Træk
Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 21:06

Så gik man jo hen og fik hus og have, og så måtte der jo en trækkrog på
Civic'en. Men begejstringen vil altså ikke rigtig vise sig. Ved monteringen
har værkstedet monteret et relæ ved stoplyset i højre side, der aktiveres
med et mindre smæld hver gang jeg aktiverer eller deaktiverer bremserne.
Klik -klik - klik - klik. Det er altså ikke særlig "fedt" at høre på. Men
det næste spørgsmål er så - er det i det hele taget lovligt??? Et relæ vil
jo alt andet lige forsinke aktiveringen af bremselyset - ikke meget - men
dog lidt.

mvh
Torsten

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 10-06-05 14:43

"Torsten A. Laursen" <tal(snabel-a)post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jo alt andet lige forsinke aktiveringen af bremselyset - ikke meget - men

Med mine beskedne evner som elektriker vil jeg nu påstå, at den forsinkelse
der er når der trækkes et relæ til lyset lyser, stort set ikke er noget du
vil kunne se. Det kommer jo så også an på hvilken pære eller lyskilde der
egentlig er tale om. De almindelige pærer, dem med glødetråd, er jo noget
længere tid om at tænde, end f.eks. en lysdiode. Det er meget nemt at se når
man kører i trafikken, hvis du lægger mærke til de biler der har ekstra
bremselygter. Dem med diode-lysene vil du kunne se tænder lige en anelse før
selve stoplysene i de ordinære baglygter.
Noget helt andet med et relæ er, du får en væsentlig kortere ledningsføring,
og strømmen er stærkere da det jo kommer direkte fra batteriet, hvilket så
giver bedre lys på traileren. Ikke nogen dårlig idé. Mange biler med
fjernprojektører bruger nøjagtig denne måde at få dem monteret på, for at få
maksimal lysstyrke.
BTW -- tillykke med hus og have, og velkommen i klubben af biler med JK.

Jesper