Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
God fotobog
Fra : MIK

Dato : 10-06-05 20:58

Hej!

Jeg søger en god fotobog, som i dybden forklarer hvordan man tager gode og
vellykkede billeder (hvad man skal tage højde for: lys, eksponering, blænde,
billedbehandling mv.) . Selvfølgelig kræver det en masse øvelse, men
teorien/teknikken skal jo være iorden.
Jeg har kig på "Politikens fotobog" og "Politikens store fotobog".

Er der nogen der kan anbefale disse eller andre bøger.

På forhånd tak!

Mvh

MIK

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-06-05 21:59

MIK wrote:

> Er der nogen der kan anbefale disse eller andre bøger.

Det er svært at anbefale specielle bøger og fotografi, når man ikke
helt præcist kender spørgerens niveau og forudsætninger.

Jeg vil anbefale, at du går en tur på dit lokale bibliotek og låner
alt hvad de har om fotografering, du får jo en hel måned til at
skimme det hele igennem, for fotobøger er ikke nogen der skal læses
kronologisk fra A til Z, man kan sagtens læse et afsnit hist og her
og få noget ud af det.

Og du fornemmer hurtigt hvilke bøger der passer til dit niveau, og
som du får noget ud af, og dem kan du jo bare genlåne.

Du kan også gå ind på flg. web-site, det er drevet af forlaget
Libris, som udgiver en del af de billige hefter om foto-emner.
http://www.fotoviden.dk/?Videre_l%E6sning:Digitalfoto

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lasse Elmer

Dato : 10-06-05 23:38

"MIK" <nyhedsgruppe@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har kig på "Politikens fotobog" og "Politikens store fotobog".

Det er to forskellige udgaver af den samme bog. Politikens STORE fotobog er
en ny og opdateret udgave af Politikens fotobog. Jeg har den store fotobog
og den kan klart anbefales hvis man er både begynder og lettere øvet.

Men ellers gør som Niels skriver. Lån en stak bøger på biblioteket.

VH
Lasse Elmer

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-06-05 00:22

"MIK"
> [...]
> Jeg har kig på "Politikens fotobog" og "Politikens store fotobog".
>
> Er der nogen der kan anbefale disse eller andre bøger.

Jeg er med Niels - brug biblioteket og tjek alle bøgerne
også dem der ikke er desideret lære bøger, det handler
om at træne dit billed syn - og kendskab til foto historie
er imo også så vigtig. -max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-06-05 05:27

-max- skrev:

> Jeg er med Niels - brug biblioteket og tjek alle bøgerne
> også dem der ikke er desideret lære bøger, det handler
> om at træne dit billed syn - og kendskab til foto historie
> er imo også så vigtig. -max-

Og større biblioteker har ofte en imponerende samling af bøger med
mestrenes billeder.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-06-05 05:24

MIK skrev:
> [...]
> Jeg har kig på "Politikens fotobog" og "Politikens store fotobog".
>
> Er der nogen der kan anbefale disse eller andre bøger.

Politiken havde i 70erne to bøger "Jeg Fotograferer" Den ene om
optagelse, den anden om mørkerum. Kan du finde den om optagelse, det var
vist den 1., finder du intet mere grundigt. Og optagelse er i næsten alt
det sammen, uanset analog eller digital.
Synd at tiden ikke mere er til bøger af den type Politiken udgav i
50-70erne. Så grundige og omfattende, ofte redigeret af en samling af
landets absolutte førstefolk på området. Fuldgyldige opslagsbøger selv i
dag.
Samlinger af papir med sorte tegn (bøger, ikke tegneserier) er ikke mere
"urban style", alas ;-0

Fra : Dude

Dato : 11-06-05 09:08

MIK wrote:
> [...]
> Jeg har kig på "Politikens fotobog" og "Politikens store fotobog".
>
> Er der nogen der kan anbefale disse eller andre bøger.

Jeg har en Politikens Foto Bog II fra 80'erne: Næsten fuldstændigt
ubrugelig. Der udover har jeg Politikens Digital Fotografering: også
stort set ubrugelig med for materiale om udprintning, lagring mv.
Endeligt har jeg netop købt Politikens Store Fotobog, som rigtig godt.

Nils

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-06-05 10:13

Dude wrote:

> [...]
> stort set ubrugelig med for materiale om udprintning, lagring mv.
> Endeligt har jeg netop købt Politikens Store Fotobog, som rigtig godt.

Ældre fotobøger fra den analoge tid er skam udmærket læsning, for
grundlæggende fototeknik er den samme uanset om man fotograferer
analogt eller digitalt.

Hvis man er til seriøs læsning, så kan jeg anbefale at man går på
biblioteket og låner en gammel bog om fotografi, den gennemgår alle
de basale teknikker, det er grundlæggende fotografi på et meget
avanceret niveau.

Bogen er fra 1962 så der er ikke ret mange farvebilleder, den er til
gengæld spækket med S/H-billeder, og det er billeder der holder, dem
der arbejder analogt vil virkelig kunne hente noget.

Den bedste anbefaling er vel, at den i mange år var undervisningsbog
på fagskolen for fagfotograf lærlinge.

Bogen er fra før ISBN-numrernes tid, så I må nøjes med titel,
forfatter og forlag, og den skal nok bestilles hjem.

Titel: Fotoskole
Forfatter: Andreas Feininger
Oversat til dansk af: H.B.J. Cramer
Forlag: Grafisk Forlag 1962

Hvis man vil se nogle af Andreas Feininger's billeder, så kan man
starte på flg. link:
http://images.google.dk/images?hl=da&lr=&scoring=r&q=Andreas+Feininger&btnG=S%C3%B8g

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-06-05 11:13

"Niels Riis Ebbesen"
> Hvis man vil se nogle af Andreas Feininger's billeder, så kan man
> starte på flg. link:
> http://images.google.dk/images?hl=da&lr=&scoring=r&q=Andreas+Feininger&btnG=S%C3%B8g

Dejlige billeder - -max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-06-05 11:22

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Hvis man vil se nogle af Andreas Feininger's billeder, så kan man starte
> på flg. link:
> http://images.google.dk/images?hl=da&lr=&scoring=r&q=Andreas+Feininger&btnG=S%C3%B8g

Ja, det er synd for de unge, der ikke kender guldgruber som denne. Og
som ikke har haft tiden, det kræver at sætte sig ind i den/dem.

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-06-05 11:30

Ole Larsen skrev:
> [...]
Burde supplere, så:

http://www.masters-of-photography.com/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-06-05 11:31

Ole Larsen wrote:

> Ja, det er synd for de unge, der ikke kender guldgruber som denne. Og
> som ikke har haft tiden, det kræver at sætte sig ind i den/dem.

Tja... ungdommen har vist ikke tid til fordybelse, de har ikke tid
til at læse noget der længre end en SMS, og det er vel netop derfor,
at det ikke hjælper dem, at de køber et stort dyrt DSLR-kamera, de
vil altid være mindst 10 omgange bagud...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : MIK

Dato : 11-06-05 14:51

Hej,
Tak for alle svarene! Jeg tror jeg skal et smut på biblioteket og chekke
deres udvalg.

Mvh

MIK

Fra : Michael Bothager

Dato : 12-06-05 14:02

MIK wrote:
> [...]
> Jeg har kig på "Politikens fotobog" og "Politikens store fotobog".
>
> Er der nogen der kan anbefale disse eller andre bøger.

Politikens bøger er udemærket

men jeg kan varmt anbefale 2 national geo bøger nemmerligen
1) national geographic photography field guide af peter burian og robert
caputo; dækker generel fotografi
2) national geographic potography field guide, poeple and portraits af
robert caputo, handler om menneskefotografering

fælles for bøgerne er at de også indeholder små beskrivelser/interviews
med nogle af ng's fotograferm så det ikke bliver så meget
docerende/lærende, men mere inspirerende (syntes jeg)

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager