hvilke dyr gaber?
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-06-05 10:11

Hvilke dyr gaber? - altså har den der gaberefleks, som
ses hos mennesker om morgenen, eller når de keder sig?

Jeg husker mest at have set det hos kattedyr og hunde.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-06-05 10:19

On Sun, 12 Jun 2005 11:10:58 +0200
"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> Hvilke dyr gaber? - altså har den der gaberefleks, som
> ses hos mennesker om morgenen, eller når de keder sig?
>
> Jeg husker mest at have set det hos kattedyr og hunde.

Vores skildpadder (både land og sump) gaber i hvert fald når de er
trætte (keder sig?).
Ser ganske sødt ud.

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-06-05 11:29

Kim Schulz skrev:

> Vores skildpadder (både land og sump) gaber i hvert fald når
> de er trætte (keder sig?).
> Ser ganske sødt ud.

Ja, det må se sødt ud. :·)
Strækker de også lemmerne, når de gaber?

--
'rluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-06-05 11:10

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Hvilke dyr gaber?

Aber, hunde og løver gør (altså gaber - ikke 'gør'), og hos
løverne er det et signal om fredelige hensigter.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-06-05 11:46

Den 12-06-05 12.10 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Aber, hunde og løver gør (altså gaber - ikke 'gør')

De "gør" da alle tre, omend hunde gør i begge ender.
(undskyld, men jeg kunne altså ikke lade være)

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær ti-fingersystemet med det gratis program SES Type.

Fra : Holst

Dato : 12-06-05 11:24

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Hvilke dyr gaber? - altså har den der gaberefleks, som
> ses hos mennesker om morgenen, eller når de keder sig?
>
> Jeg husker mest at have set det hos kattedyr og hunde.

Flodheste gaber også. De har en meget stor mund, når de sådan gaber.

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-06-05 11:35

On Sun, 12 Jun 2005 12:29:04 +0200
"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> Ja, det må se sødt ud. :·)
> Strækker de også lemmerne, når de gaber?

primært halsen, men når de slapper af så ligger benene ud til alle
sider så de kan blive varme i solen/varmelampen.

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-06-05 11:40

On Sun, 12 Jun 2005 12:24:07 +0200
Holst <newsjun05@shelter.dk> wrote:
> Flodheste gaber også. De har en meget stor mund, når de sådan gaber.
nu du nævner noget, så kom jeg til at tænke på noget lidt sjovt jeg
oplevede i en større zoo i Polen.
Mange ved at flodhesten drejer rundt med ørene så de ligner små vinger
der blafrer (ofte gengivet i tegnefilm og lignende). Men jeg vidste
ikke at de også svinger rundt med halen som en propel (altså hele vejen
rundt). I polen fandt jeg så ud af hvorfor:
Når flodhesten skal af med sin afføring så starter de "propellen" og
når det så kommer så slåes det simpelhen væk og ud i en radius af op
til 10m (jeg stod og var ved at tage billede så jeg fik godt travlt).
På denne måde får de faktisk "tørret" enden så den er stort set ren
efterfølgende. Til gengæld er der fyldt med lo** hele vejen omkring
dem.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-06-05 13:51

Kim Schulz skrev:

> [...]
>der blafrer (ofte gengivet i tegnefilm og lignende). Men jeg vidste
>ikke at de også svinger rundt med halen som en propel (altså hele vejen

Jo jo, og næsehornet gør det samme. Det er en effektiv måde at
afmærke territoriet (og Zoogæsterne) på.

--
Bertel

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-06-05 12:12

On Sun, 12 Jun 2005 13:03:00 +0200
Holst <newsjun05@shelter.dk> wrote:

> Taber den så halen, eller bliver "toiletpapiret" siddende til næste
> gang ... lækkert.

det er meget økologisk så den genbruges skam gang på gang den får
lige en vasker næste gang flodhesten tager sig en dukkert.

Fra : Martin Bak

Dato : 12-06-05 12:25

> Hvilke dyr gaber? - altså har den der gaberefleks, som
> ses hos mennesker om morgenen, eller når de keder sig?
>
> Jeg husker mest at have set det hos kattedyr og hunde.

Jeg mener at have hørt, at gaberefleksen primært er en social funktion, der
skal sikre at en flok falder til ro nogenlunde samtidig. Hvis det er
rigtigt, så hører det vel primært til flokdyr?

Interessant i øvrigt, at funktionen kan være så udtalt, at jeg begynder at
gabe bare ved at læse denne tråd ;) -ikke fordi jeg finder den kedelig, men
også tale om gaben kan få mig til at gabe. Det kan ikke undertrykkes..

