Tætningsmasse - Hvilken Sikaflex skal det ~
Fra : Ukendt

Dato : 11-06-05 08:51

Jeg skal have tætnet nogle huller i hækken hvor der har været gennegående
bolte til fastspænding af motoren.
Men i byggemarkedet kunne de kun anbefale Sikaflex Marine, men den er sort,
men den skulle nu helt være hvid.

Er der ikke en anden Sikaflex jeg kan bruge som fåes i hvid?

Hullerne er over vandlinen. Kun ved langsom sejlads kommer hækbølgen derop.

Hvad kan jeg bruge?

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-06-05 09:48

"Martin [5220}" <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev i

> Er der ikke en anden Sikaflex jeg kan bruge som fåes i hvid?
> Hullerne er over vandlinen. Kun ved langsom sejlads kommer hækbølgen
derop.
> Hvad kan jeg bruge?

Ganske almindelig siliconefugemasse er akkurat lige så godt, hvis det kun
skal bruges til vandtætning. Det kan tåle at være under vand konstant, det
koster under det halve, og du får ikke noget ekstra ud af at bruge sikaflex.
Du kan både bruge alkohol- og eddikesyre baseret siliconefugemasse.

www.myboat.dk/fugemasse.jpg Danalims produkter er generelt meget gode.

Jeg gi' 44,- hos Røverkøb, men prisen er nogenlunde den samme de fleste
steder. HN er dog lidt billigere.

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-05 12:16

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Du kan både bruge alkohol- og eddikesyre baseret siliconefugemasse.

Hvornår er det man skal skelne imellem om fugemassen indeholder f.eks
eddikesyre?

Jeg kan huske at da jeg skulle montere mit kompas, anbefalede producenten at
man ikke bruge eddikebaseret silikone.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-06-05 13:08

"Martin [5220}" <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev

> Hvornår er det man skal skelne imellem om fugemassen indeholder f.eks
> eddikesyre?

Det afhænger af det materiale, det skal sidde på. Er det et sugende
materiale, så suges al saften hurtigt ud af siliconen, og så er det, at man
får en dårlig fuge/tætning, fordi massen ikke hærder optimalt. Mange
overser, at siliconefugemasse er temmelig længe om at hærde. Op til to uger
er ikke unormalt, hvis der er tale om tykke fuger og koldt vejr.

Alkohol er generelt lidt mere modstandsdygtigt over for vand og sol.

Claus

Fra : sailor99

Dato : 11-06-05 09:56

"Martin [5220}" <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have tætnet nogle huller i hækken hvor der har været gennegående

Hej!

Glem Sika!

Brug epoxy-filler til at lukke hullerne med. Slib det glat, når det er
hærdet og læg så gelcoat-filler på, som også slibes. Afslut med at
vandslibe, og poler det hele. En nuanceforskel vil der en tid lang være, men
den er lille.

Mvh
Georg

Fra : MAXI-87

Dato : 11-06-05 10:57

"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev i en meddelelse
> Glem Sika!
> Brug epoxy-filler til at lukke hullerne med. Slib det glat, når det er
> hærdet og læg så gelcoat-filler på, som også slibes. Afslut med at
> vandslibe, og poler det hele.
Hej
Korrekt - lav det dog godt og forsvarlig med det samme.
Undersænk hullerne en anelse, og spartel fra begge sider, så
falder proppen aldrig ud, lav det så du kan være det bekendt.
Hilsen
Hans Olsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-06-05 11:05

"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev

> Korrekt - lav det dog godt og forsvarlig med det samme.
> Undersænk hullerne en anelse, og spartel fra begge sider, så
> falder proppen aldrig ud, lav det så du kan være det bekendt.

Man skal da også skele lidt til økonomien?

Inden han får set sig om, så får han brugt 700,- 800,- på at lave et hul
"korrekt"...

En bolt med fugemnasse lukker hullet akkurat lige så forsvarligt, men prisen
er bare en helt anden, og løsningen er fuldstændig lige så god!

Det er ingen kunst at bruge masser af penge..

Claus

Fra : Peter

Dato : 11-06-05 11:04

> [...]
> hærdet og læg så gelcoat-filler på, som også slibes. Afslut med at
> vandslibe, og poler det hele. En nuanceforskel vil der en tid lang være,

Generelt er det ikke optimalt at lægge gelcoat uden på epoxy, - det hæfter
ikke pålideligt.
Polyurethan-maling hæfter derimod fint på epoxy.
Men hvis hvid sika (eller lign produkt), er en tilfredsstillende løsning, er
det da klart det nemmeste.
Mon der ikke er en kollega på havnen der kan hjælpe med fire små klatter?

