Falskmønteri
Fra : Per Rønne

Dato : 09-06-05 07:42

Så har vi kunnet se at en falskmønterbande fra Balkan, med hjælp fra en
tilsyneladende etnisk dansk bankmand, har forsøgt at oversvømme landet
med en million falske 20-krones mønter - en plan der dog heldigvis er
forhindret som følge af politiets indsats.

Sagen undrer mig dog stadig - jeg har altid troet at metalværdien af
danske mønter var større end deres pålydende værdi, eller i hvert fald
at fremstillingsværdien var større, når det drejer sig om de »store«
mønter.

--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 09-06-05 10:13

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message
> [...]
> danske mønter var større end deres pålydende værdi, eller i hvert fald
> at fremstillingsværdien var større, når det drejer sig om de »store«

Du mener at 15 gram kobber/nikkel er 20 kr værd

Fra : jodem

Dato : 09-06-05 10:32

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> danske mønter var større end deres pålydende værdi, eller i hvert fald
> at fremstillingsværdien var større, når det drejer sig om de »store«

Det var vistnok omvendt: De små mønter af kobber oversteg i sin tid deres
pålydende værdi. Derfor blev de erstattet af de usle materiale, de i dag er
fremstillet af. (Det er i hvert fald, hvad jeg har hørt).

Fra : Henry Vest

Dato : 09-06-05 17:27

jodem wrote:

> Det var vistnok omvendt: De små mønter af kobber oversteg i sin tid deres
> pålydende værdi. Derfor blev de erstattet af de usle materiale, de i dag
> er fremstillet af. (Det er i hvert fald, hvad jeg har hørt).

De små mønter (25-øren og 50-øren) er da netop lavet af kobber
(hovedsageligt).

--
Henry Vest

Fra : jodem

Dato : 09-06-05 18:26

"Henry Vest" <henry_vest@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> jodem wrote:
>

> De små mønter (25-øren og 50-øren) er da netop lavet af kobber
> (hovedsageligt).
>
> --

Jeg tvivler

vi skal vist helt tilbage til èn, to og femørerne før vi støder på ægte
kobber (som blev erstattet med nogle afskyelige nogen lavet af zink/nikkel).

Fra : Henry Vest

Dato : 09-06-05 19:41

jodem wrote:

> Jeg tvivler

Det behøver du ikke gøre.

> vi skal vist helt tilbage til èn, to og femørerne før vi støder på ægte
> kobber (som blev erstattet med nogle afskyelige nogen lavet af
> zink/nikkel).

Der er lidt zink og tin i de nuværende 25- og 50-ører, men langt det meste
(97 %) er kobber.

--
Henry Vest

Fra : jodem

Dato : 09-06-05 22:31

> Det behøver du ikke gøre.

> Der er lidt zink og tin i de nuværende 25- og 50-ører, men langt det meste
> [...]

Ok så må det vel være fordi der er mindre end hhv for 25øre og 50 øre
kobber i de nuværende, mens der var mere end for 1, 2 og 5øre kobber i den
gamle småmønt, at den blev erstattet med den blålige grimme nu skal jeg nok
være forsigtig ikke at kalde den zink/nikkel, for jeg aner ikke, hvad den
bestod af.

Fra : G B

Dato : 09-06-05 22:50

"jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> den gamle småmønt, at den blev erstattet med den blålige grimme nu
> skal jeg nok være forsigtig ikke at kalde den zink/nikkel, for jeg

Er der nogen af jer genier, der har prøvet med en magnet?

GB

Fra : jodem

Dato : 10-06-05 00:07

"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i meddelelsen
>
> Er der nogen af jer genier, der har prøvet med en magnet?
>
> --
> Med venlig hilsen
> GB

Der var jern i en 10-Pfennig

Det har der vist ikke været i danske mønter i nyere tid. Problemet er, at de
ville ruste, når en lille svedig barnehånd krammede dem på vej hen til
ismanden.

Fra : G B

Dato : 10-06-05 16:50

> Det har der vist ikke været i danske mønter i nyere tid. Problemet er,
> at de ville ruste, når en lille svedig barnehånd krammede dem på vej
> hen til ismanden.

Svedige barnehænder krammer ikke småpenge i dagens Danmark, men snarere
sedler eller dankort...

GB

Fra : jodem

Dato : 10-06-05 18:11

> "jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i meddelelsen

> Svedige barnehænder krammer ikke småpenge i dagens Danmark, men snarere
> [...]

springknive, og andre lette håndvåben, K47

Fra : G B

Dato : 10-06-05 19:01

> springknive, og andre lette håndvåben, K47

Er du fuld?

GB

Fra : jodem

Dato : 10-06-05 19:35

"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Nej, der er forskel på destillation og desillusion

Fra : G B

Dato : 10-06-05 21:16

"jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i meddelelsen news:42a9dd38$0$215
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Nej, der er forskel på destillation og desillusion

Du er tydeligt under destillativ indflydelse. Du formår end ikke at
punktuere dine sætningskonstruktioner.

GB

Fra : jodem

Dato : 10-06-05 21:36

> [...]
> $edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Du er tydeligt under destillativ indflydelse. Du formår end ikke at

.. Hermed eftersendt.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 09-06-05 23:57

Per Rønne skrev i meddelelsen
> [...]
>danske mønter var større end deres pålydende værdi, eller i hvert fald
>at fremstillingsværdien var større, når det drejer sig om de »store«

Hvis metalværdien oversteg møntens pålydende værdi, da ville man jo
indsamle dem og sælge dem som skrot, som nationalbanken så i dyre
domme kunne købe for at producere nye mønter.

Eller alternativt gemme dem som investeringsobjekter.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-05 05:51

Carl Alex Friis Nielsen <cafn@get2net.dk> wrote:

> [...]
> indsamle dem og sælge dem som skrot, som nationalbanken så i dyre
> domme kunne købe for at producere nye mønter.

Forudsat at der var tale om /så/ stor en merværdi, at det ville kunne
betale sig. I øvrigt mindes jeg fra min barndom, at det var ulovligt at
destruere mønter.
--
Per Erik Rønne

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 11-06-05 00:26

Per Rønne skrev i meddelelsen
<1gxxhl5.9mm4pn1lrkirmN%spam@husumtoften.invalid>...

>Forudsat at der var tale om /så/ stor en merværdi, at det ville kunne

Hvis man kan sælge mønten som skrot for mere end dens pålydende
kan man da tjene på det uanset hvor lille merværdien er.

>betale sig. I øvrigt mindes jeg fra min barndom, at det var ulovligt at
>destruere mønter.

Det er korrekt; men der er jo ingen som forbyder dig at eksportere
mønterne og omsmelte dem i udlandet, hvor man kan gøre ved danske
mønter hvad man har lyst til.

Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am