Foto
IBM760 5420
Teil 3020
UV- og Pol filtre - og lidt mere :-)
Fra : brobaek

Dato : 09-06-05 22:00

Hejsa,
jeg skal have købt et UV-filter (beskyttelse) og et Pol-filter til min(e)
objektiv(er). Jeg er total nybegynder, og ved derfor ikke så meget (hvorfor
lidt googling ikke har løst mine spørgsmål, da jeg ikke helt forstår alle
fagtermer).

Det ene objektiv er det der fulgte med EOS300 (EF 28-90, Ø58)
Den anden købte jeg med som ekstra tilbehør (EF 75-300 III, Ø58).

Jeg kan se på photoshop.dk, at Hoya og Hama koster ca. 400 kr. UV-filtrene
ligger på 150 kr.

Jeg er så lidt i tvivl om "montering". Først og fremmest går jeg ud fra, at
jeg skal købe 58, siden det er omkredsen på objektivet. Passer filteret så
"lige på" objektivet eller hvordan?

Hvad er bedst Hama eller Hoya (eller, er det hip som hap)???

Et lille tillægsspørgmål: Jeg har søgt noget på stativer. Photoshop.dk har
Velbon Sherpa 600n til 790 kr., mens CX-560 koster 390 kr. (hos bingo-foto
fx). Det er klart der er forskel - men jeg er lidt i tvivl om hvilket der
kan anbefales, idet jeg nok ikke kommer til at bruge det sååå meget igen...

Pft, Martin

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-06-05 08:21

brobaek skrev:
> Jeg er så lidt i tvivl om "montering". Først og fremmest går jeg ud
> fra, at jeg skal købe 58, siden det er omkredsen på objektivet.
> Passer filteret så "lige på" objektivet eller hvordan?

Det burde de, ja. Ø58 fortæller at de har 58mm
gevind i fronten netop til montering af filter.
På enkelte vidvinkelobjektiver kan den forreste
linse dog hvælve længere ud end gevindet. Til
sådan et objektiv kan man så bruge et hvælvet
filter (dyrt).

> Hvad er bedst Hama eller Hoya (eller, er det hip som hap)???

Det er hip som hap. Et filter monteret i
messing-ring vil nok ha', rent gevindmæssigt, en
længere levetid end et tilsvarende i alu eller
plast. Vælg så tynd en ring som muligt, for at
undgå at filteret skygger i hjørnerne ved
vidvinkeloptagelser (vignettering) især til
din 28mm.

> [...]
> 390 kr. (hos bingo-foto fx). Det er klart der er forskel - men jeg er
> lidt i tvivl om hvilket der kan anbefales, idet jeg nok ikke kommer

Et stativ skal man faktisk stå med i
hånden for at kunne vurdere. Det skal
naturlivis være solidt nok til at bære
og fastholde det udstyr du vil bruge.
Uden at vakle eller twiste, selv i kraftig vind.
Et langt liv med Gitzo har lært mig at hade
ben med skruelåse, selvom de nok holder længere
end snaplåse, som til gengæld er hurtige at arbejde
med. Skal du bruge stativet til makro kan
en vendbar eller svingbar midtersøjle være
praktisk. Andre stativer kan gå i spagat.
Og så er der jo størrelsen og vægten når
skidtet skal transporteres...

Peter Schrøder

Fra : brobaek

Dato : 10-06-05 15:45

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> [...]
> På enkelte vidvinkelobjektiver kan den forreste
> linse dog hvælve længere ud end gevindet. Til
> sådan et objektiv kan man så bruge et hvælvet

OK.

> [...]
> plast. Vælg så tynd en ring som muligt, for at
> undgå at filteret skygger i hjørnerne ved
> vidvinkeloptagelser (vignettering) især til

Jeg tror de to filtre er i plastik - men jeg vil lige tjekke om der er
forskel i tykkelsen.

> [...]
> en vendbar eller svingbar midtersøjle være
> praktisk. Andre stativer kan gå i spagat.
> Og så er der jo størrelsen og vægten når

Jeg løber ned og "rokker" lidt hos forhandleren i de to stativer...
Umiddelbart skal jeg ikke bruge det sååå ofte, men omvendt skal
(selvfølgelig) være anvendeligt... Fordelen ved de billige CX'ere er, at de
vejer 1500 gram modsat Sherpas 2200 gram.

Tak for hjælpen..

/Martin

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-06-05 08:54

"brobaek"
> [...]
>
> Det ene objektiv er det der fulgte med EOS300 (EF 28-90, Ø58)
> Den anden købte jeg med som ekstra tilbehør (EF 75-300 III, Ø58).

Der er du da heldig de begge er samme diameter. Ellers er det måske værd
at overveje filtre der passer til det største objektiv i samlingen og bruge
step-down ringe, det gælder sefølig kun effekt filtre. UV beskyttelses filtre
skulle gerne passe, jeg er ikke tilhænger af dem, men såen er vi jo forskellige.
-max-

Fra : brobaek

Dato : 10-06-05 15:40

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
> [...]
filtre
> skulle gerne passe, jeg er ikke tilhænger af dem, men såen er vi jo

Jeg har overvejet step-down ringe, men da begge har somme omkreds og jeg
ikke lige forventer at købe flere objektiver de næste par måneder så må Ø58
være fint.
Beskyttelsen er mest fordi vi bruger det tit fra motorcykel - og ikke altid
er man lige "heldig" når man roder rundt i tasken

/Martin