Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvorfor Raw OG jpg ?
Fra : Ole Larsen

Dato : 12-06-05 15:01

Når man som jeg tager i raw (uden jpg) og ser previews i PS før jeg
kasserer eller konverterer - er der så overhovedet grund til at tage
raw+jpg? Har jeg overset noget?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Frandsen

Dato : 12-06-05 15:22

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
> Når man som jeg tager i raw (uden jpg) og ser previews i PS før jeg
> kasserer eller konverterer - er der så overhovedet grund til at tage
> raw+jpg? Har jeg overset noget?

Nok ikke i dit tilfælde.

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 12-06-05 15:48

> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen, Ole Larsen.
> Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Hvorfor ofre memory på begge typer , hvorfor ikke bare nøjes med RAW eller
evt. jpg ?

Peter Michael Nielsen

Fra : Michael L

Dato : 12-06-05 16:01

Peter Michael Nielsen wrote:

> Hvorfor ofre memory på begge typer , hvorfor ikke bare nøjes med RAW
> eller evt. jpg ?

Fordi at hvis man fx. er på en photoshoot hvor de folk du tager
billederne for har brug for hurtigt at udvælge de billeder som der skal
arbejdes videre med, så er det langt hurtigere at bladre igennem jpg
filer end de meget tunge RAW filer(Især hvis man bruger et kamera som
D2X og andre med meget store RAW filer). Her kan man så bruge JPG'en
til en hurtig gennemgang og så bruge RAW'en til at lave det endelig
billede med når man er tilbage på "kontoret".

- Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-06-05 17:27

Peter Michael Nielsen skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ofre memory på begge typer , hvorfor ikke bare nøjes med RAW eller
> evt. jpg ?

Netop, men måske havde jeg overset et aspekt?

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 12-06-05 17:47

Hej

Det er klart en fordel for nogle, fordi at RAW filerne er så meget
tungere at danse med end JPG.

JPG filer kan man hurtigt lige bladre igennem, og ud fra det så slette
sine dårlige RAW billeder uden først at skulle åbne dem.

Mvh
Gunnar

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-06-05 18:06

Gunnar Kristiansen skrev:

> JPG filer kan man hurtigt lige bladre igennem, og ud fra det så slette
> sine dårlige RAW billeder uden først at skulle åbne dem.

Hvis PS er sat op til at generere thumbs i baggrunden, er det let og
hurtigt at gennemse raw-filer

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-06-05 18:47

Ole Larsen wrote:

> Hvis PS er sat op til at generere thumbs i baggrunden, er det let og
> hurtigt at gennemse raw-filer

....og Nikonview gør det også ganske enkelt at se RAW's. Og man kan da
stadigvæk se dem som thumbs i stifinderen.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 12-06-05 18:48

Hvis man ellers lige har startet PS op, har det på maskinen osv.

Mvh
Gunnar

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-06-05 19:24

"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> skrev i en meddelelse

> Hvis man ellers lige har startet PS op, har det på maskinen osv.

Eller hvis man bruger Windows XP eller Longhorn:
http://www.dpreview.com/news/0506/05060102microsoftraw.asp

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 06/11/05)

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-06-05 19:26

"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> skrev i en meddelelse

> Hvis man ellers lige har startet PS op, har det på maskinen osv.

Eller hvis man bruger Windows XP eller Longhorn:
http://www.dpreview.com/news/0506/05060102microsoftraw.asp. Her er
Microsofts officielle pressemeddelelse:
http://www.microsoft.com/presspass/press/2005/jun05/06-01RAWWindowsPR.mspx.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 13-06-05 07:31

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> skrev i en meddelelse

> Eller hvis man bruger Windows XP eller Longhorn:
> [...]

Eller Mac OSX 10.4 (Tiger)

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 14-06-05 21:18

Henrik Rasmussen wrote:

> Eller Mac OSX 10.4 (Tiger)

Ja? Den har jeg lige fået... hvad kan den på det punkt?

Mvh
Gunnar

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 14-06-05 22:16

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

> Ja? Den har jeg lige fået... hvad kan den på det punkt?
>
> Mvh
> Gunnar

Vise thumbnails af raw-filer – ligesom Windows.

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Steen Larsen

Dato : 14-06-05 22:42

In article <1gy65w0.1ugriiz118mk8lN%henrikrfjernes@mail.dk>,
henrikrfjernes@mail.dk (Henrik Rasmussen) wrote:

> Vise thumbnails af raw-filer – ligesom Windows.

Ã…bne RAW (NEF) i Preview.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 14-06-05 23:42

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Åbne RAW (NEF) i Preview.

Ikke alle.
Raw-filer fra mit Canon G2 vil Preview/Billedfremviser ikke kendes ved,
jeg kan kun se dem som thumbnails.
De Raw-filer som OSX vil kendes ved (bl.a. dem som mit kommende D70
leverer kan man tilgengæld også få vist som "lysbilledshow" - i
fullscreen.

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen