Jeg søger hjælp til opsætning af maskine s~
Fra : Henning Lund

Dato : 09-06-05 18:32

Jeg vover det ene øje og spørger pænt herinde om nogen kan fortælle mig
hvad der skal til for at min søns maskine kan køre spil, bundkort er
K7VZA, grafikkort Geforce 4 mx 440, processor AMD XP 2400, ram 256 mb,
men vi får 512 mb mere i morgen.
Kan man så bruge maskinen, eller skal vi ændre noget af hardwaren?
Pt kan den ikke bruges til spil, vi har prøvet at instalere en af hans
kammeraters Swat 4 men vi kan ikke engang starte spillet, vi kommer ind
hvor man kan vælge hvad man vil, så låser billedet og nogle sekunder, og
så vågner den op lidt igen, men vi kan ikke nå at flytte musen han på
det man kan vælge inden billedet fryser igen, jeg ved ikke noget om
spil, men jeg håber at det er fordi der er for lidt ram i maskinen at
den går kold, driveren til grafikkortet er nvidia 56.72.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 09-06-05 18:40

On Thu, 9 Jun 2005 19:31:37 +0200, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

> [...]
>hvad der skal til for at min søns maskine kan køre spil, bundkort er
>K7VZA, grafikkort Geforce 4 mx 440, processor AMD XP 2400, ram 256 mb,

Jeg bruger selv en XP 2400 og det er rigelig selv til de nyeste spil.
512 MB ram vil helt sikkert hjælpe, og det næste i skal overveje at
opgradere er grafikkortet.

> [...]
>spil, men jeg håber at det er fordi der er for lidt ram i maskinen at
>den går kold, driveren til grafikkortet er nvidia 56.72.

Det er sikkert pga. for lidt ram, prøv igen i morgen når i får mere
ram i maskinen. Ellers skal i kigge på spil-fabrikantens hjemmeside,
de har tit en FAQ eller troubleshooting guide. Det kan også være der
følger en tekstfil med spillet der forklarer hvordan i løser
problemet.

--
Now Playing:
Tangerine Dream - Phaedra

Fra : Henning Lund

Dato : 09-06-05 19:20

Thomas Jespersen skrev:

> Jeg bruger selv en XP 2400 og det er rigelig selv til de nyeste spil.
> 512 MB ram vil helt sikkert hjælpe, og det næste i skal overveje at
> opgradere er grafikkortet.

Mange tak for svaret, kan man få et rimeligt billigt grafikkort eller er
det en dyr historie?

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 09-06-05 19:37

On Thu, 9 Jun 2005 20:20:21 +0200, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

>Mange tak for svaret, kan man få et rimeligt billigt grafikkort eller er
>det en dyr historie?

Jeg har faktisk ikke fulgt så godt med, så jeg er ikke klar over hvad
man skal købe hvis man skal have et billigt og godt grafikkort. Jeg
har selv et ATI Radeon 9700 Pro og det kører fint, det kan være du kan
finde sådan et billigt, brugt. Eller kan jeg se at Toms Hardware
fornylig har lavet en stortest af grafikkort hvis du vil kigge på det:
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050524/index.html

Ellers prøv at spørge i dk.edb.hardware.grafikkort, de kan sikkert
hjælpe hvis du fortæller dem den prisklasse du er interesseret i.

--
Now Playing:
Infected Mushroom - Mush Mushi

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-06-05 20:45

"Thomas Jespersen" wrote

> Jeg har faktisk ikke fulgt så godt med, så jeg er ikke klar over hvad
> man skal købe hvis man skal have et billigt og godt grafikkort. Jeg
> har selv et ATI Radeon 9700 Pro og det kører fint,

9700 Pro er nok svært at få fingrene i

9600 Pro ligger på ca 800
9600 XT ligger på ca 1000
Begge med 256Mb memory
(nye kort)

Hold dig fra SE serien

http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?Parent=&ID=15

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 09-06-05 22:59

> Mange tak for svaret, kan man få et rimeligt billigt grafikkort eller er
> det en dyr historie?

Hvis du har ca. 1500.- får du et Geforce 6600, det er det kort, hvor du
får
mest for pengene, og så er du kørende.

/Ole

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Laziter [9440]

Dato : 09-06-05 23:37

"/Ole (6000)" <ole_ryo_FJERN_@_DETTE_stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du har ca. 1500.- får du et Geforce 6600, det er det kort, hvor du
> får
> mest for pengene, og så er du kørende.

Tja det er jo så smag og behag, jeg har kig på dette kort:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=46904
og tests viser at 6600GT og kortet som jeg henviser til, har en marginal
lille forskel i performance.
Da alle Radeon 9800 Pro kort idag er udstyret med samme kerne som Radeon
9800 XT, er det muligt at opgradere med en simpel BIOS opdatering til
grafikkortet, og så er der jo sparet penge oveni hatten

Men ellers, hvis nu man synes at sådanne kort er lige i overkanten rent
prismæssigt, så led efter GF3 eller ti4200 baserede kort på det brugte
marked, der er en god del at hente der. Hvis der er 600-800 kr. til brugte
grafikkort på budgettet, så kig efter noget Radeon 9600 Pro og opefter eller
GF FX5700 og opefter.
Tjek dog altid nypriserne på disse steder:
www.edbpriser.dk
www.gate2prices.dk

Jeg kører selv p.t. med et GF3 ti200 overclocket til ti500 på min maskine,
og har ingen problemer med at køre nyere spil som Doom 3 og den slags, jeg
mit kort her i grupperne for 175,- afhentet for knapt et år siden og jeg har
haft og har stadig stor glæde af kortet

Mvh
Benjamin

Fra : Henning Lund

Dato : 10-06-05 04:50

Laziter [9440] skrev:

> Men ellers, hvis nu man synes at sådanne kort er lige i overkanten
> rent prismæssigt,

Ja det synes vi også.

> [...]
> den slags, jeg mit kort her i grupperne for 175,- afhentet for knapt
> et år siden og jeg har haft og har stadig stor glæde af kortet

Jeg trænger mig lige lidt på så, du skrev du havde kig på et andet kort,
skal du have skiftet inden for kort tid, så kunne det jo være du ville
afhænde det du har nu??

Jeg takker samtidig for alle svarene i har givet, jeg kan se vi er
blevet tørret da vi købte maskinen her i januar, manden som lavede
maskinen er en falleret edb forhandler, men han sagde at kortet sagtens
kunne bruges til spil også de nyeste, pokker stå i det ;o(

Fra : Laziter [9440]

Dato : 10-06-05 08:57

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg trænger mig lige lidt på så, du skrev du havde kig på et andet kort,
> skal du have skiftet inden for kort tid, så kunne det jo være du ville
> afhænde det du har nu??

Jeg beklager at måtte skuffe dig, men kortet skal fortsætte sit liv i mine
drenges computer, de sidder nemlig også kun med et lille grafikkort.

> [...]
> maskinen er en falleret edb forhandler, men han sagde at kortet sagtens
> kunne bruges til spil også de nyeste, pokker stå i det ;o(

Det sker desværre alt for ofte at nogen bliver tørret godt og grundigt ved
computerhandler.
Jeg plejer gerne at råde ny-købere til at skrive ned hvad computeren skal
bruges til, hvilke typer spil og sådan noget.
Derfra søger man så hjælp på nettet, læser anmeldelser af hardware, tjekker
priser (www.edbpriser.dk) og skriver det hele ned på en seddel.
Sedlen tager man så med ned til den lokale computerbiks og præsenterer for
sælgeren og spørger om han/hun kan sætte noget tilsvarende sammen til
nogenlunde samme pris som det man fandt på nettet. I mange tilfælde kommer
man kun af med en lille smule mere end priserne på nettet, det er bare med
at være hård i forhandlingerne.
Tjek også de spil der skal være på maskinen, arbejd hen mod at få maskine
der lever op til de anbefalede krav som spillene stiller (gå ud fra det
"tungeste" spil), lad være med at kigge på mindstekravene, de er sat så
spillet lige nøjagtigt kan køre på maskinen og så er det uden alle de gode
effekter og i laveste opløsning.

Mvh
Benjamin

Fra : Henning Lund

Dato : 10-06-05 11:59

Laziter [9440] skrev:

> [...]
> de er sat så spillet lige nøjagtigt kan køre på maskinen og så er det
> uden alle de gode effekter og i laveste opløsning.

Der kom så en ramblok idag, det hjalp ikke en disse, men så rodede jeg
lidt i mine gemmere, der lagde et gammelt MX 400 Pro-T64 kort, den satte
jeg så i maskinen, fame om ikke den kører Swat 4 i den bedst tænkelige
kvalitet.
Gu ved om det andet kort var fejlbefængt, eller er det kort jeg har
fundet frem bedre?

Fra : Henrik\(5540\)

Dato : 10-06-05 12:48

Der er et Radeon 9600 pro til salg for +300 i dk.marked.privat.edb.intern
mvh
Henrik

Fra : Henning Lund

Dato : 10-06-05 14:09

Henrik(5540) skrev:

> Der er et Radeon 9600 pro til salg for +300 i
> dk.marked.privat.edb.intern mvh

Takker, er det et godt kort? Du kan vel ikke linke til newsindlæget, jeg
kan ikke lige hitte det ?

Fra : Henrik\(5540\)

Dato : 10-06-05 16:01

jeg kan se kortet allerede er solgt........
men kig jævnligt i gruppen eller bedre søg et i gruppen og skriv en maxpris
kortet er fint uden at være voldsom dyrt
Henrik

Fra : Iddqd

Dato : 09-06-05 22:33

Thomas Jespersen wrote:

> [...]
> de har tit en FAQ eller troubleshooting guide. Det kan også være der
> følger en tekstfil med spillet der forklarer hvordan i løser

Hus forbi. Problemet er at Geforce4 MX kortet ikke har hardware
understøttelse for alle de funktioner nyere spil kræver, i realiteten er
et Geforce4 MX mere et hurtigt GeForce2 kort og altså en del
generationer bagude!

Et kort der understøtter de seneste krav, dog uden at være super
hurtigt, kan erhverves for et sted mellem 500 og 1000 kroner. For mere
detaljerede råd må debatten nok hellere fortsætte i
dk.edb.hardware.grafikkort (eller hvad den nu hedder)

Mvh

Bruno