Reklamation ved køb af brugt bil ved
Fra : Nejmann

Dato : 09-06-05 20:53

Hej alle,

jeg har for cirka to måneder siden købt mig en bil fra 2002 ved en
forhandler. I forgårs havde jeg så bilen til 90.000 km eftersyn hvor det
blev bemærket at motoren til bagrudeviskeren var defekt og at (nu er jeg
ikke selv den mest bilkundige) tandremsstrammeren også skulle skiftes
(defekt).

Eftersynet blev ikke foretaget samme sted som som bilen blev købt, og nu
da tingere er udbedret hvordan er jeg så stillet i forhold til der hvor
jeg købte bilen? Kan jeg kræve at de skal betale for de unormale ting
der blev bemærket ved synet?

På forhånd tak :)

Fra : Leonard

Dato : 09-06-05 21:05

Nejmann <newsFJERN@DETTEnejmann.dk> wrote:

> [...]
>da tingere er udbedret hvordan er jeg så stillet i forhold til der hvor
>jeg købte bilen? Kan jeg kræve at de skal betale for de unormale ting

Nej, du kan ikke kræve betaling for mangler der er udbedret et andet
sted.
Hvis du havde kørt bilen til den forhandler du købte den hos og der
havde bedt dem om at udbedre manglerne, så kunne denne vælge at betale
dig for at få det udført et andet sted eller at udbedre det selv (de
fleste vælger at udbedre fejl på eget værksted).

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Henning

Dato : 09-06-05 21:06

> [...]
>da tingere er udbedret hvordan er jeg så stillet i forhold til der hvor
>jeg købte bilen? Kan jeg kræve at de skal betale for de unormale ting

Du skulle have stoppet før fejlen blev udbedret og ladet sælger klar
tingene på reklamationsretten. Du får ham ikke til at betale en anden
mekanikers regning!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 09-06-05 21:07

> [...]
> da tingere er udbedret hvordan er jeg så stillet i forhold til der hvor
> jeg købte bilen? Kan jeg kræve at de skal betale for de unormale ting der

Som udgangspunkt skal du reklamere til det sted bilen er købt.
De skal så vurdere om de selv vil reparere, eller vil betale for at en anden
gør det.

Når du har valgt at få en anden til at ordne tingene, må du selv betale.

Niels

Fra : Nejmann

Dato : 09-06-05 21:11

Niels Bengaard skrev:

> [...]
> gør det.
>
> Når du har valgt at få en anden til at ordne tingene, må du selv betale.

Det var også det jeg selv havde regnet med... tænkte bare på det for
sent :( Thats life - dyre lærepenge, men sådan er det :)

Takker for svarerne