Kan lynnedslag ødelægge netkort på slukket~
Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 08-06-05 22:23

Efter tordenvejret natten til lørdag har jeg ikke kunnet forbinde min
bærbare computer via netkort til kabelmodem (TDC Webspeed via
kabel-TV). Et lynnnedslag i nabolaget tog al strøm i området i et par
sekunder.
Både computer og modem var slukket, men ikke taget ud af stik, hverken
el eller antennestik, da det skete.

Da jeg lørdag ville starte min computer fik jeg konstant en
fejlmeddelelse: "netværkskablet ikke er tilsluttet", mens jeg ingen
problemer havde med en tilslutning via USB.

Jeg har prøvet flere forskellige netkabler, men får samme
fejlmeddelelse. Hvis jeg undersøger netkortet i Enhedshåndtering så
ser alt ud til at være i orden.

Kan et lynnedslaget på en eller anden måde have "ristet" mit netkort
eller dele af kabelmodemet, selv om det var afbrudt - eller skal
problemet findes et helt andet sted? Nogen der har en ide?

pft

Lars

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-06-05 22:48

jubija@yahoo.dk wrote:

>Kan et lynnedslaget på en eller anden måde have "ristet" mit netkort
>eller dele af kabelmodemet, selv om det var afbrudt

Ja - kablerne er jo strømførende, så hvis lynet er gået ind på kablet
så er det meget sandsynligt det har ødelagt udstyret.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole

Dato : 08-06-05 22:58

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP]

> Kan et lynnedslaget på en eller anden måde have "ristet" mit netkort
> eller dele af kabelmodemet, selv om det var afbrudt - eller skal
> problemet findes et helt andet sted? Nogen der har en ide?

Det kan sagtens lade sig gøre, og der er ligefrem hørt før, at hardware kan
blive "ristet" af en felspænding som eksempelvis et lynnedslag vil være. Tal
eventuelt med dit forsikirngsselskab om, hvorvidt de vil dække en sådan
skade.

Ole

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-06-05 00:05

On Wed, 08 Jun 2005 23:22:39 +0200, jubija wrote:

> Kan et lynnedslaget på en eller anden måde have "ristet" mit netkort
> eller dele af kabelmodemet, selv om det var afbrudt - eller skal
> problemet findes et helt andet sted? Nogen der har en ide?

Intet problem, jeg har prøvet at få ødelagt et onboard netkort uden at
resten af motherboardet tog skade. Kortet modtager fint data (kan se det
med Ethereal) men det kan ikke bruges alligevel.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : sls\(2770\)

Dato : 09-06-05 09:22

> [...]
> eller dele af kabelmodemet, selv om det var afbrudt - eller skal
> problemet findes et helt andet sted? Nogen der har en ide?

Jeg fik ristet en af portene i min switch i lørdags, så nu har jeg en 4
ports istedet for en 5 ports

Mvh Sid

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 09-06-05 15:50

On Thu, 9 Jun 2005 10:21:56 +0200, "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

>Jeg fik ristet en af portene i min switch i lørdags, så nu har jeg en 4
>ports istedet for en 5 ports

Ja, men så er det nok noget lignende, der er sket med min. Desværre
koster det en mindre formue at fikse.
Tak til alle for gode svar.

Lars

Fra : sls\(2770\)

Dato : 09-06-05 16:23

> Ja, men så er det nok noget lignende, der er sket med min. Desværre
> koster det en mindre formue at fikse.
> Tak til alle for gode svar.

Kan du ikke bare smide et pci netkort i, og så disable onboard netkortet?

Mvh Sid

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 09-06-05 17:47

On Thu, 9 Jun 2005 17:22:34 +0200, "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

>Kan du ikke bare smide et pci netkort i, og så disable onboard netkortet?

I en bærbar? Der er vist ikke nogen ledige pci-stik i så vidt jeg ved.

Lars

Fra : sls\(2770\)

Dato : 09-06-05 18:15

> I en bærbar? Der er vist ikke nogen ledige pci-stik i så vidt jeg ved.

Havde ikke lige set det var en bærbar...

Hygge

Sid

Fra : BSV

Dato : 10-06-05 15:39

Der er stor chance for at din forsikring dækker hvis du har indbofosikring.

MVH
BSV

Fra : Cubus

Dato : 13-06-05 08:18

<jubija@yahoo.dk> skrev

> Ja, men så er det nok noget lignende, der er sket med min.

Der er jo også den mulighed, at det er kabelmodemmet (eller både
det ene og det andet), der er stået af, så tjek det hellere med en
anden computer.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/