Hund er irreteret når snor skal på
Fra : Thomas Larsen

Dato : 09-06-05 14:23

hejsa.

Min lille hund på 13 uger er ret irreteret på sin snor når den skal på, dvs
han snor sig frem og tilbage og kaster sig ned for ikke at få snoren på, og
samtidig går det ud over min hånd når den skal på(syle spidse tænder), det
er ret tydeligt at han er irreteret over han skal have den på.. når den så
endelige er kommet på går det meget fint, men det er irreterende og skal
igennem det tumult hvergang.. Er der noget der stopper eller kan jeg på en
eller anden måde få ham til at sidde stille når han skal ha snor på. Har
prøvet og få ham til at sitte og så en godbid og HAPS snor på, men den har
han luret, så når jeg gør det nu spytte r han godbid ud og tager min hånd i
stedet

Nogen gode råd..

Ps han bider ikke hårdt ell. knurrer men jeg tror, han tror, at jeg vil
lege..

Mvh Thomas L.

Fra : jopa

Dato : 09-06-05 14:28

Thomas Larsen skriblede bla:

> Ps han bider ikke hårdt ell. knurrer men jeg tror, han tror, at jeg
> vil lege..

Det gælder som ved andre ting du vil lære den at du er bestemt og viser
hvem
der bestemmer.
Der går ikke lang tid så finder den ud af at det skal være sådan.

Brugte da også et par dage på at delvist slæbe hunden efter mig men en
uges
tid bør være nok så har den lært det
Min erfaring

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-06-05 14:39

jopa wrote:

> Det gælder som ved andre ting du vil lære den at du er bestemt og viser
> hvem der bestemmer.

Helt enig. Der er nogen der tror at hundeopdragelse kun handler om ros.
Virker det ikke giver de op.

Fra : jopa

Dato : 09-06-05 14:46

skriblede bla:

> Helt enig. Der er nogen der tror at hundeopdragelse kun handler om
> ros. Virker det ikke giver de op.

Problemet er som oftest at nogen ikke helt er klar over at en hund er et
flokdyr og hundeejeren er leder af flokken.
Hunden skal ved opdragelse lære sin plads i hierakiet og har den først lært
det har man derefter som regel en let at omgåes og harmonisk hund.

For mange betragter hunden som et barn hvilket tit får katastrofale følger
med aflivelse til følge.

Fra begyndelsen lær din hund hvem der bestemmer, og det betyder ikke
afstraffelse men normalt blot korte faste komandoer.
Laver den noget forkert er et dyyyyyyybt PUHA som regel signal nok
Når den efterhånden lærer nye ting må man gerne give den en belønning, som
kunne være hundekiks.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-06-05 14:49

jopa wrote:

> [...]
> Laver den noget forkert er et dyyyyyyybt PUHA som regel signal nok
> Når den efterhånden lærer nye ting må man gerne give den en belønning, som

Helt enig.

Fra : Thomas Larsen

Dato : 09-06-05 14:57

Problemet er som oftest at nogen ikke helt er klar over at en hund er et
> flokdyr og hundeejeren er leder af flokken.
> Hunden skal ved opdragelse lære sin plads i hierakiet

Er godt klar over hunden er et flokdyr og der skal en leder til, hunden har
da osse på mange punkter lært at jeg bestemmer, men den med snoren kan jeg
ikke få den til at lade værd med.... Den forstår et bestem nej og et par
skurrende øjne rigtig godt, men når jeg gør det når det kommer til snorren
er den rent ud sagt Pis*** ligeglad. og hapser min hånd, måske jeg signalere
forkert.. ??

> For mange betragter hunden som et barn hvilket tit får katastrofale følger
> med aflivelse til følge.

Behandler bestemt ikke min hund som barn, den sover alene, spiser først nå
vi har spist, gør ikke noget for den når den piver, går altid først ud af
døren, hvis hunden kigger alvorligt på mig i øjnene fjerne jeg ikke blikket
først osv osv, netop for at få den til at forstå at jeg bestemmer... men
søgte egentlig gode råd til at få den til at holde op med at nuppe min hånd
når jeg giver snor på.

Og har ikke givet op over hundeopdragelse(ved ikk om duy hentyde til det
john) træner med den igennem leg min. 20 - 30 min om dagen hvor jeg får den
til at komme med ting, lære og dække og sitte og blive, samt søge kommandoer
og den er lærenem.

