Akvarium
Fra : Katjastrofen

Dato : 02-06-01 00:37

Jeg købte for et stykke tid siden et mindre akvarium 63 liter, som jeg jo
skulle bruge til yngel, nu er mit problem så at det er utæt! - det var så
utæt at vi besluttede at fjerne faktisk alt den indvendige silicone! - nu er
problemet dog, at efter vi så lagde et nyt lag silicone, er det stadig
utæt! - Der er en form for aluramme rundt om akvariet..og spørgsmålet lyder
derfor! - skal der sillicone imellem rammen og glasset også ? - for det har
vi været lidt i tvivl om

katja

Og nogen ide om hvordan det gøres ? - fjerner man så glaspladerne helt, og
"limer" en masse silicone på "rammen" og placerer glassene igen.. og
bagefter, så fuger den indvendige del af akvariet ?
puhh det er altså ikke altid lige nemt at forklare sig uden fagter *GG*

Fra : J@N

Dato : 02-06-01 06:20

Det burde være tilstrækkeligt at fjerne den gamle indvendige silicone,
det gøres lettest med en kniv, alt skal væk. Afgørende for om
akvariet bliver tæt er at limfladerne er fuldstændig rene og her
menes især fedtfri, brug derfor acetone til at rense glasset med.

Hvis du vil skille akvariet helt ad bliver det et større projekt og
det vil være mere hensigtsmæssigt at købe et nyt.

Fra : Torben Lange-Pederse~

Dato : 03-06-01 14:02

I forbindelse med "om-limning" af akvarier kom jeg til at tænke på, at der
er stor forskel på, hvad silikone koster hos forskellige forhandlere.

F.eks. koster Danalims akvariesilikone kun det halve hos vores lokale
tømrerhandler end f.eks. Silvan og Sadolins farvehandlere !

Torben

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 03-06-01 19:57

"Torben Lange-Pedersen" <torben.lp@get2net.dk> writes:

> [...]
> F.eks. koster Danalims akvariesilikone kun det halve hos vores lokale
> tømrerhandler end f.eks. Silvan og Sadolins farvehandlere !

Men pas på når du køber de andre steder. Det er en del silikone der
er ganske giftige til akvarier. Nogle af dem indeholder en del
giftstoffer, vist nok til f.eks. algebekæmpelse. Men dermed ikke sagt
du skal købe silikone ved akvariehandleren. Tværtimod. Du skal bare
være omhyggelig med at købe det rigtige.

/Esben

Fra : Arild Madsen

Dato : 03-06-01 20:36

Esben Haabendal Soerensen wrote:

> Du skal bare
> være omhyggelig med at købe det rigtige.
>
> /Esben
Sant nok
Akvariesilikon har som regel edikk som løsningsmiddelet.

Arild

Fra : Laila

Dato : 03-06-01 21:26

Hej.

Den silikone du IKKE må bruge, er den der indeholder antimugmiddel !
Fiskene dør og det bliver de ved med, om du så renser akvariet 100 gange...

Laila
Arild Madsen <Arild.nospam.madsen@whoever.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B1A9297.6B27ED6F@whoever.com...

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-06-01 00:01

> Akvariesilikon har som regel edikk som løsningsmiddelet.

Det har den anden type også, og som Laila skriver dør fiskene som fluer
hvis du bruger sanitets silicone.
Heldigvis står der som regel om den duer til akvarier på patronen.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-06-01 13:08

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Heldigvis står der som regel om den duer til akvarier på patronen.

Ellers er ordet 'sanitet' et tegn på at det ikke dur, hvorimod
'glassilicone' plejer at betyde, at der ikke er tilsat antimugmidler.

mvh
Jan

Fra : Torben Lange-Pederse~

Dato : 06-06-01 10:48

Den "akvarie"silikone jeg har erfaringer med er den fra Dana Lim, som hedder
glassilicone. På patronen er et vist et akvarie og i teksten skrives
specifikt, at den kan anvendes til akvarier.

Og prisen hos min lokale tømmerhandler er knap en 50,- for en patron (300
ml).

Torben