Drivanker
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 11-06-05 06:53

Til min jolle har jeg brug for et system, der tillader at jeg driver meget
langsomt under fiskeri i Øresund. Jeg har et pladeanker, men ikke meget gavn
af det, da jeg ikke har ankerkæde foran.

Jeg har i fiskefjernsyn set , at lystfiskerne bruger noget, der ligner en
stor pose og har derefter forsøgt at læse om drivanker på nettet og i husets
sparsomme litteratur uden at blive meget klogere. Kan det passe, at det er
et drivanker, jeg skal have?

Hvor køber jeg et drivanker billigt, hvordan virker det, og er der noget,
jeg skal være særligt opmærksom på?

---
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-06-05 07:16

Abildgaard 3140 <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev:
> [...]
>af det, da jeg ikke har ankerkæde foran.
>
>Jeg har i fiskefjernsyn set , at
>lystfiskerne bruger noget, der ligner en

Mange sejler rundt i den tro at et par liner efter båden kan gøre
det ud for et drivanker hvis de en dag skulle komme ud for en
storm hvor et drivanker behøves for at stabilisere båden.
Drivankre anvendes for at stabilisere båden således at besætningen
kan få lidt ro og hvilepauser. Især ensom-sejlere kan have brug
for dette da man ved træthed krydser den træthedstærskel som
medfører at man laver fejl og træffer forkerte beslutninger.
Desuden risikere man træthedsbrud på materiel.
Andre gange er det vigtigt at ens fart bliver markant nedsat
således at farten kan afpasses efter stormens aftagen, tidevandet
eller at man først kan komme frem når det er lyst, således at man
kan komme sikkert i havn.
En stor effekt af drivankeret er også at sideværs rullen kan
formindskes betydeligt og det kan blive muligt at foretage
reparationer ombord.
Ombord på flerskrogsbåde er drivankeret ombord et af de betydende
sikkerhedsfaktorer ombord i de ekstreme situationer.
Et af de sikreste drivankre ombord er af faldskærmstypen. Disse
drivankre har den fordel at de er designet til at et enkelt panel
kan ”blæse” ud uden at andet går i stykker. Det virker endda med
et antal brudte liner.
Linen fra båden og ud til faldskærmsankeret skal helst være 10 til
15 gange bådens længde.
Størrelsen af faldskærmsankeret er baseret på bådens overalt
længde, kølens form og den vindflade som kan angribes af vinden.
For en 30 - 35 fods båd vil diameteren af faldskærmen være omkring
3,60 meter og sammenpakket vil den fylde Ø 20 x 30 cm og veje
omkring 7 kg., hertil kommer linen på 100 – 150 meter.

Til dit formål skal du kun anvende et lille drivanker. Det kan du
købe i enhver udstyrsforretning. De sælges i forskellige
størrelser fra 60 - 80 cm diam og de koster fra ca 340,- til 440,-

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 11-06-05 09:08

"Harding E. Larsen (slet LHZ3D)" <harding@LHZ3Dlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11184707870.16446741582017@dtext.news.tele.dk...

> Mange sejler rundt i den tro at et par liner efter båden kan gøre
> det ud for et drivanker hvis de en dag skulle komme ud for en
> storm hvor et drivanker behøves for at stabilisere båden.

Hvad de jo faktisk også kan.
Jævnfør litteraturen.
Flere af de største sejlere anbefaler metoden.
Og næsten lige så mange fordømmer den. Men ikke på grund af liners manglende
evne til at bremse båden.
Men fordi de foretrækker at løbe med stormen.
Begge metoder kan anvendes, men har hver deres ricici.

> [...]
> drivankre har den fordel at de er designet til at et enkelt panel
> kan "blæse" ud uden at andet går i stykker. Det virker endda med

det er ikke "et af de sikreste".
Det er det eneste anvendelige, jævnfør nyeste forskning og erfaring på
området.
Almindelige gammeldags drivankre er dømt ude.
Læs Calder.

> Linen fra båden og ud til faldskærmsankeret skal helst være 10 til
> 15 gange bådens længde.

Desværre dømmes her Vrøvl..!
Linelængden skal afpasses efter bølgelængden.
Line = adskillige bølgelængder.
Når båden er på bølgetop, skal ankeret også være det.

> [...]
> 3,60 meter og sammenpakket vil den fylde Ø 20 x 30 cm og veje
> omkring 7 kg., hertil kommer linen på 100 - 150 meter.

Du skal også huske på, at det ikke er ligegyldigt, hvor på båden paraschuten
sættes fast.
I det hele taget: Emnet er så stort, at man måske ikke skal forfalde til
korte generalisationer.
Jeg vil da anbefale enhver, der påtænker at anvende et drivanker, at læse
især den amerikanske litteratur om emnet. Para-Tech og US navy har udgivet
undersøgelser om drivankre.

