Halsgivning...
Fra : Simon

Dato : 10-06-05 19:12

Hej alle

Har et spørgsmål, da jeg ved at der, i hvert fald tidligere, er en del
brugshundefolk her i gruppen.
Hvordan har I indlært halsgivning af figuranter? Kimmi kan hendes "halse"
kommando og udfører den også fint overfor fremmede - men hvordan kommer man
videre herfra? Hun skal jo gerne selv begynde at halse af figuranten.... Nu
gør de det, at de giver hende kommandoen, men det synes jeg egentlig er lidt
forkert.... Ville hellere have, at hun selv finder ud af, hvordan hun får
belønningen, da jeg ellers er bange for, at hun bliver "afhængig" af
kommandoen... Håber jeg udtrykker mig rimeligt forståeligt, ellers bare
spørg.

Forresten kan jeg tilføje lidt facts... Kimmi er en border collie, der på
sigt gerne skulle være redningshund

-Trine

Fra : Jørgen

Dato : 10-06-05 20:44

Hvad med at stole på dine træner, de ved hvad det drejer sig om.
Step by step og afvænning lyder ikke dumt.
Jeg selv har haft en redningshund (en New) som min datter gik med.
den ville ikke give hals, men der var ingen der var i tvivl da hun fandt
alle figuranter i Tinglev til Prøven, så føreren kunne sagtens fortælle
, at nu havde hunden fundet en figurant

Held og lykke

Jørgen

Fra : Carina Graversen

Dato : 10-06-05 22:38

Hej Jørgen

> [...]
> den ville ikke give hals, men der var ingen der var i tvivl da hun fandt
> alle figuranter i Tinglev til Prøven, så føreren kunne sagtens fortælle

Nu ved jeg ikke hvor længe det er siden din datter trænede redningshund ???

- men reglerne er lavet om nu, således at hunden SKAL halse selvstændigt
(dvs. at hundeføreren skal være fuldkommen passiv fra hunden har "slået" for
færten og indtil den selvstændigt er begyndt at halse). Halsgivningen skal
være selvstændig og vedvarende og hunden skal blive helt ved skjulet indtil
hundeføreren når frem, for at man får figuranten godkendt .

Denne ændring af reglerne (samt ændringer i flere af de øvrige discipliner)
betød at man så vidt jeg husker pr. 31.12.2004 var nede på kun at have
omkring 55 godkendte redningshunde på landsplan...

Hilsen
Carina

- - -
Min hund
http://www.workingdogs.dk/malinois

Danske redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Jørgen

Dato : 11-06-05 08:22

Det er ca. 20 år siden min datter gik i Aalborg ved Niels.

Der hvor jeg ville hen var, at jeg har så stor respekt for det som man
laver , at man nok som kursist ikke skal begynde at sætte spørgsmålstegn
ved havde de professionelle træner laver. Ikke at man skal acc. alt, men
man kan jo spørge træneren.

Skal i ikke snart have en ny Iris Hasselgren

Hilsen
Jørgen

Fra : Carina Graversen

Dato : 11-06-05 19:02

Hej Jørgen

> [...]
> laver , at man nok som kursist ikke skal begynde at sætte spørgsmålstegn
> ved havde de professionelle træner laver. Ikke at man skal acc. alt, men

Det er jeg så ikke helt enig i .

Her i Aalborg (jeg har overtaget Niels' job som leder og instruktør) bruger
vi meget tid på teori-undervisning af hundeførerne, da det er min erfaring
at:

* Hvis en hundefører ikke har forstået den træningsmetode man benytter, så
er der meget stor risiko for at han/hun laver mange fejl, som vi så kan
bruge laaaaang tid på at få rettet op på igen.

* Hvis en hundefører ikke er enig med mig i træningsmetoden, så kan denne
hundefører ikke udvise 100 % engagement og glæde ved træningen, hvilket
hunden opfatter lige med det samme...

Derfor kan vi sagtens nogle gange bruge 5 eller 10 minutter af træningstiden
på at diskutere træningsmetoder og gå ind og tegne og fortælle på tavlen,
for at sikre at alle er indforstået med hvad der skal ske ... og ja, det
lykkedes faktisk af og til hundeførerne at få mig overbevidst om at prøve
noget andet end det jeg lige havde i tankerne

Professionel eller ej - så har jeg endnu aldrig mødt nogen der vidste alt om
hunde .
___

> Skal i ikke snart have en ny Iris Hasselgren

Øøøøøhhh ????

Hilsen
Carina

Fra : Jørgen

Dato : 12-06-05 13:06

Ja men så er vi da enig

hilsen
Jørgen

Fra : Broegger

Dato : 13-06-05 08:18

"Carina Graversen" <ina@redningshund.dk> skrev

> [...]
> halse). Halsgivningen skal være selvstændig og vedvarende og hunden
> skal blive helt ved skjulet indtil hundeføreren når frem, for at man

Stakkels figurant eller tilskadekomne, han får da blæst ørerne af

> Denne ændring af reglerne (samt ændringer i flere af de øvrige
> discipliner) betød at man så vidt jeg husker pr. 31.12.2004 var nede
> på kun at have omkring 55 godkendte redningshunde på landsplan...

Er det ikke bare for tåbeligt? Så længe føreren kan sige at nu har min
hund fundet figuranten?

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Jørgen

Dato : 13-06-05 08:23

det er ca 20 år siden

Fra : Carina Graversen

Dato : 13-06-05 09:28

Hej Thomas.