Martin

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-06-05 13:22

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev

> [...]
men
> også tale om gaben kan få mig til at gabe. Det kan ikke undertrykkes..

Ret interessant, dit indlæg fik mig også til at gabe.

Mgh. Uffe Ravn

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-06-05 14:57

Hej Uffe Ravn, du skrev i dk.videnskab:

> Ret interessant, dit indlæg fik mig også til at gabe.

Skriv også mig på listen - med fedt.
Jeg gabte adskillige gange, hvorfor jeg for at stoppe det forlod pc'en,
gik ud i køkkenet for at drikke noget vand, tænde i smøg og tage et nyt
krus kaffe (alt mens jeg gabte som en vanvittig).

Det bør tilføjes, at jeg ret sensitiv overfor fænomenet.
Som barn havde vi en undulat, der drillede mig med det. Den kunne sidde
og kigge (den hos fugle typiske skæve hovedholdning, så de ser
opmærksomt med det ene øje) gennem 5-10 gab frem og tilbage.
Det pudsige er så, at den kun gabte én gang, ventetede (stirrende) til
jeg (ufrivilligt) havde gabt, hvorefter den... etc.

Jeg tror dog ikke, at den "drillede", "legede" e.l., da jeg ikke tror,
fugle er i stand til dette. Men hvorfor den gjorde det, ved jeg ikke.

For en del år siden havde jeg en cocker gennem et dusin år, som i endnu
højere grad "smittede" mig med sit gaberi. Indimellem lavde den samme
trick som undulaten havde gjort 20-30 år forinden - dvs. skiftevis
gaberi.

I hans (hundens) tilfælde er jeg overbevist om, at det vitterlig var
gensidig "smitte", da han hver gang gabte "rigtigt" (dvs. som hunde og
mennesker nu gaber, når de gaber og ikke blot åbner munden). Tilmed så
han efter en del pingpong frem og tilbage ud til ligefrem at være lige
så træt af den enerverende gaberi som jeg selv. Bl.a. ved at prøve at
afbryde situationen (slikke løs på poterne, rejse og strække sig, gå ud
og drikke noget vand o.m.a.).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-06-05 13:52

Martin Bak skrev:

> [...]
>også tale om gaben kan få mig til at gabe. Det kan ikke undertrykkes..

Jeg kender én der ynder at sidde og simulere gaben ved møder. Det
får uvægerligt mange andre til at gabe.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 12-06-05 14:19

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg kender én der ynder at sidde og simulere gaben ved møder. Det
> får uvægerligt mange andre til at gabe.

Ja, det er sjovt. Det har jeg også prøvet.

Den sjove ved gaben er, at hvis man prøver at simulere det, så kommer
man faktisk også selv til at gabe rigtigt. Det er ligesom når man først
starter på gabebevægelsen, så kan man bare ikke lade være med at
afslutte den.

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 12-06-05 20:43

> Jeg kender én der ynder at sidde og simulere gaben ved møder. Det
> får uvægerligt mange andre til at gabe.
>
> --
> Bertel

Når jeg skal børste tænder på min lille datter (som jeg endnu ikke betror at
gøre det selv) får hun uvægerligt en gaberefleks når jeg nærmer mig med
tandbørsten. Efter gabet skal vi lige grine lidt og så går vi i gang.

Vagn Kofoed

Fra : LR

Dato : 15-06-05 13:03

> Jeg mener at have hørt, at gaberefleksen primært er en social funktion,
> der skal sikre at en flok falder til ro nogenlunde samtidig. Hvis det er
> rigtigt, så hører det vel primært til flokdyr?

Hvorfor gaber dyr (i hvert fald min kat) så også, når de vågner?!

Lasse

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-06-05 13:58

On Sun, 12 Jun 2005 14:50:51 +0200
Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> Jo jo, og næsehornet gør det samme. Det er en effektiv måde at
> afmærke territoriet (og Zoogæsterne) på.

ahh det er da derfor selvfølgelig! smart smart!

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-06-05 14:00

On Sun, 12 Jun 2005 14:51:44 +0200
Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> Jeg kender én der ynder at sidde og simulere gaben ved møder. Det
> får uvægerligt mange andre til at gabe.