Men vil da meget gerne høre gode råd om hvordan man bliver en god flokleder,
evt nogen bøger om det ?

Mvh Thomas L.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-06-05 15:11

Thomas Larsen wrote:

> Og har ikke givet op over hundeopdragelse(ved ikk om duy hentyde til det
> john)

Det var vist mig der sagde noget med at give op. Det var ikke rettet
mod dig. :) Jeg talte heller ikke om at give op over hele opdragelsen,
men om at give op over forskellige ting hist og her. Mange gør det.

Hvis hunden efter flere måneders opdragelse stadig ikke kommer når man
kalder, mener jeg f.eks. det er på tide at blive bestemt, i stedet for
bare at vænne sig til at hente den hver eneste gang.

Fra : jopa

Dato : 09-06-05 15:38

Thomas Larsen skriblede bla:

> Behandler bestemt ikke min hund som barn,

Det var skam heller ikke personligt ment blot en konstatering efter
flittig
læsning bla i denne gruppe hvor der tit er problemstillinger der kan
henføres til min kommentar

>. men søgte egentlig gode råd til at få den
> til at holde op med at nuppe min hånd når jeg giver snor på.

Nu har jeg ikke lige haft det problem men hvalpe bider meget og en af mine
etgne måder at få den til at holde op på er måske lidt utraditionel, men
når
den har bidt eller er ved at gøre det tager jeg hånden over overkæben
således at dens læber bliver klemt mellem tænderne i overmunden. samtidig
gange.Samtidig skælder jeg ud så hunden forstår sammenhængen.
Kan være du kan prøve det

> Og har ikke givet op over hundeopdragelse(ved ikk om duy hentyde til
> det john)

Nej jeg hentyder ikke til dig du vil jo have problemet løst

>træner med den igennem leg min. 20 - 30 min om dagen hvor
> jeg får den til at komme med ting, lære og dække og sitte og blive,
> samt søge kommandoer og den er lærenem.

Fint nok du kunne evt deltage i noget hvalpetræningskursus.

Er selv gammel hundefører men ikke mere og foretrækker personligt at træne
min hund selv da jeg hurtigere opnår det ønskede alene.
Mangler så det sociale aspekt ved sammenkomst med andre hunde, men man må
jo
vælge.

Har haft schæfer hele livet undtagen afbrudt af en enkelt gravhund

> Men vil da meget gerne høre gode råd om hvordan man bliver en god
> flokleder, evt nogen bøger om det ?

Nu ved jeg ikke lige hvilken race du har men hver race har sine bøger og
de
er tit godt skrevet med små fif a la dem du forespørger.
God vind med hvalpen

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Thomas Larsen

Dato : 09-06-05 16:20

når den har bidt eller er ved at gøre det tager jeg hånden over overkæben
således at dens læber bliver klemt mellem tænderne i overmunden. samtidig

Er dette ikke at gøre den bange for at bide, mener det er jo en natulig ting
for hvalpen at bide da dens småbisser klør, men på en ell. anden måde uden
at det skal gøre ondt på hvalpen gøre den opmærksom på ikke at tage min
hånd, især når jeg skal have den snor på den ?....

> Nu ved jeg ikke lige hvilken race du har men hver race har sine bøger og

Det er en berømt golden retriever.....
Nogle gode bøger om den race måske

>Hvalpetræning.

Starter på lørdag med det, og får sikkert en masse værktøjer, men jeg er den
person der godt vil have lidt forkslellige værktøjer at prøve mig frem med,
den ene kan jo være bedre end den anden ting ;)

Skal lige indskyde, hunden får ros hvergang den gør noget godt, om det enten
er at den har sittet, eller lagt sine efterladenskaber udenfor
Har endnu ikke opført mig surt overfor den, og tror heller ikke det vil
hjælpe at man råber og skriger over for sin hund.!!!

Mvh Thomas L.

Fra : Pwh

Dato : 09-06-05 21:06

Thomas Larsen wrote:
> Skal lige indskyde, hunden får ros hvergang den gør noget godt, om
> det enten er at den har sittet, eller lagt sine efterladenskaber
> udenfor

Det er også vejen frem, husk at blive ved med det dens liv ud

> Har endnu ikke opført mig surt overfor den, og tror heller ikke det
> vil hjælpe at man råber og skriger over for sin hund.!!!

