Klemning/lodning af stik
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-06-05 09:50

For et stykke tid siden var der en streng om stik på coaxkabler
(antennekabler) hvor jeg omtalte fordelene ved klemning af
forbindelserne frem for lodning. Heri omtalte jeg en fremtidig
lovgivning om forbud mod bly i loddetin og de deraf følgende
komplikationer.
Nu er forbuddet der og det er gældende fra 1. juli 2006.
Fra den dato er det forbudt at sælge blyholdige produkter.
Alle producenter af elektronikprodukter står over for en meget stor
udfordring. Det er ikke nemt at erstatte den velkendte bly-tin lodning
med de blyfri alternativer.
Også loddeprocessen skal tilpasses. Typisk de blyfri legeringer af tin
og sølv, tin, sølv og kobber eller tin og kobber. Disse legeringer
kræver en højere loddetemperatur og en længere loddetid end de
traditionelle loddematerialer baseret på tin og bly.
De nye materialer har desuden dårligere wettingegenskaber. Dette kan
afhjælpes med brug af mere flus eller flus med et større indhold af
aktivator - men begge dele kan samtidig give problemer med
isolationsmodstanden.
Hvis man i fremtiden køber noget nyt loddetin vil/kan man opdage at
man ikke kan udføre lodningen da loddekolben ikke kan varme
tilstrækkeligt. Skulle det lykkes vil man opdage at
isolationsmaterialet i stikkene er smeltet og stikkene deformeret.

Derfor må vi i fremtiden indstille os på at forbindelserne nemmere,
mere sikkert og betydeligt mere elektrisk og mekanisk stabilt, skal
foregå med klemning.
Stikkene er fremstillet specielt til klemning med specielt
fremstillede klemtænger.
Klemtænger koster typisk omkring 1000,- stykket og laves enten
entydigt til klemning af bestemte dimmensioner kabel på bestemte
dimmensioner stik (fabrikater), eller klemtængerne fremstilles med
indsatse til de forskellige dimmensionskombinationer.
Ofte vil det være en service fra bådudstyrsforretningerne at kunne
udlåne klemværktøj til sejlerne.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-06-05 10:10

"Harding E. Larsen (slet W2W7D)" <harding@W2W7Dlarsen.tdcadsl.dk> skrev

> Nu er forbuddet der og det er gældende fra 1. juli 2006.
> Fra den dato er det forbudt at sælge blyholdige produkter.

Og du er sikker på, at det også gæler private og ikke kun industrien?

> Alle producenter af elektronikprodukter står over for en meget stor
> udfordring. Det er ikke nemt at erstatte den velkendte bly-tin lodning
> med de blyfri alternativer.

http://www.spm-erfa.dk/magasin/spm_magasin_mar_2003.pdf

"Den overordnede konklusion er, at der teknisk set ikke er grund til at
bekymre sig for, om de blyfri lodninger er lige så pålidelige som de
velkendte tin-bly lodninger. Alt tyder nemlig på, at de blyfri lodninger
generelt lever op til industriens krav."

Citat slut

Du blæser det op til noget, der slet ikke er relevant for almindelige
sejlere!

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-06-05 10:42

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

>"Harding E. Larsen (slet W2W7D)"
><harding@W2W7Dlarsen.tdcadsl.dk> skrev

>Og du er sikker på, at det også
>gæler private og ikke kun industrien?

Budskabet fra Miljøstyrelsen i Danmark er benhård og ufravigelig.
Alle elektronikprodukter skal være blyfri den 1. juli 2006. Og der
gives ingen mulighed for dispensation eller forlængede frister.
Så må du prøve at fortolke reglerne derfra.

> [...]
>velkendte tin-bly lodninger. Alt
>tyder nemlig på, at de blyfri lodninger
>generelt lever op til industriens krav."

Jeg skriver heller ikke at man kan tilpsse sine små private tiltag
ved at købe lidt tin til eget brug i god til, til egne
reparationer.
Jeg nævner kun lovteksten og de følger som det medfører.