MVH
Egon

Fra : Lars Bonde

Dato : 11-06-05 10:20

Prøv lige at se på hvad der bliver manden spørg om. Han skal have sin jolle
til at drive langsomt når han fisker.

Du kan købe et drivanker her
http://www.baad-motor.dk/group_nautisk.asp?group=739

Du kan også nemt lav e et selv.

Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-06-05 12:14

Lars Bonde <lars@klintehuset.dk.fjerndette> skrev:
>Prøv lige at se på hvad der bliver
>manden spørg om. Han skal have sin jolle
> [...]
Rigtigt, på Para-tech´s hjemmeside kan man finde anvisninger på
hjælpemidlet ved fiskeri se:
http://www.seaanchor.com/boatbrakes.htm#features

Og lad os så fjerne os fra den lokale andegård med lokalhensyn,
som nok er svære at se på afstand.
Det går vel ikke ud på at tale en ko ud af en kløvermark.

Mvh/Harding

Fra : Spangkuk

Dato : 12-06-05 05:58

"Lars Bonde" <lars@klintehuset.dk.fjerndette> skrev

> Prøv lige at se på hvad der bliver manden spørg om. Han skal have sin
> jolle til at drive langsomt når han fisker.

LOL, ja, jeg sad også og læste med stor undren, hvordan US Navy
m.fl. blev blandet ind i en bette jollefiskers fritidsfiskeri på Øresund.

Spang

Fra : Egon Stich

Dato : 12-06-05 11:25

"Spangkuk" <øæøæååæøæ@æøæåæø.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> LOL, ja, jeg sad også og læste med stor undren, hvordan US Navy
> m.fl. blev blandet ind i en bette jollefiskers fritidsfiskeri på Øresund.

Beklager.
Det var mere generelle betragtninger jeg fremførte.
Det kunne måske være rart for andre end den oprindelige spørger at vide
noget mere om drivankre?
Og der var faktuelle "fejl" i det indlæg jeg svarede på.

MVH
Egon.

Fra : Lars Holst

Dato : 11-06-05 11:14

Et drivanker er det man bruger når stormen er værst.
Så drejer man nemlig bi ved at bakke stormfokken (ingen storsejl oppe) og
smide roret helt i borde i læ side og ud med et drivanker.

Mere sikkert kan man ikke opholde sig på en båd på vandet.

Dette gælder ikke flerskrogsbåde hvor man netop skal løbe "med" stormen.
Her bruger man liner og alt muligt andet for at sænke farten og så sejler
man for riggen alene.
Her kan et drivanker muligvis også benyttes men det er i fare for at briste
hvis det bremser for meget på egen hånd.

--
Lars Holst

Fra : Egon Stich

Dato : 12-06-05 11:35

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så drejer man nemlig bi ved at bakke stormfokken (ingen storsejl oppe) og
> smide roret helt i borde i læ side og ud med et drivanker.

Nysgerrig.
Hvilken båd. Hvilket drivanker?
Egen erfaring med komponenterne?

MVH
Egon.

Fra : Lars Holst

Dato : 12-06-05 17:37

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> said in

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Det er ligemeget hvilken enkeltskrogs kølbåd der er tale om og det er
ligemeget hvilket drivanker (bare det er virksomt og dimensioneret til
båden).

Jeg har ikke været i sådan en situation siden jeg var barn/ung og der var
jeg ikke i kommando.
Men jeg ved at det virker og at det er rart (vigitigt) at kende den
manøvre.

--
Lars Holst

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-06-05 12:08

>Desværre dømmes her Vrøvl..!
>Linelængden skal afpasses efter
>bølgelængden.
>Line = adskillige bølgelængder.
>Når båden er på bølgetop, skal
>ankeret også være det.

Prøv lige at læse på para-tech´s hjemmeside, det er her teksten er
taget fra.
De har ovenikøbet lavet en diagramside med deres anbefalinger til
anvendelse af deres produkt.
Det er den siden som du henviser til ikke?

Fra : Egon Stich

Dato : 12-06-05 11:33

"Harding E. Larsen (slet XU7IK)" <harding@XU7IKlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11184882880.378761606846254@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> De har ovenikøbet lavet en diagramside med deres anbefalinger til
> anvendelse af deres produkt.
> Det er den siden som du henviser til ikke?