Ikke at jeg på nogen måder er tilhænger af råberi, men hvordan sætter
du så grænser for din hund hvis du ikke markerer dig en gang imellem.
Jeg fornemmer måske årsagen til dit problem der, mine egne hunde er
opdraget med 99.67% ros og resten ris. Men de ved til gengæld at de er
"in a world of shit" hvis de bevidst overtræder mine afstukne grænser.
De har megen frihed, men inden for de rammer jeg giver og der er aldrig,
og jeg gentager aldrig, afvigelser fra de regler. Det har jeg observeret at
mine 2 vuffere fungerer perfekt indenfor, de ved hvad de har at holde sig til
og ved at jeg er yderst ubehagelig at værer sammen med hvis reglerne overtrædes.

Så lang historie kort, i dit tilfælde ville jeg nok tage fat i nakkeskindet på kræet
når den bed mig og råbe et eller andet ligegyldigt ind i knolden på den,
den vil så nok pibe og klynke, men det dør den ikke af. Husk bare at værer
verdens sødeste menneske 2 minutter efter, hunde fatter ikke hvis man går
og er gammelsur på dem.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 09-06-05 22:55

Hej Thomas
Hvis det er nogen trøst, så stod min PONtæve også nærmest på hovedet for at
bide/lege når hun skulle have snor på, rullede rundt på ryggen og fjollede.
Hun så nærmest ud som hun er så vildt glad for at skulle ud, at hun bare
ikke ved hvad hun skal gøre af sig selv.
Vi har kæmpet os til noget der ligner våbenstilstand, efter 7 måneder ( vi
fik hende da hun var 5 mdr og havde indarbejdet den uvane) med netop
træning, som du også gør bare med et Dæk på også. Sit - dygtig - dæk,
dygtig - sit -dygtig - dæk - dygtig _ det giver de fleste gange
muligheden for at liste snoren på uden hun går helt i legekullermode.
Vi er også blevet rådet til at vise hende at det fis stopper det hun gerne
vil, altså tage snoren, kalde hunden hen til sig rose når hun kommer, bede
hende sitterose når hun sætter sig - og i samme sekund når hun så starter
sit fis "nej" og så lægge snoren på plads og gå tilbage til det man ellers
havde gang i. "Ingen gå tur når du skaber dig". Det synes jeg bare var svært
for hun var ikke helt renlig, så det gik jo helt galt når der skulle rigtig
mange gange "ingen gå tur når du ikke sidder pænt" -ture til før hun var
bare en smule roligere
Men prøv. Din er så lille og smart nok, siden han har luret dig med at
spytte godbidden ud.
Har du prøvet at vente med at give ham godbidden til han har fået snoren på.
Holde godbidden over hans næse og rose begejstret sit dygtig sit, dygtig sit
, snoren på og SÅ får han sin godbid? Måske skal du skifte godbid, og finde
noget han er helt vild med = mere spændende end at tygge i dig? Eventuelt
skifte placeringen af godbidden fra hans næse til hen foran dit ansigt, ros
helt vildt når han kigger på dig - så bliver godbidden kanonspændende , når
den flytter sig
Bare et par forslag Held og lykke med ham

/ Anette
www.philana.dk

Fra : JKrigslund

Dato : 10-06-05 08:48

"Thomas Larsen" <tlarsen@pc-dk.dk> wrote in message
> [...]
> stedet
>
> Nogen gode råd..
>
> Ps han bider ikke hårdt ell. knurrer men jeg tror, han tror, at jeg vil

Hej Thomas,

for en lille hvalp på 13 uger består verdenen kun af leg. Der er ikke en
dråbe af dominans i sådan en lille fyr. Så jeg syntes du skal tage det helt
roligt, han skal nok vokse fra det. Du skal selvfølgelig sige nej, når han
gør noget han ikke må, men det er vigtigere at i har nogle gode stunder
sammen, end at han gør præsist som du siger, når han er så ung. Du skal
vælge dine kampe med omhu.

Det eneste der kan motivere en legesyg hvalp på 13 uger er godbidder. Jeg
tror blot du skal finde en mere spændende godbid - måske pølse - og så rose
ham, når han får snoren på. Og så passe på at du ikke er med til at gøre det
til en leg.

Held og lykke med det lille kræ, og husk at forkæle ham, for han er jo kun
en hvalp.