Ved man noget om hvorfor det er at vi gaber sådan helt præcist? Jeg
gaber f.eks. altid en hel masse når jeg går fra mit lidt mørke kontor
og ud i luften hvor der er lysere.
Jeg har altid tænkt det som værende noget trykudlingning eller lignende
(som når man gaber i et fly for at udligne tryk i hovedet)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-06-05 14:25

Kim Schulz skrev:

>Ved man noget om hvorfor det er at vi gaber sådan helt præcist?

Jeg ved det ikke.

>Jeg gaber f.eks. altid en hel masse når jeg går fra mit lidt mørke kontor
>og ud i luften hvor der er lysere.

Jeg kan komme til at nyse i stærkt sollys. Min biologilærer i
gymnasiet fortalte at hans søn kom til at nyse hvis han spiste
mørk chokolade. Der var engang én her i gruppen der forklarede
noget med at visse uhensigtsmæssige nervekoblinger kan overleve
fordi de ikke udgør et reelt problem (eller sådan noget
lignende).

--
Bertel

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-06-05 14:59

Hej Kim Schulz, du skrev i dk.videnskab:

> Ved man noget om hvorfor det er at vi gaber sådan helt præcist?

Nej. Men som så ofte skorter det ikke på hverken hypoteser eller hele
teorier. Et udvalg er bl.a. på <http://psychcentral.com/psypsych/Yawn>.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Holst

Dato : 12-06-05 14:17

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Hvilke dyr gaber? - altså har den der gaberefleks, som
> ses hos mennesker om morgenen, eller når de keder sig?

Jeg kom til at tænke på, at dengang jeg var barn, havde vi undulater, og
de gabte altså også ...

Fra : Haastrup

Dato : 12-06-05 18:19

> [...]

>ses hos mennesker om morgenen, eller når de keder sig?
>Jeg husker mest at have set det hos kattedyr og hunde.

Jeg så det også i et klip med George Bush. Han gabte.

vh.

Regards S. Haastrup.

Fra : N_B_DK

Dato : 13-06-05 06:34

Haastrup wrote:
> Jeg så det også i et klip med George Bush. Han gabte.

Du mener måske ikke han er et menneske siden du nævner ham ? *G*

--
MVH.
N_B_DK

Fra : LR

Dato : 12-06-05 22:37

> Hvilke dyr gaber? - altså har den der gaberefleks, som
> ses hos mennesker om morgenen, eller når de keder sig?

Mine marsvin gaber

Lasse

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-06-05 06:37

On Mon, 13 Jun 2005 07:34:22 +0200
"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote:

> Du mener måske ikke han er et menneske siden du nævner ham ? *G*

hans IQ er i hvert fald ikke højere end en hønes.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-06-05 13:04

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Hvilke dyr gaber? - altså har den der gaberefleks, som
> ses hos mennesker om morgenen, eller når de keder sig?

Eller når de er trætte.

Tak for alle de spændende og skægge svar. Noget kunne
tyde på at gaberefleksen forekommer hos en del lungeåndende
hvirveldyr - herunder krybdyr, reptiler, pattedyr og fugle.

Hvordan er det med krokodillen? Gaber den, eller åbner den
bare munden, når den har besøg af den lille fugl, man gerne
ser på film, der renser dens tænder?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-06-05 13:21

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:

> Hvordan er det med krokodillen? Gaber den, eller åbner den
> bare munden, når den har besøg af den lille fugl, man gerne
> ser på film, der renser dens tænder?

Er det ikke dens måde at blive afkølet på?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Bo Warming

Dato : 13-06-05 15:53

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk> wrote in message

> Er det ikke dens måde at blive afkølet på?

Der kan ikke være afkøling af betydning i selv lange gab for store munde
(flodhest, krokodille)

Jeg har hørt at hunde der trækker vejret hurtigt ind og ud kan opnå en vis
afkøling derved - men her er der jo stor fordampning fra bronkier og
lunger - fordampningen fra en stillestående gabende mun må være langt, langt
mindre.

Fra : Bo Warming

Dato : 13-06-05 15:53

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> Eller når de er trætte.

Træthed fornemmes ofte når man har 1. søvnunderskud 2. har tidsmæssigt
overskud til at være inaktiv.

Inaktivitet betyder at lymfe behøver massage for at cirkulere, og her
hjælper det at strække sig og gabe.

Fra : ThomasB

Dato : 14-06-05 15:41

> Hvilke dyr gaber? - altså har den der gaberefleks, som
> ses hos mennesker om morgenen, eller når de keder sig?
>
> Jeg husker mest at have set det hos kattedyr og hunde.

Jeg lærte i biologi at man gaber når man har brug for ekstra ilt.
Altså når man f.eks er træt, så får man et ilt-boost :)