Dæktryk CombiCamp
Fra : Preben Andersen

Dato : 11-06-05 12:20

Hvad skal trykket være i en CombiCamp Family 1989?
På dækkene står der max. 70 PSI, men der er vel lige i overkanten?

mvh
Preben

Fra : Sten Bo

Dato : 12-06-05 01:03

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal trykket være i en CombiCamp Family 1989?
> På dækkene står der max. 70 PSI, men der er vel lige i overkanten?
>
> mvh
> Preben

Hej Preben

Jo - Især hvis dækkene er fra 1989 kik på årgangsmærket - Dæk bør ikke
være over 5 - 7 år alt efter opbevaring. Man siger, at dæk skal opbevares
mørkt og køligt idet sol og varme ælder gummiet så det hærder, revner og
mister styrke.

Andre spørger sig måske om det samme. 2.5 bar -

Det vigtigste er, at dækket ikke varmer på grund af for lavt tryk, - så du
bør ved de første stop føle på dækket (og på hjullejerne) om der er unormal
varme. Hjullejerne skal være kolde - ellers mangler der smøring.

Der er en god artikel på
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=153

Der ligger en vejledning til 3 modeller i cc-clubbens fotoalbum
http://ccclub.myphotoalbum.com/view_album.php?set_albumName=Gammel-vejledning

og det du spør om omtales på
http://ccclub.myphotoalbum.com/view_photo.php?full=1&set_albumName=Gammel-vejledning&id=side_4

Vejledningen godt nok nyere, men du går vist ikke helt galt med det
anførte.

Med venlig hilsen

Sten Basbøll
www.cc-club.dk

Fra : Sten Bo

Dato : 12-06-05 01:42

,

> Andre spørger sig måske om det samme. 2.5 bar -

Der er lige en tilføjelse - der står på den side 4 at 10" hjul skal ha 1.7
bar og det er da også det man anbefalede i begyndelsen til f.eks Venezia.

Men man siger nu 2.2 til 2.5 bar, måske med baggrund i den almindelige
tendens for CV og altså også CC - til at komme mere luft i dækkene.

Hårdt pumpede dæk øger stabiliteten, sådan at vogntåget ikke gynger så
meget - og jeg ser at man til CV nu bruger 8 lags "varevogndæk"
der pumpes hårdt, helt op til 4 bar. Folk der tidligere har kørt på bløde
dæk oplever det som at få en helt anden og mere stabil vogn på krogen.

Bare spørg Jørgen L .

Venezias dæk er 6 lags og kan pumpes til 3.5 bar, - men jeg syntes at den
trods støddæmpere, med 3.5 bar begynder at små hoppe lidt - og kører derfor
med 2.5 bar.

Slid midt på dækket - på grund af for højt lufttryk i forhold til
belastningen - burde i forhold til ældningen, sol og varme, være fuldstædig
uden betydning.

Hilsen

Fra : Preben Andersen

Dato : 12-06-05 06:46

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men man siger nu 2.2 til 2.5 bar, måske med baggrund i den almindelige
> tendens for CV og altså også CC - til at komme mere luft i dækkene.

Mange tak for dit svar.

mvh
Preben