Mange hilsener / Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-06-05 11:13

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev

> Generelt er det ikke optimalt at lægge gelcoat uden på epoxy, - det hæfter
> ikke pålideligt.

Jeg sidder også og undrer mig over, hvad ideen med at lægge polyester uden
på epoxy skal gøre godt for..

Og nogen gange får man det indtryk, at folk som anbefaler brugen af gelcoat
ofte ikke slet ikke selv har prøvet det, men udelukkende anbefaler det,
fordi det er det, båden er støbt med. Generelt er gelcoat noget hø at
arbejde med for almindelige sejlere, når man taler reparationsarbejde, og
resultatet står mange gange slet ikke mål med hverken udgifter eller
arbejdaindsats.

Claus

Fra : sailor99

Dato : 11-06-05 18:37

> "Peter" <lappa@hotmail.com> skrev
>

> Og nogen gange får man det indtryk, at folk som anbefaler brugen af
gelcoat
> ofte ikke slet ikke selv har prøvet det,

Det er muligt, du har ret i en generel betragtning, Claus, men dette har jeg
prøvet med et særdeles godt resultat, da jeg havde en masse monteringshuller
fra en tidligere kaleche.

Der var en del slibe- og poleringsarbejde, men de tidligere huller kan ikke
ses, hvis ikke man ved, hvor de var.
Og prisen var såmænd ikke så høj endda, men som jeg tidligere har sagt, må
folk jo bruge deres penge, som de vil - heldigvis.

Mvh
Georg

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-05 12:14

> [...]

> hærdet og læg så gelcoat-filler på, som også slibes. Afslut med at
> vandslibe, og poler det hele. En nuanceforskel vil der en tid lang være,

Det var også hvad jeg ville have gjort.

Men desværre er huller boret igennem alupladerne på både for og bagside af
hækken.

Derfor har jeg valgt bare at fylde hullerne ud med silikone, og nu jeg
tænker over det vil det jo nok være bedst med en lys grå, da det jo ligner
alupladen bedst.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-06-05 12:52

Martin [5220} <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev:
> [...]
Du kan med et bedre resultat anvende Sikaflex-221, den fås i
farverne grå, hvid og sort.
Inden påføring renses med acetone.
Brugstemperatur, udhærdet -40 til + 90 gr. C.
Den er kemisk resistens over for saltvand.
Ikke hærdet Sikaflex-221 kan fjernes med ColmaRensevæske,
SikaRemover-2008, toluen, rense-benzin, mineralsk terpentin eller
lignende organiske opløsningsmidler.
Udhærdet Sikaflex-221 kan kun fjernes mekanisk.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-06-05 13:25

"Harding E. Larsen (slet M3APJ)" <harding@M3APJlarsen.tdcadsl.dk> skrev

> Du kan med et bedre resultat anvende Sikaflex-221, den fås i
> farverne grå, hvid og sort.

Og det er nærmest umuligt at finde i almindelige butikker, og da slet ikke
til en fornuftig pris.....

Dertil kommer, at UV bestandigheden ikke er særlig god, enten skal den
overmales eller man skal undlade at udsætte den for sol. Samtidig er prisen
tre gange så høj sammenlignet med en siliconefugemasse, som endda har bedre
UV egenskaber. Men desværre kan siliconefugemasse ikke overmales.

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-06-05 14:42

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

> [...]

Så kan man da anvende en nyere type med endnu bedre egenskaber
Sikaflex- 291. Den fås i alle marinebutikker i farverne sort,
hvid, grå og brun og den koster kun 79,- for 10 ml og 122,- for
301 ml.
Siliconen koster 82,- i 310 ml og 58,- for 100 ml.
Forskellen i pris er nok nærmere en del under to gange end tre
gange.

Resten smides væk. i ubrudte patroner er lagerholdbarheden 6 mdr.
ved 5 - 25 gr. C

>Dertil kommer, at UV bestandigheden
> [...]

UV bestandigheden er rimelig god dog bedst for den sorte.
Det er svært at sammenligne med UV bestandighed for det kræver at
vi taler om helt specifikke partnumre.

Jeg tror ikke spørgeren kan se de dybere detaljer i
spidsfindighederne. Det er bare nogle huller der skal proppes.
De bemærkes nok ikke på et par meters afstand.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-06-05 20:01

"Harding E. Larsen (slet 9SLL7)" <harding@9SLL7larsen.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> Sikaflex- 291. Den fås i alle marinebutikker i farverne sort,
> hvid, grå og brun og den koster kun 79,- for 10 ml og 122,- for

Det der undrede mig er, at du anbefalede en industrifugemasse, som
antageligvis ikke lagerføres i een eneste bådudstyrsforretning i hele
landet.

