Dobbelt statsborgerskab
Fra : #2066

Dato : 09-06-05 01:04

Fordi jeg tilfaeldigt kom forbi http://www.statsborger.dk/index.htm, kunne
jeg taenke mig at vide de her huserende skribenters mening om dobbelt
statsborgerskab. Det er vel velkendt at det som _hovedregel_ ikke er tilladt
danskere at bevare deres danske statsborgerskab hvis de opnaar andet
statsborgerskab, men hvorfor egentligt?

Foreningen, der forestaar det paagaeldende websted, har sendt nogle
forespoergsler til Infoedsretsudvalget og ministeren for Flygtninge,
Indvandrere og Integration og svaret fra ministeren er sammesteds.

Hvad der undrer mig at meget af ministerens argumentation gaar paa
noedvendigheden i at forbyde eventuelle danskere, bosat i udlandet, med
dobbelt statsborgerskab, at have stemme- og valgbarhedsret i Danmark.Dette
er allerede givet i den gaeldende lovgivning og, saa vidt jeg har set, har
ingen danske i udlandet oensket stemme- eller valgbarhedsret i Danmark. Hvad
de oensker er at faa stemme- og valgbarhedsret i det land der er de
paagaeldendes nuvaerende vaertsland, og hvortil de formentlig er fuldbyrdige
skatteydere og underlagt alle andre pligter, uden at miste den formelle
tilknytning til Danmark.

Hvad der undrer mig mere er at ministeren i naestsidste afsnit siger:
"Regeringen er opmærksom på - og anerkender - at en række andre lande
accepterer dobbelt
statsborgerskab. Danske statsborgere, som på grund af andre landes
statsborgerretslovgivning, har dobbelt statsborgerskab, anerkendes således
fuldt ud som danske." Det synes at vaere i strid med gaeldende lovgivning.

Fra : Lyrik

Dato : 09-06-05 11:35

"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Fordi jeg tilfaeldigt kom forbi http://www.statsborger.dk/index.htm, kunne
> jeg taenke mig at vide de her huserende skribenters mening om dobbelt
> statsborgerskab.
++++++++++++++++++++++++
Intet menneske kan tjene to herrer!<JK>

Et statsborgerskab indebærer fuld loyalitet overfor den stat man er
statsborger i. Her må ikke herske tvivl om hvor loyaliteten ligger.
Endvidere giver to statsborgerskaber anledning til svindel idet en person
skiftevis kan benytte den ene- så den anden identitet.

Danmark er gået fra 2 til kun ét statsborgerskab. Med god grund.

Hilsen
Jens

Fra : Joakim von And

Dato : 11-06-05 08:17

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> "#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ++++++++++++++++++++++++
> Intet menneske kan tjene to herrer!<JK>

Sagtens <Joakim von And>

> Et statsborgerskab indebærer fuld loyalitet overfor den stat man er
> statsborger i. Her må ikke herske tvivl om hvor loyaliteten ligger.

Min loyalitet ligger både i DK og i Israel. Hvad er problemet?

> Endvidere giver to statsborgerskaber anledning til svindel idet en person
> skiftevis kan benytte den ene- så den anden identitet.

Guilty.

Er det nu at jeg skal bede om syndsforladelse for mine parkeringsbøder og
hastighedsovertrædelser?

> Danmark er gået fra 2 til kun ét statsborgerskab. Med god grund.

Tja, jeg har altså dobbelt statsborgerskab og vil da gerne gentage, at jeg
ikke sådan lige af frivillighedens vej opgiver mit andet statsborgerskab.
Det til trods for at jeg er født, opvokset og bor i DK.

Betragt det som en slags personlig sikkerhed.

Joakim

Fra : Joakim von And

Dato : 11-06-05 08:29

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Guilty.
>
> Er det nu at jeg skal bede om syndsforladelse for mine parkeringsbøder og
> hastighedsovertrædelser?

Sorry, den kan misforstås. Jeg har naturligvis aldrig svindlet med min
identitet ift. lovovertrædelserne.

Joakim

..

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 11-06-05 10:14

Joakim von And skrev i meddelelsen
<42aa9071$0$18637$14726298@news.sunsite.dk>...

>"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

>Min loyalitet ligger både i DK og i Israel. Hvad er problemet?

Ultimativt kan du jo kun være loyal over for een nation.

Det er jo bare et spørgsmål om tid før et dobbelt statsborgerskab
fører til en konflikt - hvad gør du hvis de to lande kommer i krig ?

Eller hvis du opdager det ene lands agent spionere i det andet land ?

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Joakim von And

Dato : 11-06-05 10:40

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er jo bare et spørgsmål om tid før et dobbelt statsborgerskab
> fører til en konflikt - hvad gør du hvis de to lande kommer i krig ?

Et fuldstændigt urealistisk scenarie.

> Eller hvis du opdager det ene lands agent spionere i det andet land ?

Ja, hvad så? Jeg vil naturligvis tage afstand til forekommende spionage ml.
allierede nationer.

Joakim

Fra : Allan Riise

Dato : 11-06-05 14:06

> [...]
>
> Et fuldstændigt urealistisk scenarie.

> Ja, hvad så? Jeg vil naturligvis tage afstand til forekommende spionage

Og det foregår jo allerede, Israel-USA bl.a.

--
Allan Riise

Fra : Joakim von And

Dato : 12-06-05 06:41

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Og det foregår jo allerede, Israel-USA bl.a.

Ja, ingen af parterne har noget at lade hinanden høre hvad spionage angår.

Det seneste tilfælde var en amerikansk ubåd, som blev afsløret i at opsamle
militære efterretninger i israelsk farvand.

Joakim