Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fotografens navn i avisen
Fra : fam. Ager

Dato : 09-06-05 05:36

hej
jeg har leveret et par billeder til avisen sammen med et
indlæg....fotografens navn er nævnt flere gange samt på et af billederne
står det ligefrem på...

men de beskærer så navnet ikke kommer med,samt de undlader at skrive hvem
der har taget billederne...blot nævnt er et navn på redaktionen som åbenbart
har haft en finger med i spillet:....

er der ikke nogen regler omkring kilde angivelse??

måske vil nogen finde det småligt,men da det er en hård branche at komme
ind i er al reklame jo godt!..
Derfor er jeg lidt forundrende over deres handling!

mvh torben

Fra : Claus Smith

Dato : 09-06-05 07:30

Ved ikke hvordan det forholder, men min navn står altid sammen med billedet.

Claus

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-06-05 08:57

Claus Smith wrote:

> Ved ikke hvordan det forholder, men min navn står altid sammen med billedet.

Det er også det mest normale, at der i aviser ved hvert foto står,
hvem der har fotograferet billedet. Det står også i ophavsretloven
at det skal være sådan.

Men mange mindre lokalaviser som kun har en fast fotograf, derfor
undlader de at skrive "foto: XXXXXX" under hvert billede, det står
blot et sted i avisen, at XXXXXX er avisens faste fotograf.

Og så ved jeg også, at det næsten er reglen, at lokalaviser glemmer
at oplyse fotografens navn, ved billeder indsendt sammen med
læserbreve...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen