Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spættemor fodrer sin unge
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 09-06-05 22:23

Hejsa

Fik taget et enkelt billede eller to igår ved Gråsten Slot. Jeg har fundet
en spætterede, der ligger helt ud til en sti, og jeg forsøgte at fotografere
dem mens jeg bare sad på lur, det ville de ikke være med til, så jeg
monterede kameraet på stativ og gemte mig i buskadset under træet med
fjernudløseren i hånden. Det resulterede i følgende billede:

http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1542759&forward=user

Jeg ved godt nogle vil sige, at bladet måske er lidt distraherende.

Med venlig hilsen

Thomas Pedersen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-06-05 22:37

Thomas Pedersen wrote:

> Jeg ved godt nogle vil sige, at bladet måske er lidt distraherende.

Nej jeg vil sige, at billedet mangler kontrast, især den voksne
spætte står meget fessent, men bort set fra det, så er det jo et
herligt billede...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-06-05 18:23

> Nej jeg vil sige, at billedet mangler kontrast, især den voksne
> spætte står meget fessent, men bort set fra det, så er det jo et
> herligt billede...

Takker for ordene, Niels. Jeg må vist hellere få checket skærmens
kalibrering.

MVH
Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-06-05 04:12

Thomas Pedersen skrev:
> [...]
>
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1542759&forward=user
>
> Jeg ved godt nogle vil sige, at bladet måske er lidt distraherende.

En flot fanget situation. Billedet skæmmes lidt af Velvia tonen og af
uskarpheden nederst ( ja, jeg ved godt...)

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-06-05 18:24

> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen, Ole Larsen.
> Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Hej Ole.

Jeg er bange for at må skuffe dig og sige, at jeg for en gangs skyld IKKE
har anvendt Velvia Vision til dette billede. Det eneste der er gjort er
highlights/shadows og bagefter en gang kontrast.

MVH
Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-06-05 18:57

Thomas Pedersen skrev:

> [...]
> har anvendt Velvia Vision til dette billede. Det eneste der er gjort er
> highlights/shadows og bagefter en gang kontrast.

Det er decideret tarveligt...men det var så ikke nødvendigt

Fra : Alex W

Dato : 10-06-05 08:28

> [...]
>
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1542759&forward=user
>
> Jeg ved godt nogle vil sige, at bladet måske er lidt distraherende.

Tak for beskrivelsen af hvordan man kan få sådan et billede i kassen. Det
var interessant.

Giv billedet en tur i PS og sæt kontrasten lidt op.

Det er et godt skud. Bladene kan godt virke distraherene, men det er
småting. Motivet er fjong.
Hvis du kan få flere billeder af spætten med ungen, så nap et hvor den
decideret får mad i næbet.

Flot fanget. Det var et billede jeg gerne ville have taget.

/Alex W

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-06-05 18:26

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> decideret får mad i næbet.
>
> Flot fanget. Det var et billede jeg gerne ville have taget.

Hej Alex.

Sig til, så må vi have skaffet sådan et billede til dig, når man kender
reden er det jo bare at vente Jeg tror nok jeg har et billede hvor ungen
får maden overleveret, men har ikke fået kigget alle billeder igennem. Jeg
stod bare som en febrilsk og trykkede på remoten, hehe.

MVH
Thomas

Fra : Alex W

Dato : 11-06-05 12:52

> [...]
> får maden overleveret, men har ikke fået kigget alle billeder igennem. Jeg
> stod bare som en febrilsk og trykkede på remoten, hehe.

Der er lidt langt til Gråsten slot ... Jeg befinder mig i Liseleje ;-(

Vi har nu også spætter ... stor flagspætte her ... men rederne ... de er
svære at finde ...
Jeg prøvede at fotografere sådan en fyr i foråret. Hver gang jeg havde et
fint motiv ... vips ... så flyttede den sig om på den anden side af træet
.... Tarvelig fugl.

Fortsat god fuglejagt.

/Alex W

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-06-05 08:41

Thomas Pedersen wrote:
> Hejsa
> Jeg ved godt nogle vil sige, at bladet måske er lidt distraherende.

-er det det blad, der er foran spætten, og som på grund af sin store
uskarphed giver fuglen et grønligt skær ?

-ellers er det eet at de billeder, jeg gerne vill tage

Bo //

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-06-05 18:27

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> -er det det blad, der er foran spætten, og som på grund af sin store
> uskarphed giver fuglen et grønligt skær ?
>
> -ellers er det eet at de billeder, jeg gerne vill tage
>
> Bo //

Takker for ordene, Bo. Jo, det er det blad der giver det det grønlige skær
jeg gerne ville have været foruden, men så det desværre ikke i søgeren, da
jeg stillede kameraet op. Sådan kan det jo gå.

MVH
Thomas

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 10-06-05 09:08

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1542759&forward=user
>
>Jeg ved godt nogle vil sige, at bladet måske er lidt distraherende.

Hej Thomas

Det er meget tæt på at du har været på det rigtige sted på det rigtige
tidspunkt.

Hvor meget har du skåret væk i toppen?
For hvis du prøver at beskære lidt mere i bunden - meget tæt på vingespidserne,
og så kan få tilsvarende eller lidt mere med i toppen, så kan jeg ane at
problemerne med bladene næsten forsvinder - og ungens øje nærmer sig det gyldne
snit.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-06-05 18:28

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse

> [...]
> snit.
>

> --
> Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk

Hej Ove.

Takker for ordene. Jeg tror du ser omkring 50-60% af originalbilledet her,
så det kan sagtens beskæres endnu mere til webbrug i hvert fald. Desværre
var jeg nødt til at piske ISO lidt for at få bare lidt lukkerhastighed.

MVH
Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-06-05 09:14

Thomas Pedersen wrote:

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1542759&forward=user

Et /interessant/ fuglebillede. Herligt.
Du har næppe behov for tekniske kommentarer, så jeg vil undlade.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ab©

Dato : 10-06-05 18:04

Thomas Pedersen wrote:

http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1542759&forward=user

Rigtigt godt, men efter min mening er den uskarpe baggrund meget
"påtrængende".

- Nogen, der evt. kan komme med links / henvisninger til tests, der belyser
/ be- eller afkræfter evt. forskelle mellem analoge og digitale kameraer,
når det gælder gengivelse af kontrastrige konturer, der er ude af fokus ?

ab

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-06-05 18:30

"ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når det gælder gengivelse af kontrastrige konturer, der er ude af fokus ?

Hej ab.

Om du kan lide baggrunden eller ikke, det er jo en smagssag, jeg ved i hvert
fald, at man ikke lige kan flytte på træerne i skoven, hehe.

MVH
Thomas

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 10-06-05 20:59

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote:

>Om du kan lide baggrunden eller ikke, det er jo en smagssag, jeg ved i hvert
>fald, at man ikke lige kan flytte på træerne i skoven, hehe.

En kædesav er da ellers ret effektiv

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-06-05 00:08

"ab©"
> [...]
> når det gælder gengivelse af kontrastrige konturer, der er ude af fokus ?

Thomas skyder stadig dias ind imellem, det ville da være oplagt
at spørge ham om han ser de samme "grimme" slørede baggrunde
i digital billeder, som du klager over fra tid til anden.. -max-

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-06-05 18:29

> Et /interessant/ fuglebillede. Herligt.
> Du har næppe behov for tekniske kommentarer, så jeg vil undlade.
>
> vh
> jan
>
> --
> Fotoamatør af Guds nåde.
> PS: Nye (opdateret 23/5/2005) knipserier kan findes på
> http://jan.boegh.net/foto.htm

Takker for ordene, Jan.

MVH
Thomas

Fra : Thor

Dato : 10-06-05 22:35

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1542759&forward=user

Tillykke med endnu et superflot billede.
Udover at motivet er godt, synes jeg, at skarpheden i billedet klart overgår
hvad jeg selv kan opnå med mit 400 mm 5,6 L på EOS 20 D,
som jeg ellers er utrolig glad for.

mvh Thor