/Jesper

Fra : Karin

Dato : 12-06-05 19:02

JKrigslund wrote:
> [...]
> til en leg.
>
> Held og lykke med det lille kræ, og husk at forkæle ham, for han er jo kun

Hej Jesper.

Super godt indlæg!

Alt for mange har kun "dominans" i hovedet. Jeg mener personligt at
"dominans"-teorien er totalt forfejlet og netop er skyld i mange
misforståelser mellem hund og ejer.

Når alt kommer til alt, er det det virkelig handler om INDLÆRING, altså
med andre ord at hunden finder ud af hvad vi ønsker at den skal, ved at
vi roser den/belønner den når den gør det rigtige. Man skal huske at
hunden ikke har en medfødt viden om hvad sit, dæk, kom, gå-pænt osv.
betyder. Det skal INDLÆRES med tålmodighed, og jeg har endnu ikke mødt
en hund som ikke gerne vil lære hvis bare motivationen er i orden (jeg
er uddannet instruktør og driver en hundeskole)

Alt dette er ikke ensbetydende med at man ikke må sætte grænser for
hunden, men de skal sættes i rimelige situationer, og man skal også her
være tålmodig og konsekvent (hvilket nok er det sværeste for folk at
overholde)

Venlig hilsen
Karin

Fra : jopa

Dato : 12-06-05 20:06

Karin skriblede bla:

> Alt for mange har kun "dominans" i hovedet. Jeg mener personligt at
> "dominans"-teorien er totalt forfejlet

og det har du lov at mene, men det er ikke sikkert at det er den endelige
sandhed.

>(jeg er uddannet instruktør og driver en
> hundeskole)
Det gør dig ikke pr definition til ekspert.
Børneopdragelse er vi heller ikke enige om i landet.

Snakker vi større hunde med indbygget trang til dominans bla Rotweiler med
flere er det rimeligt vigtigt at hvalpen indretter sig.
Dette betyder ikke afstraffelse.
Ligesom med børn skal hunde kende grænser og det indebærer også at vi ikke
tolererer at de bider os i hånden når snoren skal på.

> Alt dette er ikke ensbetydende med at man ikke må sætte grænser for
> hunden, men de skal sættes i rimelige situationer, og man skal også
> her være tålmodig og konsekvent

Så er vi enige alligevel

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Karin

Dato : 12-06-05 21:09

jopa wrote:

> Karin skriblede bla:

(KLIP)

> Ligesom med børn skal hunde kende grænser og det indebærer også at vi ikke
> tolererer at de bider os i hånden når snoren skal på.

Jeg tror at forskellen ligger i, HVORFOR man tror at hunden bider i
snoren. Nogle mener at hunden gør det fordi den tror den beskemmer/er
dominant, mens andre mener (blandt andet jeg) at den gør det fordi den
synes at det er sjovt eller fordi snoren generer den (igen; hunden har
ikke en medfødt forståelse for hvad snoren er for en mærkelig ting som
hænger der og dingler). Derfor skal man også med tålmodighed vænne den
til at ignorere snoren og ikke lege/bide i den. En måde at gøre dette på
er som foreslået at vise hvalpen en godbid mens den får snor på. Dette
tager selvfølgelig noget tid og hvalpen vil en gang imellem også "lave
fejl" (hvem kan sige sig fri for ikke at lave fejl) men med tiden vil
den forstå hvad ejeren ønsker.

Jeg er heller ikke enig i at bestemte racer er dominante. Jeg har selv
to hunde af spidshunde-familien, og den race bliver mange steder
beskrevet som "dominant". Jeg har ikke én eneste gang oplevet at mine
hunde har været "dominante" over for mig, så derfor mener jeg igen at
det er korrekt indlæring, der gør at mine hunde gør som jeg siger. Med
andre ord; min påstand er at i langt de fleste tilfælde hvor hunden er
"ulydig" er det fordi den ikke FORSTÅR hvad man ønsker (altså
forkert/mangelfuld indlæring) og ikke "dominans".

Venlig hilsen
Karin

Fra : jopa

Dato : 12-06-05 21:17

Karin skriblede bla:

> Jeg er heller ikke enig i at bestemte racer er dominante.

Ok der er vi så ikke enige.
Det er tit som i ulveflokken at den unge han lige skal prøve grænser hos
førerhunden og bliver som regel sat på plads.
Denne trang til dominans er mere udbredt hos nogen racer.

Jeg er da enig i at indlæring er den primære metode, men hvis det skal tage
2mdr at lære en hund at den ikke skal bide så ender man med kunstig hånd.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Karin

Dato : 12-06-05 22:51

jopa wrote:

> [...]
> førerhunden og bliver som regel sat på plads.
> Denne trang til dominans er mere udbredt hos nogen racer.

Ok, nu skal vi nok lige starte med at blive enige om definitionen på
"dominans". Min opfattelse er at når de fleste siger "dominans" så mener
de at hunden vil bestemme over dem eller "klatre op ad rangstigen".

Jeg mener ikke at hunde tænker særlig meget på rangstiger og lign. men
jeg er ikke i tvivl om at mange hunde prøver grænser (især i
teenage-alderen) og prøver at opnå fordele. Men for mig er der meget
stor forskel på dét og på at ville "bestemme over flokken". Jeg kan
bedst sammenligne det med barnet som prøver at overtale moderen til at
købe noget slik i supermarkedet. Dette barn er ikke ude på at "overtage
lederskabet" men vil bare gerne have noget slik. Dette barn er ikke
interesseret i at have ansvar for alt der foregår i familien (tøjvask,
økonomi, madlavning osv.) men er kun interesseret i den lille del som
hedder slik. På samme måde tror jeg at at en hund sagtens kan prøve at
opnå noget som den synes er rart, f.eks. at få lov at ligge i sofaen.
Men jeg mener også her at der er tale om en isoleret situation, og ikke
at den vil "overtage lederskabet".
(Jeg er godt klar over at hunde og børn ikke er det samme og bruger det
kun som et simpelt eksempel)

> Jeg er da enig i at indlæring er den primære metode, men hvis det skal tage
> 2mdr at lære en hund at den ikke skal bide så ender man med kunstig hånd.

Jeg har nu ikke fået en kunstig hånd endnu

Venlig hilsen
Karin

Fra : Jørgen

Dato : 13-06-05 08:19

Det er noget der hedder miljø og arv.
Dvs. i dette tilfælde, at hunden ikke tænker på at bestemme , det er
nedavlet at den skal prøve grænser.
Miljø kan ændres, men arv kan ikke

Hilsen
Jørgen

Fra : jopa

Dato : 13-06-05 11:14

Karin skriblede bla:

> [...]
> "dominans". Min opfattelse er at når de fleste siger "dominans" så
> mener de at hunden vil bestemme over dem eller "klatre op ad

Ja det mener jeg faktisk er tilfældet ved specielt nogle racer.

> Jeg mener ikke at hunde tænker særlig meget på rangstiger og lign. men
> jeg er ikke i tvivl om at mange hunde prøver grænser (især i
> teenage-alderen) og prøver at opnå fordele.

Nej det ved de intet om
men kigger vi på hunden historisk og også bemærker hvorledes de lever i
vild
tilstand så mener jeg faktisk at de "dominerer" hinanden i flokken.
Mange problemer i familier med en ulydig, og til tider aggresiv hund kan
efter min mening henføres til "dominans". Hunden vil simpelthen bestemme,
og
der er det jeg mener at man fra starten skal vise den hvor i hierakiet den
hører hjemme.

Nå nok om det vi kommer ikke længere hvis du ikke tror på "dominans"
teorien

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 13-06-05 12:54

> Ja det mener jeg faktisk er tilfældet ved specielt nogle racer.

Enig!

> [...]
> hører hjemme.
>
> Nå nok om det vi kommer ikke længere hvis du ikke tror på "dominans"

Enig, om end nogle mindre-dominante hunde (f.eks. hvalpe) måske i lige så
høj grad bliver frustrerede, hvis de ikke kan få øje på et socialt system,
et hierarki, eller hvad vi nu skal kalde det.

/K

Fra : jopa

Dato : 13-06-05 13:15

Hornbech - Nuuk skriblede bla:

> Enig, om end nogle mindre-dominante hunde (f.eks. hvalpe) måske i
> lige så høj grad bliver frustrerede, hvis de ikke kan få øje på et
> socialt system, et hierarki, eller hvad vi nu skal kalde det.

Det er også min erfaring.
En rolig afbalanceret hund får du efter min ringe mening hvis du fra
starten
sætter de grænser du/familien vil tolererer.
Alt andet giver en snot forvirret hund med deraf følgende "magt"kampe.

