Dæktryk under langfart
Fra : @nomail@

Dato : 12-06-05 12:14

Jeg merer at have set en udsendelse på DK4 hvor Peer siger noget om
dæktrykket, at det skal pumpes til max tryk som står på dækket. Men er ikke
helt sikker.

Betyder det så at jeg skal se bort fra hvad der står i instruksbogen, hvad
de anbefaler ?

Fra : T. Hartung

Dato : 12-06-05 16:30

"@nomail@" <nomail@dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt sikker.
>
> Betyder det så at jeg skal se bort fra hvad der står i instruksbogen, hvad

ja det hørte jeg også og han anbefalde desuden +10% da dækket ikke kommer i
så høj fart - Jeg vil sige at man skal pumpe dækket godt op, jeg kører selv
med 4,5 bars tryk - det giver en meget beder stabilitet i vogntoget - så ja
jeg tror ikke instruktionsbogen anbefaler så høje dæktræk - så væk med dem
og mer luft i.

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige (lidt endnu)
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Michael H. Svensson

Dato : 12-06-05 16:55

"T. Hartung" skrev

> [...]
> så ja jeg tror ikke instruktionsbogen anbefaler så høje dæktræk - så væk

Men Hartung dog,

Tror du egentlig at dem der skriver instruktionsbøger har noget forstand på
slige sager ??
4,5 bar i et almindeligt bildæk er helt hen i vejret, ligefrem farligt.
Mine 195/70-15 dæk foreskrives til 2,3 bar på bilen ved fuldlast, og selve
dækket har et max tryk på 3 bar ( 44 PSI), og det er et helt almindeligt dæk
på rigtig mange mellemklasse biler i dag.

Så, spis lige brød til, og check hvad bilfabrikanten anbefaler af tryk ved
max last. Adder evt. hertil ca. 10 % under forudsætning af at høj fart ikke
er relevant. Men glem alt om 4- 4,5 bar, med mindre der er tale om en Morris
Mascot.
Og check så lige dækfabrikantens max tryk som står skrevet på siden af
dækket, det må under ingen omstændigheder overskrides.

Hilsen Michael

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 12-06-05 17:12

"Michael H. Svensson" <svensson@pcpost.dk> skrev i en meddelelse
[klip]

Hej Michael, jeg er SIKKER på at de snakker om dæktryk i campingvognen !

ivan, århus v

Fra : S.B.

Dato : 12-06-05 19:26

"Sparvath [8210]" <ivan.sparvath@DAMNSPAMstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "Michael H. Svensson" <svensson@pcpost.dk> skrev i en meddelelse
> [klip]
>
> Hej Michael, jeg er SIKKER på at de snakker om dæktryk i campingvognen !
>
> ivan, århus v

Og vel ikke mange der kører med personvognsdæk på deres campingvogn

Steen

Fra : T. Hartung

Dato : 12-06-05 19:38

> [...]
> max last. Adder evt. hertil ca. 10 % under forudsætning af at høj fart
> ikke er relevant. Men glem alt om 4- 4,5 bar, med mindre der er tale om

Så har jeg spist - Pariserbøf med brød - Jeg syntes det er fint at man
følger diverse instruktionsbøger - om det skal man da gøre hvis man er mest
"tryk" ved det - Men som Neislein mener - gør jeg det også hen og se hvad
dækket kan klare og så mindst 10 % oveni - og så lige lidt ekstra for
køresikkerheden - og så endnu et pust for ens overvægt - og så sikre dig
lige at dækket ikke er ældre en 5-6 år - og alt under 4 bar er hos mig et
fladt dæk - og dækproducenterner skriver ikke noget maxtryk på dæksiden som
de ikke er sten sikker på de kan klare og de har både livrem og seler..... -
for lille et dæktryk er mere farligt en et for højt dæktryk og dæk på cv
skal bære det dobbelte af en bils dæk.

Fra : Jørgen L.

Dato : 12-06-05 17:53

> [...]
> så ja jeg tror ikke instruktionsbogen anbefaler så høje dæktræk - så væk

Det skal nok lige siges at jeg tror at Hr. Hartungs dæk er varevogns dæk med
8 lag som er beregnet til 4,5 bar, det er også hvad jeg har i mine dæk på
cven.

Hilsen Jørgen

Fra : Jørgen L.

Dato : 12-06-05 17:58

> [...]
> helt sikker.
>
> Betyder det så at jeg skal se bort fra hvad der står i instruksbogen, hvad

Jeg villle også pumpe mine dæk på cven til maks, kig på dækket, der står
det.
Hvis det er normale lav profil dæk sker der intet ved at give dem ekstra 10
% da de er beregnet til meget højere hastigheder.

Hvis det er 8 lags dæk beregnet til en varevogn der vl trykket ligge på 4
til 4,5 bar.

På min bil gir jeg den 10 % mere end hvad der står i tabellen over mine dæk
det skal lige siges at kun gør det bag på bilen.

Hilsen Jørgen

Fra : Søren

Dato : 13-06-05 13:16

> På min bil gir jeg den 10 % mere end hvad der står i tabellen over mine
> dæk det skal lige siges at kun gør det bag på bilen.

Husk at sænke dæktrykket igen når bilen ikke er tungt lastet mere, for
ellers slides dækket alt for hurtigt, da det kun er midten af slidbanen der
rører vejen.

Fra : Jørgen L.

Dato : 14-06-05 00:02

> Husk at sænke dæktrykket igen når bilen ikke er tungt lastet mere, for
> ellers slides dækket alt for hurtigt, da det kun er midten af slidbanen
> der rører vejen.

Hej Søren ja det har du ret i, men det sker aligevel, da jeg altid laver et
micro service når jeg kommer hjem, olie, dæktryk vand, sprinkler og alm
rengøring af kabinen.

Hilsen Jørgen