Jo.
Men den bør sammenholdes med den øvrige litteratur. Man kan faktisk finde
erfarne sejlere, der ikke giver undersøgelserne fra P-T helt ret.
Og så kan man blive lige så forvirret, som over en ligning med mange
ubekendte, og ingen værdi på højre side af lighedstegnet
Generelle løsninger findes vist nok ikke.
B.la. opfører forskellige både sig forskelligt. Lang - kort køl, sejl osv.
Jeg mener, man er nødt til at læse om erfaringer, og derefter afprøve med
sin egen båd.

MVH
Egon.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-06-05 12:26

> [...]
>ubekendte, og ingen værdi på højre
>side af lighedstegnet
>Generelle løsninger findes vist nok ikke.

Ja, det har du ret i. P-T giver generelle retningslinier for at
fremhæve deres produkt og angiver desuden at Størrelsen af
faldskærmsankeret er baseret på bådens overalt
længde, kølens form og den vindflade som kan angribes af vinden.
Generelle løsninger på udlægning af drivankre m.m. kan der nok
ikke opstilles simple retningslinier. Det afhænger meget af
hvordan havet ter sig i den givne situation.
Det gør selvfølgelig ikke noget at man afprøver sig grej i mange
forskellige situationer, under bedre vejrforhold, det giver en
nogle erfaringer med hvordan ens båd opfører sig.

Vi bør nok også tænke på at vore beskyttede farvande har de nok
ikke specifikt tænkt på. Deres beskrivelser tegninger og længder
på tov til udlægning mere er til oceanbrug end til Fakse bugt.

Spørgeren kunne da prøve noget af det som P-T beskriver under
fiskeri. Her er vi forhåbentligt langt fra den oprindelige brug af
drivanker i extreme situationer.

Mvh/Harding

Fra : Spangkuk

Dato : 13-06-05 06:42

"Harding E. Larsen (slet LAS9H)" <harding@LAS9Hlarsen.tdcadsl.dk> skrev

[SNIP]

I er alle enige om, at det kun er enkeltskrogsbåde der kan bruge
drivanker.

Hvorfor kan en dobbeltskrogsbåd ikke ??

Spang

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 13-06-05 08:08

Spangkuk wrote:
> I er alle enige om, at det kun er enkeltskrogsbåde der kan bruge
> drivanker.
>
> Hvorfor kan en dobbeltskrogsbåd ikke ??

Godt spørgsmål, og gælder det kun dobbeltskrogede kølbåde eller gælder det
også små joller til at fiske fra?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Lars Holst

Dato : 13-06-05 19:49

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> said in

> Godt spørgsmål, og gælder det kun dobbeltskrogede kølbåde eller gælder
> det også små joller til at fiske fra?

Flerskrogsbåde skal ridde stormen på en anden måde.
Den skal løbe med stormen i stedet for at dreje bi.

Hvis du vælger at dreje bi med en flerskrogsbåd risikerer du dels at den
voldsomme modsø knækker skrogene fra hinanden og dels risikerer du at båden
kæntrer, hvilket er endegyldigt slemt med en flerskrogsbåd (en
"grøndlændervending" kan - jeg skriver *kan* - forekomme med en
enkeltskrogsbåd uden meget større skade end rigskade).

Jeg mener ikke at et drivanker er udelukket på en Cat eller Trimaran men
det skal være fra hækken for at sænke farten på en lænser eller agten for
tværs.

--
Lars Holst

Fra : Henning

Dato : 11-06-05 09:57

On Sat, 11 Jun 2005 07:52:39 +0200, "Abildgaard 3140"
<pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote:

> [...]
>et drivanker, jeg skal have?
>
>Hvor køber jeg et drivanker billigt, hvordan virker det, og er der noget,

I en snæver vending er en gulvspand uden bund et glimrende drivanker!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : MAXI-87

Dato : 11-06-05 11:06

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Til min jolle har jeg brug for et system, der tillader at jeg driver meget
> langsomt under fiskeri i Øresund. Jeg har et pladeanker, men ikke meget
> gavn
Hej
Som jeg forstår dit ?
så er dit problem at du ikke kan, eksempelvis holde din pirk på bunden,
fordi
du driver for hurtig med strømmen, det er altid ved fiskeri strømmen der
fremdriver
båden og ikke vinden.
Så et drivanker, vil i dit tilfælde bare betyde du driver hurtigere.
Det er især særlig slemt i Lillebælt, nogen gange kan strømmen på bunden
løbe
modsat af strømmen i overfladen, så kan man godt opgive at fiske der.
Hvis det da var det du spurgte om
Hilsen
Hans

Fra : Hanne og Hans

Dato : 13-06-05 11:03

Et serie drivanker må være sagen, det kan afpasses til bådstørrelsen uden
det store besvær. Man kan iøvrigt let fremstille det selv. Artiklen er på
7
sider. Er der nogen der vil have den , så send mig en mail adresse.
Hans.