Magnetismes betydning for slibning af kniv~
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-06-05 10:01

Hej gruppe

Da vi på min arbejdsplads forleden talte om køkkenredskaber, fortalte
en kollega at et strygestål virker ved at gøre knivene magnetiske, og
at det er denne magnetisme der holder knivene skarpe. Af samme årsag,
hævdes det, skal man ikke lade knive rasle mod hinanden i en skuffe,
da magnetismen derved forsvinder og knivene bliver sløve.

Holdningen støder mit verdensbillede næsten i samme omfang som hvis
min kollega havde sagt "jordstråler" i stedet for "magnetisme", og da
jeg udtrykte skepsis, medbragte min kollega nogle dage senere "Kokke-
bogen" (som angiveligt bruges i undervisningen på kokkeskolerne),
hvori der bl.a. står:

»Et strygestål sliber ikke kniven, men stålets magnetisme
retter de mikroskopiske små hak og grater, der fremkommer
under brugen.«

Kokkebogens udlægning er en helt anden, synes jeg, men jeg ved intet
om emnet, og det er svært at finde noget på nettet. Er der nogen her
der ved noget om magnetismes betydning for skærpning af knive, eller
som har nogle gode henvisninger?

Det skal måske lige tilføjes at mine egne knive og strygestål (alle
af mærket Raadvad) er ganske svagt magnetiske. Med lidt behændighed
kan de bruges til at samle knappenåle op fra gulvet, men meget stærkere
er magnetismen altså ikke.

På forhånd tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-06-05 10:22

On Sat, 11 Jun 2005 09:00:39 +0000 (UTC)
Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

> [...]
> af mærket Raadvad) er ganske svagt magnetiske. Med lidt behændighed
> kan de bruges til at samle knappenåle op fra gulvet, men meget

Spørg ham hvad man så bruger et diamant strygestål til

Da jeg for år tilbage var spejder, der undersøgte vi hvad der var bedst
til at slibe sin knive (dolk) med. I den forbindelse konstaterede vi at
slibesten fjerner mere metal fra kniven men også giver den et bedre
skær. Begge ting sled dog på kniven en hel del (kør din finger hen over
strygestålet umiddelbart efter en slibning og den vil blive sort af
metal støv).
Når man sliber på et strygestå, så skifter man fra side til side af
kniven og man sider derfor en lille æg frem hvor det oprindelige skær
var. Ved at blive ved et godt stykke tid vil denne æg "knække" af og
man vil få en kniv som er lige så god at skære med som var den slebet
på sten. Dette gør de fleste dog ikke da de blot sliber i ganske kort
tid. Ved den korte slibning får man stadig frembragt den ekstra æg, og
slidt denne tynd. Det er denne som gør at kniven virker skarpere da det
fungerer som et tyndt barberblad ude på skæret af kniven.
Umiddelbart kan man ikke se dette med mindre man smider den under et
mikroskop eller lignende (hvilket vi gjorde), men har man en kniv man
ikke er glad for, så kan man fremprovokere det ved at slibe længe på
kun den ene side af kniven. Herved vil man kunne mærke den ekstra æg
hvis man kører neglen på tværs af kniven og ud over skæret (fra bagside
mod skær på modsatte side af hvor man sleb). her vil en kant være ganske
mærkbar.
Med andre ord. Det kan godt være at magnetisme har en eller anden form
for indvirkning, men det er ikke det som har den afgørende effekt.
Tror mest den magnetiske effekt spiller ind under selve slibningen hvor
det vil holde metalstøv på strygestålet og derved have noget ekstra
slibemiddel.

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-06-05 11:08

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev
[...]

Keramiske strygestål er bedre end de 'magnetiske'. Magnetismen er såmænd
bare en bivirkning af strygningen jern mod jern, og har som sådan ingen
positive indvirkninger.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : TA

Dato : 21-06-05 17:12

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Keramiske strygestål er bedre end de 'magnetiske'. Magnetismen er såmænd
> bare en bivirkning af strygningen jern mod jern, og har som sådan ingen

Jeg tror, at strygestålet med vilje er gjort magnetisk fra producentens
side. Dermed opsamles spånerne meget bekvemt, og man undgår, at de havner
alle mulige andre steder såsom på køkkenbordet, køkkengulvet eller i
madvarer etc.

I teknisk henseende er strygestålet med langsgående riller vel blot en
langshugget fil, og magnetismen har selvfølgelig ingen betydning for selve
skærpningen af kniven.

Jeg mener også der findes en glat type strygestål, hvor kniven skærpes som
følge af det store lokale tryk der opstår hvor æggen og strygestålet mødes
(her er der vel tale om koldsmedning). Det har den fordel, at der ikke
fjernes materiale fra æggen. I princippet minder det om teknikken, der
anvendes til at danne æggene på en zieh-klinge.

Den bedste måde at skærpe en kniv på er IMHO dog ved polering, som giver en
meget skarp og slidstærk æg. Hvis man sliber en gammeldags barberkniv på en
læderrem ('stropning'), er en 10-15 stropninger på remmen som regel
tilstrækkeligt til at skærpe kniven. Ca een gang om året kan det blive
nødvendigt at slibe kniven, men jo mindre jo bedre. Dette tyder på at
stropningen fjerner meget lidt materiale fra æggen, og at der snarere er
tale om at rette de mikroskopiske uregelmæssigheder på æggen ind.

--
TA

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 11-06-05 13:53

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> »Et strygestål sliber ikke kniven, men stålets magnetisme
> retter de mikroskopiske små hak og grater, der fremkommer
> under brugen.«

Det er vist overtro. Udtrykket mikroskopisk er selvfølgelig relativt.
Og magnetstyrke selvfølgelig også.

Men en magnet kan ikke gøre en kniv skarp. Den kan ikke rette op på grater.

Så din første indskydelse er helt korrekt.

Mvh. Jørgen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 21-06-05 17:48

> [...]

> »Et strygestål sliber ikke kniven, men stålets magnetisme
> retter de mikroskopiske små hak og grater, der fremkommer

Det er meget uheldigt, at den slags står i en grundbog, som
stort set alle kokke udsættes for. Det spreder sig!

Citat fra "Kokkens kneb" af Pernille Bækgaard:

" Lad aldrig knivene ligge i en skuffe, hvor de bare
ligger og roder rundt. Læg dem på et viskestykke eller en
klud. At have dem hængende på en magnet ser måske smart ud
og virker praktisk, men det samler fedt i køkkenet, og
efter et stykke tid falder de ned af sig selv. Det kan
iblandt også vende magnetpolerne i kniven, og det er
dem, der gør kniven skarp. Det er også derfor, man altid
skal slibe sin kniv den samme vej, når man selv sliber
den på et strygestål. Et strygestål sliber ikke kniven,
men stålet magnetisme udbedrer de mikroskobiske små hak,
der kommer under brug."

En og anden burde skrive til de ansvarlige, så det kan blive
rettet i næste udgave.

--
Jens Axel Søgaard