> Siliconen koster 82,- i 310 ml og 58,- for 100 ml.
> Forskellen i pris er nok nærmere en del under to gange end tre
> gange.

Jeg giver kun 44,- for silicone, og kører man til HN koster det kun 39,-
men kan kan naturligvis sagtens købe det i de dyreste forretninger.

> Resten smides væk. i ubrudte patroner er lagerholdbarheden 6 mdr.
> ved 5 - 25 gr. C

Åbnede tuber holder sig glimrende i fryseren...

> vi taler om helt specifikke partnumre.

Jeg taler om sika 221, det var det, du anbefalede!

> Jeg tror ikke spørgeren kan se de dybere detaljer i
> spidsfindighederne. Det er bare nogle huller der skal proppes.
> De bemærkes nok ikke på et par meters afstand.

Hvilket netop er årsagen til, at jeg undrer mig meget over, at du anbefaler
produkter, som ikke forhandles i udstyrsforretningerne!

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-06-05 10:23

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

> [...]

Du plejer da også at handle i andre forretninger end
bådudstyrsforretninger. Netto f.eks. Fugemassen sælges fra
Sikagroup gennem næsten alle byggemarkeder. Se på kortet på deres
hjemmeside.
Hvis du læser i Bådudstyrskatalogerne så sælger de -291 som jeg
har nævnt ovenfor. Priserne er herfra.

>Jeg giver kun 44,- for silicone, og
>kører man til HN koster det kun 39,-
>men kan kan naturligvis sagtens købe
>det i de dyreste forretninger.

Ja der er sågar supermarkeder som sælger på tilbud, 3 for en tier.
Men prøv at bruge det, der virker som om at sidste salgsdag ligger
år tilbage. Det er ofte klumpet m.m.

>Åbnede tuber holder sig glimrende i fryseren...

Mine bøf skal ikke smage eddikesurt. Vi bruger kun den hjemlige
fryser til madvarer.

>Jeg taler om sika 221, det var det,
>du anbefalede!

Og jeg savner partnummer og fabrikat på din billige silicone m.m.

>Hvilket netop er årsagen til, at jeg
>undrer mig meget over, at du anbefaler
>produkter, som ikke forhandles i
>udstyrsforretningerne!

Se svaret ovenfor.

PS jeg kan da oplyse at det kun er 23 l spande og 159 l tromler
som ikke lagerføres i Danmark, om du savner den oplysning.

Du kan læse det alt samme på firmaernes hjemmesider. hvorfor
trætte os med dine indlæg.
Du forsømmer aldrig en chance til at snakke enhver ko ud af en
kløvermark.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-06-05 11:05

"Harding E. Larsen (slet RUKSW)" <harding@RUKSWlarsen.tdcadsl.dk> skrev

> Du plejer da også at handle i andre forretninger end

Det er da muligt, men det er nu engang Martin, der skal bruge det og ikke
mig!

> Ja der er sågar supermarkeder som sælger på tilbud, 3 for en tier.
> Men prøv at bruge det, der virker som om at sidste salgsdag ligger
> år tilbage. Det er ofte klumpet m.m.

Der findes ingen supermarkeder i landet, som sælger siliconefugemasse til
tre styk for en ti'er!!

Hvorfor i alverden blander du nu billig acrylfugemasse sammen med silicone.
Der er *INGEN* i denne tråd, som overhovedet har nævnt ordet acryl!

Derimod er der blevet nævnt et helt specifikt produkt, som absolut intet har
med acryl at gøre!

Ovenstående er et eklatant eksempel på, hvordan man kan afspore en debat med
ikke relevante oplysninger. Hvorfor kan du ikke bare holde dig til de ting,
som der bliver nævnt og ikke alt muligt andet?

> Og jeg savner partnummer og fabrikat på din billige silicone m.m.

Det står ellers i mit indledende indlæg. Kan du finde ud af at finde det
omtalte firmas hjemmeside, så burde du også kunne finde uddybende
produktspecifikationer. Dernæst er specifikationerne på det mest solgte
eddikesyre/alkohol silicone stort set identiske. Der er ikke den store
forskel på de 3-4 væsentlige mærkevarer producenter, når det gælder omtalte
produkt.

> Du kan læse det alt samme på firmaernes hjemmesider. hvorfor
> trætte os med dine indlæg.

