dele. Det er ikke så heldigt og det kunde måske have
undgåets ved at lave nogen form av diagonalkomposition. Det kräver
ikke annden optik, bare at välge en anden vinkel, altså flytte sig
lidt til siden om det går, eller vride på kameraet så linjerne går
diagoanlt.

Som jag skrev i indledningen er det ikke hver dag man får mulighed at
fotografere fra denna position, man må så sommetider acceptere at
billedet ikke er perfekt da det väsentlige nok er at formidle
oplevelsen fra besöget. Og der kan ikke klages.

mvh Hans Peter Larsson
Visby Sverige

Fra : Flemming Gram Christ~

Dato : 13-06-05 19:39

Hej TL.

Jeg tror jeg ville være gået et par meter til højre så vejen var mere midt i
billedet og kablet blev mindre dominerende.

Mvh

Fra : TL

Dato : 13-06-05 22:38

"Flemming Gram Christensen" <gram@mjolner.dk> wrote in message
> Hej TL.
>
> Jeg tror jeg ville være gået et par meter til højre så vejen var mere midt
> i billedet og kablet blev mindre dominerende.

Enig - og igen tak for din og andres saglige kritik der er taget til
efterretning. Så satser jeg på, at kunne holde lidt mere fokus på motiver og
komposition næste gang jeg hænger over jorden Har forresten også en stak
skud (taget hængende på ydersiden af en helikopter) der lider af samme fejl.
Men med jeres kritik bliver jeg forhåbentlig lidt bedre hver gang.

TL
--
www.lindkold.dk