Det kan man så vælge at kalde prøve grænser, men hvis ikke hunden fra
start
lærer disse grænser ser man alt for ofte disse magtkampe som desværre ofte
ender med aflivning eller skift af hjem.

Jeg kan forestille mig at netop dig Nuuk kan snakke med om dominans bla
hunde.

Et hundespand domineres kraftigt hele rækken ned fra den DOMINERENDE
førerhund, og de kender alle deres plads i rækkerne, og stakkels den der
forsøger at kravle op i hierakiet.
--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 14-06-05 01:30

> [...]
>
> Et hundespand domineres kraftigt hele rækken ned fra den DOMINERENDE
> førerhund, og de kender alle deres plads i rækkerne, og stakkels den der

Desværre - Nuuk er ikke slædehundedistrikt. Vi har ikke sne nok. Mit
praktiske erfaringsgrundlag er først og fremmest min rotte, som ligger og
sover under sofabordet.

/Kim

Fra : Pwh

Dato : 13-06-05 05:14

jopa wrote:
> Ligesom med børn skal hunde kende grænser og det indebærer også at vi
> ikke tolererer at de bider os i hånden når snoren skal på.

Enig, det er vel ikke mere indviklet end at vi blot ser på hvordan hunde er indbyrdes.
Bliver en hvalp/unghund ved med at overtræde grænser hos en voksen hund,
så er der da også "afregning ved kasse 1",
det er nok det sprog vi ind imellem skal efterligne.

/Jens

Fra : qfha

Dato : 20-06-05 00:18

"Thomas Larsen" skrev d. 09-06-05 14:23 dette indlæg :

Tillykke med HVALPEN.

Nu er det ikke uden grund at jeg skriver hvalpen med stort. Til dig og
alle de andre meget selvhævdende hundejere, husk dog på at det er en
lille hvalp vi taler om.
Den skal først til at lære al ting, også at det er super herligt at få
linen på for så sker der noget sjovt.
Slap dog lige af!!!!
Din metode, hvor du er begyndt på med en sit kommando og en afledning
for at luske linen på er helt fin, fortsæt med det. Når han så hapser
efter din hånd stikker du hele hånden ind i munden på ham så han vil
spytte den ud fordi det er ubehageligt. Det vil efter få gange ændre på
hans dårlige vane med at ville bide.
Ha' tålmodighed, det lyder som om I er godt igang.
mvh
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Pwh

Dato : 20-06-05 18:51

qfha wrote:
> Nu er det ikke uden grund at jeg skriver hvalpen med stort. Til dig og
> alle de andre meget selvhævdende hundejere, husk dog på at det er en
> lille hvalp vi taler om.

Den er vi helt med på, men jeg har da læst at de første 12 uger i en hunds
liv er de vigtigste mht prægning/indlæring, så det er da nu at grænserne
skal sættes inden det når at udvikle sig til et rigtigt problem.
Når Thomas ligefrem sætter sig ned og skrive et indlæg herinde hvor han
beder om råd/hjælp så opfatter jeg det som at der er et problem på vej.

> Den skal først til at lære al ting, også at det er super herligt at få
> linen på for så sker der noget sjovt.

Øhh, den er 13 uger nu, den burde have haft min 5 uger til at lære at
vænne sig til snor og halsbånd. Mine 2 vuffere brød sig da heller ikke
om skidtet de første par dage, men så var det da overstået uden vrøvl
eller skælud fra min side.

> Slap dog lige af!!!!

Man skal nok heller ikke slappe så meget af at man ender op med en
ulydig hund, dem vælter det sig med her i landet.
Det jeg stejlede lidt over var Thomas udsagn om at han ikke ville bruge
metoden med at råbe af sin hund i ny og næ, det gør jeg selv meget sjældent,
da det ikke ligger til min natur at råbe af hverken dyr eller mennesker.
Men til tider må man altså "slå i bordet" over for sine hunde, ellers tror jeg
de simpelthen mister respekten. At få en lydig hund udelukkende ved hjælp
af godbidder og ros tror jeg ikke en meter på, dem der bilder sig ind at de
har fået det er jeg ret overbevist om bare har en dresseret cirkushund
der udfører triks for betaling, det opfatter jeg ikke som respekt fra hundens side.

> Ha' tålmodighed, det lyder som om I er godt igang.

Der er vi så helt enige, tålmodighed er en dyd mht hundeopdragelse,
men der skal altså også sættes nogle klare grænser.

/Jens