> Stakkels figurant eller tilskadekomne, han får da blæst ørerne af

Naaaiiijjj - for figuranten / den tilskadekomne ligger jo under en
ordentlig bunke murbrokker eller i en rimelig tæt cementkasse. Til prøven
kan der være op til ca. 2 meter mellem overfladen af ruinen hvor hunden står
og så ned til der hvor figuranten er...

Det største problem vi har rent træningsmæssigt er egentlig at det kan være
svært for figuranterne at høre, om det er dem der bliver halset af .

Se evt. her:
http://www.redningshund.dk/dansk/billeder/redningshundeproeven2.jpg

- Figuranten kravler ind ad de små låger nede ved vejen...
___

> Er det ikke bare for tåbeligt? Så længe føreren kan sige at nu har min
> hund fundet figuranten?

Nej, det er egentlig ikke så tåbeligt .

Forestil dig at man f.eks. sender hunden ind i et hus efter et jordskælv
eller en eksplosion, og man så ikke ønsker at sende hundeføreren med ind i
huset. Hvis ikke hunden er stabil i at halse, så er risikoen for at man går
over en tilskadekommen rimelig stor, fordi hundeføreren jo af gode grunde
ikke kan se sin hund men udelukkende kan reagere ud fra om hunden halser
eller ej.

Desuden vil det ofte være sådan i forbindelse med f.eks. jordskælv at man er
afsted en hel uge - og så er hundeførerne altså også trætte til sidst =
mindre koncentration = man opdager måske ikke at ens hund påviser en person,
hvis den kun viser det med sig kropssprog og ikke ved halsgivning. Hunden
bliver i øvrigt også træt efter en uges indsats, så den bliver også mindre
tydelig i sit kropssprog når den har lokaliseret en tilskadekommen...

Derfor har man strammet reglerne, så det nu er hunden der 100 % selvstændigt
skal påvise og markere figuranterne til prøven .

Hilsen
Carina

Fra : Carina

Dato : 10-06-05 21:43

Hej Trine

Jeg bruger ikke at give en kommando ude hos figuranten - men "agere" så
hunden bliver en smule tændt og starter halsgivningen af sig selv - lidt
efter lidt bliver figurantetn mere og mere stillestående når hunden når ud -
men de ved nu godt, at de skal starte med at gø med det samme.

Hvordan belønner figuranten din hund - når opgaven er løst, ved hunden, at
den altid vil få den beløning når den har fuldført sin opgave?
/Carina
www.aussies.dk

Fra : Carina Graversen

Dato : 10-06-05 22:46

Hej Trine.

> [...]
> belønningen, da jeg ellers er bange for, at hun bliver "afhængig" af
> kommandoen... Håber jeg udtrykker mig rimeligt forståeligt, ellers bare

Jeg er enig med dig .
- Det gælder om så hurtigt som overhovedet muligt at få hunden gjort bevidst
om at det er den der tænder figuranterne ... ikke omvendt .

Det jeg plejer at gøre er at tage en bidepølle eller noget noget mad, som
hunden er meget interesseret i. Når hunden er meget interesseret i
belønningen, står figuranten FULDKOMMEN stille (spænder alle muskler i
kroppen) og det samme gør hundeføreren. De fleste hunde plejer nu at prøve
forskellige typer af adfærd og som oftest prøver de på et tidspunkt også at
komme med et bjæf (især hvis de på forhånd har trænet halsgivning) - ved
første bjæf tænder figuranten fuldkommen af og belønner hunden. Her er det
vigtigt, at have en figurant der virkelig har fornemmelse for timing samt
ikke har noget imod at skabe sig fuldkommen tosset .

Med en border collie vil jeg mene, at det er vigtigt at I hurtigst muligt
også får hunden lært at sætte sig roligt ned eller i hvert fald stå stille
og halse (lave en stand-hals), da denne type hund ellers ofte kan få
problemer især i runderingen med at stoppe op og halse i stedet for bare at
løbe videre...

Held og lykke med træningen .

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Simon

Dato : 10-06-05 23:16

"Carina Graversen" <ina@redningshund.dk> wrote in message
> Jeg er enig med dig .
> - Det gælder om så hurtigt som overhovedet muligt at få hunden gjort
> bevidst
> om at det er den der tænder figuranterne ... ikke omvendt .

Ja, lige netop! Det var jo også min tanke - på den anden måde lærer man jo
nærmest hunden at være passiv...

> [...]
> vigtigt, at have en figurant der virkelig har fornemmelse for timing samt
> ikke har noget imod at skabe sig fuldkommen tosset .

Det har de bestemt heller ikke! Mange af de andre hunde derude er bare...
tja, anderledes end Kimmi Den arbejdsvilje, hun lægger for dagen skal
man nok kigge længe efter! Derfor er de vant til at skulle hjælpe lidt
mere..

> [...]
> og halse (lave en stand-hals), da denne type hund ellers ofte kan få
> problemer især i runderingen med at stoppe op og halse i stedet for bare

Hvad i alverden mener du? Det kunne hun da aldrig finde på..... ("ok, du vil
have, at jeg skal halse, men hvorfor skal jeg spise de der åndsvage pølser,
når der er andre mennesker at finde først?") Standhals er nok meget
fornuftigt at lære hende - det havde jeg faktisk ikke tænkt over !

Tak for hjælpen

-Trine