At du blander pålidelighed af lodningerne ind er ikke relevant,
for selvfølgelig er de det. Det er kun forudsætningerne som er
ændret.

Det er derfor jeg igen påpeger at klemning af stik er fremtiden
for od sejlere.

Mvh/Harding

Fra : Jacob

Dato : 10-06-05 23:47

"Harding E. Larsen (slet CHRPS)" <harding@CHRPSlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11183966990.569037475582615@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> ændret.
>
> Det er derfor jeg igen påpeger at klemning af stik er fremtiden

Der er en lang række udstyr der er fritaget for blyfri lodning. bla.
medicinal industrien samt millitært udstyr.
så udfaset er blyholdigt tin nu ikke.
blyfri lodninger skulle ifølge alle de tests jeg har været med til at lave
være væsentligt stærkere. men også meget grimme så en optisk inspektion
bliver lidt mere besværlig. eneste minus hvad jeg ser er at man skal hæve
tempraturen ca 23 grader 190-->213 grader. og så er det helt umiligt at have
med at gøre hvis der ikke er flus i. jeg fik to ruller. en med og en uden
flus. det uden var helt åndsvagt. der blev sat en kasse øl på højkant til
den første der kunne fortinne en ledning uden brug af flus. den står endnu.

jacob

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-06-05 06:28

Jacob <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev:

> [...]
>blev sat en kasse øl på højkant til
>den første der kunne fortinne en
>ledning uden brug af flus. den står endnu.

Ja sådan vil det altid være medicinal-, militær-, fly-industrien
har så lange udviklingsperioder (20 år typisk) at der vil gå en
rum tid inden alt dette udstyr vil blive omdesignet.

Politisk må der træffes beslutninger og fastsættes skæringsdatoer
og det er her sket i EU regi.

Rigtigt, vi skal venne os til at de nye lodninger ikke er kønne,
ruheden i overfladen gør at det bliver vanskeligere, især uden
lup, at kunne de "kolde" lodninger, ben på komponenter som på
grund af deres egenvægt har sluppet helt eller delvist på et
printkort.
Når temperaturen stiger ved varmetilførsel til et emne vil
overfladen naturligvis iltes og derfor skal der anvendes en
beskyttende flus. En flus som der kan omformuleres ved med
forskellige aktivatorer afhængig af formålet.

Alle disse tiltag fra lovgiverne gør at der trods alt skal bruges
højere varme når vi skal lodde stik på ledninger det er ført op i
masten. Det vil sige at vi i langt de fleste tilfælde skal stå
udendørs, under forhold som ikke er optimale for udførelse af
lodninger på små emnet med tilførsel fra en relativ lille
varmekilde. Det blæser jo ofte en smule eller mere.

Derfor er det meget lettere at klemme. Et par klem med en tang og
samlingen er lavet. Lettere kan det da ikke være.

Mvh/Harding

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-06-05 09:52

Harding E. Larsen (slet BJ6XC) said the following on 11-06-2005 07:27:
> Jacob <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev:

> Derfor er det meget lettere at klemme. Et par klem med en tang og
> samlingen er lavet. Lettere kan det da ikke være.

Både og, for det første er det ikke en klemning, men en crimpning (evt
presning) hvor der skabes en koldsvejsning imellem materialerne - kald
det en strid om ord, men klemning giver associationer til kronemuffer
;-( og det er ikke dækkende. For det andet er det rigtigt at en korrekt
udført crimpning giver bedre forbindelse, men det er ikke "idiotsikkert"
det skal gøres korrekt, med det rigtige værktøj og de rigtige materialer
og der er ingen rabat - hvis ikke kabeldimensionerne og
værktøjsdimensionerne passer, og jeg mener passer _helt_, duer det
absolut ikke - tolerancerne er ret små - det er derfor at ordentlige
crimptænger er dyre også fordi der er store kræfter på spil og dermen
stort slid på værktøjet.

/carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-06-05 12:35

Carsten Holck <cholck@malling.com.invalid> skrev:

> [...]
>"idiotsikkert"
>det skal gøres korrekt, med det
>rigtige værktøj og de rigtige materialer

Hej Carsten,

Ja nu er vi ude i de små sko, det hedder ikke Crimpning; men
Crimping, om du skal anvende den engelsksprogede betegnelse.

Men lad det nu være.

Som du skriver og som tilsvarende tidligere har skrevet så findes
der specielle skæreværktøjer (Cutters) og klemmetænger (Crimptool)
med indsatse (dies) for at udføre processen korrekt for at undgå
unødige elektriske tab.
Det er rigtigt at der ikke gives rabat, skærer man ikke med de
rigtige dimmensioner, giver det fejl.
Crimptængerne skal selvfølgelig ikke være vor mors vandpumpetang,
men de korrekte som først kan udløses når klemningen er
gennemført. Man skal selvfølgelig heller ikke lave en
prøveklemning på et søm, for så er den tang som bekendt færdig.
Kræfterne er tilpasset dimmensionerne og materialet på det som
skal sættes sammen. Til almindelige coaxkabler er tængernes arme
dog ikke over 30 cm. Kun ved store dimmensioner anvendes længere
tænger eller hydrauliske værktøjer; men det er uden for emnet her.

M.h.t. prisen på værktøjerne, ja specialværktøj er dyrt, derfor
kan udstyrsforretningerne også med fordel have dette værktøj til
udlån.

Mvh/Harding

Fra : Brian S Jensen

Dato : 10-06-05 10:21

"Harding E. Larsen (slet W2W7D)" <harding@W2W7Dlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11183936160.15067349412406@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Alle producenter af elektronikprodukter står over for en meget stor
> udfordring. Det er ikke nemt at erstatte den velkendte bly-tin lodning

Hej Harding

Så stort et problem er det nu heller ikke - selvfølgelig skal man hæve
temperaturen en del - blyholdig smelter ved ca. 180 grader hvorimod
de blyfri smelter ved ca. 220-227 grader - dette stiller selvfølgelig
større krav til komponenter og udstyr, men så er det heller ikke værre.

Man må gerne bruge blyholdig tin til at udføre reparationer og man
må også gerne producere "til eget brug"

Så jeg vil stadig lodde stik på fremfor at klemme

Mvh.
Brian S Jensen - som lige har være på kursus hos Hytek i blyfri lodning

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-06-05 10:52

Brian S Jensen <m3m5@hotmail.com> skrev:

>ikke - selvfølgelig skal man hæve
> [...]

Nej, problemer er der ikke kun nye udfordringer, især for
industrien som skal investere og tilpasse.
Påbuddet er en del af RoHS direktivet som stiller krav om
begrænsning af en række skadelige stoffer i elektroniske
produkter, herunder begrænsning af blyindholdet.
Det kan vi vel ikke som sejlere være de store modstandere af.

Du må da hellere end gerne fortsætte med at lodde dine stik
fremfor at klemme, det vil jeg ikke blande mig i.

Jeg fremhæver blot de store fordele ved at klemme frem for at
lodde.

Jeg håber at det var et godt og udbytterigt kursus hos Hytek, vi
afholder tilsvarende kurser for vores ansatte.

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 10-06-05 19:36

"Harding E. Larsen (slet W2W7D)" <harding@W2W7Dlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11183936160.15067349412406@dtext.news.tele.dk...
> Mvh/Harding

Godt at være advaret.
Så må man jo hamstre, og købe nogle kilo.
De kan komme ud at ligge ved siden af pesticiderne og bundmalingen

MVH
Egon

Fra : Per Christiansen

Dato : 11-06-05 06:40

De kan komme ud at ligge ved siden af pesticiderne og bundmalingen

> MVH
> Egon

Hæ Hæ.