Når du anbefaler en mand, som antageligvis ikke har lang tids erfaring med
bådreparationer, og som søger råd til et ret simpelt problem, at han skal
bruge specielle industriprodukter, som er meget svære at opdrive, så må du
også tage den kritik, der kommer. Det er mig ubegribeligt hvorfor du altid
skal omtale specielle produkter, og ikke bare kan bruge de produkter, som
almindelige sejlere kan købe i almindelige udstyrbutikker!

> Du forsømmer aldrig en chance til at snakke enhver ko ud af en
> kløvermark.

Det må du bare lære at leve med!

Mon ikke det skylders, at du tilsyneladende ikke er i stand til at holde dig
til emnet, men altid skal blande andre ting ind i debatten. Se bare, hvordan
du nu blander billig fugemasse fra supermarkeder ind i debatten, selv om der
udtrykkelig er blevet nævnt specifikke produkter.

Det sker gang på gang, at du snakker dig uden om det væsentlige og blander
117 andre ting ind i tråden i stedet for at holde dig konkret til emnet og
de ting, der bliver nævnt/spurgt om. Jeg er jo ikke den eneste her i
gruppen, som mener, at du har en endog meget besynderlig tilgang til det at
lave reparationer på fritidsbåde.

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-06-05 13:09

>bruge specielle industriprodukter,
> [...]

Du læser ikke hvad der skrives:
Fugemassen sælges fra
Sikagroup gennem næsten alle byggemarkeder. Se på kortet på deres
hjemmeside.

og

Mvh/Harding

Fra : mlt

Dato : 13-06-05 21:07

> [...]
> eddikesyre/alkohol silicone stort set identiske. Der er ikke den store
> forskel på de 3-4 væsentlige mærkevarer producenter, når det gælder

Jamen Claus, det er da rart at se at du nu selv kan anbefale det som jeg
anbefalede i en tidligere tråd vedrørende fugemasser. Dengang mente du at
acrylfuge fra Sika var det eneste ene der kunne løse næsten alle opgaver på
en båd. Jeg skrev at jeg var uenig, og at jeg kunne anbeafle en ... TADAAAA
Edikebaseret silikonefugemasse. Hvilket du naturligvis nedgjorde på din
fornemste måde, ved at beskylde mig for at være usaglig og ikke holde mig
til emnet... Tankevækkende, at du nu selv mener at det er et udemærket
produkt, da du i april 2005 mente det var noget juks...

Bare en tankestreg...

mvh Michael

Fra : Claus

Dato : 20-06-05 21:44

Hej

Nu ved jeg ikke en skid om rep. af både men jeg ved en del om fugemasser da
jeg lever af at sælge det, hvilket firma syntes jeg er uinteressant i denne
debat, når vi snakker silicone er der mange slags og kvaliteter måden man
som producent gør sit silicone billigt på er ved at tilsætte kalk eller
kridt i produktionen , siliconen som Claus Tersgov viser billeder af er
ganske rigtigt billigt men også propfyldt med tilsætningsstoffer , så den
ville jeg ikke anvende til andet end skjulte fuger, hvad angår fugemasser så
er der 2 gængse typer på det danske marked den ene er laver på polymer basis
og den anden på polyurethan sidst nævne er klart mest giftigt da polyurethan
typisk er med mal kode 3-3 og polymer på 0-1 , polymer er oftets dyrest men
ikke meget, den findes også i forskellige shore numrer der bestemmer
hårdheds gaden på den færdigt udhærdede fugemasse , hvad angår vedhæftning
på bestemte materialer bør der foretages forsøg på skjulte steder, men
polymer er mest all round da det også er den de fleste klæbere er lavet af.
Hvis silicone er bliver for gammelt kan det ikke hærde og vil forbliver blød
uden hinde altid , silicone vil IKKE danne klumper men det vil polyurethan
hvis sidste salgs dato overskrides , polymer vil typisk danne krystaller ,
men det sker først hvis den bliver meget for gammel, de vil kunne ses som
små gryn i fugemassen der ikke kan glittes. Acryl fugemasse må IKKE bruges
ude eller andre steder hvor det får kontakt med vand , da den er lavet på
vandbasis og er tiltænkt til lydfuger i vægge og til malerarbejde.
Vi kan også godt diskuterer tjære og bitumen holdige produkter hvis der
nogen der vil vide noget, og husk at silicone kan laves på flere basis men
det er kun noget hvis du skal fuge natursten, spejle, granit eller marmor,
og det mener jeg ikke der er brug for her.

Mvh

Claus