BigBrother.
Fra : Fischer

Dato : 02-06-01 08:08

Set på Politiken:
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=163642

Politiet må overvåge din mobiltelefon.
Politiet må fremover registrere alle mobiltelefoner, der er brugt i et
område, hvor der er begået en forbrydelse. Det er konsekvensen af en ny lov,
der blev vedtaget torsdag, skriver Computerworld Online.
Folketinget vedtog torsdag et lovforslag fra justitsminister Frank Jensen
(S), der tillader politiet at finde oplysninger om alle mobiltelefoner, der
er brugt i et bestemt område i en bestemt periode. - Altså også oplysninger
om mobiltelefonbrugere, der ikke på forhånd er mistænkt for at have begået
en forbrydelse. Det kræver en dommerkendelse, før politiet kan få
oplysningerne.
Organisationen Digital Rights kalder vedtagelsen af lovforslaget »utrolig
trist«, at almindelige mennesker nu risikerer at skulle retfærdiggøre, at de
har opholdt sig et bestemt sted, blot fordi de har benyttet deres
mobiltelefon.

Fra : John K

Dato : 02-06-01 15:28

> [...]
de
> har opholdt sig et bestemt sted, blot fordi de har benyttet deres

Jeg har nu så meget tiltro til vores retssystem, at jeg ikke ser nogen
alvorlige problemer i det, og hvis man ikke har lavet noget ulovligt har man
jo heller ingen grund til at have dårlig samvittighed.

Mvh

John K

Fra : Fischer

Dato : 02-06-01 16:43

> [...]
man
> jo heller ingen grund til at have dårlig samvittighed.

Det at have god samvittighed beskytter dig ikke fra risikoen for meget
ubehagelige oplevelser.
Jeg har også gode erfaringer med retssystemet, men desværre meget mindre
tiltro til politiet.

Jeg synes at udviklingen er mere end almindeligt betænkelig.

* Fischer

Fra : John K

Dato : 03-06-01 14:38

> [...]
> tiltro til politiet.
>
> Jeg synes at udviklingen er mere end almindeligt betænkelig.

Jeg er også lidt skeptisk, men har også tiltro til systemet, og hvis det
ikke fungerer i praksis, bliver reglerne med garanti ændret igen...

Mvh

John K

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-06-01 10:02

John K wrote:

> Jeg har nu så meget tiltro til vores retssystem, at jeg ikke ser nogen
> alvorlige problemer i det,

Ditto, men ikke med dit argument.

> og hvis man ikke har lavet noget ulovligt har man
> jo heller ingen grund til at have dårlig samvittighed.

Det argument bør man ikke bruge, da du jo faktisk siger, at du ikke
har noget imod, at fx din lejlighed bliver fyldt med mikrofoner og
kameraer.
For hvis du ikke laver noget ulovlig, så har du jo ikke noget på
samvittigheden.
Det handler om /privatlivets fred/.

Derudover ser jeg ikke noget problem i, at politiet bruger
oplysningerne til at finde vidner. Det er meget mere målrettet end at
/spørge offentligheden om hjælp/ via medierne.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Hvis du i emnelinjen begynder med Sv: så kan ikke alle læse dine

Fra : John K

Dato : 05-06-01 14:02

> [...]
> kameraer.
> For hvis du ikke laver noget ulovlig, så har du jo ikke noget på

Hvilket jeg heller ikke mener bliver krænket væsentligt her. Du bliver jo
ikke aflyttet.
Jeg mener det er fint at politiet får så mange arbejdsredsskaber som
muligt - så er det op til dem at forvalte dem på en forsvarlig måde...

Mvh

John K

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-07-01 08:24

John K wrote:

> Hvilket jeg heller ikke mener bliver krænket væsentligt her. Du bliver jo
> ikke aflyttet.

Næh, men min færdsel bliver overvåget, hvilket i og for sig er det
samme.

> Jeg mener det er fint at politiet får så mange arbejdsredsskaber som
> muligt - så er det op til dem at forvalte dem på en forsvarlig måde...

Ja, de skal have en bred vifte af arbejdsredskaber, men man skal ikke
skyde gråspurve med atommissiler.

Det man burde gøre i stedet for er, at man som borger ville kunne
melde sig til en slags "sms-liste", hvor man så kunne aktivere listen
for et givet område fra politiets side ved at de sende en SMS udover
området, hvor der fx foregår et bankrøveri, hvor man beder folk om at
foretage _observationer_ på personer, aktiviteter som ser mistænkelige
ud.

Hvordan man laver et sådan system i praksis, tja det kræver nok, at
politiet får adgang til at sende fra teleselskabernes master.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-06-01 17:22

> [...]
de
> har opholdt sig et bestemt sted, blot fordi de har benyttet deres

Nej, ikke fordi man har brugt mobilen. Fordi man var der.
De ved det bare tilfældigvis fordi du brugte mobilen. Det kunne også være
pga. overvågningskameraer, øjenvidner osv...

Sig mig endelig imod hvis det ikke passer, jeg har ikke sat mig ordentlig
ind i sagen.

Mvh.

Niels Andersen